پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ماجرای روح الله زم در سیمای نظام آخوندها چیست؟

ماجرای روح الله زم در سیمای نظام آخوندها چیست؟

واکنش پدر روح الله زم به بازداشت پسرش!

محمدعلی زم، پدر روح الله زم می‌گوید که در جریان آمدن فرزندش به ایران و بازداشت او نبوده است و موضوع را از زیرنویس تلویزیون متوجه شده است. حجت الاسلام زم در پاسخ به اینکه آیا در جریان آمدن فرزندش به ایران بوده است یا نه به انصاف نیوز، گفت: من اصلا در جریان جزییات نیستم و کلیت موضوع را هم از زیرنویس تلویزیون خبردار شدم. ما تقریبا با ایشان در این مدت‌ها حالت قهر داشتیم و تنها گهگاهی نصیحت و پیغامی برایش می‌فرستادیم. او در پاسخ به اینکه در فیلم مستند چند ماه پیش صداوسیما آنچه نشان داده شد این بود که با شما در ارتباط بوده است، گفت: در آن مستند به ما و خانواده‌ی ما ظلم شد، ولی ما، چون نظام را از خودمان می‌دانیم و دوست داریم نه اعتراض کردیم و نه چیزی گفتیم؛ معتقد بودیم که این را هم خدا خودش هم می‌بیند و هم می‌شنود. زم در پاسخ به این سوال که «فرزندش پیش از آمدن به ایران آیا پیامی نداده است و چیزی درباره‌ی دلیل آمدنش که عجیب هم هست نگفته است؟»، گفت: دنیا دار مکافات و مجازات است؛ این را خداوند متعال و همه‌ی بزرگان گفته‌اند. بالاخره این دنیا، دنیای امتحان آدم‌هایی است که رد آن زندگی می‌کنند. خوب و بد باید امتحان دهند و آن‌ها که بد کردند مجازات شوند.

عملیات فریب سپاه برای دستگیری روح‌الله زم به روایت عضو هیئت رئیسه مجلس

اعتمادآنلاین نوشت: احمد امیرآبادی در قدردانی از اقدام سپاه در اجرای عملیات فریب و بازداشت روح‌الله زم، گفت: این اقدام سپاه و اجرای عملیات فریب در بازداشت زم قابل تقدیر است. اطلاعات سپاه اقدامی پیچیده و فنی انجام داد تا توانست نفوذ لازم را برای جلب اعتماد زم و بازداشت او انجام دهد. چرا که سرویس‌های جاسوسی دنیا از او حمایت می‌کردند. احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس درباره بازداشت روح‌الله زم گفت: آن طور که مطلع شدم روح‌الله زم بر اساس فریب اطلاعاتی بازداشت شده است. فریب یک نوع شگرد اطلاعاتی است و زم به این شیوه دستگیر شده است. عضو هیات رئیسه مجلس توضیح داد: فریب اطلاعاتی یکی از پیچیده‌ترین شگرد‌های اطلاعاتی بین سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی و سرویس‌های دنیا است و در این زمینه، سازمان اطلاعات سپاه کار بسیار پیچیده و فنی انجام داده است تا نفوذ لازم صورت گیرد و فریب را در عملیات اطلاعاتی خودش برای بازداشت زم انجام دهد.

فراهانی در پاسخ به اینکه این عملیات در داخل یا خارج از کشور انجام شده است، اظهار کرد: اینکه زم در داخل یا خارج از کشور دستگیر شده است را درست نمی‌دانم، ولی معمولا در پروژه فریب اطلاعاتی، این کار در داخل سرزمین انجام می‌شود. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه «گفته می‌شود اخباری که روح الله زم در آمدنیوز منتشر می‌کرد از داخل کشور به او می‌رسید»، بیان کرد: اینطور نیست و آقای احمد توکلی تعریف می‌کرد وقتی با اقای آملی در مجمع تشخیص مصلحت بحث کردیم، من خواستم بروم آقای قالیباف من را برگرداند و اجازه نمی‌داد بروم، ولی من رفتم و وقتی به منزل رسیدم پسرم گفت: با آقای آملی در مجمع درگیر شده‌اید؟ این خبر را آمدنیوز زده است. وقتی خبر را دیدم متوجه شدم بخش عمده آن صحبت‌هایی که به نقل از من و آقای آملی در کانال آمدنیوز منتشر شده است؛ دروغ بود.

