چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

تصمیمات شورای عالی امنیت ملی ترکیه در مورد سوریه، درگیری شدید نیروهای سوری با داعش در جنوب شرق دیر الزور، آمادگی ولیعهد عربستان برای به رسمیت شناختن اسرائیل و بازگشایی رسمی گذرگاه «البوکمال ـ القائم» میان عراق و سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به پیوستن هشت کشور دیگر به اینستکس برای داد و ستد مالی با ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، مشاور رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه بعد از ظهر به وقت تهران گفت که هشت کشور دیگر قصد دارند به ساز و کار مالی اتحادیه اروپا برای داد و ستد مالی با ایران بپیوندند.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا چند ماه پیش اعلام کرد برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قصد دارد یک کانال ویژه پرداخت مالی ایجاد کند که امکان ادامه همکاری اقتصادی با ایران را فراهم کند.

خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از یک مشاور «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نوشت که هشت کشور دیگر تصمیم گرفته‌اند به اینستکس بپیوندند.

طرح اولیه ایجاد این ساز و کار مالی از سوی «فرانسه»، «آلمان» و «انگلیس» مطرح شد. این ساز و کار مالی از ماه ژوئن (تیر) برای همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا عملیاتی شد.

اتحادیه اروپا با بیان اینکه خواهان ادامه اجرای توافق هسته‌ای با ایران است، گفته تلاش می‌کند تا ساز و کاری را برای تضمین ادامه فروش نفت ایران و ادامه روابط تجاری میان طرفین، ایجاد کند.

یک قانونگذار ارشد ایرانی چندی قبل گفت که اتحادیه اروپا موافقت کرده ۱۵ میلیارد دلار به اینستکس اختصاص دهد.

دولت آمریکا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور و به بهانه‌های واهی و ادعاهای بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای ایران از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجددا اعمال کرد.

تصمیمات شورای عالی امنیت ملی ترکیه در مورد سوریه

روز گذشته شورای عالی امنیت ملی ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور تشکیل جلسه داد. یکی از موضوعاتی که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت٬ موضوع تشکیل منطقه امن در شمال سوریه بود.

در بیانیه پایان نشست مزبور آمده است: گروه‌های تروریستی پ.ک.ک٬ گولن و داعش٬ تهدیدگر بقای ملی ترکیه هستند و ترکیه با تاکید بر وحدت و انسجام٬ در داخل و خارج بر مبارزه به این گروه‌ها ادامه خواهد داد.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی ترکیه در مورد سوریه آمده است: ترکیه با احترام نهادن به تمامیت ارضی و وحدت سوریه٬ از راهکارهای سیاسی و قانون اساسی جدید حمایت کرده و در مجامع بین‌المللی بر این موضوع تاکید کرده است.

درگیری شدید نیروهای سوری با داعش در جنوب شرق دیر الزور/پیوستن هشت کشور دیگر به اینستکس برای داد و ستد مالی با ایران/ تصمیمات شورای عالی امنیت ملی ترکیه در مورد سوریه/بازگشایی رسمی گذرگاه «البوکمال ـ القائم» میان عراق و سوریه

در این بیانه به تلاش‌های ترکیه در مورد ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اشاره شده و چنین آمده است: مساله آوارگان سوری به عنوان یک مساله انسانی مهم بررسی شده و بر این باوریم که باید هر چه زودتر٬ با ایجاد یک منطقه امن٬ زمینه‌ای فراهم شود که آنان به کشورشان بازگردند و ترکیه در این زمینه برای به نمایش گذاشتن اراده ملی خود٬ تردید نخواهد کرد.

در این نشست همچنین بر تداوم مبارزه با پ.ک.ک در ترکیه و عراق تاکید شده است.

در پایان این بیانیه همچنین به مساله قبرس اشاره شده و گفته شده که ترکیه در شرق مدیترانه و در چارچوب هماهنگی با قبرس شمالی (جمهوری ترک قبرس) و بر اساس اسناد قاره‌ای سازمان ملل٬ به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد.

درگیری شدید نیروهای سوری با داعش در جنوب شرق دیر الزور

عناصر گروه تروریستی داعش حملاتی را علیه مواضع ارتش سوریه در جنوب شرق دیر الزور انجام دادند.

نیروهای ارتش سوریه نیز با هوشیاری کامل، واکنش مناسبی به این حملات دادند و بدین ترتیب درگیری های سنگینی میان تروریستها و نیروهای سوری در این منطقه به وقوع پیوست.

حملات داعش مشخصا منطقه الشولا واقع در جنوب شرق دیر الزور را هدف قرار داد.

این حملات برای دومین روز پیاپی ادامه داشت.

عناصر داعش روز گذشته نیز مواضع ارتش سوریه در منطقه السخنه را هدف قرار دادند اما نتوانستند به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کنند.

آمادگی ولیعهد عربستان برای به رسمیت شناختن اسرائیل

یک شبکه آمریکایی در مستندی فاش کرده «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی کرده است.

«پی‌بی‌اس» در مستندی با عنوان «ولیعهد» که شنبه از این شبکه خبری پخش شد فاش کرد محمد بن سلمان در جریان سفر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض در مه ۲۰۱۷ گفته چنانچه واشنگتن به او کمک کند «ایران را شکست دهد و کنترل خاورمیانه را به دست بگیرد» حاضر است اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

«مارتین اسمیث»، مجری این مستند گفت درخواست محمد بن سلمان از ترامپ این بود که به او «برای شکست ایران کمک کرده و از برنامه‌هایش برای تبدیل کردن [عربستان سعودی] به یک بازیگر کلیدی در خاورمیانه حمایت کند.»

درگیری شدید نیروهای سوری با داعش در جنوب شرق دیر الزور/پیوستن هشت کشور دیگر به اینستکس برای داد و ستد مالی با ایران/ تصمیمات شورای عالی امنیت ملی ترکیه در مورد سوریه/بازگشایی رسمی گذرگاه «البوکمال ـ القائم» میان عراق و سوریه

اسمیث گفت محمد بن سلمان، در عوض وعده داد به ترامپ و «جارد کوشنر»، داماد او برای حل منازعات میان اسرائیل و فلسطین کمک کند.

توافقات حاصل‌شده در همین چارچوب بود که بعداً محور برنامه‌های آمریکا برای تدوین طرح موسوم به «معامله قرن» را تشکیل داد.

«دیوید ایگناتیوس»، ستون‌نویس و تحلیلگر واشنگتن‌پست هم در این مستند به نقل از محمد بن سلمان گفت: «من خاورمیانه‌ای را می‌بینم که اسرائیل هم جزء آن است… آماده‌ام اسرائیل را به رسمیت شناخته و با آن روابط تجاری داشته باشم.»

ایگناتیوس گفت طرح بن‌سلمان، «دولت ترامپ را وسوسه کرد و محور برنامه‌ای شد که اکنون کوشنر در حال تلاش برای پیشبرد آن است.»

عربستان سعودی بعد از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، علی‌رغم مخالفت‌های مردمی به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

بازگشایی رسمی گذرگاه «البوکمال ـ القائم» میان عراق و سوریه

منابع رسانه ای از بازگشایی رسمی گذرگاه «البوکمال-القائم» میان عراق و سوریه خبر می دهند.

بر اساس این گزارش، این گذرگاه مرزی از سال ۲۰۱۳ تاکنون بسته بوده است.

این گذرگاه قرار بود اوایل ماه سپتامبر جاری بازگشایی شود اما به دلایل فنی این اقدام به تعویق افتاد.