جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نخست‌وزیر عراق: باید به آزادی بیان احترام گذاشت!!! نخست‌وزیر سابق عراق از ایران خواست در امور کشورش دخالت نکند!!!

نخست‌وزیر عراق: باید به آزادی بیان احترام گذاشت!!! نخست‌وزیر سابق عراق از ایران خواست در امور کشورش دخالت نکند!!!

منبع: دبی – العربیه.نت، فارسی

حیدر العبادی نخست‌وزیر پیشین عراق چهارشنبه ایران را به عدم دخالت در امور کشورش فرا خواند.

او در مصاحبه با العربیه گفت: «من ایران را به بازبینی سیاست‌های خود در عراق و عدم دخالت در امور آن فرا می خوانم.تهران باید طرف‌های ایرانی را که در موضوع تشکیل کابینه عراق دخالت می‌کنند، مورد بازخواست قرار دهد; اسناد منتشر شده در «نیویورک تایمز» در خصوص عراق، گویای حجم دخالت ایران در عراق می‌باشد.

پافشاری بر بازخواست از دولت

العبادی در مورد موضوع کابینه، تظاهرات و اعتراض‌های جاری در کشور علیه طبقه سیاسی حاکم که از اول اکتبر آغاز و همچنان ادامه دارد، گفت: «ما به خاطر کشتار تظاهرکنندگان عراقی به ابراز مخالفت با کابینه عبدالمهدی برخاستیم».

به گفته العبادی، فراکسیون نمایندگان همداستان با او بر لزوم بازخواست از کابینه اصرار ورزیده و خواستار برگزاری انتخابات زودرس می‌باشند.

شایان ذکر است، رهبران فراکسیون‌های گوناگون مجلس عراق، دوشنبه در منزل عمار الحکیم رهبر جریان «الحکمه»، برای یافتن برون رفت از بحران کنونی در نظام سیاسی کشور و تلاش در جهت تسریع اجرای اصلاحات به هدف کاستن از خشم مردم معترض، در مرکز بغداد تشکیل جلسه دادند.

در صورت‌جلسه این نشست، به کابینه عبدالمهدی اولتیماتوم داده شد که در صورت عدم اجرای اصلاحات توافق شده، ظرف 45 روز از کابینه در مجلس سلب اعتماد خواهد شد. این صورت‌جلسه به امضای جمعی از رهبران سیاسی رسید که برجسته‌ترین آنها عبارتند از هادی العامری، نوری المالکی، عمار الحکیم، حیدر العبادی، ایاد علاوی، قیس الخزعلی، محمد الحلبوسی، ارشد الصالحی (جبهه ترکمن) و دو حزب اساسی کُرد، یعنی حزب دموکراتیک کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی و اتحا دملی کردستان (حزب برهم صالح رئیس جمهوری عراق).

نخست‌وزیر عراق در دیدار با روسا و شیوخ عشایر بر تلاش دولت برای رفع مطالبات معترضان تاکید کرد و گفت که تظاهرات باعث بر ملا شدن ایرادات و مشکلات نظام سیاسی کشور شده است.

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق روز چهارشنبه در سخنانی گفت که اعتراضات مردم این کشور باعث شد که ایرادات ساختار سیاسی کشور را برملا شود که باید رفع شوند.
به گزارش السومریه نیوز، عبدالمهدی همچنین گفت که دولت مصمم به مقابله با فقر و فساد و اجرای اصلاحات و خدمت رسانی به عراق و ملت آن است.
دفتر نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که «عبدالمهدی امروز (چهارشنبه) میزبان جمعی از شیوخ و روسای عشایر بود و با آنها درباره اوضاع کنونی کشور و اقدامات اصلاحی و راه‌های تقویت ثبات و امنیت کشور و پاسخگویی به مطالبات برحق معترضان گفت‌وگو کرد».
نخست‌وزیر عراق به روسای عشایر گفت که تظاهرات حق است و باید به آزادی بیان احترام گذاشت و همه مطالبات با همکاری یکدیگر قابل اجرا است.
وی پیش از این نیز اعتراضات این کشور را رویدادی مهم و فرصتی ارزشمند برای اجرای برنامه‌های اصلاحی خوانده بود و گفت: «تظاهرات حق است، اما باید با مجوز وزارت کشور عراق صورت بگیرد. اعتراضات تا زمانی که مسالمت‌آمیز باشد از آن حمایت می‌کنیم.»