پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

نخستین گشت زنی نظامیان آمریکایی در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه، رد درخواست دمشق از سوی قسد، استقبال آمریکا از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی در رابطه با ایران و قطع کمک های نظامی آمریکا به لبنان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تمدید معافیت همکاری‌های هسته‌ای با ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با تمدید معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، بخش عمرانی ایران را تحریم کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با گزارش این خبر نوشت ضرب‌الاجل مربوط به تمدید این معافیت‌ها سه‌شنبه هفته آینده به اتمام می‌رسید اما «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا آن را برای ۹۰ روز دیگر تمدید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بامداد جمعه (به وقت تهران) هدف از تمدید این معافیت‌ها را «تمدید محدودیت‌های هسته‌ای ایران» توصیف کرده است.

در این بیانیه آمده است: «این تصمیم، به حفظ نظارت بر برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران کمک کرده، مخاطرات اشاعه هسته‌ای را کاهش می‌دهد، توان ایران برای کاستن از “زمان گریز” لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را محدود می‌کند و مانع از آن می‌شود که حکومت ایران بتواند اقدام به بازسازی سایت‌های خود برای مقاصد حساس اشاعه‌ای کند.»

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده پامپئو، همزمان دو تصمیم برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گرفته است: نخست، معرفی بخش ساخت و ساز ایران به عنوان بخشی که به صورت مستقیم یا غرمستقیم تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است و دوم، معرفی چهار «ماده راهبردی» به عنوان موادی که در برنامه‌های هسته‌ای، نظامی یا موشکی ایران به کار گرفته می‌شود.

در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره به نام این چهار ماده که دولت آمریکا قصد تحریم تجارت آن را دارد نشده است. خزانه‌داری آمریکا هنوز بیانیه‌ای درباره این تحریم‌ها منتشر نکرده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «با این تصمیم‌ها، ایالات متحده از اختیارات اضافی برای جلوگیری از دستیابی ایران به مواد راهبردی برای سپاه پاسداران، بخش ساخت و ساز و برنامه‌های اشاعه‌ای خود برخوردار خواهد بود.

«معافیت همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای» چیست؟

همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بندهای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ است. بر این اساس، دولت وقت آمریکا معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد.

دولت کنونی آمریکا علی‌رغم خروج از برجام نزدیک به ۱۸ ماه پیش همکاری‌های هسته‌ای میان ایران و اعضای باقی‌مانده در برجام را از شمول تحریم‌ها معاف کرد. هدف دولت آمریکا اطمینان از این بود که ایران غنی‌سازی اورانیوم خودش را در سطح محدود نگاه می‌دارد و آن را ارتقا نمی‌دهد.

دولت ترامپ چند ماه پیش برخی از این معافیت‌ها، از جمله معافیت از تحریم خرید آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین از ایران را لغو کرد. ایران در واکنش اعلام کرد دیگر به سقف‌های تعیین‌شده در برجام برای ذخایر این دو فرآورده، پایبند نخواهد بود.

نخستین گشت زنی نظامیان آمریکایی در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه

 منابع آگاه اعلام کردند که نظامیان آمریکایی روز گذشته نخستین گشتی نظامی خود را در نزدیکی مرزهای مشترک سوریه و ترکیه انجام دادند.

این نخستین گشت زنی نظامیان آمریکایی در منطقه مذکور بعد از اعلام رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عقب نشینی نظامیان این کشور از شمال شرق سوریه به شمار می رود.

تمدید معافیت همکاری‌های هسته‌ای با ایران/نخستین گشت زنی نظامیان آمریکایی در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه/ رد درخواست دمشق از سوی قسد/ استقبال آمریکا از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی در رابطه با ایران

دولت آمریکا در تاریخ ۹ اکتبر اعلام کرد که همزمان با حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه، نظامیان خود را از این منطقه خارج می کند.

این در حالیست که برخی نظامیان آمریکایی برای تسلط بر مناطق نفتی در حومه دیر الزور باقی می مانند.

