چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب !

روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب !

 

*******

** شیرزاد:توانمندی استراتژیک برای کشور خطرناک است!

«احمد شیرزاد» از نمایندگان مجلس ششم که پیش از این گفته بود:«از چاه صنعت هسته‌ای آبی در نمی‌آید…از سال ۸۲ تاکنون دریغ از یک لیوان آب برای کشور» در مصاحبه با روزنامه آرمان در اظهارنظری مشابه گفت:«حرف من این است که سرعت کاهش تعهداتی که در برجام پذیرفته‌ایم باید بسیار کم باشد و بدانیم این کاهش تعهدات تنها یک وسیله برای رسیدن به اهداف سیاسی ماست. دوباره نباید وارد آن فاز شویم که غنی‌سازی را هدف بپنداریم و دستیابی به اورانیوم غنی شده با غلظت بالا می‌تواند برای ما یک توانمندی استراتژیک محسوب شود. دوباره وارد آن فاز شدن برای کشور خطرناک است و باید با دقت از آن اجتناب کرد».

این فعال اصلاح طلب مدعی شده است که غنی سازی اورانیوم به عنوان یک توانمندی استراتژیک برای کشور خطرناک است. این در حالی است که صنعت صلح آمیز هسته ای کاربردهای فراوانی در پزشکی، صنعت و کشاورزی دارد. برای مثال غنی سازی 20 درصد نقش ویژه ای در تولید دارو برای بیماران خاص ایفا می کند.

همچنین تولید محصولات کشاورزی مقاوم در برابر خشکسالی و آفات، تولید برق، مدیریت منابع آب و…تنها بخش کوچکی از کابردهای صنعت هسته ای می باشد.

در شرایطی که دشمن تلاش دارد تا با کار روانی و ریشه‌ای، نقاط قوت ملی را به مسئله‌ای چالش برانگیز تبدیل و ملت را نسبت به آن بدبین کند، طیف اصلاح طلب نیز با این اقدام مغایر با منافع ملی هصمدا و همراه شده است.

لازم به ذکر است که اصلاح طلبان همزمان با حمله به توانمندی هسته ای، مدعی هستند که برد موشک های کشورمان نیز باید کاهش یابد!

** دیروز «دختر آبی» امروز «چندهمسری»؛نارنجکهای دودزا در «زنگ حساب دولت»

روزنامه های اصلاح طلب اعتماد، ابتکار، سازندگی، آفتاب یزد، همدلی و…در شماره امروز تیترهای اصلی صفحه اول خود را به موضوع چندهمسری اختصاص دادند.

در همین رابطه روزنامه اعتماد تیتر اصلی خود را به این مسئله اختصاص داد و در گزارشی با عنوان «چند همسری مسئله کیست؟» نوشت:«هنوز هیچ‌کس نمی‌داند دقیقا چه اتفاقی افتاد که برگزاری یک کارگاه و پوستر آن به مساله‌ای تبدیل شد تا کاربران شبکه‌های اجتماعی از یک سو و مدیران ارشد کشور از سوی دیگر درباره آن موضع‌گیری کنند».

روزنامه ابتکار نیز در گزارشی با عنوان «تب داغ جنجال “چندهمسری”» نوشت:« مردی جوان با ظاهر مذهبی دختربچه ای را بر دوش دارد، چهار زن که آنها هم چادری هستند و ظاهر مذهبی دارند دور او حلقه زدهاند. یکی از زنها کودکی در آغوش دارد و دختربچه دیگری، کمی بزرگتر از دو کودک دیگر، در کنار زنان ایستاده است. همه شاد و خندان هستند. این تصویر، این روزها روی پوستر یک همایش در تشویق «چندهمسری» دیده میشود؛ تصویری که به مبنای بحث درباره این پدیده هم تبدیل شده است.چند روزی میشود که موضوع چندهمسری بحث داغ شبکههای اجتماعی است».

