پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » سریال تازه اسرائیلی با موضوع ایران و با بازیگران ایرانی‌تبار/

سریال تازه اسرائیلی با موضوع ایران و با بازیگران ایرانی‌تبار/

دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ /فرنوش رام (اسرائیل)/رادیوفردا- نوید نگهبان، بازیگر ایرانی‌زاده شهروند آمریکا، در این سریال نقش فرمانده تیم عملیات اسرائیل علیه برنامه اتمی ایران را بازی می‌کند
یک مینی‌سریال تلویزیونی اسرائیلی با موضوع فعالیت‌های سازمان جاسوسی این کشور علیه برنامه هسته‌ای ایران که نوید نگهبان، بازیگر ایرانی‌زاده شهروند آمریکا نیز در آن بازی می‌کند، زودتر از پخش تلویزیونی آن، توجه رسانه‌های اصولگرا در ایران را به خود جلب کرده است.

خبر تهیه این سریال هشت‌قسمتی که فعلاً نام موقت «تهران» برای آن در نظر گرفته شده، در روزهای گذشته منتشر شد که بر اساس آن، یکی از دو نویسنده سریال، موشه زوندر، است که نویسنده سریال معروف فاودا به‌کارگردانی دانیل سرکین، از محصولات شبکه نتفلیکس، بود.

موشه زوندر و دیگر نویسنده سریال، عمری شینهار، داستان را با الهام از فضای کنونی دشمنی میان اسرائیل و ایران نوشته‌اند.

بر اساس فیلمنامه، موساد درصدد از کار انداختن برنامه اتمی ایران از طریق هک کامپیوتری است و برای این کار یک مأمور زن جوان را که «ریشه ایرانی» دارد، به تهران اعزام می‌کند. نقش هکر را نیو سلطان، بازیگر اسرائیلی، ایفا می‌کند که در سریال نام او تامار رابینیان است.

«تامار» در پیشبرد مأموریت «به‌شدت محرمانه» شکست می‌خورد و باید بگریزد، اما تشکیلات امنیتی ایران او را تعقیب می‌کند.

بر اساس اخبارمنتشره‌ی در روزهای اخیر، ایفاگر نقش فرمانده تیم عملیات نوید نگهبان است و شان توب، بازیگر ایرانی‌زاده تابع آمریکا، نیز در نقش یک امنیتی سابق ایران که فعال سیاسی شده، در سریال بازی می‌کند. اسامی آن‌ها در سریال ظاهراً فراز محمد و مسعود تبریزی است.

دانیل سرکین که با بودجه شبکه تلویزیون دولتی اسرائیل این سریال را کارگردانی کرده است، حضور نوید نگهبان و شان توب را در کنار بازیگران اسرائیلی فرصتی برای به کارگیری مجموعه‌ای از هنرپیشه‌های خلاق قلمداد کرده است.

قرار است غیر از پخش آن در شبکه دولتی اسرائیل، این سریال به خریداران جهانی نیز فروخته شود. هنوز موعد پخش آن در اسرائیل معین نشده و احتمال تغییر نام سریال نیز وجود دارد.

نوید نگهبان چند سال پیش هم در یک فیلم سینمایی اسرائیلی به نام «باباجون» بازی کرده بود که بخشی از آن به زبان فارسی و در مورد زندگی یک خانواده ایرانی یهودی مهاجر به اسرائیل بود.

این بازیگر مشهدی ۵۱ ساله، در شماری از فیلم‌ها و سریال‌های پربیننده آمریکایی، از جمله هوم‌لند بازی کرده است. شان توب ۵۵ ساله نیز در فیلم‌های سینمایی خود را به تماشاچیان آمریکایی شناسانده است. فیلم‌های هر دو آن‌ها در اسرائیل هم پرطرفدار بوده است.

روزنامه کیهان حضور بازیگران زاده‌ی ایران و تابع آمریکا را «از نکات قابل تأمل» در «سریال ضد ایرانی» دانسته و نوشته است «ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی توسط رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران نشان‌دهنده وحشت این رژیم از کشورمان و تلاش آن‌ها برای ضربه زدن به حق استفاده ملت ایران از این فناوری است».

کیهان افزوده در این سریال هم مانند سریال پیشین «مأمور مخفی»، «تلاش می‌شود تا دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی آن‌قدر قدرتمند نشان داده شود که جاسوس‌های اسرائیلی در داخل ایران جولان می‌دهند».

کیهان این گلایه را نیز مطرح کرده است که «سینمای ایران سال‌هاست از تولید فیلم و سریال ضد اسرائیلی کوتاه آمده و محصول قابل اعتنایی در این زمینه نمی‌بینیم؛ در مقابل، رژیم صهیونیستی، خط تولید آثار ضد ایرانی راه انداخته است».

وب‌سایت جوان آنلاین نیز نوشت: «تولید این سریال جاسوسی ضد ایرانی در رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد دشمنان ایران روی ژانر جذاب پلیسی و جاسوسی، برای جذب مخاطب حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.»

جوان آنلاین با اشاره به سریال اخیر ایرانی «گاندو» در مورد عملیات نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد کرده که «اگر سریال‌های ایرانی نیز با هدف جذب مخاطب جهانی ساخته شوند، می‌توان به اثرگذاری فرهنگی فرای مرزهای کشور نیز امیدوار بود (اما) مدیران فرهنگی در باره آن برنامه مدونی ندارند».