جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ادامه قطعی اینترنت در ششمین روز؛ خسارت «۴۴۰۰ میلیارد تومانی» به اقتصاد ایران/

ادامه قطعی اینترنت در ششمین روز؛ خسارت «۴۴۰۰ میلیارد تومانی» به اقتصاد ایران/

گزارش‌ها از ایران نشان می‌دهد که شش روز پس از قطع شدن اینترنت به دستور شورای امنیت کشور، اتصال به شبکه جهانی همچنان میسر نیست.

رادیوفردا/ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، روز جمعه، ۱ آذر، به خبرگزاری ایسنا گفت که اینترنت در برخی نقاط ایران برقرار شده و اینترنت سایر نقاط هم با تصویب شورای امنیت کشور وصل خواهد شد.

این در حالی است که بر اساس اطلاعات سایت «نت‌بلاکز»، سطح دسترسی به اینترنت در ایران همچنان زیر ۱۵ درصد است و اینترنت تلفن‌های همراه در سراسر کشور قطع است.

بررسی‌های این سایت که قطعی و اختلال در اینترنت را رصد می‌کند، نشان می‌دهد که میزان خسارت ناشی از قطع اینترنت در ایران ظرف شش روز گذشته بیش از ۳۶۷ میلیون دلار بوده است.

این رقم با توجه به دلار حدود ۱۲۰۰۰ تومانی در ایران، معادل چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

اینترنت ایران از ساعت شش عصر روز ۲۵ آبان و بدنبال بروز اعتراض‌های گسترده به افزایش قیمت بنزین قطع است.

همزمان در حالی که خبرگزاری مهر از وصل شدن اینترنت برخی از دانشگاه‌های ایران از ظهر جمعه خبر داده است، گزارش‌هایی از اختلال در اتصال و به‌خصوص کندی سرعت اینترنت در همین مراکز نیز منتشر شده است.

قطعی اینترنت در شش روز گذشته، علاوه بر تعطیلی کامل کسب‌و کارهای شخصی و خانگی متکی بر اینترنت، به اختلال در فعالیت یا تعطیلی فعالیت شماری از سازمان‌ها و مجموعه‌های اقتصادی و غیر آن نیز منجر شده است.

گفت‌وگو با یک کارشناس درباره وضعیت اینترنت در ایران

No media source currently available

0:00 5:29
0:00
لینک مستقیم

جامعه تورگردانان ایران روز ۳۰ آبان ضمن ابراز بلاتکلیفی آژانس‌های گردشگری بر اثر قطع‌ ارتباط با آژانس‌ها و گردشگران خارجی اعلام کرد که «کشور برنامه‌های بلندمدتی برای توسعه گردشگری ترسیم کرده. قرار بود این صنعت جایگزین نفت شود و منبعی برای درآمدزایی کشور باشد».

جامعه تورگردانان ایران با ارسال نامه‌ای به شورای عالی امنیت کشور خواستار ارائه راهکار برای جلوگیری از ضرر بیشتر شده است.

پیش از این یک عضو اتاق بازرگانی هم از قطع شدن ارتباط با کشتی‌های محموله‌های صادراتی و وارداتی خبر داده و گفته بود قطعی اینترنت در ادامه همکاری اتاق بازرگانی با شرکای خارجی بسیار اثرگذار است، ضمن آن‌ که «اینترانت داخلی هم کار ما را راه نمی‌اندازد، چرا که باز هم دسترسی به شرکای خارجی نداریم و نمی‌توان با اینترانت داخلی تجارت بین‌المللی داشت».

در سوی دیگر، دبیرکل کانون صرافان ایران روز جمعه از تعطیلی صرافی‌ها بر اثر قطعی اینترنت خبر داد و گفت تمام فعالیت صرافی‌ها متوقف شده است.

دبیر کانون صرافان ایران همچنین با بیان این‌که قطعی اینترنت «باعث افزایش عمق رکود شده است»، در مورد استفاده از فکس به‌عنوان روش قدیمی جایگزین گفت: «اگر ما هم بخواهیم از طریق فکس حواله‌ای را ارسال کنیم، طرف مقابل در کشور خارجی فکس ندارد که بتواند این حواله را دریافت کند.»