همچنین روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «شلوار دوتایی ها» نوشت:«مردی با چهره کاملا مذهبی و چفیه‌ای بر گردن و چهار زن شاد و خندان با پوشش چادر را در تصویر جا داده است. این نوع پوشش نماینده طبقه خاصی از جامعه است و این پوستر با زبان سکوت این ذهنیت را ایجاد می‌کند که گویی این رسم به طور ویژه در این گروه از جامعه -که عکس‌های پوستر آن را نمایندگی‌ می‌کند- رواج دارد و این گروه از جامعه طرفدار این سبک از زندگی هستند.»

قطعا نهادهای قضایی باید با کسانی که برای برگزاری کارگاه مذکور فراخوان داده اند برخورد کند اما آیا این مسئله به حدی جدی است که باید تیتر اصلی روزنامه ها را به خود اختصاص داده و مسئله اصلی کشور شود؟!

رسانه های اصلاح طلب هرچندوقت یکبار یک موضوع حاشیه ای را به عنوان مسئله اصلی در کشور جا زده و ضمن دوقطبی سازی در جامعه، مسائل مهم و مطالبات اصلی مردم را به حاشیه می برد.

در این روش شایعات و اخبار راست و دروغ در کنار یکدیگر قرار گرفته و یک جنجال بی ثمر شکل می گیرد. چندی پیش با همین روش، جنجال دختر آبی به راه افتاد و امروز نیز جنجال یک پوستر با موضوع چندهمسری.

این قبیل فضاسازی ها از سوی رسانه های اصلاح طلب صرفا نقش نارنجک های دودزا را ایفا می کند. در حالی که جامعه درگیر مشکلات اقتصادی است و افکارعمومی خواهان ارائه راهکارهای عملی مسئولین برای حل مشکلات معیشتی خود هستند، عده ای می کوشند با طرح مباحث انحرافی و انداختن نارنجک های دوزا در افکارعمومی، مطالبات و اولویت های کشور را به حاشیه برانند.

مسکن اجتماعی، اشتغال سالانه یک میلیون نفر، افزایش ارزش پول ملی، مدیریت نقدینگی، رونق تولید، مدیریت بازار اجاره بهای مسکن، رفع مشکل حقوق معوقه کارگران، رفع مشکلات زنان سرپرست خانوار و…از جمله وعده های دولت روحانی است؛ وعده هایی که افکارعمومی درباره اجرای آن با سوالات متعددی مواجه است. اکنون زنگ حساب دولت است و مردم منتظر شنیدن گزارش عملکرد هستند.

** مکانیسم انتخاباتی اصلاحات، ناکارآمد و غیراصولی است

«محمد نعیمی پور» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«معتقدم که مکانیسم‌های قبلی انتخاباتی اصلاحات درست و کارآمد نیست؛ بنابراین اگر اصلاح‌طلبان به‌دنبال کارآمدشدن سیاست‌ها و رویکردهای خود هستند، از هم‌اکنون خود را برای انتخابات 1400 آماده کنند. اگر اصلاح‌طلبان به اندازه توانشان مدعی باشند به همان اندازه تأثیرگذار خواهند شد. اگرچه با همان روند قبلی مخالفتی ندارم، اما گمان می‌کنم که این روند ناکارآمد و غیراصولی است».

نعیمی پور در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«حضور در انتخابات به‌صورت مشروط چیزی جز یک برداشت اشتباه از انتخابات نیست…بر این باورم که اگر قرار بر حضور در انتخابات باشد، باید با همه لوازم و جوانب در انتخابات شرکت کرد و با موانع روبه‌رو شد…انتخابات مشروط را عاقلانه نمی‌دانم».

چندی پیش «محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات گفته بود:«به خاتمی گفتم به صلاح نیست در انتخابات آینده “تَکرار می کنم” را تکرار کنید».

اصلاح طلبان ضمن اذعان به سقوط سرمایه اجتماعی، تاکید دارند که دیگر رقیب هراسی و همچنین ترساندن مردم از سایه جنگ در آستانه انتخابات جوابگو نیست.

افکار عمومی دولت روحانی و شورای شهر تهران و فراکسیون امید مجلس را نتیجه حضور اصلاح طلبان در قدرت می بیند. نکته قابل توجه اینجاست که نهادهای مذکور هیچکدام کارنامه قابل قبولی را برای ارائه به افکارعمومی در اختیار ندارد.