شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » تاکید پومپئو بر «حفاظت از معترضان و توجه به شکایت‌ها» در تماس با نخست‌وزیر عراق!

تاکید پومپئو بر «حفاظت از معترضان و توجه به شکایت‌ها» در تماس با نخست‌وزیر عراق!

مایک پومپئو «کشته‌شدن معترضان در نتیحه سرکوب آن‌ها توسط دولت عراق و استفاده از قوای مرگ‌آور، همچنین گزارش‌ها از ربودن معترضان» را نکوهش کرده‌است.
مایک پومپئو «کشته‌شدن معترضان در نتیحه سرکوب آن‌ها توسط دولت عراق و استفاده از قوای مرگ‌آور، همچنین گزارش‌ها از ربودن معترضان» را نکوهش کرده‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق ضمن نکوهش کشته‌شدن معترضان، افزایش قربانیان و «آدم‌ربایی» خواستار توجه فوری به خواسته‌های مشروع معترضان شده‌است.

در بیانیه منتشرشده در وب‌سایت وزارت خارجه ایالات متحده گفته شده آقای پومپئو در جریان گفت‌وگوی تلفنی با عادل عبدالمهدی گفته است اعتراضات عمومی مسالمت‌آمیز از ارکان دمکراسی‌ست.

مایک پومپئو «کشته‌شدن معترضان در نتیحه سرکوب آن‌ها توسط دولت عراق و استفاده از قوای مرگ‌آور، همچنین گزارش‌ها از ربودن معترضان» را نکوهش کرده‌است.

وزیر خارجه ایالات متحده از نخست‌وزیر عراق خواسته است تا فورا گام‌های لازم برای توجه به خواسته‌های مشروع معترضان را، با اجرای اصلاحات و مقابله با فساد، بردارد.

مایک پومپئو در حساب کاربری خود در توئیتر نیز بر لزوم حفاظت از معترضان عراقی و اهمیت دادن به شکایت‌های مشروع آن‌ها تاکید کرده‌است.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال افزوده است که واشینگتن همچنان پایبند به حمایت از نیروهای امنیتی عراق در نبردها علیه گروه حکومت اسلامی، و متعهد به عراقی مستقل، قوی و مرفه است.

دور تازه راهپیمایی و اعتراضات در عراق از یک ماه و نیم پیش بالا گرفت. اعتراضات اولیه به ناکارآمدی دولت در تامین نیازهای اولیه‌ای مانند آب، دسترسی به آموزش، بهداشت، بی‌کاری و نظیر آن‌ها، در نهایت کلیت دولت و طبقه حاکم را نشانه گرفت.

معترضان در عین حال به دخالت‌های خارجی در کشور خود نیز معترض هستند و در همین راستا نیز جمهوری اسلامی و سران ارشد آن، از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای یا قاسم سلیمانی را هدف اعتراضات خود قرار داده‌اند. درگیری‌های مرگباری نیز در برابر کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا رخ داده‌است.

/**/ /**/ وزیر خارجه ایالات متحده در حساب کاربری خود در توئیتر به رخدادهای تازه در عراق و لبنان واکنش نشان داده‌است

پومپئو می‌گوید حق عراق و لبنان است «از دخالت‌های خامنه‌ای رهایی یابند»

/**/ /**/

خامنه‌ای اعتراضات مردم لبنان و عراق را به «آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه» نسبت داد

در ۱۹ آبان ماه نیز کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای خواستار توقف خشونت‌ها در عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور شده و گفته بود «عراقی‌ها» در برابر اقدامات ایران برای «توقف ابراز عقیده به‌شکل مسالمت آمیز، بی‌تفاوت نخواهند بود».

تهران اما دخالت در اوضاع عراق را رد کرده و در مقابل انگشت اتهام پیرامون تحولات عراق را به‌سوی آمریکا گرفته‌است. گروه‌های مورد حمایت تهران در عراق نیز با خواسته واشینگتن برای انجام انتخابات زودهنگام مخالفت کرده‌اند.

دولت مرکزی در بغداد تاکید کرده لازم است در قانون اساسی و سازوکار انتخاباتی کشور اصلاحات صورت گیرد.

فرای دولت‌ها، سازمان عفو بین‌الملل، نیز با انتقاد شدید از روند تحولات درعراق گفته سرکوبی اعتراضات در آن کشور «حمام خون» به‌راه انداخته‌است و سازمان ملل نیز «نقشه راهی» برای برون‌رفت از خشونت‌های گسترده ارائه کرده است.

بنا بر آماری که کمیسیون حقوق بشر عراق تا کنون اعلام کرده، دست‌کم ۳۱۹ معترض عراقی کشته شده‌اند.

توئیتر، وزارت خارجه آمریکا، رادیو فردا/ت