امیرآبادی در ادامه تاکید کرد: ممکن است یک خبری همینطوری به او می‌رسیده، ولی او بیشتر بازی روانی می‌کرد و به آن موضوع شاخ و برگ می‌داد. نایب رئیس فراکسیون ولایی مجلس تصریح کرد: زم در اتفاقات سال ۹۶ سهمی داشت و آمدنیوز مردم را در این اتفاقات تهیج می‌کرد و دخیل بود. مهم این است که او از طریق چند سرویس جاسوسی مختلف حمایت می‌شد. این امر نشان می‌دهد زم برای آن‌ها مهم بوده است که از او حمایت می‌کرده‌اند؛ چون سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی به همین سادگی از کسی حمایت نمی‌کنند. عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: موساد، انگلیس، سی‌آی‌ای و خود سازمان جاسوسی عربستان پشت زم بودند و اطلاعاتی به او می‌رساندند؛ بنابراین اقدام سپاه در اجرای عملیات فریب و دستگیری زم قابل تقدیر است.

امیرآبادی، نماینده مجلس:بازداشت زم به واسطه عملیات فریب قابل تقدیر است

احمد امیرآبادی در قدردانی از اقدام سپاه در اجرای عملیات فریب و بازداشت روح‌الله زم، گفت: این اقدام سپاه و اجرای عملیات فریب در بازداشت زم قابل تقدیر است. اطلاعات سپاه اقدامی پیچیده و فنی انجام داد تا توانست نفوذ لازم را برای جلب اعتماد زم و بازداشت او انجام دهد. چرا که سرویس‌های جاسوسی دنیا از او حمایت می‌کردند.

 بازداشت زم به واسطه عملیات فریب قابل تقدیر است

به گزارش «تابناک» به نقل از اعتماد آنلاین، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس درباره بازداشت روح‌الله زم گفت: آن طور که مطلع شدم روح‌الله زم بر اساس فریب اطلاعاتی بازداشت شده است. فریب یک نوع شگرد اطلاعاتی است و زم به این شیوه دستگیر شده است.
عضو هیات رئیسه مجلس توضیح داد: فریب اطلاعاتی یکی از پیچیده‌ترین شگرد‌های اطلاعاتی بین سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی و سرویس‌های دنیا است و در این زمینه، سازمان اطلاعات سپاه کار بسیار پیچیده و فنی انجام داده است تا نفوذ لازم صورت گیرد و فریب را در عملیات اطلاعاتی خودش برای بازداشت زم انجام دهد.فراهانی در پاسخ به اینکه این عملیات در داخل یا خارج از کشور انجام شده است، اظهار کرد: اینکه زم در داخل یا خارج از کشور دستگیر شده است را درست نمی‌دانم، ولی معمولا در پروژه فریب اطلاعاتی، این کار در داخل سرزمین انجام می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه «گفته می‌شود اخباری که روح الله زم در آمدنیوز منتشر می‌کرد از داخل کشور به او می‌رسید»، بیان کرد: اینطور نیست و آقای احمد توکلی تعریف می‌کرد وقتی با اقای آملی در مجمع تشخیص مصلحت بحث کردیم، من خواستم بروم آقای قالیباف من را برگرداند و اجازه نمی‌داد بروم، ولی من رفتم و وقتی به منزل رسیدم پسرم گفت: با آقای آملی در مجمع درگیر شده‌اید؟ این خبر را آمدنیوز زده است. وقتی خبر را دیدم متوجه شدم بخش عمده آن صحبت‌هایی که به نقل از من و آقای آملی در کانال آمدنیوز منتشر شده است؛ دروغ بود.

امیرآبادی در ادامه تاکید کرد: ممکن است یک خبری همینطوری به او می‌رسیده، ولی او بیشتر بازی روانی می‌کرد و به آن موضوع شاخ و برگ می‌داد.

