جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

تصویب بسته اصلاحی جدید در دولت عراق، توافق عربستان و امارات برای تقسیم قدرت در جنوب یمن، واکنش تند چین به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا و پیام ایران به عربستان سعودی و بحرین از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش آمریکا و روسیه به گام چهارم برجامی ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با الجزیره اقدام ایران را در کاهش تعهدات برجامی، «باج خواهی هسته ای» دانست.

برایان هوک مدعی شد: ایران از تصمیمات هسته‌ایش برای ترساندن کشورهای اروپایی استفاده می‌کند و آمریکا این کار را باج‌خواهی اتمی می نامد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در ژنو نیز روز سه‌شنبه به گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی خود واکنش نشان داد.

وی در پیامی توئیتری نوشت: «انحراف‌های بیشتر ایران از برجام کاملا قابل پیش‌بینی است. تهران به تصمیم اعلام شده خود برای اتخاذ مجموعه‌ای از اقدامات طی هر دو ماه پایبند است. بقای توافق هسته ای نیاز به تلاش فوری برای برقراری تعادل بین بخش‌های هسته ای و اقتصادی این توافق را نشان می‌دهد.»

اولیانوف در پیامی دیگر در توئیتر نوشت: «در راستای نجات برجام،‌ تمامی طرف‌ها باید تعهداتشان را در بخش هسته‌ای و اقتصادی انجام دهند. آمریکا نیز به نوبه خود باید دست کم مداخله خود با تلاش‌های غیر قانونی برای ایجاد تحریم نفتی علیه ایران را متوقف کند. تنظیم کردن یک راه حل آسان است اما اجرای آن بسیار سخت است.»

علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور اسلامی ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ایران از روز چهارشنبه در فردو و با حضور بازرسان آژانس به غنی‌سازی تا سقف ۵ درصد خواهد پرداخت.

اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی ذیل سازوکار بندهای ۳۶ و ۳۷ توافق هسته‌ای وین صورت می‌گیرند.

ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های این کشور در بیانیه‌ای روز هجدهم اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد، در صورتی که تا شصت روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند، ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در سه گام، از تعهدات خود کاسته و اعلام کرده، گام چهارم در این راستا را از امروز، چهارشنبه برخواهد داشت و تزریق گاز به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات زیرزمینی فردو را آغاز می‌کند. بر اساس برجام، این تأسیسات قرار بود به مرکز تحقیق و توسعه و تولید ایزوتوپ‌های پایدار بدل شود.

تصویب بسته اصلاحی جدید در دولت عراق

عادل عبدالمهدی از احتمال تغییر ماهیت نظامی سیاسی عراق در صورت اصلاح قانون اساسی خبر داد.

کابینه عراق در نشستی به ریاست عبدالمهدی، بسته اصلاحی جدیدی را تصویب کرد که دربرگیرنده پاسخ به خواسته‌های تظاهرات کنندگان است.

عبدالمهدی همچنین در اشاره به جلوگیری از برگزاری کلاس‌های درس از سوی تظاهرات کنندگان گفت، دعوت به جلوگیری از برگزاری کلاس‌های درس، اقدامی نادرست است و نمی‌توان حق آموزش را تعطیل کرد.

واکنش آمریکا و روسیه به گام چهارم برجامی ایران/واکنش تند چین به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا/تصویب بسته اصلاحی جدید در دولت عراق/ توافق عربستان و امارات برای تقسیم قدرت در جنوب یمن

نخست وزیر عراق همچنین تصریح کرد، امکان برگزاری انتخابات زودهنگام وجود ندارد.

توافق عربستان و امارات برای تقسیم قدرت در جنوب یمن

مراسم امضای توافق میان دولت مستعفی منصور هادی و شورای انتقالی جنوب ـ که هر کدام به ترتیب منافع دولت سعودی و امارات را در جنوب یمن پیش می‌برند، سرانجام پس از دو بار تعویق، غروب سه‌شنبه در شهر ریاض برگزار شد.

به نوشته الشرق الاوسط، در این مراسم «محمد بن سلمان» ولی عهد سعودی و «محمد بن زاید» همتای اماراتی وی و همچنین «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن و «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی جنوب نیز حضور داشتند.

«محمد بن سلمان» در سخنانی مدعی شد، این توافق گامی در راستای راه‌کار سیاسی و پایان جنگ یمن است و با بیان اینکه دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب «برادران» یکدیگرند، گفت: دولت سعودی تمام تلاش خود را برای پایان دادن به درگیری‌های میان «برادران» در یمن به کار می‌گیرد.

او افزود: «امیدواریم این توافق موجب پایان اختلافات و پایان دخالت‌های خارجی در امور یمن شود.»

