شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » سرنخهای قتل مسعود مولوی -“یک چهره امنیتی مرتبط با دستگاه‌های اطلاعاتی ایران”- در ترکیه به کجا میرسند؟!

سرنخهای قتل مسعود مولوی -“یک چهره امنیتی مرتبط با دستگاه‌های اطلاعاتی ایران”- در ترکیه به کجا میرسند؟!

رسانه‌های ترکیه از مسعود مولوی به عنوان یک چهره امنیتی مرتبط با دستگاه‌های اطلاعاتی ایران نام برده‌اند.
“سی‌.ان‌.ان” ترکیه نوشته که پلیس به فردی که در لحظه ترور همراه مسعود مولوی بوده و بعد از ماجرای قتل از صحنه فرار کرده، مظنون است.

تصویری از مسعود مولوی که در اکانت توییتر او منتشر شده است.


۰۵/آذر/۱۳۹۸  / رادیوفردا- عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز در نشست خبری در واکنش به سوالی درباره کشته‌شدن یک تبعه ایرانی در ترکیه گفته است: «منتظر دریافت گزارش دستگاه‌های قضایی و امنیتی ترکیه در مورد دلایل قتل هستیم». رسانه‌های ترکیه نام این فرد را «مسعود مولوی»، ۳۲ ساله اعلام کرده‌اند.روز ۲۹ آبان سرویس ویدئوی خبرگزاری اخلاص ترکیه (IHA) ویدئویی منتشر کرد که در آن فردی با شلیک گلوله کشته می‌شود. با این حال بر اساس گزارشی که وب‌سایت سی‌ان‌ان ترک منتشر کرده، زمان وقوع قتل ساعت ۹:۵۰ دقیقه روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان است. قاتل یک گلوله به قلب و یک گلوله به پای مسعود مولوی شلیک کرده است.در ویدئو یک فرد همراه مسعود مولوی دیده می‌شود. نام فرد همراه آقای مولوی، «نوری» اعلام شده و گفته شده که اهل ترکیه است. پلیس تاکنون جزییاتی از قتل منتشر نکرده ولی سی‌ان‌ان ترکیه نوشته که پلیس به فرد همراه مسعود مولوی که بعد از ماجرای قتل از صحنه فرار کرده است، نیز مظنون است.

 

مسعود مولوی کیست؟

مسعود مولوی که نام کامل او «مسعود مولوی وردنجانی» است، پیش از این در رسانه‌های ایرانی به عنوان «رئيس تیم تحقیقاتی پارسه اصفهان» و متخصص هوش مصنوعی معرفی شده است.

بر اساس گزارش روزنامه خراسان او تولیداتی مانند «روبوت پرنده» برای یک نهاد نظامی داشته است. آقای مولوی در مطالبی که پیش از در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، از ارتباطات خود با سپاه پاسداران سخن گفته بود.

خبرگزاری مهر هم در گزارشی که دی‌ماه ۹۷ منتشر کرده از او به عنوان «یکی از نخبگان و مدال‌آوران مسابقات جهانی» نام برده که در نتیجه بی‌توجهی دولت به نخبگان، «ناچار شده است» شرکت‌های تولید پهپاد نظامی سنگین را به ترکیه و عراق ببرد.

او در این مصاحبه با ستایش از محیط «جهادی و پرنشاط» سپاه پاسداران، مدعی شده که از روی ناچاری، مجبور شده شرکتی که در زمینه تولید «پهپادهای سنگین» دارد را به استانبول ترکیه منتقل کند و این شرکت سالانه ۱۰۰ فروند پهپاد برای ترکیه تولید می‌کند.

در رسانه‌های ترکیه گزارشی درباره فعالیت‌های این شرکت منتشر نشده است.

علاوه بر این، آقای مولوی در توییتر خود مدعی شده که در ایجاد «قرارگاه دفاع سایبری» مشارکت داشته و «پیشرفته‌ترین سامانه هوش مصنوعی جهان» را با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی رونمایی کرده است.

