جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری !

بسته ویژه خبری !

آیا یارانه نقدی ۴۰۰ هزار نفر قطع شده است؟
خبرگزاری مهر نوشت: یارانه نقدی ۴۰۰ هزار نفر از «یارانه‌بگیران غیرنیازمند» از بامداد جمعه و همزمان با واریز یارانه نقدی مهرماه قطع شد و مجموع کسانی که یارانه نقدی شان قطع شده به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسید. یکصد و چهارمین مرحله یارانه نقدی بامداد جمعه شب به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که در ادامه حذف غیرنیازمندان از لیست یارانه‌بیگران، یارانه نقدی ۱۰۰ هزار خانوار که حدود ۴۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود از مهرماه قطع شد. فرایند قطع یارانه نقدی اقشار غیرنیازمند جامعه همزمان با واریز یارانه شهریورماه کلید خورد و در ماه قبل یارانه ۱۶۲ هزار خانوار معادل حدود ۷۰۰ هزار نفر قطع شد تا در مجموع طی ماه‌های شهریور و مهرماه یک میلیون و ۱۰۰ هزار غیرنیازمند، از فهرست یارانه بگیران حذف شوند.

مطهری یک جا حرف احمدی‌نژاد را تایید کرد

علی مطهری اضافه کرد: «قانون تعیین حدود اختیارات، وظایف و مسئولیت‌های ریاست جمهوری که به تأیید شورای نگهبان رسیده است خود م‍ؤید اختیار رئیس‌جمهور در نظارت بر اجرای قانون اساسی است. تفسیر شورای نگهبان باید به گونه‌ای باشد که لااقل مورد قبول اکثر حقوقدانان باشد، نه تفسیری که اکثر قریب به اتفاق حقوق‌دانان قبول ندارند. در دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد هم این مشکل وجود داشت و او مدام به درستی می‌گفت که مسئول اجرای قانون اساسی است اما آن زمان هم شورای نگهبان زیر بار نرفت. نظارت رئیس‌جمهور بر اجرای قانون اساسی باعث می‌شود که تمام قوا و نهادهای حکومتی حواسشان را جمع کنند تا از حقوق مردم عدول نکنند. این نظارت به نظر من شامل نهادهای زیرمجموعه رهبری نیز می‌شود». او در پایان در پاسخ به این پرسش که چه قدر می‌توان این احتمال را مطرح کرد که روحانی برای توجیه برخی ناکارآمدی‌ها در اواخر دوران ریاست‌جمهوری‌اش این گونه مسائل را مطرح می‌کند اظهار کرد: «نمی‌توانیم نیت‌خوانی کنیم اما به هر حال فردی که سخنی را مطرح می‌کند باید به آن پایبند باشد و در مقام عمل نیز اقدام کند. لذا رئیس‌جمهور باید در جایی که تخلف از قانون اساسی می‌بیند اخطار قانون اساسی بدهد و به این وسیله مردم را در جریان قرار بدهد. نظر مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری‌شان نیز حق نظارت رئیس‌جمهور بر اجرای قانون اساسی بوده و درصدد تشکیل یک واحد بازرسی بوده‌اند».

واکنش رئیس پلیس تهران به بادیگاردهای فضای مجازی

سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره تبلیغات غیر مجاز محافظ شخصیت‌ها در فضای مجازی: کسانی که تحت عنوان استخدام محافظ شخصیت‌ها و به اصطلاح «بادیگارد» اقدام به تبلیغات در فضای مجازی می‌کنند، فعالیتشان غیر قانونی است و افرادی هم که نسبت به جذب این محافظ ‌های جعلی اقدام می‌کنند هم متخلف هستند. این افراد برای فعالیت به عنوان بادیگارد و محافظ شخصیت‌ها دارای مجوز قانونی نیستند و از نظر پلیس مجرم شناخته می‌شوند. قطعا در صورت شناسایی برخورد‌های لازم در چارچوب قانون صورت خواهد گرفت.

دومین شطرنج‌باز ایرانی هم مقابل حریفی از رژیم صهیونیستی حاضر نشد

محمد امین طباطبایی نماینده شطرنج ایران در دور ششم رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان در مقابل حریفی از رژیم صهیونیستی حاضر نشد. این درحالی است که آرین غلامی در دور چهارم مقابل حریف صهیونیستی حاضر به رقابت نشده بود و از ادامه رقابت ها انصراف داد.

