چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:جزئیات مقامات اطلاعاتی عراقی از رد گیری و شکار ابوبکرالبغدادی/

آخرین تحولات خاورمیانه:جزئیات مقامات اطلاعاتی عراقی از رد گیری و شکار ابوبکرالبغدادی/

 

معرفی جانشین ابوبکر البغدادی از سوی داعش، جزئیات مقامات اطلاعاتی عراقی از رد گیری و شکار ابوبکرالبغدادی، انتقال بقایای جسد البغدادی به پایگاه عین‌الاسد عراق و آمادگی نیروهای دموکراتیک سوریه برای عقب‌نشینی ۳۰ کیلومتری ازترکیه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به درگیری شدید بین ارتش سوریه و نیروهای ترکیه در شرق رأس‌العین نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) از درگیری‌های شدید بین ارتش عربی سوریه و نیروهای ترکیه در محور روستاهای باب‌الخیر و ام‌عشبه در حومه شرقی رأس‌العین واقع در استان حسکه خبر داد.

خبرنگار سانا پیش از این گزارش داده بود که ارتش عربی سوریه پس از ورود به ده‌ها روستا و شهرک تا روستای الکسری و تل زیاب زرکان، وارد مرزهای مشترک با ترکیه در حومه شمال شرقی رأس‌العین شد.

معرفی جانشین ابوبکر البغدادی از سوی داعش

هفته نامه نیوزویک در گزارشی به نقل از منابع آگاه گزارش داد عملیات نیروهای آمریکایی در روزهای شنبه و یک شنبه منجر به کشته شدن ابوبکر بغدادی سرکرده این گروه تروریستی و همچنین «ابو الحسن المهاجر» شد اما این گروه از قبل یک جانشین برای بعد از مرگ ابوبکر بغدادی منصوب کرده بود.

جزئیات مقامات اطلاعاتی عراقی از رد گیری و شکار ابوبکرالبغدادی/درگیری شدید بین ارتش سوریه و نیروهای ترکیه در شرق رأس‌العین/ معرفی جانشین ابوبکر البغدادی از سوی داعش/آمادگی نیروهای دموکراتیک سوریه برای عقب‌نشینی ۳۰ کیلومتری ازترکیه

نیوزوبک د ر ادامه توضیح داده است که «عبدالله قرداش» معروف به «حاجی عبدالله العفری» در ماه اوت به عنوان جانشین ابوبکر بغدادی انتخاب شده بود و کفته می‌شود که خود ابوبکر بغدادی این موضوع را پیشنهاد است.

جزئیات مقامات اطلاعاتی عراقی از رد گیری و شکار ابوبکرالبغدادی

برگزاری رویترز به نقل از مقامات اطلاعاتی عراقی گزارش داد که در مسیر طولانی شکار ابوبکر البغدادی تیمهای اطلاعاتی عراقی در فوریه 2018 و زمانی که یکی از دستیاران ارشد بغدادی اطلاعاتی درباره چگونگی فرار وی طی این سالها در اختیار آنها گذاشت به یک نقطه کلیدی دست یافتند.

«اسماعیل اتاوی» بعد از اینکه توسط ترکیه بازداشت و به مقامات عراقی تحویل داده شد گفته بود که ابوبکر البغدادی بیشتر مواقع، مذاکرات خود با سرکرده‌های داعش را در مینی بوس‌هایی که برای رد گم گنی میوه و سبزیجات حمل می‌کردند برگزار می‌کرد.

یک مقام عراقی در این زمینه گفت: اتاوی اطلاعات ارزشمندی داد که به آژانسهای مختلف اطلاعاتی عراق کمک کرد قطعات گمشده پازل تحرکات، رفت و آمدها و مکانهایی که وی از آنها استفاده می‌کرد را تکمیل کنند.

این مقام عراقی به رویترز گفته؛ اتاوی اطلاعاتی درباره 5 مرد به ما داد از جمله خودش، که با بغدادی در خاک سوریه و در جاهای مختلف دیدار می‌کردند.

این گزارش افزود: توجه به افرادی نظیر اتاوی برای عوامل اطلاعاتی که به دنبال ردی از بغدادی بودند بسیار حیاتی بود.

مقامات اطلاعاتی عراق به اتاوی  به عنوان یکی از 5 دستیار ابوبکر بغدادی  نگاه می‌کردند. او در سال 2006 به القاعده پیوسته بود و از سوی آمریکا در سال 2008 بازداشت شده بود و حتی 4 سال نیز در زندان بود.

