چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » موضعگیری صریح روسیه برعلیه اعلام حمایت آمریکا از قیام ملی در ایران!

موضعگیری صریح روسیه برعلیه اعلام حمایت آمریکا از قیام ملی در ایران!

در حالیکه پرزیدنت دنالد ترامپ اعلام کرد که حکومت ایران با قطع اینترنت بدنبال پنهان کردن «قتل و تراژدی» است، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن رد اظهارات  واشنگتن درخصوص حمایت از مردم ایران گفت، تحریم‌های سنگین و غیرقانونی آمریکا موجب رنج ملت ایران شده است.

 واکنش روسیه به ادعای آمریکا درباره حمایت از مردم ایران

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در واکنش به ادعای «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر حمایت از مردم ایران گفت، واشنگتن عامل اغلب مشکلات کنونی ملت ایران است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، زاخارووا گفت: «[ادعا‌های پامپئو]ما را مبهوت کرد، زیرا بیشتر چیز‌هایی که موجب جرقه خوردن نارضایتی‌ها و رویه‌های دیگر در ایران شده است، اقداماتی است که خود آمریکا علیه جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است».

زاخارووا متذکر شد که تصمیم تهران برای افزایش قیمت سوخت که ناآرامی‌ها در ایران به بهانه آن آغاز شد، نتیجه «فشار تحریمی سنگین و غیرقانونی» آمریکا علیه ایران است.

وی افزود، دریافت مواد دارویی، غذا و سایر اقلام ضروری حق مردم ایران است و آمریکا با اقدامات خود این حقوق را زیر پا گذاشته است.

زاخارووا در ادامه گفت: «از منظر ما، هنگامی که آن‌ها تصمیم گرفتند سیاست فشار تحریمی را علیه ایران اتخاذ کنند، تمام مدت هدف آمریکا همین بود. مشخص شد که از یک سو واشنگتن حداقل به‌صورت کلامی، از خواسته‌های مردم ایران حمایت می‌کند و از سوی دیگر هرکاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا مردم این کشور را متحمل رنج و سختی کنند».

در روز‌های گذشته، دولت آمریکا که در نزدیک به سه سال گذشته ضمن خروج از برجام، مکررا تحریم‌های تازه‌ای علیه ملت ایران وضع کرده، در نقش دلسوز مردم ایران ظاهر و مدعی شده است که از آنچه در ایران می‌گذرد نگران است.

پامپئو شامگاه شنبه در پیامی توئیتری مدعی حمایت واشنگتن از مردم ایران شد و گفت: آمریکا صدای مردم ایران را شنیده و از آن‌ها حمایت می‌کند.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تمام تلاش خود را برای افزایش فشار‌ها علیه ایران به کار بسته است به گونه‌ای که این فشار‌ها سبب شده تا فروش و انتقال دارو‌ها و کالا‌های بشردوستانه به ایران با مشکل مواجه شود و بیماران متعددی در داخل ایران از این موضوع رنج ببرند. او همچنین از ابتدای سر کار آمدن محدودیت‌های شدیدی را علیه ورود شهروندان ایرانی به آمریکا به کار گرفته است که کاملا با ادعای جدید پامپئو در حمایت از مردم ایران در تضاد است.

 

رادیو فردا/ ترامپ: حکومت ایران با قطع اینترنت بدنبال پنهان کردن «قتل و تراژدی» است

دونالد ترامپ، جمهوری اسلامی را مانع اطلاع‌رسانی درباره اعمال «خشونت وحشتناک» علیه معترضان دانست.
دونالد ترامپ، جمهوری اسلامی را مانع اطلاع‌رسانی درباره اعمال «خشونت وحشتناک» علیه معترضان دانست.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا پنج روز پس از اعتراضات گسترده در ایران و قطعی اینترنت، به این حوادث واکنش نشان داد و جمهوری اسلامی را مانع اطلاع‌رسانی درباره اعمال «خشونت وحشتناک» علیه معترضان دانست.

دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: «ایران به اندازه‌ای بی‌ثبات شده است که رژیم آن کل سیستم اینترنت را قطع کرده است به گونه‌ای که ملت بزرگ ایران نمی‌توانند درباره خشونت وحشتناکی که در این کشور جریان دارد صحبت کنند».

وی افزود:‌ «آنها [مقامات ایران] خواهان شفافیت صفر هستند، فکر می‌کنند که جهان از مرگ و تراژدی‌ که رژیم ایران مسبب آن است با خبر نخواهد شد!»

پیشتر، مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا به این حوادث واکنش نشان داده و روز ۲۷ آبان گفته بود که ایالات متحده اعتراض‌ها در ایران را رصد می‌کند و عمیقا نگران گزارش‌های منتشر شده درباره تعداد تلفات این اعتراض‌هاست.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران هم همان روز در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا تاکید کرد که حکومت ایران می‌بایست به خواسته‌های مردم خود گوش کند.

برایان هوک گفت دورویی حکومت ایران اینجا خود را نشان می‌دهد که اینترنت را در کشور قطع کرده است، ولی رهبر جمهوری اسلامی، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه ایران از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت استفاده می‌کنند تا دیدگاه‌های خود را منتشر کنند، اما نمی‌گذارند مردم ایران حقیقت را بگویند.

ایران از روز ۲۴ آبان دستخوش اعتراضات بسیار گسترده‌ای بود که در ابتدا علیه افزایش قیمت بنزین بود ولی بعد شعارها متوجه مقام‌های جمهوری اسلامی شد.

آن‌گونه که رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، روز پنجشنبه اعلام کرد دامنه اعتراضات چند روز گذشته بیش از «۱۰۰ شهر» کشور را در بر گرفت.

/**/ /**/ حسن روحانی در کنار آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، یکی از دو مسئول و آمر اصلی کشتار شهروندان معترض به افزایش قیمت بنزین به شمار می‌رود.

بیشتر در این باره:

مسئولیت مشترک روحانی و خامنه‌ای در سرکوب خونین ۹۸

شورای امنیت کشور که ریاست آن با وزیر کشور است از عصر ۲۵ آبان دسترسی به اینترنت را قطع کرده است تا از آنچه که «هماهنگی بین معترضان» خوانده، جلوگیری کند.

با این حال مخالفان و سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند که هدف از قطعی اینترنت، جلوگیری از ارسال فیلم‌های درگیری و شدت خشونتی است که ماموران امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی علیه معترضان به کار بسته‌اند.

بر اساس گزارش سایت «نت‌بلاکز» که اخبار قطعی اختلال در اینترنت را رصد می‌کند، خسارت وارده به اقتصاد ایران در اثر بستن اینترنت، بیش از ۳۰۶ میلیون دلار (سه هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان) است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که در این اعتراضات دستکم ۱۰۶ نفر کشته شده‌اند ولی رادیو فردا در بررسی‌های خود به آمار ۱۳۸ کشته رسیده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز حاضر نشده‌اند که آماری از کشته‌های این اعتراضات منتشر کنند و حتی مقام‌های محلی را از ارائه آمار در این زمینه منع کرده‌اند.

بر اساس بررسی‌های رادیو فردا بیش از سه هزار نفر در اعتراضات پنج روز گذشته بازداشت شده‌اند ولی مقام‌های ایران باز در این زمینه سکوت کرده و تنها برخی مقام‌های محلی آمارهای پراکنده‌ای اعلام کرده‌اند.