جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

درگیری سنگین ارتش سوریه با ارتش ترکیه در حومه رأس العین، درخواست برجامی اتحادیه اروپا از مدیرکل جدید آژانس انرژی اتمی، مخالفت جریان حکمت ملی عراق با استیضاح نخست‌وزیر و استقبال آمریکا از اقدام FATF علیه ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تحریم مشترک آمریکا و شش کشور عربی علیه ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه ای از تحریم مشترک واشنگتن و شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس علیه گروه‌های مرتبط با ایران خبر داد.

بنا بر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، «مرکز مقابله با تأمین مالی تروریسم» که واشنگتن، بحرین، کویت، عمان، قطر، امارات عربی متحده و عربستان سعودی عضو آن هستند، ۲۵ شرکت، بانک و شخص حقیقی مرتبط با ایران و گروه‌های وابسته به آن در منطقه را تحریم کرد.

طبق گزارش رویترز، همه این ۲۵ هدف تحریم شده، پیشتر در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند.

پیش از این «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا در سفر روز دوشنبه به فلسطین اشغالی و پس از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از قریب‌الوقوع بودن «تحریم‌های تازه علیه ایران» خبر داده بود.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا شده است که ۲۱ هدف تحریم شده در اقدام اخیر واشنگتن و شش کشور عربی، به نیروی مقاومت بسیج وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حمایت مالی می‌کردند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم شبکه ادعایی وابسته به ایران، از قرار گرفتن افراد وابسته به حزب‌الله لبنان در لیست تحریم‌های مشترک واشنگتن و شش کشور عربی خبر داده است.

درگیری سنگین ارتش سوریه با ارتش ترکیه در حومه رأس العین

خبرنگار سانا، از درگیری های شدید میان ارتش سوریه و ارتش ترکیه در حومه رأس العین در شمال شرق سوریه خبر داد.

بر اساس این گزارش، نبرد سنگینی در تل الورد در حومه رأس العین میان ارتش سوریه و نظامیان اشغالگر ترکیه در جریان است.

خبرنگار سانا گزارش داد: ساکنان منطقه در حال فرار به شکل گسترده از منطقه درگیرند.

تحریم مشترک آمریکا و شش کشور عربی علیه ایران/درگیری سنگین ارتش سوریه با ارتش ترکیه در حومه راس العین/استقبال آمریکا از اقدام FATF علیه ایران/ درخواست برجامی اتحادیه‌ اروپا از مدیرکل جدید آژانس انرژی اتمی

سانا همچنین اعلام کرد: نیروهای متجاوز ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن روستاهای المحمودیه و الدریو در حومه رأس العین را به اشغال خود درآورده اند و ساکنان حومه تل تمر در حال فرار از منطقه هستند.

خبرنگار سانا گزارش داد: تروریست های اردوغان منازل ساکنان را در روستای تل الورد در حومه رأس العین با توپ زیر آتش گرفته اند. همچنین نیروهای قسد در حومه تل تمر مقادیر زیادی نفت را در چاله بزرگی خالی کرده و آن را به آتش کشیده اند تا مانع دید جنگنده های ترکیه ای شوند.

درخواست برجامی اتحادیه‌ اروپا از مدیرکل جدید آژانس انرژی اتمی

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بیانیه‌ ای از انتخاب «رافائل گروسی» به عنوان مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد.

در بیانیه صادره از سوی بروکسل در این خصوص آمده است: اتحادیه اروپا به عنوان حامی قدرتمند برجام چشم انتظار حمایت از همکاری مدیرکل جدید و تقویت همکاری‌های مثبت با آژانس در جهت حفظ برجام و اجرای کامل آن است.

این در حالی است که نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی، دیروز دوشنبه از انتخاب رافائل گروسی به عنوان مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.

رافائل گروسی، دیپلمات اهل آرژانتین، یکی از اعضای ارشد هیأت مذاکره کننده هسته ای آژانس با ایران بوده و در زمان مدیر کلی یوکیو آمانو، از معاونان وی محسوب می شد؛ اما در سال ۱۳۹۲ از این سمت استعفا کرده بود. گروسی سابقه سفر به تهران را نیز دارد.