بغدادی بعدها به اتاوی کارهای مهمی نظیر رساندن پیامها و دستورات دینی خود و همچنین انتخاب فرماندهان داعش را محول کرده بود. بعد از شکستهای داعش در سال 2017 وی به همراه همسرش به سوریه گریخته بود.

جزئیات مقامات اطلاعاتی عراقی از رد گیری و شکار ابوبکرالبغدادی/درگیری شدید بین ارتش سوریه و نیروهای ترکیه در شرق رأس‌العین/ معرفی جانشین ابوبکر البغدادی از سوی داعش/آمادگی نیروهای دموکراتیک سوریه برای عقب‌نشینی ۳۰ کیلومتری ازترکیه

یک مقام اطلاعاتی دیگر عراقی نیز گفت: نقطه عطف بعدی در سال جاری و عملیات مشترکی بود که در آن عوامل اطلاعاتی عراق، آمریکا و ترکیه چند مقام ارشد داعش از جمله 4 عراقی و یک سوری را بازداشت کردند.

مقامات عراقی می‌گویند که این افراد اطلاعات بسیار مهمی از مکانهایی که با بغدادی درون خاک سوریه دیدار می‌کردند ارائه کردند و ما نیز تصمیم گرفتیم که این اطلاعات را با سیا درمیان بگذاریم تا عوامل جاسوسی بیشتری را در این مناطق پراکنده کنیم.

مقامان اطلاعاتی عراقی می‌گویند، در اواسط 2019 ما متوجه شدیم که ادلب جایی است که ابوبکر بغدادی به همراه خانواده‌اش روستا به روستا جایش را عوض میکند.

مطلعین سپس در سوریه یک مرد عراقی را از روی نقاب در بازار ادلب و از روی یک عکس شناسایی کردند. او اسماعیل اتاوی بود و با دنبال کردن وی به مکانی رسیدند که بغدادی در آن اقامت داشت.

مقامات عراقی اضافه کردند که این اطلاعات را در اختیار سیا قرار داده‌اند و آنها با استفاده از تصاویر ماهواره و پهپاد به مدت 5 ماه مکان مورد نظر را زیر نظر داشتند.

آنها می‌گویند که دو روز پیش بغدادی محل استقرارش را با خانواده ترک کرد و با یک مینی بوس به روستایی در همان نزدیکی رفت.

این منابع می‌گویند که تصاویر ماهواره نیز محل اختفای سرکره داعش را در نزدیکی روستای باریشا در ادلب سوریه در روز 28 سپتامبر 2019 شناسایی کرد و تصاویر دستی دیگری نیز در 27 امتبر 2019 از همین مکان به دست آمد، این لحظه ای بود که به زندگی ابوبکر البغدادی پایان داد.

انتقال بقایای جسد البغدادی به پایگاه عین‌الاسد عراق

شبکه سعودی الحدث یکشنبه‌شب به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه ادعا کرده که بقایای جسد «ابوبکر البغدادی»، سرکرده گروه تروریستی داعش به پایگاه عین‌الاسد در عراق منتقل شده است.

عین‌الاسد، پایگاهی در استان الانبار واقع در غرب عراق است که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند. مقامات عراقی هنوز در خصوص ادعای دیده‌بان حقوق بشر سوریه اظهار نظری نکرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که گروهی نزدیک به تروریست‌های سوریه است، در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که رویترز ساعاتی قبل نوشت که یک مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفته، عملیات برای کشتن ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش از پایگاهی در غرب عراق صورت گرفته است.

آمادگی نیروهای دموکراتیک سوریه برای عقب‌نشینی ۳۰ کیلومتری ازترکیه

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که نیروهای دموکراتیک سوریه آمادگی خود را برای عقب نشینی ۳۰ کیلومتری از مرز ترکیه اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، سوریه از این اقدام کردها استقبال کرده و اعلام کرده است که حال ترکیه باید به حملات خود در شمال شرق سوربه پایان دهد.

جزئیات مقامات اطلاعاتی عراقی از رد گیری و شکار ابوبکرالبغدادی/درگیری شدید بین ارتش سوریه و نیروهای ترکیه در شرق رأس‌العین/ معرفی جانشین ابوبکر البغدادی از سوی داعش/آمادگی نیروهای دموکراتیک سوریه برای عقب‌نشینی ۳۰ کیلومتری ازترکیه

ترکیه بیش از ۲ هفته پیش عملیاتی را علیه نیروهای کرد در شمال شرق سوریه آغاز کرده است.

 

اشتراک گذاری
برچسب ها