آقای مولوی همچنین در برخی برنامه‌های تلویزیونی حاضر شده و به عنوان یک نخبه و مخترع به معرفی اختراعات خود پرداخته است ولی مشخص نیست که این اختراعات به کجا رسیده است.

در توییتر مسعود مولوی تصاویر متعددی منتشر شده که نشان از علاقه او برای گرفتن عکس‌ یادگاری با چهره‌های مشهور اجتماعی، سیاسی و ورزشی مانند محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، اکبر هاشمی رفسنجانی، علی پروین و شهرام جزایری دارد.

او در دو سال گذشته توییت‌های متعدد سیاسی علیه حکومت نوشته بود و علاوه بر این توییت‌هایی در حمایت از محمود احمدی‌نژاد و نزدیکان او منتشر کرده بود. آقای مولوی اوایل سال گذشته مدعی شده بود که به خاطر حمایت از احمدی‌نژاد به مراجع قضایی احضار شده است.

وب‌سایت تابناک فروردین ۹۷ در گزارشی با اشاره به این ادعا، از مسعود مولوی به عنوان یک جاعل نام برده که با مدارک جعلی «ادعاهای پوچ» متعددی کرده است. این وب‌سایت همچنین از احمدی‌نژاد به خاطر عدم توجه به جعلیات این فرد انتقاد کرده بود.

در شبکه‌های اجتماعی نیز تصویری از حکم محکومیت آقای مولوی به ۸ سال زندان برای اتهاماتی چون تلاش برای هک سیستم‌های دولتی و جعل عناوین منتشر شده، اما مشخص نیست این حکم چرا اجرا نشده است.

فعالیت‌های رسانه‌ای پرحاشیه

علاوه بر این آقای مولوی در گزارش‌هایی در اکانت‌های توییتر و تلگرام «جعبه سیاه»، مطالبی مبنی بر فساد اخلاقی و مالی مقام‌های قضایی منتشر کرد که جنجالی‌ترین آن مربوط به چت‌های قاضی ابوالقاسم صلواتی با یک زن بود.

او همچنین گزارش‌هایی درباره زینب طاهری، وکیل دادگستری که اسفند سال ۹۷ بازداشت شد، منتشر کرد. بر اساس اظهارات آقای مولوی در یک فایل صوتی، زینب طاهری ابتدا وکیل او بود. خانم طاهری در جریان رسیدگی به پرونده محمد ثلاث، یکی از دراویش که خرداد ۹۷ بازداشت، وکالت آقای ثلاث را بر عهده گرفت.

تلاش‌های زینب طاهری برای دفاع از محمد ثلاث بی‌نتیجه ماند و این درویش معترض با رای قاضی صلواتی محکوم به اعدام شد. پس از این ماجرا، خانم طاهری مقام‌های قضایی را دروغ‌گو خواند و تهدید کرد که اسنادی را علیه آنها منتشر می‌کند. این درگیری‌ها در نهایت به بازداشت زینب طاهری منجر شد.

در واقع وب‌سایت «جعبه سیاه» که آقای مولوی مطالبی را در آن منتشر می‌کرد، ابتدا نام کانال تلگرامی زینب طاهری بود. زینب طاهری پس از آزادی از زندان فعالیت خاصی نداشت و فعالیت‌های افشاگرانه و سیاسی کانال تلگرامی «جعبه سیاه» نیز محدود شد.

مسعود مولوی نیز شش ماه پیش در توییتی ارتباطش با این کانال را تکذیب کرد و گفت ممکن است «شایعات» این کانال برای او «مشکل» ایجاد کند.

آقای مولوی در آخرین توییتی که ۲۰ مرداد امسال منتشر کرده، خطاب به یک کاربرد نوشته است: «ان‌شالله از بیخ ریشه این مفسدان و مافیای سرداران خاکستری رو خواهم کند. دعا کن قبل اینکه این کارو کنم اونا منو نکشن.»

ارتباط با آمدنیوز؟

علاوه بر این، در کانال‌های تلگرامی یک فایل صوتی از مکالمه مسعود مولوی با روح‌الله زم منتشر شده است. در این فایل صوتی آقای مولوی به دفاع از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد پرداخته است.