رد درخواست دمشق از سوی قسد

نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند که «پیش از رسیدن به یک توافق سیاسی که جایگاه و ساختار ویژۀ این نیروها را به رسمیت می‌شناسد و آن را حفظ می‌کند» نمی‌توانند به ارتش سوریه بپیوندند. آنها همچنین اعلام کردند که برای عملی شدن چنین اقدامی نیاز به «سازوکاری برای بازسازی ارتش سوریه» هست.
دولت مرکزی سوریه روز چهارشنبه ۳۰ اکتبر از نیروهای کرد خواسته بود تا به ارتش این کشور بپیوندند؛ این پیشنهاد توسط نیروهای کرد رد شد.

تمدید معافیت همکاری‌های هسته‌ای با ایران/نخستین گشت زنی نظامیان آمریکایی در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه/ رد درخواست دمشق از سوی قسد/ استقبال آمریکا از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی در رابطه با ایران

این درخواست پس از آن مطرح شد که دولت مرکزی سوریه توانست برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۲ میلادی در مناطق شمال و شمال‌شرق کشور مستقر شود. بسط قدرت نظامی بشار اسد به مناطق شمالی پس از آن ممکن شد که در ماه اکتبر در پی حمله ترکیه به سرزمین‌های شمالی، کردهای سوریه از دمشق خواستند برای مقابله با تهاجمات ترکیه در این منطقه وارد عمل شوند.

در بیانیه وزارت دفاع سوریه که توسط سانا، خبرگزاری رسمی سوریه منتشر شد آمده است: «فرماندهی کل نیروهای مسلح آماده استقبال از آن دسته از اعضای نیروهای دموکراتیک است که مایل به پیوستن به صفوف ارتش هستند.» بیانیه با اشاره به حملۀ ترکیه اینگونه ادامه می‌دهد که «اکنون تمام سوری‌ها از جمله اقلیت کرد آن “با یک دشمن” روبرو هستند.»

وزارت کشور سوریه نیز در بیانیه جداگانه‌ای از پلیس کُرد موسوم به «آسایش» دعوت کرده بود که به پلیس سوریه بپیوندند.

استقبال آمریکا از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی در رابطه با ایران

«مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده از بیانیه اخیر گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) که خواستار نظارت جدی‌تر اعضای خود بر معاملات مالی با شرکت‌های ایرانی شده است، استقبال کرد.

پمپئو در صفحه توئیترش نوشت: «ایالات متحده از گروه ویژه اقدام مالی که جهت محافظت جهان در برابر ایران تدابیری بیشتر اندیشیده است، استقبال می‌کند».

وی افزود: «ایران نمی‌خواهد جهان خبردار شود که چگونه از پول‌ها سوءاستفاده می‌کند. ایران باید لایحه‌های پیوستن به کنوانسیون‌های پالرمو و تامین مالی تروریسم را تصویب کند و گرنه تبعات بیشتری را بپذیرد».

تمدید معافیت همکاری‌های هسته‌ای با ایران/نخستین گشت زنی نظامیان آمریکایی در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه/ رد درخواست دمشق از سوی قسد/ استقبال آمریکا از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی در رابطه با ایران

گروه ویژه اقدام مالی اواخر مهرماه امسال برای ششمین و آخرین بار به ایران مهلت داد تا لوایح مربوط به کنوانسیون‌های پولشویی و تامین مالی تروریسم را تایید کند.

قطع کمک های نظامی آمریکا به لبنان

مقامات آمریکایی از تصمیم دولت ترامپ برای متوقف کردن کمک های نظامی به لبنان به مبلغ ۱۰۵ میلیون دلار خبر دادند.

دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، به رویترز گفتند که دولت ترامپ دو روز بعد از استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان کمک های نظامی به این کشور را متوقف کرده است.

بنا بر اعلام این مقامات آمریکایی، وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به کنگره اعلام کرده است که دفتر بودجه کاخ سفید و شورای امنیت ملی نسبت به توقف کمک های نظامی به لبنان تصمیم گیری کرده اند.