شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ورودنیروهای پیاده نظام ارتش ترکیه به سوریه!

ورودنیروهای پیاده نظام ارتش ترکیه به سوریه!

 

بی بی سی فارسی/ترکیه ساعاتی پس از شروع عملیاتی هوایی با کمک جنگنده ها و آتش توپخانه علیه نواحی تحت کنترل نیروهای کردی، عملیات زمینی در شمال سوریه را آغاز کرده است. همزمان وزیر خارجه آمریکا از تصمیم آمریکا برای تخلیه نیروهایش از شمال سوریه دفاع کرده است.

اقدام یکجانبه ترکیه با محکومیت گسترده روبرو شده و از جمله اتحادیه اروپا این کشور را ترغیب کرده به این عملیات پایان دهد.

نیروهای دمکراتیک سوریه (اس دی اف) که تحت هدایت کردهاست پیشتر قول مقاومت در برابر پیشروی ترکیه را داده بود و یک سخنگوی این نیرو اکنون می گوید آنها حمله زمینی ترکیه را دفع کرده اند.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای با شبکه “پی بی اس” آمریکا گفته واشنگتن چراغ سبزی به ترکیه برای حمله به کردها نداده است ولی درعین حال نگرانی های ترکیه را مشروع خوانده است.

او گفت: “این غلط است. آمریکا به ترکیه چراغ سبزی نشان نداده. ما کماکان موضعمان این است که برای حفظ امنیت مردم آمریکا در برابر این خطر لازم است انجام دهیم. این محدود به سوریه نیست. از عراق نشات می گیرد. دهها کشور دیگر هم هستند که در آنها تهدید تروریسم اسلام تندرو کماکان وجود دارد. و ما، ایالات متحده آمریکا، باید مطمئن شویم که نیروها و منابع خود را به نوعی توزیع کنیم که تهدید علیه آمریکا را کاهش بدهیم.”

پیشتر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که تصمیم یکشنبه شب او برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه راه را برای این عملیات باز کرد، در بیانیه ای گفت که آمریکا “این حمله را تایید نمی کند” و “برای ترکیه روشن کرده که این عملیات فکر بدی است.”

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا ضمن ابراز “نگرانی جدی” درباره حمله ترکیه گفت که این اقدام “خطر بی ثبات کردن منطقه، وخیم تر شدن وضعیت انسانی و تضعیف پیشرفت ها علیه داعش را به همراه دارد.”

ترکیه نام عملیات نظامی خود در شمال سوریه را “چشمه صلح” گذاشته است. شبه‌نظامیان متحد ترکیه در شمال سوریه هم در این عملیات شرکت دارند.

روز چهارشنبه چندین شهر و روستا در شمال سوریه هدف حمله جنگنده‌های ترکیه و همین طور گلوله‌باران توپخانه‌ای قرار گرفته‌اند. بنابر گزارش‌ها جنگنده‌های ترکیه اهدافی را از جمله در راس‌العین (سرکانی) و تل ابیض بمباران کرده‌اند.

دولت ترکیه می‌گوید به دنبال ایجاد یک “منطقه امن” در مرز سوریه در داخل خاک این کشور است و قصد دارد نیروهای کرد را که “گروه تروریستی” می‌خواند از این منطقه خارج کند.

دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست فرانسه و بریتانیا فردا پنج‌شنبه ۹ اکتبر برای بررسی وضعیت در شمال سوریه جلسه اضطراری برگزار می‌کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته که عملیات چشمه صلح، ناقض تمامیت ارضی سوریه نیست و “مردم این منطقه را از چنگال تروریسم نجات خواهیم داد.” دولت سوریه پیشتر چنین عملیاتی را خلاف حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود خوانده بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از ساکنان تل ابیض از شنیدن صدای انفجار و گریختن ساکنان از شهر گزارش داده است.

اس دی اف گفت که دو غیرنظامی کشته و دو نفر دیگر در مشرفا در غرب راس العین زخمی شده اند.

تصور می شود این عملیات – که سومین عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه طی سه سال اخیر است – ابتدا بر مسیری ۱۰۰ کیلومتری میان تل ابیض و راس العین متمرکز خواهد بود که جمعیت آن کم و عمدتا عرب نشین است.