فغانی: خانواده‌ام زندگی‌شان را فدای من کردند و حالا نوبت من بود

علیرضا فعانی: خانواده ام زندگی‌شان را فدای من کردند و حالا من زندگی‌ام را برای آنها فدا کردم. گفته بودم اگر حرفه خود را ادامه دهم، داوری در لیگ استرالیا بهترین اتفاق خواهد بود اما اگر این اتفاق رخ نمی داد برای من کافی بود و دست از قضاوت بر می داشتم تا به استرالیا برویم. این اتفاق رخ داد و به من اجازه داده شد تا در اینجا قضاوت کنم و داوری خود را برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نیز ادامه دهم.

روایت رهبری از نگاه یک دکتر عراقی به سردار سلیمانی

کانال تلگرامی منتسب به سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس نماهنگ «در مسیر کربلا»را منتشر کرده است. در بخشهایی از این نماهنگ اظهارات رهبری پخش می‌شود که می‌فرمایند: «اگر چنانچه این فرزندان عزیز شما، شهدای عزیز شما نبودند این کسانی که رفتند مجاهدت کردند، دشمن تا نزدیکی قبر مطهر حضرت اباعبدالله(ع) تا نزدیکی کربلا جلو آمده بود. با خمپاره کوتاه برد کربلا را می زدند آنقدر که نزدیک آمده بودند.» در بخش دیگری از این فیلم صحبت های سردار سلیمانی آمده که در سخنرانی می‌گوید: «هجوم اولیه که به عراق صورت گرفت اگر آنها می‌توانستند به مقدسات ما برسند، مقدسات ما را تماما ویران می‌کردند.» در انتهای نماهنگ صحبت های رهبری در توصیف سردار سلیمانی آمده که می فرمایند «یک خانم دکتر عراقی به این دوست ما گفته بود من به هر ایرانی که می‌رسیدم فکر می‌کردم دو برادر من که در جنگ کشته شده است را او کشته تا اینکه سلیمانی را دیدم و وقتی دیدم سلیمانی آمده است و اینطور فداکاری می‌کند قضیه برعکس شد.»
ایرادات شورای نگهبان به طرح تشکیل وزرات بازرگانی قابل رفع و رجوع است

حسینعلی امیری: تشکیل وزارت بازرگانی طرح نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بود که در مجلس رأی آورد و به شورای نگهبان ارسال شد. شورای نگهبان طرح تشکیل وزارت بازرگانی را رد نکرده بلکه در تبصره یک آن، ایراد گرفته استدر تبصره یک آمده که وظایف بازرگانی مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی به وزارت‌خانه‌های ذیربط منتقل می‌شود، شورای نگهبان ایراد گرفته است که به کدام یک از وزارت‌خانه‌ها منتقل می‌شود؟بنابراین این ابهام قابل رفع و رجوع است. بقیه تذکراتی که شورای نگهبان داده بود خیلی قابل ایراد نبود بلکه توصیه‌های ویرایشی است که انجام می‌دهیم./برنا

بعیدی‌نژاد: امید زیادی به اینستکس در ایران وجود ندارد

حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس گفت: هیأتی که از انگلیس برای مدرن سازی رآکتور اراک به ایران رفت، نخستین هیأت فنی تخصصی هسته‌ای انگلیسی در طول تاریخ روابط ایران و انگلیس به شمار می‌رود. او تصریح کرد: ما مرتب به شرکت‌ها و وزارت تجارت انگلیس می‌گوییم که باید به ایران به عنوان یک مقصد جدید همکاری‌های برابر فکر کنند و نه محلی برای واردات کالا‌های انگلیسی. بعیدی‌نژاد ادامه داد: ما انتظار داشتیم اینستکس کارش را در آن مقطعی که لازم بود انجام دهد، متأسفانه با تأخیر زیادی مواجه شد؛ دیگر انتظار و امید زیادی در ایران در این زمینه وجود ندارد. سفیر ایران در انگلیس گفت:، اما خود آن‌ها فارغ از آن که می‌دانند ایران با یأس دارد تحولات اینستکس را دنبال می‌کند، با علاقه مندی به دنبال این هستند که این ساز وکار را بیشتر فعال کنند تا ظرفیتی برای تبادلات ایران و کشور‌های اروپایی و حتی غیر اروپایی فراهم شود.

کنایه توئیتری آذری جهرمی به صداوسیما

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در پیامی ضمن تشکر از اپراتور‌های عراقی، کنایه‌ای هم به صدا و سیما زد و نوشت: «امسال با تلاش زیاد شرکت‌های عراقی-که از آن‌ها تشکر میکنم-علاوه بر شهر‌های نجف و کربلا، کل مسیر هم سرویس نسل۳ برقرار بود. البته به دلیل شرایط این روز‌های عراق، همه شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده‌اند. شده همان مطلوب همیشگی صداوسیمای خودمان. الحسین یجمعنا باید فرای مرز‌های ایران و عراق برود.»