نایب رئیس فراکسیون ولایی مجلس تصریح کرد: زم در اتفاقات سال ۹۶ سهمی داشت و آمدنیوز مردم را در این اتفاقات تهیج می‌کرد و دخیل بود. مهم این است که او از طریق چند سرویس جاسوسی مختلف حمایت می‌شد. این امر نشان می‌دهد زم برای آن‌ها مهم بوده است که از او حمایت می‌کرده‌اند؛ چون سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی به همین سادگی از کسی حمایت نمی‌کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: موساد، انگلیس، سی‌آی‌ای و خود سازمان جاسوسی عربستان پشت زم بودند و اطلاعاتی به او می‌رساندند؛ بنابراین اقدام سپاه در اجرای عملیات فریب و دستگیری زم قابل تقدیر است.
«روح الله زم»، سرشبکه «آمدنیوز» دستگیر شد/ اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه/ درج اطلاعیه سپاه در کانال «آمدنیوز»! + ویدیو
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از دستگیری «روح الله زم» سرشبکه سایت وابسته و ضدانقلاب «آمدنیوز» در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه و چندوجهی برای مدیریت و فریب سرویس‌های بیگانه توسط سازمان اطلاعات سپاه خبر داد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از دستگیری «روح الله زم» سرشبکه سایت وابسته و ضدانقلاب «آمدنیوز» در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه خبر داد.

به گزارش «تابناک»؛ متن اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحیم
ملت شریف و عاشورایی ایران اسلامی!

در ایام پر شور و شعور اربعین حسینی و تجدید میثاق رهروان کربلا با آرمان‌های جاودان سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که دشمنان امت اسلامی مقهور عظمت و شکوه راهپیمایی و اجتماع عظیم و میلیونی زائران، با حقد و حسد نظاره‌گر تجلی قدرت اسلام و جبهه مقاومت اسلامی شده‌اند. خدای بزرگ را شاکریم که در سایه الطاف خفیه و بیکرانش، پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه را یاری بخشید تا یکی از سرشاخه‌های سراب رسانه‌ای دشمن و جنگ روانی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را طی یک عملیات پیچیده با حربه‌ی فریب اطلاعاتی گرفتار سازند و با غافلگیری و دستگیری این عنصر پلید و مزدور، دست برتر و ابتکار عمل خود را در مقابل سرویس‌های اطلاعاتی دشمن نشان دهند.

سازمان اطلاعات سپاه، در این عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چند وجهی با به کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگرد‌های ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت و فریب داد و “روح الله زم” سرشبکه سایت ضد انقلاب و معاند “آمدنیوز” را که در سال‌های اخیر با هدایت، تأمین و پشتیبانی مستقیم آنان و نیز حمایت ضد انقلاب خارج نشین و عوامل داخلی آنها، به عنوان یکی از آبشخور‌های محوری دشمن، عملیات روانی گسترده‌ای برای اختلاف افکنی در ارکان نظام اسلامی، ایران هراسی، دروغ پردازی، القای شبهه در نسل جوان نسبت به عقاید و باور‌های دینی و تبلیغ و فراهم‌سازی زمینه‌های اقدامات خشونت بار و تروریستی؛ ایجاد آشوب و ناآرامی در کشور را اداره می‌کرد را به داخل کشور هدایت و بازداشت کند.

نامبرده به رغم اینکه تحت هدایت سرویس اطلاعاتی فرانسه و حمایت و پشتیبانی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و مرتبط با سایر سرویس‌های اطلاعاتی قرار داشت و به صورت شبانه روزی با روش‌های پیدا و پنهان و در پوشش‌های گوناگون و چند لایه‌ای مورد حفاظت قرار می‌گرفت، در دام فرزندان ملت ایران در سازمان اطلاعات سپاه افتاد.

با سپاس به درگاه کبریایی و آرزوی قبولی طاعات و ابراز ارادت عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به ساحت مقدس شهدای کربلا در این ایام نورانی و معنوی؛ اطلاعات تکمیلی پیرامون این عملیات بزرگ ـ که بیانگر شکست و جا ماندن سرویس‌های اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه است ـ و نیز شبکه پوششی گسترده و پیچیده مذکور، متعاقباً به استحضار ملت قهرمان و بصیر ایران اسلامی رسانده خواهد شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
۲۲ مهرماه ۱۳۹۸

«روح الله زم»، سرشبکه «آمدنیوز» دستگیر شد/ اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه/ درج اطلاعیه سپاه در کانال «آمدنیوز»!
در پی انتشار اطلاعیه سپاه، این اطلاعیه در کانال «آمد نیوز» هم درج و به بالای صفحه کانال سنجاق (pin) شد تا مشخص شود که به واسطه دستگیری زم، دسترسی به شبکه و زیرمجموعه های وی نیز در اختیار سپاه قرار گرفته است.