اگر نیروهای ترکیه به سوی کوبانی در غرب و قامشلی در شرق پیشروی کنند باید از یک منطقه پرجمعیت که عمدتا کردنشین است عبور کنند.

مصطفی بالی سخنگوی “اس دی اف” گفت که کوبانی و قامشلی هدف گلوله باران ارتش ترکیه قرار گرفته اند.

اس دی اف همچنین گفت یکی از زندان های محل نگهداری جنگجویان داعش در حمله هوایی ترکیه هدف قرار گرفته است.

کردها که در جنگ علیه داعش در شمال سوریه نقش مهمی داشتند هزاران سرباز داعش و بستگان آنها را در زندان ها و اردوگاه ها تحت نظر دارند. معلوم نیست که در صورت شروع نبرد با ترکیه، آنها همچنان این افراد را نگاه دارند.

نیروهای کرد از آمریکا خواسته‌اند با ایجاد منطقه پرواز ممنوع مانع از حملات جنگنده‌های ترکیه را بگیرد. اما به گزارش رسانه‌های آمریکایی دونالد ترامپ به نظامیان این کشور دستور داده در این درگیری دخالت نکنند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که واحد توپخانه‌‎ای ترکیه پایگاه‌ها و انبارهای مهمات “یگان‌های مدافع خلق” را که عمدتا از نیروهای کرد سوریه تشکیل شده، هدف قرار داده‌اند.

در صورت ورود نیروهای ارتش ترکیه به شمال سوریه، احتمال درگیری مستقیم آنها با نیروهای کرد مستقر در این منطقه که از متحدان آمریکا هستند، وجود دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دو روز پیش در تصمیمی جنجالی اعلام کرد که نیروهای این کشور را از شمال شرق سوریه خارج می‌کند.

نیروهای کرد منطقه که مورد حمایت آمریکا بودند این تصمیم را “خنجر از پشت” خواندند.

کردها که نقشی اصلی در بیرون راندن نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) را در آن منطقه داشتند می‌گویند تخلیه منطقه، خطر قدرت گرفتن دوباره این گروه را در پی دارد.

ترکیه قصد دارد منطقه‌ امنی به عمق ۳۲ کیلومتر در مرز ۴۸۰ کیلومتری خود با سوریه ایجاد کند و بخش بزرگی از ۳.۶ میلیون پناهنده سوری در خاک ترکیه را به آن منتقل کند.

واکنش‌ها به عملیات ترکیه

دولت فرانسه حمله ترکیه به شمال سوریه را به شدت محکوم کرده است.

به گفته وزیر امور اروپایی فرانسه این کشور به همراه آلمان و بریتانیا در حال تهیه بیانیه‌ای مشترک هستند که در آن به صراحت عملیات نظامی علیه کردها در شمال سوریه را محکوم کنند.

آلمان با انتقاد از حمله ترکیه گفته است که این اقدام خطر بازگشت داعش و به هم زدن بیشتر ثبات منطقه را به دنبال دارد.

اتحادیه اروپا گفت که “بعید است ناحیه به اصطلاح امن (در شمال سوریه)… معیارهای بین المللی برای بازگشت پناهجویان را برآورده کند.”

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هم گفت که ترکیه، که عضو ناتو است، “نگرانی های امنیتی مشروعی” دارد اما او انتظار دارد این کشور “با خویشتن داری عمل کند.”

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، هم از ترکیه خواسته عملیات نظامی علیه کردها را متوقف کند.

در آمریکا لینزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه که عموما به عنوان متحد آقای ترامپ شناخته می‌شود، تهدید کرده است که کنگره آمریکا ترکیه را وادار به دادن “هزینه‌ای سنگین” خواهد کرد. او همچنین هشدار داده که این اقدام بازگشت داعش را “تضمین می‌کند.”

او عصر چهارشنبه در توییتی اعلام کرد که با سناتور دمکرات کریس ون هالن برای تنظیم طرحی حاوی تحریم های شدید علیه ترکیه به خاطر این عملیات به توافق رسیده است.

او گفت هر چند دولت ترامپ جلوی عملیات ترکیه را نمی گیرد، اما او انتظار حمایت فراجناحی از طرح تحریم ترکیه در سنا را دارد.