پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی/

بسته ویژه خبری-تحلیلی/

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

لجن‌پراکنی اصلاح‌طلبان علیه کارنامه سردار سلیمانی

«محسن امین زاده»، از مقامات وزارت خارجه دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه 88 طی یادداشتی در شماره اخیر نشریه مشق فردا پیرامون کارنامه دیپلماسی جمهوری اسلامی نوشته است:

«در این چهار دهه سیاست خارجی ایران شدیدا از تحولات و جریان های سیاسی داخلی و ورود نظامیان به سیاست خارجی تأثیر پذیرفته است؛ به نحوی که هرگاه این نیروها به حوزه دیپلماسی ورود کرده اند و یا برای فعالیت های خود دیپلماسی را دور زده و یا با آن مقابله کرده اند نتیجه کار مخرب، بحران ساز و فرصت سوز بوده است.»

او در بخش دیگری از همین یادداشت مطوّل می نویسد:

«بزرگترین اشتباه دولت و وزارت خارجه دولت روحانی در این مقطع، عدم توجه بنیادین به سیاست خارجی منطقه‌ای و عدم خلع ید نظامیان از دخالت همه جانبه در دیپلماسی منطقه ای از جمله روابط با همسایگان بود. وزارت خارجه با اولویت بحران هسته ای، پرداختن به سیاست منطقه ای و کنترل دخالت نیروهای نظامی و امنیتی را به تأخیر انداخت اما عملا فرصت و امکان بازپس گرفتن دیپلماسی منطقه ای را از دست داد و نظامیان به شدت در برابر تغییرات بعدی مقاومت کردند.»

امین زاده همچنین تأکید می کند:

«شیوه عمل نظامیان کشور در بر هم زدن مناسبات متعارف دیپلماتیک در سفر مقامات عالی روسیه و سوریه و… فعالیت های دیپلماتیک مرتبط با روسیه، سوریه، لبنان، یمن و … تنها تحقیر مسئولان دیپلماسی کشور نیست، بلکه نوعی نمایش نابسامانی در نظام و تحقیر ملی است. تعدد و تنوع اظهار نظرهای غالبا غیر ضروری و بی مانند مقامات نظامی و سیاست ورزی های تبلیغاتی آنان نیز، نه تنها دیپلماسی کشور را به چالش می کشد، بلکه خلاف شأن و منزلت متعارف نظامیان قدرتمند جهان است.»

*امین زاده پیش از این نیز طی اظهاراتی در یک میتینگ سیاسی از این گفته بود که ما در ایران، معیشت مردم را به جنگ در سوریه فروختیم و ما می توانستیم برای ساقط کردن داعش با آمریکا عکس یادگاری بگیریم و برجام نیز حفظ می شد! [1]

این اظهارات اما در حالیست که نظام و مردم مسئول عقب ماندگی سیاسی و نگاه های غلط برخی اصلاح طلبان و مسئولان وزارت خارجه در امور بین المللی و امنیتی نیستند.

یعنی اگر کسی از آقایان این درک را ندارد که برای حفظ امنیت باید از فرا مرز نیز اقدام کرد و یا قدرت تفرّس و لمس خطراتی که در آینده ممکن است بروز کنند را ندارند؛ مردم تقصیری ندارند و طبیعتا نظام اسلامی هم نمی تواند معطل این نگاه های غلط و یا جا مانده بماند.

پر واضح است که اتفاقا انتظار بود مقامات وزارت خارجه و رجال اصلاحات با شور و شوقی زیاد از اقدامات سپاه و سردار سلیمانی در خارج از مرزها دفاع کنند و ضمن همراهی؛ برای دستاوردهای آنها احساس تفاخر داشته باشند اما آنچه که شاهدیم چیزی غیر از این است و نه تنها غیر از این که بعضا حتی تماشاگر حرکتی بر خلاف مسیر هستیم.

کما اینکه در مقطعی مشاهده شد که آقایان اصرار بر خروج حزب ا… و همه نیروهای محور مقاومت از سوریه داشتند [2]، در مقطعی دیگر از آن بمب افسانه ای آمریکا سخن گفتند که می تواند تمام ایران را با خاک یکسان کند و در تمام طول این سالها نیز شاهد یک رویه محکم در دفاع از مدافعان حرم و محور مقاومت نیز نبوده ایم!

از طرفی اینکه کارنامه برون مرزی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ امنیت مردم، کارنامه ای مخرّب و فرصت سوز بوده است یا خیر نیز مقوله ایست که امروز حتی نوجوانان دبیرستانی هم می توان به روشنی و با استدلال درباره آن به قضاوت بنشینند…

***

ویژگی منحصر به‌فرد ایرانی‌ها در توریسم

«محمد بهشتی»، رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا با بیان این که حجاب و ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی مانع ورود گردشگران خارجی به ایران نمی‌شود، گفته است: اگر از آسمان سنگ ببارد گردشگر به ایران می‌آید.

او همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود در همین رابطه تصریح می کند:

«بسیاری از افرادی که سفر خارجی رفته‌اند از جمله خود بنده شاهد این اتفاق بوده‌ام که مثلا کارمندان هتل تنها در مدت زمان انجام وظیفه خود را موظف به خدمات‌رسانی می‌دانند و خارج از نوبت کاری‌شان ای‌بسا لبخندی نیز به لب نداشته باشند. آنها فروشندۀ سرویس و خدمات گردشگری‌اند، نه میزبان. در صورتی که ایرانی‌ها برای نشان دادن میزبانی خود خصوصا در قبال مسافرین خارجی، هیچ وقت و ساعتی را هدر نمی‌دهند. این ویژگی منحصر به فرد ایرانی‌ها است که خارجی ها را شیفته می‌کند. این خصوصیت در بین همه اقوام ایرانی از کرد و لر، مازندرانی و سیستانی و بلوچ وجود دارد

بهشتی با تأکید بر اینکه دوران توریسم برای عشرتگری گذشته، گفته است: گردشگران خارجی دقیقا در پی تمنایی به ایران می آیند که ما برای آن برنامه ریزی نکرده‌ایم. چیزهایی که منحصر به ایران و ایرانیان است؛ گردشگران برای چشیدن «میزبانی» ایرانی‌ها به ایران می‌آیند.[3]

*این سخنان خوب و مدلل حتما بایستی مورد توجه فعالان صنعت توریسم و گردشگری قرار داشته باشد تا القائات مأیوسانه کمتر شکل بگیرد.

پیش از این، محسن هاشمی، رئیس اصلاح طلب شورای شهر تهران طی اظهاراتی عجیب، از این گفته بود که محدودیت‌های ایدئولوژیک در کشور سبب شده نتوانیم صنعت گردشگری را افزایش دهیم.

او همچنین خواستار ورود فقها به این مسائل شده بود! [4]

گفتنیست، علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  3 ماه قبل از افزایش بیش از 50 درصدی ورود گردشگر به ایران اسلامی خبر داده است. [5]

***

باید اتفاق خاصی رخ دهد که مردم را دوباره به پای صندوق رأی برگرداند!

«محمد بیرانوندی»، از نمایندگان اصلاح طلب مجلس در بخشی از یک مصاحبه با سایت شفقنا درباره انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه امسال گفته است:

«میزان حضور مردم در انتخابات قطعا تاثیر زیادی در آرایش سیاسی مجلس می‌گذارد؛ اما مردم تا حدودی نگران از وضعیت پیش آمده هستند لذا تا حدودی یاس در جامعه حاکم شده است

او همچنین گفته است: «به نظر من حال و هوایی متفاوت با سایر ادوار حاکم است مگر اتفاق خاصی رخ دهد که مردم را دوباره به پای صندوق رأی برگرداند»! [6]

*ما به آقای بیرانوندی و همه دوستان اصلاح طلب ایشان این مژده را می دهیم که انتخابات مجلس یازدهم نیز همچون ادوار گذشته با شور و شوق مردم و با مشارکت بالا برگزار خواهد شد.

یأس و ناامیدی که بیرانوندی بر آن اصرار دارد نیز اگر هم وجود داشته باشد ناشی از ناامیدی مردم نسبت به اصلاح طلبان و احزاب اصلاح طلب در شوراسازی، مجلس سازی و دولت سازی است. و از طرفی این ناامیدی قاعدتاً رأی مردم را به سمت جریانات دیگری که سوابق خوبی در این امور دارند سوق خواهد داد…

مسئله جالب دیگری هم که در این میان وجود دارد این است که مشکلات فعلی کشور مگر ساخته دست کسی غیر از امثال بیرانوندی و دوستان چپ او در دولت، مجلس و شوراهای شهر است!؟

فلذا اکنون به جای اینکه شاهد عذرخواهی و برشمردن مثبتات رقیب از جانب کسانی مثل آقای بیرانوندی باشیم، شاهد دمیدن بر آتش نارضایتی و ناامیدی هستیم!

این تناقض که سالهاست سوء ظن هایی را در میان برخی تحلیلگران برانگیخته است؛ شائبه هایی مبنی بر تعمدی بودن ایجاد برخی مشکلات و تعمد کسانی از سیاسیون و طیف های سیاسی برای دمیدن بر ناامیدی علیه نظام اسلامی ایجاد کرده است. [7]

***

1_ mshrgh.ir/994214

2_ mshrgh.ir/279918

3_ www.irna.ir/news/83533554/

4_ mshrgh.ir/997322

5_ www.irna.ir/news/83397198/

6_ https://fa.shafaqna.com/news/828768/

7_ mshrgh.ir/957694