مخالفت جریان حکمت ملی عراق با استیضاح نخست‌وزیر

در پی انتشار برخی خبرها در خصوص تحولات عراق در رسانه‌های ایرانی در قالب نقل قول از رسانه‌های عراقی و همچنین نگارش یادداشت و گزارش‌هایی بر مبنای اطلاعات غلط در برخی رسانه‌ها، یکی از مسئولان جریان حکمت ملی عراق، توضیحات زیر را برای خبرگزاری فارس ارسال کرده است:

جریان حکمت ملی عراق، هیچ‌گونه توافقی با جریان صدر و نصر برای استیضاح نخست‌وزیر نداشته و درخواستی مبنی بر استیضاح عادل عبدالمهدی در پارلمان ارائه نکرده است. جریان حکمت ملی نه‌ تنها خواستار استعفای عادل عبدالمهدی نیست بلکه با وجود اینکه سهمی در دولت فعلی نداشته و ندارد، همواره حفظ نظام و حاکمیت عراق، اولویتش بوده است.

تحریم مشترک آمریکا و شش کشور عربی علیه ایران/درگیری سنگین ارتش سوریه با ارتش ترکیه در حومه راس العین/استقبال آمریکا از اقدام FATF علیه ایران/ درخواست برجامی اتحادیه‌ اروپا از مدیرکل جدید آژانس انرژی اتمی

همچنین سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق پس از آغاز اقدامات اصلاحی دولت، از اقدامات مثبت دولت و پارلمان در راستای اصلاح امور و پاسخگویی به مطالبات مشروع تظاهرات‌کنندگان حمایت و معترضان را به برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز و در چارچوب قانون دعوت کرده است. وی همچنین چندین بار نسبت به ورود افراد نفوذی در میان تظاهرات‌کنندگان هشدار داده و خواستار قاطعیت دولت در برخورد با قانون‌شکنان شده است.

علاوه بر مواضعی که تاکنون از سوی رهبر جریان حکمت ملی اعلام شد، وی شخصاً در این ایام با رایزنی مستمر با دولت و جریان‌های مختلف سیاسی تلاش‌هایی را در راستای کمک به دولت برای عبور از بحران آغاز کرده که امید است به‌زودی نتایج مثبتی حاصل شود.

استقبال آمریکا از اقدام FATF علیه ایران

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از اقدام ضد ایرانی «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) علیه ایران استقبال کرده و از اعضای این گروه خواسته با ایران مقابله کنند.

در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده آمریکا از اقدام اخیر کارگروه ویژه اقدام مالی در بازاعمال اقدامات تقابلی بیشتر علیه ایران، به دلیل عدم پایبندی این کشور به استانداردهای بین‌المللی ضدپولشویی و مبارزه با تأمین مالی پولشویی (AML/CFT) استقبال می‌کند.»

گروه ویژه اقدام مالی روز ۲۶ مهرماه اعلام کرد، مهلت نهایی ایران برای پیروی از معیارهای بین المللی، فوریه ۲۰۲۰ است و پس از آن، این نهاد از تمامی اعضای خود درخواست خواهد کرد تا اقدامات متقابل علیه ایران را به کار گیرند.

در بیانیه این گروه آمده است: «اگر ایران پیش از فوریه ۲۰۲۰ کنوانسیون های پالرمو و تأمین مالی تروریسم را همراستا با استانداردهای FATF به صورت قانون تصویب نکند FATF  تعلیق اقدامات متقابل را کامل برمی دارد و از اعضایش می خواهد تا اقدامات متقابل مؤثر همراستا با توصیه نامه ۱۹ را اجرایی کنند.»

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه روز چهارشنبه خود مدعی شد، ایران تعمداً از برطرف کردن نقائص خود در زمینه AML/CFT  اجتناب می‌کند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «جامعه بین‌المللی این را روشن کرده که ایران باید به تعهدات خود پایبند باشد و مانند یک کشور نرمال رفتار کند. FATF هشدار داده که ایران باید معاهده‌‌‌های پالرمو و مقابله با تأمین مالی تروریسم را همسو با استانداردهای FATF تا فوریه ۲۰۲۰ تصویب کند، در غیر این صورت، کارگروه ویژه اقدام مالی اقدامات تقابلی خودش  را کامل اعمال خواهد کرد.»

وزارت خارجه آمریکا گفته از این تصمیم استقبال می‌کند. در این بیانیه آمده است: «ما از تصمیم FATF برای محافظت از نظام مالی بین‌الملل حمایت می‌کنیم و از اعضای FATF می‌خواهیم ایران را بابت اقدامات ادامه‌دار خودش در زمینه تروریسم تأمین مالی تروریسم پاسخگو کنیم.»