جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » شرایط اقامت در ترکیه تغییر کرد!

شرایط اقامت در ترکیه تغییر کرد!

ترکیه شرایط اقامت در این کشور را تغییر داده و به شهروندان خود هشدار داده است در صورتی که به شهروندان خارجی فاقد اسناد اقامت خانه اجاره دهند، جریمه می‌شوند.

خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، در گزارشی نوشته است بر اساس مصوبه جدید، اتباع خارجی به جز شهروندان کشورهای عضو سازمان همکاری توسعه و اقتصادی، اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین از یکم ژانویه سال ۲۰۲۰ اقامت موقت گردشگری را به مدت یک سال اخذ خواهند کرد.

مطابق طرح جدید، متقاضیان تمدید اقامت موقت توریستی تنها می‌توانند حداقل یک سال پس از پایان مهلت اقامت یکساله خود دوباره برای دریافت مجوز جدید مراجعه کنند.

بر این اساس، اتباع خارجی از جمله شهروندان ایرانی می‌توانند پس از پایان مهلت اقامت موقت توریستی، طبق مقررات موجود بین کشور خود و ترکیه، وارد و خارج شوند. اتباع خارجی در هر ۱۸۰ روز سال مجموعا می‌توانند ۹۰ روز در ترکیه اقامت داشته باشند.

/**/ /**/
بیشتر در این باره:

افت چشمگیر تجارت ایران با ترکیه و دیگر شرکا

اتباع خارجی همچنین می‌توانند حق اقامت موقت در رابطه با تحصیل، مالکیت اموال غیرمنقول یا اجازه کار دریافت کنند.

ترکیه همچنین به اتباع خارجی که حداقل ۲۵۰ هزار دلار در بازار مسکن ترکیه سرمایه‌گذاری کنند، شهروندی می‌دهد.

بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، ایرانی‌ها طی ۹ ماه سال جاری میلادی ۴۱۶۰ واحد مسکن در ترکیه خریداری کرده‌اند که نسبت به دور مشابه پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است. این رقم نسبت به ۹ ماهه سال ۲۰۱۷ تقریبا هشت برابر شده است.

ایرانی‌ها پارسال حدود پنج میلیارد دلار در بازار مسکن ترکیه سرمایه‌گذاری کردند.

ایرانی‌ها همچنین پنجمین جایگاه را در میان گردشگران خارجی ترکیه دارند. بر اساس آمارهای رسمی وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه، طی ۹ ماهه سال جاری میلادی یک میلیون و ۶۴۰ هزار ایرانی به این کشور سفر کرده‌اند که نسبت به دور مشابه پارسال ۵.۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین بر اساس اطلاعات رسمی اداره مهاجرت ترکیه، پارسال ۵۷۷ هزار خارجی به این کشور مهاجرت کرده‌اند که ۶.۸ درصد آنها (بیش از ۳۹ هزار نفر) ایرانی بودند. همچنین پارسال حدود ۳۲۴ هزار تن از اتباع خارجی و شهروندان خود ترکیه به دیگر کشورها مهاجرت کرده‌اند که سهم ایرانی‌ها ۴.۹ درصد (حدود ۱۶ هزار نفر) بوده است.

اداره مهاجرت ترکیه دوشنبه هفته جاری به شهروندان این کشور هشدار داد اگر منزل خود را به شهروندان خارجی فاقد حق اقامت اجاره دهند، به ازای هر فردی که در آن خانه اقامت دارد، هزار لیره ترکیه (معادل ۱۷۴ دلار) جریمه خواهند شد.

ترکیه با ۳.۷ میلیون مهاجر، بزرگترین پناهگاه مهاجران در جهان است و پاکستان با اختلافی چشمگیر و با میزبانی ۱.۴ میلیون پناهنده در رتبه دوم قرار دارد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آناتولی، اداره آمار ترکیه، وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه/ ف.ق/ ک.ر