جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

استقبال روسیه از طرح ایران برای امنیت در خلیج فارس، اتهام جدید دولت آمریکا به استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی، کشته شدن ۱۱ سرکرده داعش در صلاح‌الدین عراق و ممنوعیت سفر شاهزاده‌های سعودی به خارج بدون کسب مجوز از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش ایران به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، «کاظم غریب‌آبادی» نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین شامگاه پنج‌شنبه اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران را نقض برجام دانسته است را تکذیب کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: «آژانس صرفاً به راستی‌آزمایی و انعکاس واقعیت‌های فنی می پردازد و قضاوت و پیش‌داوری نمی‌کند.»

وی افزود: «آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در گزارشی اعلام کرد که پیکره بندی مجدد خطوط تحقیق و توسعه در کارخانه غنی سازی سوخت نطنز برای آماده سازی جهت نصب ماشین های جدید از انواع مختلف در حال انجام است.»

غریب آبادی در ادامه گفت: «برابر این گزارش، زنجیره های ١ تایی و ٢ تایی آی آر شش و زنجیره ٢ تایی آی آر چهار در خطوط سه و چهار تحقیق و توسعه نیز در حال غنی سازی و انباشت اورانیوم غنی شده بوده و یا آماده انباشت اورانیوم غنی شده، گردیده‌اند.»

استقبال روسیه از طرح ایران برای امنیت در خلیج فارس

روسیه از طرح ایران پیرامون تشکیل ائتلافی برای برقراری ثبات در منطقه خلیج فارس حمایت کرد.

میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه گفت که طرح ایران با طرح روسیه برای امنیت دسته جمعی در منطقه در موارد متعددی همسو است.

وی اظهار داشت: ما از طرحی که در حال حاضر شرکایمان از جمله ایران مطرح کرده اند استقبال می کنیم. این روندها مشابه هم هستند و در یک مسیر واحد حرکت می کنند.

واکنش ایران به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی/ممنوعیت سفر شاهزاده‌های سعودی به خارج بدون کسب مجوز/استقبال روسیه از طرح ایران برای امنیت در خلیج فارس،/اتهام جدید دولت آمریکا به استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی

گفتنی است که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه در سخنرانی خود در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد کل کشورهای منطقه خلیج فارس را به تشکیل ائتلافی برای تضمین امنیت منطقه ای دعوت کرد.

اتهام جدید دولت آمریکا به استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در نیویورک دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در روز ۱۹ ماه مه متهم کرد.

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد: «رژیم اسد مسئول ارتکاب جنایت‌های بی‌شماری است که برخی از آنها در سطح جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت هستند.»

وی اضافه کرد: «امروز اعلام می‌کنم که ایالات متحده به این جمع‌بندی رسیده که دولت بشار اسد از کلرین به عنوان سلاح شیمیایی در روز ۱۹ مه استفاده کرده است.»

واکنش ایران به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی/ممنوعیت سفر شاهزاده‌های سعودی به خارج بدون کسب مجوز/استقبال روسیه از طرح ایران برای امنیت در خلیج فارس،/اتهام جدید دولت آمریکا به استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی

ادعای پامپئو در حالی مطرح شده که اخیراً کمیسر کمیته بین‌المللی حقوق بشر در خاورمیانه به نقش گروه موسوم به «کلاه‌سفیدها» در متهم‌سازی دولت سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در این کشور اذعان کرده است.

«هیثم ابو سعید» کمیسر کمیته بین‌المللی حقوق بشر در خاورمیانه حدود دو هفته پیش گفت: «در گزارش نخستی که کمیته حقیقت‌یاب بین‌الملل برای کشف مواد شیمیایی در سوریه منتشر کرد، آمده بود که [سوریه] مواد شیمیایی در اختیار ندارد و همه ذخایر خود را به ارتش آمریکا و کشورهای ائتلاف بین‌المللی تحویل داده است.»

این مسئول حقوق بشری خاطر نشان کرد، پس از این تحقیقات یک بار دیگر به سوریه رفتند و «دیدیم که بخشی از این ذخایر به سوریه بازگردانده و به گروههایی تحویل داده شده که در آن زمان رصد شد و تحت عناوین انسان‌دوستانه فعالیت می‌کردند. آنان کلاه سفیدها بودند».

ابوهیثم با تأکید بر اینکه «کلاه سفیدها، نقش منفی در سوریه داشتند، حقایق، اخبار و فیلمها را جعل می‌کردند»، تصریح کرد : «این مسئله را کشف کردیم و آن را به نهادهای بین‌المللی فرستادیم، ولی فورا به ما فشار آوردند تا این کار را متوقف کنیم، ولی این اتفاق رخ نداد».

وی در پایان خاطر نشان کرد: «زمانی که پی بردیم سوریه در غوطه شرقی و خان العسل از [سلاح] شیمیایی استفاده نکرده و فیلمهای منتشر شده، ساخت کلاه سفیدها بود، مشاهده کردیم که موضع رسمی انگلستان تأکید دارد که کلاه سفیدها این فیلمهای ساختگی را تدوین کردند».