روح‌الله زم بر اساس اطلاعیه سپاه پاسداران روز ۲۲ مهرماه امسال بازداشت شد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، روح‌الله زم در عراق بازداشت شده است. سپاه پاسداران تاکنون چند تصویر از روح‌الله زم منتشر کرده است ولی مشخص نیست که او اکنون کجاست.

ارتباط مسعود مولوی با مدیر سابق آمدنیوز، افشاگری‌های او درباره سازمان اطلاعات سپاه و برخی چهره‌های قضایی، ترورش در ترکیه و همزمانی این رویداد با اعتراض‌های داخل ایران سبب شده که برخی گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال ترور او توسط دستگاه‌های امنیتی ایران مطرح کنند.

با این حال، با توجه به سکوت مقام‌های قضایی و امنیتی ترکیه درباره این پرونده گمانه‌زنی درباره این پرونده دشوار است ولی آنچه مشخص است، آقای مولوی در طول دو دهه گذشته، بارها درگیر حاشیه‌های سیاسی و اجرایی متعددی بوده است.

او در طول این سال‌ها از فردی که در حوزه علمی و فناوری فعالیت می‌کرد به حوزه سیاسی و امنیتی وارد شده است. گزارش‌هایی درباره فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی و حاشیه‌ساز او در ترکیه هم منتشر شده که راستی‌آزمایی این گزارش‌ها دشوار است.

ترور «جعبه سیاه» در ترکیه

منبع: دبی_العربیه.نت فارسی

بعد از ادعای کنش‌گران ایرانی در نیمه ماه نوامبر علیه مقامات تهران در مورد دست داشتن در ترور شخصی موسوم به مسعود مولوی عنصر جدا شده از رژیم، با استناد به ویدئوهای نشر یافته در سایت‌های ترکیه در لحظه ترور او، پلیس ترکیه گفته است که تحقیقات همچنان ادامه دارد ولی آنها در حال حاضر هیچ اطلاعی درباره پیشینه مولوی ندارند.فیلم های ارسال شده توسط وب سایت‌های ترکیه نشان می‌دهد، فردی مبادرت به شلیک چندین گلوله به سوی مولوی نمود که درحال قدم زدن در محله شیشلی در استانبول بود.

جعبه سیاه

شایان ذکر است که مولوی از طریق شبکه‌های اجتماعی، یک سایت مخالف رژیم را اداره می‌کرد و در مدیریت کانال تلگرامی به نام «جعبه سیاه» نیز دست داشت که در کار نشر اتهاماتی مبنی بر فساد علیه اعضای دولت، قوه قضاییه و دستگاه اطلاعاتی ایران بود، بنابر گفته‌ها، ارتباطاتی هم با داخل «سپاه پاسداران» داشت.با این حال، اطلاعات ضد و نقیضی در مورد مقتول در بین کاربران وب سایت‌ها رد و بدل می‌شود تا جایی که برخی از او به عنوان عضو پیشین دستگاه اطلاعاتی اطلاعات ایران نام می‌برند، در حالی که برخی دیگر تاکید می‌کنند وی پیش از جدا شدن، مامور سپاه پاسداران بود.

«تسویه حساب»

از طرف دیگر، هواداران رژیم ایران ادعا كردند كه این قتل چیزی جز «تسویه حساب» میان افراد سابقه‌دار نیست و به سطح امور سیاسی نمی‌رسد.شایان ذکر است، قتل مولوی واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران را در پی داشت، تا جایی که کنش‌گران خواستار تحقیقات منصفانه پیرامون این رویداد شدند.این در حالی است که سرویس‌های اطلاعاتی ایران در ترکیه، حضور چشمگیری دارند که محل اقامت بسیاری از ایرانیان در تبعید بوده، و تعداد زیادی هم برای گذراندن تعطیلات راهی آن دیار می‌شوند.قابل ذکر است که رژیم ایران نه تنها مخالفان خود را در خارج از کشور تحت تعقیب قرار می‌دهد، بلکه آنها را در بیرون از مرزها نیز رصد می‌کند.