جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

اظهارات موگرینی درباره ارتباط برجام با اعتراضات در ایران، رد درخواست آمریکا از سوی آلمان برای پیوستن به ائتلاف علیه ایران، پیام امیر کویت خطاب به امیر قطر درباره بحران خلیج فارس و واکنش دولت عراق به آتش زدن کنسولگری ایران در بغداد، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تهدید ایران از سوی فرانسه برای فعال کردن مکانیزم ماشه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه، روز چهارشنبه، ایران را به آغاز سازوکار موسوم به مکانیسم ماشه تهدید کرد.

به نوشته رویترز، لودریان گفته این کشور جدی کلید زدن «مکانیسم ماشه» را ـ که به ازسرگیری تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منجر خواهد شد ـ در دست بررسی دارد.

وزیر خارجه فرانسه گفته در تلاش است واشنگتن را مجاب کند فشارها علیه ایران را کاهش دهد. انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان کشورهای طرف برجام، بعد از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای، وعده دادند ایران را از مزایای وعده‌ داده ‌شده در این توافق برخوردار کنند.

با این حال، کشورهای اروپایی اعتراف کرده‌اند که تا کنون به وعده‌های خود برای برخوردار کردن ایران از مزایای این توافق عمل نکرده‌اند. در چنین شرایطی ایران یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام گام‌هایی برای کاستن از تعهدات خود در توافق برداشت.

چند هفته پیش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی جدید خود تأیید کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در تأسیسات فردو آغاز کرده است. در واکنش، کشورهای اروپایی در بخشی از بیانیه مشترک خود روز دوشنبه برای اولین بار تهدید کرده‌اند که آماده‌اند همه مکانیسم‌ها از جمله آغاز «سازوکار حل و فصل مناقشات» (یا مکانیسم ماشه) را برای وادار کردن ایران به قطع گام‌های برجامی خود بررسی کنند.

طبق مفاد برجام، در صورتی که هر یک از طرف‌ها معتقد باشد طرف دیگر به تعهداتش متعهد نیست می‌تواند مسأله را به کمیسیونی مشترک شامل نمایندگان ایران، روسیه، چین، سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا ارجاع دهند.

چنانچه طرف شاکی نتواند اختلاف را در سطح کمیسیون مشترک فیصله دهد، باید شورای امنیت سازمان ملل متحد را از این مسأله مطلع کند. این شورا هم باید ظرف سی روز «ادامه تعلیق تحریم‌ها علیه ایران» را به رأی‌ بگذارد.

اگر قطعنامه «ادامه تعلیق تحریم‌ها علیه ایران» به تصویب نرسد، تحریم‌های سازمان ملل متحد که قبل از برجام علیه ایران وضع شده بودند مجدداً احیا می‌شوند؛ از این مکانیسم به عنوان «مکانیسم ماشه» یاد می‌شود.

اظهارات موگرینی درباره ارتباط برجام با اعتراضات در ایران

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارنظری در خصوص آشوب‌های اخیر در برخی شهرهای ایران که به بهانه افزایش قیمت بنزین رخ داد و همچنین ناآرامی‌ها در عراق و لبنان اظهار داشت که اتحادیه اروپا هرگونه خشونت را از هر یک از طرف‌ها محکوم می‌کند.

موگرینی تصریح کرد که اتحادیه اروپا خواستار احترام به آزادی بیان و تحقیق در خصوص خشونت‌های رخ داده شده است.

تهدید ایران از سوی فرانسه برای فعال کردن مکانیزم ماشه/واکنش دولت عراق به آتش زدن کنسولگری ایران در بغداد /اظهارات موگرینی درباره ارتباط برجام با اعتراضات در ایران/ رد درخواست آمریکا از سوی آلمان برای پیوستن به ائتلاف علیه ایران

به گفته موگرینی هر یک از این سه کشور، خود باید راه خروج از مشکلاتش را بیابد و دیگری نمی‌تواند چنین کاری را برای آنها انجام دهد. با این حال، او مدعی شد که اتحادیه اروپا به حمایت از گفت‌وگو و همراهی با اصلاحات ادامه خواهد داد و شریکی برای صلح در خاورمیانه خواهد بود.

خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز به نقل از موگرینی نوشته است: موضوع اعتراضات در ایران نباید ارتباطی با اجرای توافق هسته‌ای با ایران داشته باشد. اتحاد بین کشورهای اروپایی برای حفظ برجام تا جایی که ممکن باشد ضروری است؛ همان‌طور که چند هفته پیش نیز توافق شد که هیچ نیرویی برای حفظ برجام نباید هدر برود.

