جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آمریکا خشونت‌های عراق را محکوم کرد و خواستار «حداکثر خویشتن‌داری» دولت شد/

آمریکا خشونت‌های عراق را محکوم کرد و خواستار «حداکثر خویشتن‌داری» دولت شد/

بیش از صد نفر در جریان اعترضات روزهای گذشته جان خود را از دست داده‌اند؛ درگیری‌های این هفته معترضان با نیروهای امنیتی در شهرک صدر بغداد نیز ادامه یافته است

رادیو فردا/ وزیر خارجه ایالات متحده در تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق ضمن محکوم کردن خشونت‌های روزهای گذشته در عراق، خواستار آن شده که دولت بغداد «حداکثر خویشتن‌داری» را از خود نشان دهد.

اعتراضات در شهرک صدر  برای دومین شب پیاپی ادامه داشت.

افزایش شمار قربانیان اعتراضات عراق؛ درگیری در شهرک صدر بغداد ادامه یافت

در بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه ایالات متحده در ۱۶ مهر ماه آمده‌است که مایک پومپئو در جریان گفت‌وگو با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، بر لزوم پاسخگویی افراد «ناقض حقوق بشر» در جریان خشونت‌ها، تاکید کرده‌است.

آقای پومپئو افزوده است که راهپیمایی و اعتراضات مسالمت‌آمیز شهروندان، «عنصر بنیادین هر دمکراسی‌ست» و «خشونت در جریان تظاهرات جایی ندارد، چه از سوی نیروهای امنیتی صورت گرفته باشد، چه از سوی معترضان».

وزیر خارجه ایالات متحده ضمن ابراز تاسف از جان‌باختن شماری از شهروندان عراقی طی چند روز گذشته، از دولت عراق خواسته است «حداکثر خویشتن‌داری» را از خود نشان دهد.

مایک پومپئو، بر تعهد واشینگتن در قبال عراقی «قوی، مستقل و مرفه» تاکید کرده و از نخست‌وزیر عراق خواسته با انجام اصلاحات و مقابله با فساد، برای نشان دادن توجه به خواسته‌های معترضان، گام‌هایی فوری بردارد.

ساعت ششم - بازی ایران زیر پوست عراق خشمگین
اعتراضات اخیر در عراق علیه فساد، ضعف خدمات عمومی مانند آب و برق، بی‌کاری و مسائل اقتصادی گریبان‌گیر شهروندان آغاز شد، اما اندکی نگذشت که گستره بیشتری از مسائل سیاسی را شامل شد و کلیت دولت را هدف قرار داد.

معترضان خواستار برکناری دولت عادل عبدالمهدی و سیاستمداران «ناکارآمد» کشور و همچنین پایان دادن به فساد دولتی شده‌اند.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از گروهی از تحلیلگران می‌گوید اصلاحات دولت احتمالا برای کسب رضایت بسیاری از شهروندان عراقی ناکافی‌ست؛ شهروندانی که دولت مرکزی را متهم کرده‌اند، حتی در دوره صلح نیز، زندگی‌های بسیاری را به تیره‌روزی کشانده‌است.

در جریان اعتراضات شعارهایی نیز علیه ایران داده شده و برای نمونه معترضان خواستار دخالت نکردن جمهوری اسلامی در مسائل داخلی آن کشور شده‌اند. در تهران اما، رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات را به «دشمنان» نسبت داده‌است.

برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، ۱۵ مهرماه در جریان یک سخنرانی تلویزیونی حمله به معترضان و همچنین حمله به رسانه‌ها در جریان ناآرامی‌های اخیر در این کشور را محکوم کرد.

اعتراضات و خشونت‌های پیرامون آن تا کنون جان بیش از صد تن از شهروندان را گرفته‌است.

وزارت خارجه آمریکا، خبرگزاری فرانسه، رویترز رادیو فردا/ت