چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی » فرزند نازنین زاغری، به بریتانیا بازگشت

فرزند نازنین زاغری، به بریتانیا بازگشت

رسانه‌های بریتانیا عکس‌هایی را از بازگشت گابریلا رتکلیف، دختر نازنین زاغری که در ایران در زندان به سر می‌برد منتشر کرده‌اند.

گابریلا در زمان بازداشت مادرش در فروردین‌ماه ۱۳۹۵، تنها دو سال داشت و نازنین زاغری را در سفر بی‌بازگشتش به ایران همراهی می‌کرد.

گرچه در ابتدای بازداشت خانم زاغری، مأموران امنیتی گذرنامه گابریلا را هم ضبط کرده بودند، او در طول سال‌های زندانی بودن خانم زاغری در ایران، با تصمیم خانواده‌اش در ایران ماند و به تازگی خانم زاغری خبر داد که دخترش قرار است در آینده نزدیک برای رفتن به مدرسه به بریتانیا برود.

روز جمعه ۱۹ مهر، رسانه‌ها خبر بازگشت گابریلا را به همراه تصاویری از او در آغوش پدرش، ریچارد رتکلیف منتشر کردند، دیداری که پس از ۱۳۰۰ روز جدایی گابریلا از پدرش صورت گرفته است.

نازنین زاغری که از سوی مقام‌های امنیتی و قضایی ایران، به «تلاش برای براندازی نرم» متهم است، به پنج سال زندان محکوم شده و بازگشت گابریلا به بریتانیا به این معناست که خانم زاغری در باقیمانده مدت زمان حبس خود، از دیدن دخترش محروم خواهد بود.

در یکی دو سال اخیر گزارش‌های متعددی در مورد امکان آزاد شدن خانم زاغری در ازای رفع مسدودیت ۴۰۰ میلیون پوند دارایی ایران در بریتانیا منتشر شده و اخیراً وزیر خارجه ایران مدعی شد که پیشنهاد این تبادل از سوی بریتانیا مطرح شده است. موضوعی که بلافاصله توسط وزیر خارجه پیشین بریتانیا رد شد.

خود خانم زاغری در نامه‌ای که روز چهارشنبه، دهم مهرماه، در فضای مجازی منتشر شد جمهوری اسلامی را متهم کرده بود که او را برای «مطالبات سیاسی خودش در ازای مبلغ هنگفتی» به حراج گذاشته، و امید به رهایی سال‌هاست که از قلبش رخت بربسته است.