ولی‌عهد سعودی با تقدیر از نقش امارات در یمن، مدعی شد که این کشور در کنار سربازان سعودی و کشورهای هم‌پیمان، برای یمن فداکاری کرده است.

واکنش آمریکا و روسیه به گام چهارم برجامی ایران/واکنش تند چین به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا/تصویب بسته اصلاحی جدید در دولت عراق/ توافق عربستان و امارات برای تقسیم قدرت در جنوب یمن

در پیش‌نویس توافق مذکور آمده است: تشکیل دولت تکنوکرات یا شایسته سالاران به نحوی که وزرای آن از ۲۴ نفر تعدی نکند، رئیس‌جمهور این وزرا را پس از مشورت با نخست‌وزیر و طیف‌های سیاسی انتخاب می‌کند و ۵۰ درصد کرسی‌های وزارتی را حداکثر طی ۴۵ روز از امضای توافق به جنوبی‌ها (نیروهای وابسته به امارات) می‌دهد؛ باید شخصیت‌هایی انتخاب شوند که در هیچ اقدام جنگی یا تحریک‌آمیزی طی حوادث عدن، ابین و شبوه دست نداشته باشند.

واکنش تند چین به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا

جنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز سه شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد: چین مخالف تحریم‌ های یکجانبه و به اصطلاح اعمال فرامرزی صلاحیت‌ های قضایی است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص ادامه داد: تحریم‌ های خودسرانه یا تهدید به اعمال تحریم نمی‌ تواند مشکلات را برطرف کند. نکته اصلی گفت‌وگو و مذاکره است. با رعایت اصل برابری و احترام متقابل، امیدواریم طرفین (ایران و آمریکا) اختلافات را از طریق مذاکره و مشورت حل کرده و مشترک از صلح و ثبات منطقه و فراتر از آن کمک کنند.

این در حالی است که وزارت خزانه داری آمریکا دیروز اعلام کرد ۹ فرد و یک نهاد ایران را تحریم کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا نام سردار سرلشکر «محمد باقری»، «حسین دهقان»، حجت الاسلام و المسلمین«محمد محمدی گلپایگانی»، «غلامعلی حداد عادل»، «وحید حقانیان»، حجت الاسلام و المسلمین«مجتبی خامنه‌ای»،‌ آیت الله «ابراهیم رئیسی»، سردار «غلامعلی رشید» و «علی‌اکبر ولایتی» را به فهرست شخصیت‌های تحت تحریم خود اضافه کرد.

این تحریم ها در شرایطی انجام می شود که مردم ایران دیروز و در سالروز اشغال لانه جاسوسی آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، راهپیمایی گسترده ای در سراسر کشور علیه سیاست های خصمانه آمریکا برگزار کردند.

گفتنی است، به دنبال خروج یکجانبه ترامپ از توافق بین المللی هسته ای با ایران در هشتم ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران پس از صبر راهبردی یک ساله خود اعلام کرد که در صورت ادامه بدعهدی واشنگتن و انفعال طرف های اروپایی توافق هسته ای، تدریجی و بر اساس مفاد مواد ۲۶ و ۳۷ برجام به کاهش تعهدات خود در این توافق روی می آورد.

واشنگتن نیز در این راستا تا کنون تحریم هایی علیه تهران اعمال کرده است؛ محدویت هایی که بنا به اذعان رسانه های بسیاری از جمله رسانه صهیونیستی جروزالم پست تأثیری در روند پیشرفت ایران بر جای نگذاشته است.

پیام‌ ایران به عربستان سعودی و بحرین

«خالد الجارالله»، معاون وزیر امور خارجه کویت می‌گوید، کشورش حامل پیام‌های ایران به کشورهای عربستان سعودی و بحرین بوده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، الجارالله سه‌شنبه (۱۴ آبان) طی نشست خبری در حاشیه همایشی در سفارت آلمان در کویت گفت: «کویت در حقیقت، این پیام‌ها را به برادران سعودی و بحرینی فرستاده، ولی تا به این لحظه هنوز جواب‌هایی در این خصوص دریافت نکرده‌ است».

واکنش آمریکا و روسیه به گام چهارم برجامی ایران/واکنش تند چین به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا/تصویب بسته اصلاحی جدید در دولت عراق/ توافق عربستان و امارات برای تقسیم قدرت در جنوب یمن

علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز دوشنبه از نامه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به پادشاه عربستان و بحرین خبر داد. او در این باره گفت: «رئیس جمهور محترم نامه‌هایی ارسال کرده‌اند؛ اساس نامه‌ها صلح و ثبات منطقه بوده است؛ ما معتقدیم دوجانبه‌های متعددی می تواند در منطقه شکل گیرد و فشارهای آمریکا نباید باعث دوری همسایگان شود».