جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

نشست فوق العاده وزیر خارجه اتحادیه عرب درباره فلسطین، انتقاد نخست‌وزیر سابق عراق از ایران، حمایت فرانسه از حمله اسرائیل به سوریه و ادعای ملک سلمان درباره استفاده از سلاح‌های ایرانی در حمله به آرامکو، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش اتحادیه عرب به اقدام ایران در به رسمیت شناختن سفیر یمن نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ دبیر کل اتحادیه عرب اقدام دولت نجات ملی یمن در تعیین سفیر در تهران را محکوم کرد.

شامگاه چهارشنبه (۲۹ آبان) شبکه سعودی العربیه گزارش داد که «احمد ابوالغیط» همچنین اقدام ایران در به رسمیت شناختن سفیر جدید یمن در تهران و واگذاری ساختمان سفارت این کشور به دولت نجات ملی را محکوم کرد و مدعی شد که این اقدام خلاف قوانین بین‌الملل و «نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد» است.

دولت نجات ملی یمن که جنبش انصارالله نیز در این دولت حضور دارد، اواخر مرداد ماه، «ابراهیم محمد محمد الدیلمی» را به سمت سفیر فوق العاده و تام الاختیار خود در تهران معرفی کرد.

این اقدام دولت نجات ملی یمن و نحوه حضور نمایندگان انصارالله در تهران و دیدار با رهبر انقلاب، توجه رسانه‌ها و تحلیلگران جهان عرب را به دنبال داشت. دولت نجات ملی یمن (مستقر در شهر صنعاء) سال ۲۰۱۵ با مشارکت احزاب بزرگ یمن از جمله جزب کنگره مردمی و انصارالله تشکیل شد.

دبیر کل اتحادیه عرب در ادامه اظهارات خود، اقدام آمریکا در قانونی خواندن شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری را محکوم کرد و گفت، وزرای خارجه این اتحادیه، دوشنبه هفته آینده (چهارم آذر) در این باره نشستی خواهند داشت.

ابوالغیط در ادامه گفت: «این تغییر تأسف برانگیز در موضع آمریکا (در قبال شهرک های صهیونیست‌نشین) قشون‌ شهرک‌نشین‌های اسرائیلی را به سمت خشونت و توحش بیشتر علیه فلسطینیان سوق خواهد داد».

انتقاد نخست‌وزیر سابق عراق از ایران/واکنش اتحادیه عرب به اقدام ایران در به رسمیت شناختن سفیر یمن/حمایت فرانسه از حمله اسرائیل به سوریه/ ادعای ملک سلمان درباره استفاده از سلاح های ایرانی

اتحادیه عرب پیشتر از این نیز هنگامی که رئیس‌جمهوری آمریکا، شهر قدس را بر خلاف قوانین بین‌الملل «پایتخت اسرائیل» شناسایی کرد و سفارت کشورش را از تل‌آویو به این شهر فلسطینی انتقاد داد، به محکوم کردن این اقدام و صدور بیانیه‌ای در این بار اکتفا کرده بود.

دولت آمریکا علاوه بر اقدامات ضد فلسطینی، سال گذشته نیز در اقدامی که به مذاق صهیونیست‌ها بسیار خوش آمد، جولان اشغالی سوریه را متعلق به رژیم صهیونیستی دانست و حاکمیت این رژیم بر این منطقه را به رسمیت شناخت.

نشست فوق العاده وزیر خارجه اتحادیه عرب درباره فلسطین

منابع فلسطینی از نشست ویژه وزیران خارجه اتحادیه عرب درباره تصمیم آمریکایی ها برای به رسمیت شناختن شهرک های صهیونیست نشین در کرانه باختری خبر دادند.

دیاب اللوح، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در اتحادیه عرب اعلام کرد، نشست ویژه وزیران خارجه اتحادیه عرب روز دوشنبه آینده به منظور بحث و بررسی پیرامون تصمیم آمریکا درباره به رسمیت شناختن شهرک های اسرائیلی در اراضی فلسطینی، در قاهره برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که این کشور دیگر شهرک‌های اسرائیل را مغایر با قوانین بین‌المللی نمی‌داند.

این در حالی است که پیش از این، آمریکا شهرک‌سازی در اراضی فلسطین را مغایر با قوانین بین‌المللی می‌دانست.

انتقاد نخست‌وزیر سابق عراق از ایران

«حیدر العبادی»، نخست‌وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف «النصر» گفت که ایران باید در سیاست‌های خود در قبال عراق تجدیدنظر کند.

وی که با شبکه العربیه گفت‌وگو می‌کرد، ایران را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرد و گفت: تهران باید در سیاست‌های خود در خصوص عراق بازنگری کند.

