X

آحرین تحولات خاورمیانه؛

شلیک ۱۹۰ موشک از غزه به سمت «اسرائیل»، هشدار جدی روسیه درباره برجام، احتمال توافق ترامپ با ایران در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ و اختلاف آمریکا و امارات بر سر ایران از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تمدید «وضعیت اضطرار ملی» در قبال ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ای بامداد چهارشنبه به وقت تهران اعلام کرده، وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرده است.

این بیانیه یادآوری کرده، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در چهاردهم نوامبر ۱۹۷۹ با صدور فرمان اجرایی شماره ۱۲۱۷۰ در قبال ایران وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «روابط ما با ایران هنوز عادی نشده و روند اجرای توافقات مورخ ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ با این کشور ادامه دارند. به این دلیل، وضعیت اضطرار ملی اعلام‌شده در چهاردهم نوامبر ۱۹۷۹ و تدابیر اتخاذ شده در آن روز برای رسیدگی به آن وضعیت اضطراری باید تا بعد از چهاردهم نوامبر ۲۰۱۹ ادامه پیدا کند.»

کاخ سفید در این بیانیه تأکید کرده، وضعیت اضطراری فعلی که به موجب فرمان اجرایی شماره ۱۲۱۷۰ علیه ایران اعمال شده با وضعیت اضطراری دیگری که ذیل فرمان شماره ۱۲۹۵۷ و از پانزدهم مارس ۱۹۹۵ اعمال شده تفاوت دارد؛ بنابراین، اقدام جدید کاخ سفید با تمدید وضعیت اضطراری که دوازدهم مارس ۲۰۱۹ (۲۱ اسفندماه ۱۳۹۷) انجام شد، متفاوت است.

«جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، فرمان اجرایی شماره ۱۲۱۷۰ را روز ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹، ده روز بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران صادر کرد. این فرمان خواستار توقیف دارایی‌های حکومت ایران در خاک آمریکاست.

دیگر فرمان اجرایی (شماره ۱۲۹۵۷) از پانزدهم مارس ۱۹۹۵ توسط دولت «بیل کلینتون» برای منع برخی معاملات مربوط به توسعه نفتی ایران صادر شد.

شلیک ۱۹۰ موشک از غزه به سمت «اسرائیل»

آویخای ادرعی سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به شلیک ۱۹۰ موشک از سمت غزه به سمت اراضی اشغالی اشاره کرد.

وی تأکید کرد، از صبح سه‌شنبه تاکنون، ۱۹۰ موشک و راکت از غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است.

ادرعی پیشتر به ناکارآمدی سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین در دفع این حملات اذعان کرده بود.

حمله صبح سه‌شنبه رژیم صهیونیستی به منزل مسکونی «بها ابوالعطا» از رهبران جنبش جهاد اسلامی به شهادت وی و همسرش منجر شد. در حمله دیگر رژیم صهیونیستی به منطقه «المزه» دمشق، «معاذ» فرزند «اکرم العجوری» از اعضای دفتر سیاسی جهاد اسلامی به شهادت رسید.

هشدار جدی روسیه درباره برجام

«میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد است تلاش‌های جدیدی برای از بین بردن برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام) در حال انجام است و درز یافتن گزارش محرمانه آژانس درباره ایران، نمونه دیگری از این تلاش‌هاست.

اولیانوف امروز در صفحه توئیتر خود نوشت: «این واقعیت که محتوای گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در برخی رسانه‌های گروهی درز پیدا کرده، با این هدف بوده تا از این طریق توافق هسته‌ای با ایران تضعیف شود. انتشار محتوای گزارش محرمانه آژانس در برخی خبرگزاری‌های جهانی را باید تلاش دوباره‌ای برای تضعیف و آسیب رساندن به توافق هسته‌ای با ایران ارزیابی کرد و ما شاهد هستیم که تلاش مصرانه‌ی برای از بین بردن این توافقنامه مهم بین المللی در حال انجام است و برای این منظور از تمامی امکانات استفاده می شود و آخرین نمونه از این تلاش ها، گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران است که امروز تنها چند دقیقه پس از توزیع آن در بین اعضای شورای حکام آژانس، در خبرگزاری‌های جهانی منتشر و بلافاصله موضوع تحریفات منفی در این باره شد.»

لازم به یادآوری است، آژانس خبری فرانس‌پرس روز دوشنبه به نقل از گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد، کارشناسان این سازمان ذرات اورانیوم طبیعی را در تأسیساتی که از قبل از سوی ایران اعلام نشده بود کشف کرده‌اند. این گزارش همچنین استفاده ایران از سانتریفیوژهای مدرنیزه شده و فعالیت برای غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای فردو، در چهارچوب تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت ایران برای اجرای مرحله جدید کاهش تعهدات این کشور در چهارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تأیید کرده است.

احتمال توافق ترامپ با ایران در آستانه انتخابات ۲۰۲۰

«دنیس راس» هماهنگ‌کننده امور مناسبات آمریکا و ایران در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» در مصاحبه با «لو پوان» فرانسه مدعی شد، چنانچه برجام به نوعی اصلاح شود، احتمال حفظ آن وجود دارد، حال آنکه در شکل فعلی واشنگتن تمایلی برای انجام این کار ندارد.

با این حال، وی تأکید کرد با نزدیک شدن به موعد رقابت ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، این احتمال که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور رغبت بیشتری به حصول توافق با ایران نشان دهد، محتمل است.

وی همچنین گفت، ترامپ خودش اهل معامله است و با میانجی‌گری مشکلی ندارد و چنانچه امانوئل ماکرون همتای فرانسوی این حس را به وجود بیاورد که می‌تواند در این توافق جدید سودمند باشد، ترامپ بهتر از اوباما عمل می‌کند.

اختلاف آمریکا و امارات بر سر ایران

سفیر جدید آمریکا در امارات متحده عربی گفته، دولت کشورش با امارات در خصوص ایران اختلافات تاکتیکی دارد، اما دو کشور در خصوص ادامه فشار علیه ایران توافق دارند.

«جان راکولتا»، سفیر جدید آمریکا در امارات ادعا کرده دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در حال همکاری نزدیک با متحدان منطقه‌ای برای کاستن از تنش‌ها در خلیج فارس است.

او در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «ما در این مورد بسیار نگرانیم و در حال همکاری‌های نزدیک با امارات متحده عربی هستیم تا ایران را متقاعد کنیم که تنها راه حل، راه حل سیاسی است. در دنیا امروز جایی برای خشونت وجود ندارد.»

این مقام آمریکایی گفت، مقام‌های اماراتی «می‌دانند که برخی مسائل تاکتیکی وجود دارد که ممکن است بر سر آنها اختلافاتی داشته باشیم»؛ اما این را هم روشن کرده‌اند که «۱۰۰ درصد از کارزار فشار حداکثری حمایت می‌کنند.»