جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » عفو بین‌الملل: گلوله‌های ساخت ایران برای کشتن معترضان عراقی استفاده شده است

عفو بین‌الملل: گلوله‌های ساخت ایران برای کشتن معترضان عراقی استفاده شده است

منبع: دبی-العربیه.نت فارسی
پیوند کوتاه

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود فاش کرد که گلوله‌های کشنده ساخت ایران علیه مردم معترض عراق استفاده شده و مقامات عراقی این گلوله‌های ساخت ایران را نه برای متفرق ساختن معترضان، بلکه برای کشتن آنها به کار گرفته‌اند.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده که براساس شواهد جدید گلوله‌های اشک‌آور ساخت ایران برای کشتن مردم معترض عراق به کار رفته‌اند. این سازمان در گزارش پیشین خود گفته بود که درباره گلوله‌های دودزای 40 میلی‌متری که برای کشتن معترضان در عراق استفاده شده، بیشتر تحقیق می‌کند.

شواهد جدید نشان داد بخش اعظم این گلوله‌های کشنده از نوع M651 و M713 ساخت سازمان صنایع دفاع ایران است. عفو بین‌الملل شواهد جدید را از منابع میدانی دریافت کرده که نشان می‌دهد چهار نفر از معترضان کشته شده، در اثر گلوله‌های ساخت ایران و صربستان جان باخته‌اند با این حال شواهدی درباره هویت افرادی که این گلوله‌های ساخت ایران را به سوی مردم معترض در خیابان‌های عراق شلیک می‌کند، ندارد.

سازمان عفو بین‌الملل پس از آنکه تحقیقاتش نشان داد که دو نوع گلوله اشک‌آور جدید باعث مرگ حداقل 5 نفر طی 5 روز شده‌اند، از مقامات عراقی خواست نیروهای ضد شورش و دیگر نیروهای امنیتی را از به کارگیری این دو نوع گلوله برای کشتن مردم، منع کند.

این سازمان همچنین از دولت عراق خواست تحقیقات بین‌المللی درباره این جنایت انجام داده و مجرمان را تحت پیگرد قرار دهد.