حیدر العبادی ادعا کرد، تهران باید طرف‌های ایرانی را که در تشکیل دولت عراق نقش دارند، مجازات کند.

نخست‌وزیر سابق عراق افزود: آنچه در نیویورک تایمز آمده است، میزان دخالت ایران در عراق را افشا می‌کند.

انتقاد نخست‌وزیر سابق عراق از ایران/واکنش اتحادیه عرب به اقدام ایران در به رسمیت شناختن سفیر یمن/حمایت فرانسه از حمله اسرائیل به سوریه/ ادعای ملک سلمان درباره استفاده از سلاح های ایرانی

اشاره العبادی به گزارش دو روز پیش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز و وبگاه اینترسپت است که بر اساس برخی اسناد ادعایی، مدعی دخالت ایران در امور داخلی عراق شده بود.

وی با طرح این ادعا که «اعتراض و مواضع ما علیه دولت عبدالمهدی به دلیل کشتار معترضان عراقی است»، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

العبادی در حالی این ادعاها را مطرح کرده که در دوران نخست‌وزیری خود در عراق، از سوی ناظران به‌خاطر هماهنگی مستمر با سیاست‌های آمریکا در منطقه مورد انتقاد بود.

وی در آخرین ماه‌های نخست‌وزیری خود نیز از همکاری با تحریم‌های آمریکا علیه ایران سخن گفته بود که انتقادات وسیعی را در عراق برانگیخت. او گفته بود، همراهی نکردن بغداد با سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران، به ضرر عراق است. این در حالی بود که حجم تجارت عراق با ایران در سال به میلیاردها دلار می‌رسید.

حمایت فرانسه از حمله اسرائیل به سوریه

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک سوریه بر تعهد پاریس به آنچه امنیت رژیم صهیونیستی ادعا شده است، تأکید کرد و افزود: پاریس از تعهد قاطع خود با امنیت اسرائیل حمایت می کند!

دستگاه دیپلماسی فرانسه در ادامه بی اشاره به مبارزه بی امان تهران با تروریست های مصنوع غرب در سوریه از ایران خواست از اقدامات بی ثبات کننده در سوریه اجتناب کند!

گفتنی است جنگنده های رژیم صهیونیستی سه شنبه شب اطراف دمشق را بمباران کردند.

ادعای ملک سلمان درباره استفاده از سلاح های ایرانی در حمله به آرامکو

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان گفت: سیاست نفتی عربستان در راستای ثبات بازارهای جهانی نفت و به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است. هدف سیاست های نفتی عربستان، امنیت و اطمینان از امدادرسانی نفتی است.

وی در ادامه مدعی شد: سلاح ایرانی در حمله به تأسیسات آرامکو استفاده شده است.

پادشاه عربستان ادعا کرد: آرامکو توان تولید نفت خود را پس از حملات سپتامبر خیلی سریع بازیافت که این نشانه توان عربستان برای برآورده کردن تقاضای جهانی در جریان هر نوع کمبودی محسوب می شود.

ملک سلمان در ادامه گفت: عربستان روند خود برای تحقق دستاوردهای بیشتر از طریق چشم انداز ۲۰۳۰ در همه زمینه ها را طی می کند. دستاوردهای عظیم دهه های گذشته مایه مباهات است. ما بر توسعه و ایجاد زمینه های اقتصادی جدید تمایل داریم.

وی افزود: عربستان بر تحقق اهداف خود با تنوع بخشیدن به اقتصاد برای دستاوردهای ملی جدید عزم جدی دارد. ما به دنبال حل و فصل سیاسی بحران یمن هستیم و امیدواریم که توافق ریاض، باب مذاکرات صلح فراگیر را بگشاید.

ملک سلمان در ادامه گفت: ۲۸۶ حمله موشکی و ۲۸۹ حمله پهپادی به عربستان شده است.

وی ادعا کرد: امیدواریم رژیم ایران خردمندانه رفتار کند و بداند هیچ راهی جز کنار گذاشتن اندیشه‌های توسعه‌طلبانه و خرابکارانه در برابر موضع بین‌المللی که مخالف اقدامات این کشورش است، ندارد. عربستان خواستار جنگ نیست و دائم دست خود را برای صلح دراز کرده و خواهان ضربه زدن به کسی نیست، اما کاملا برای دفاع از ملت خود در برابر هر تهاجمی آماده است. رژیم ایران باید درک کند که در مقابل گزینه‌های جدی قرار دارد و هر گزینه تبعانی نیز دارد که ایران آن را متحمل خواهد شد و عربستان از سیاست‌ها و اقدامات ایران و نیروهای وابسته به این کشور متحمل رنج شده است.