نخستین اظهارات روح الله زم پس از دستگیری
نخستین اظهارات روح الله زم را پس از دستگیری می‌بینید و می‌شنود:

ریزش سریع اعضای کانال «آمدنیوز»

در پی بازداشت زم و درج اطلاعیه سپاه در کانال آمدنیوز، شمار اعضای این کانال به سرعت در حال ریزش است:

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

چهار عملیات «فریب» جمهوری اسلامی؛ از فرود فولادوند تا روح‌الله زم/

عبدالمایک ریگی، روح الله زم، بالا و محمدرضا مدحی و فرود فولاوند، پائین
عبدالمایک ریگی، روح الله زم، بالا و محمدرضا مدحی و فرود فولاوند، پائین

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ۲۲ مهرماه مدعی شد که روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز»، را «با حربه فریب اطلاعاتی» به داخل کشور «هدایت» و بازداشت کرده است. این ادعا می‌تواند به این معنا باشد که سپاه پاسداران با روش‌هایی از جمله بازداشت یک فرد معتمد زم و تنظیم یک قرار، او را به یک کشور همسایه کشانده و سپس او را «ربوده» است.

برخی از خبرنگاران داخل ایران نیز این گمانه‌زنی را تائید کرده‌اند. از جمله اسماعیل سلطنت‌پور، از بازداشت روح الله زم در امارات متحده عربی خبر داده و این بازداشت را با گزارش‌ها درباره «سفر محرمانه» مشاور امنیت ملی امارات به ایران مرتبط دانسته است.

هر چند به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات، قضاوت درباره اصل ماجرا سخت است اما اتفاقات مشابه قبلی این گمانه‌زنی‌ها را تقویت می‌کند. یکی از فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران که بر اساس گزارش‌ها از کردستان عراق ربوده و به ایران برده شد، فرود فولادوند، رئیس گروه تندر یا انجمن پادشاهی ایران، است.

فتح‌الله منوچهری با نام مستعار فرود فولادوند که در لندن يک شبکه تلويزيونی را اداره می کرد، سال ۸۶ در ترکيه ناپديد شد.

فرود فولادوند در سال ۸۶ در ترکیه ناپدید شد
فرود فولادوند در سال ۸۶ در ترکیه ناپدید شد

یک سال بعد کيانوش منوچهری، فرزند فرود فولادوند، در گفت‌وگو با راديو فردا گفت که ماموران امنيتی ايران يک‌بار با وی «تماس تلفنی گرفته و به او هشدار داده‌اند که درباره سرنوشت پدرش سکوت کند و از ايجاد سر و صدا و مصاحبه با رسانه‌ها بپرهيزد».

سازمان عفو بين‌الملل نیز اعلام کرده بود که علاوه بر فرود فولادوند دو مرد ديگر به نام‌های الکساندر ولی‌زاده يا کورش لُر با تابعيت دوگانه ايرانی-آمريکايی و همچنين ناظم اشميت يا سيمرغ با تابعيت ايرانی-آلمانی نیز ناپديد شده‌اند.

بازداشت عبدالمالک ریگی، روایت‌های متفاوت

درباره بازداشت عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، نیز روایت‌های متفاوتی مطرح شده است.

روایت رسمی مقام‌های امنیتی ایران این بود که او با یک پرواز از دوبی عازم بیشکک در قرقیزستان بود که نیروهای امنیتی و نظامی با وادار کردن هواپیما به فرود، عبدالمالک ریگی را دستگیر کردند.

وزارت امور خارجه قرقیزستان اما اعلام کرد که این روایت «دور از واقعیت است».

برخی گمانه‌زنی‌ها اما حکایت از آن داشت که عبدالمالک ریگی پس از یک قرار طراحی شده توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در امارات متحده عربی، به دام افتاد.

برخی از کارشناسان نیز این گزینه را مطرح کرده بودند که «یک هواپیمای خیلی کوچک غیر چارتر در آسمان ایران مجبور به فرود شده است».

برخی روایت‌ها اما از بازداشت او در همکاری با پاکستان حکایت داشت. محمد بخش عباسی، سفير پاکستان در تهران، گفته بود که دستگيری عبدالمالک ريگی بدون همکاری پاکستان «امکان‌پذير» نبود.

حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران، اما اعلام کرد عمليات دستگيری عبدالمالک ريگی بدون همکاری کشورهای ديگر انجام شد.

محمدرضا مدحی، «الماس فریب»

تلويزيون دولتی ايران ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ مستندی با عنوان «الماسی برای فريب» پخش کرد که در آن ادعا شده بود وزارت اطلاعات ايران توسط فردی به نام «محمدرضا مدحی» به تشکيلات اپوزيسيون ايرانی خارج از کشور نفوذ کرده و «ايده دولت در تبعيد» آنها را افشاء و در نطفه خفه کرده است.

برخی از محمدرضا مدحی به عنوان «نفوذی وزارت اطلاعات» ياد می‌کنند که پيش از بازگشت به ايران، با برخی از گروه‌های ايرانی در خارج از کشور ارتباط برقرار کرده بود.

تصویری از فیلم پخش شده از محمدرضا مدحی در تلویزیون ایران
تصویری از فیلم پخش شده از محمدرضا مدحی در تلویزیون ایران

با این حال حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان و نیز حیدر مصلحی وزیر وقت اطلاعات ادعا کردند که مدحی «جذب نیروهای اطلاعاتی ایران شده» است و پیش از آن «به عنوان ضدانقلاب» عمل می‌کرده است.

سال ۹۶ خبرگزاری فارس مصاحبه‌ای از محمدرضا مدحی منتشر و اعلام کرد که او «بی سر و صدا در حال ایجاد یکی از بزرگترین پروژه‌های مرتبط با تجارت الماس در خاورمیانه است».

چهارمین عملیات «فریب»

سپاه پاسداران بازداشت روح‌الله زم را «علمیات فریب» نامیده است. هر چند این خبر روز دوشنبه، ۲۲ مهر، اعلام شد اما برخی از حساب‌های توئیتری نزدیک به سپاه پاسداران حدود دو هفته پیش به صورت تلویحی از بازداشت او خبر داده بودند.

این اقدام شاید از جهتی متفاوت با دیگر عملیات‌های مشابه نهادهای امنیتی باشد، چرا که برخی از اصول‌گرایان تندرو در ایران دولت حسن روحانی را به دادن اطلاعات به سایت «آمد نیوز» متهم کرده بودند و برخی کاربران اصولگرا اکنون نیز این ادعا را تکرار می‌کنند.

از این رو گمانه‌زنی‌ها حاکی است که شاید این پرونده بهانه تازه‌ای برای بازداشت‌ها و تسویه حساب‌های سیاسی جدید باشد.

 

اظهار نظر کاربران:  اگر روح الله زم در جهت سیاست حذف رقبای مجتبی مانند لاریجانی ها و نازق نوری ها و هاشمی ها و رسوا و بی اعتبار کردن مجلس فرمایشی جهت تحکیم دیکتاتوری بیت خبر بیرون نمی داد که کسی از حتی ساده دلان مانند شما دیگر فریب کلاهبرداری و شیادی انها را نمی خورد. بابا اغا ما کلاهبرداره. همیشه مال باختگان در دادگاه در شکایت از کلاهبردار می گن اقای قاضی اصلا به تیپ و رفتارش نمی خورد که بخواد مال ما را بخوره! بابا اگر خمینی و خامنه ای و فریدون و ظریف و‌.. بیان بگن همه درد ما مال دنیا و قدرت پرستی و رسیدن به پول برای خود و خانواده است که دیگه کسی فریب نمی خورد و دیگر نمی توانستند دین فروشی کنند و اسلام را پله کنند و ملت را ذله کنند. همه جای دنیا هم هستند ولی فقط برخی ملتها مانند ملتهای اروپایی هشیار شدند و جماعت دین فروش را داخل سیاست نمی کنند و همین شد که پیشرفت کردند. معیار هم برای شناسایی این کلاهبرداران مطالعه تاریخ عملکرد انهاست. اگر این مردم ساده دل کمی اهل مطالعه بودند و کمی سابفه چهل ساله فریدون و ظریف و مهاجرانی و زم و …در قدرت را می خواندند هرگز فریب شیادی و کلاهبرداری انها را نمی خوردند همانطور که خارجی مانند پمپئو که کمی سابقه اینها را مطالعه کرده فریب بازیهای انها را نمی خورد