کشته شدن ۱۱ سرکرده داعش در صلاح‌الدین عراق

یک فرمانده حشد شعبی در الانبار از کشته شدن ۱۱ سرکرده داعش از جمله “والی صلاح‌الدین” در عملیات امنیتی در مرزهای صلاح الدین خبر داد.

به گزارش ایسنا شبکه سومریه نیوز، قطری العبیدی، از فرماندهان حشد شعبی در الانبار گفت: نیروهای امنیتی تحت امر فرماندهی عملیات الجزیره با پشتیبانی نیروهای حشد عشایری و با حمایت هوایی ارتش عملیات امنیتی پیش‌دستانه‌ای را در منطقه المطعجات در نزدیکی مرزهای استان‌های صلاح‌الدین شروع کردند. این عملیات بعد از اطلاعات سازمان‌های اطلاعاتی درباره وجود نشست سرکردگان داعش در یکی از مخفیگاه‌های آن انجام گرفت.

العبیدی افزود: نیروهای امنیتی با حمایت نیروی هوایی توانستند به منطقه یورش برده و عملیات منجر به کشته شدن تمام سرکردگان داعشی که در این نشست حضور داشتند، شد که تعداد آنها ۱۱ تن بود. در میان آنها والی صلاح الدین نیز حضور داشت.

وی افزود: فرماندهان داعشی که هدف گرفته شدند از صف اول رهبران جنایتکار داعش بودند.

ممنوعیت سفر شاهزاده‌های سعودی به خارج بدون کسب مجوز

«محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی از بیم اینکه یک جنبش معارض از سوی شاهزاده ای در خارج از کشور شکل بگیرد که وضعیت ولی عهد سعودی را بحرانی تر کند، تمام شاهزادگان را بدون مجوز قبلی و بدون ارائه ضمانت و کنترل آنها از ترک کشور ممنوع کرد.

طبق این قانون ، شاهزادگان سعودی ، چه درجه اول‌ها و چه غیر آن، از گذرنامه‌های دیپلماتیک و آزادی انتقال پول به خارج از کشور و اقامت در کشورهای غربی و آسیایی بدون ارائه توضیحات به دربار سلطنتی برخوردار نخواهند بود.

از دو سال پیش ، شاهزادگان ارشد سعودی از ترک کشور به طور کامل منع شدند ، از جمله شاهزاده «الولید بن طلال»نوهه عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان سعودی و برادرزاده پادشاهانن بعدی عربستان که با هواپیماهای مجلل و خصوصی خود از یک کشور به کشور دیگر سفر می‌کرد. این تصمیم متعاقباً تمام شاهزادگان را بدون استثنا تحت پوشش قرار داد و سپس شروع به محدود کردن بقیه اعضای خانواده‌های شاهزادگان از جمله همسران و فرزندانشان کرد و شماری از فرزندان آنها از ادامه تحصیل در خارج از کشور منع شدند و فقط در دانشگاه‌های سعودی تحصیل کردند.

هیچ شاهزاده‌ای بدون اجازه قبلی دیوان سلطنتی نمی‌تواند پول را به خارج از کشور انتقال دهد، بخصوص اگر مبلغ زیادی باشد و بن سلمان شخصاً باید اطلاعات لازم در مورد اهداف انتقال وجه مورد نظر را مورد بررسی قرار دهد به ویژه از زمانی که ولی‌عهد از سرمایه گذاری شاهزاده‌ها در خارج از کشور هم جلوگیری کرده است.

یک منبع به القدس العربی گفت: تعدادی از شاهزادگان پس از دشواری سفر و عدم امکان انتقال پول برای تأمین هزینه‌هایشان خانه‌های مجلل خود را در خارج از کشور برای فروش گذاشته‌اند. در همین زمان ، هتل‌های لوکس اروپا شاهد حضور شاهزادگان سعودی در تابستان ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نبودند.

القدس العربی نوشت: این اقدام بن سلمان به عنوان مکمل عملیات دو سال پیش آن در بازداشت گسترده شاهزادگان سعودی به اتهام مبارزه با فساد محسوب شده است و با هدف تلاش برای به حاشیه راندن همه شاهزاده‌ها و جلوگیری از هر گونه تشکیل جنبش و تجمعی توسط آنهاست که می‌خواهند خود را جانشین ولی‌عهد به طور خاص و آل سلمان به طور کلی کنند.

این گزارش افزود: یک ترس واقعی در بین ولی‌عهد سعودی و اطرافیانش از ظهور جنبش معارض شاهزاده‌ای که توسط جنبش‌ها و کشورهایی در خارج از کشور پذیرفته شده است، وجود دارد ، به ویژه توسط غربی‌ها به استثنای ترامپ که دیگر نمی‌توانند ولی‌عهد سعودی را تحمل کنند.