رد درخواست آمریکا از سوی آلمان برای پیوستن به ائتلاف علیه ایران

روز چهارشنبه، دولت آلمان با اشاره به اختلافات دولت این کشور با آمریکا در قبال ایران، سیاست «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران را رد کرد.

«رینر برول»، سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه در کنفرانس خبری روزانه گفت: «بله، فکر می‌کنم همان‌طور که شما می‌دانید با دولت آمریکا دیدگاه‌های متفاوتی در قبال ایران داریم.»

برول اضافه کرد: «ما در خصوص رویکرد فشار حداکثری با آنها هم‌نظر نیستیم و به تلاش برای حفظ برجام و مجاب کردن ایران جهت بازگشت به تعهداتش ادامه می‌دهیم. این رویکرد ماست و در روزهای اخیر تغییر نکرده است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این سخنان را در واکنش به درخواست «رابرت اوبرایان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مطرح کرد که از برلین خواسته بود به کارزار فشار حداکثری علیه ایران بپیوندد.

او برایان از آلمان خواسته بود برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره جهت گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای، فناوری موشکی و مسائل حقوق بشر «تحریم‌هایی جامع» علیه تهران وضع کند.

تهدید ایران از سوی فرانسه برای فعال کردن مکانیزم ماشه/واکنش دولت عراق به آتش زدن کنسولگری ایران در بغداد /اظهارات موگرینی درباره ارتباط برجام با اعتراضات در ایران/ رد درخواست آمریکا از سوی آلمان برای پیوستن به ائتلاف علیه ایران

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاست «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است.

کارشناسان و تحلیلگران مختلف در آمریکا از ترامپ به دلیل اثرگذار نبودن این سیاست انتقاد کرده‌اند. ترامپ مدعی بود با این سیاست می‌تواند ایران را پای میز مذاکره بیاورد.

پیام امیر کویت خطاب به امیر قطر درباره بحران خلیج فارس

«صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت در خصوص بحران منطقه خلیج فارس پیامی خطاب به تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر ارسال و در آن ابراز امیدواری کرد که مشارکت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در جام فوتبالی که قرار است در قطر برگزار شود، گامی در مسیر درست بازگرداندن اتحاد سابق آنها به شمار برود.

امیر کویت تاکید کرد: حضور کشورهای حوزه خلیج فارس در این جام فوتبال باید پیوندهای دوستی و برادری را تقویت کرده و همبستگی میان ملت ها و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را بازگرداند.

امیر قطر روز گذشته رقابت‌های فوتبال جام خلیج فارس را افتتاح کرد.

چهار کشور عربی حوزه خلیج فارس از سال ۲۰۱۷ روابط خود را با قطر به بهانه حمایت دوحه از تروریسم قطع کرده اند.

واکنش دولت عراق به آتش زدن کنسولگری ایران در بغداد

در پی حمله گروهی آشوبگر به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف، وزارت خارجه عراق هدف از این اقدام را آسیب وارد ساختن به روابط عراق و ایران توصیف کرد و از معترضین خواست مراقب کسانی باشند که می‌خواهند اعتراضات را بی‌اعتبار کنند.

وزارت امور خارجه عراق همچنین حمله به کنسولگری ایران در شهر مقدس نجف را قویا محکوم کرده است و آن را خلاف واقعیت اعتراضاتی خوانده که در برخی شهرهای عراق جریان دارد.

این وزارتخانه همچنان بر حق مردم عراق برای انجام اعتراضات به‌عنوان حقی تضمین‌شده تاکید کرده است.

چهارشنبه شب، گروهی از مهاجمین نقابدار که به گفته منابع محلی از اهالی شهر نجف اشرف نبوده‌اند، با پخش مستقیم دوربین شبکه خبری العربیه سعودی به کنسولگری ایران در نجف یورش برده و بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند. العربیه در عراق ممنوع‌الفعالیت است.

گزارش‌ها حکایت از آن دارند که در جریان این حمله 47 نیروی امنیتی عراقی مجروح شده‌اند. از میزان آسیب‌های وارد شده به ساختمان کنسولگری خبری رسمی در دست نیست اما بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای، هیات دیپلماتیک ایران پیش از حمله مهاجمین از محل خارج شده بودند.