جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » عربستان برای واکنش به حمله به تاسیسات نفتی ‘منتظر نتیجه قطعی تحقیقات است’

عربستان برای واکنش به حمله به تاسیسات نفتی ‘منتظر نتیجه قطعی تحقیقات است’


الجبیر مداراگری و نرمش در برابر ایران را مناسب ندانسته و خواستار برخورد قاطعانه شده است

عادل الجبیر، وزیر مشاور دولت عربستان در امور خارجه، گفته است که دولت او برای تصمیم‌گیری در مورد واکنش به حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در انتظار نتیجه تحقیقات است.

بی بی سی فارسی/ آقای الجبیر که همراه با هیئت اعزامی دولت سعودی برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد در یک نشست خبری مواضع دولت عربستان و همکاری با آمریکا در قبال سیاست‌های منطقه‌ای دولت ایران را تشریح کرد.

وی در مورد حمله ۱۴ سپتامبر به میدان و تاسیسات نفتی شرکت دولتی آرامکو در دو نقطه در شمال عربستان گفت که “به اعتقاد ما ایران مسئول این حمله است زیرا تجهیزات به کار رفته ساخت ایران است.” در حالیکه در پی این حمله، حوثی‌های یمن انجام آن را برعهده گرفتند و گفتند که این عملیات با اصابت همزمان ده فروند پهپاد حامل مواد منفجره صورت گرفته، منابع نظامی سعودی و آمریکایی گفته‌اند که در این حمله، از موشک‌های کروز استفاده شده است. مقامات دولتی ایران رسما ارتباط با این حمله را تکذیب کرده و اظهارات حوثی‌ها را مورد تایید قرار داده‌اند.

وزیر مشاور دولت عربستان گفت که حمله روز ۱۴ سپتامبر از سوی جنوب صورت نگرفته و افزود “ما در این مورد اطمینان داریم زیرا از برد اسلحه‌هایی که به کار رفته اطلاع داریم و می‌دانیم که از شمال به هدف اصابت کرده است.”

وی گفت که در حال حاضر، تحقیقات در مورد محل پرتاب موشک به سوی عربستان ادامه دارد و کارشناسانی از سازمان ملل در عربستان به سر می‌برند و با این تحقیقات همکاری می‌کنند و کشورهای دیگری نیز متخصصانی را به عربستان فرستاده‌اند. عادل الجبیر گفت: “زمانی که تحقیقات تکمیل شود ما نتیجه را اعلام و عامل این حمله را دقیقا تعیین خواهیم کرد اما در حال حاضر هم، معتقدیم که در هر حال مسئولیت این حمله متوجه ایران است زیرا در هر حال تسلیحات به کار رفته، ساخت این کشور است.”

خبرهای بیشتر را در کانال تلگرام بی‌‌بی‌سی فارسی دنبال کنید

حق نشر عکس Getty Images
Image caption سخنگوی وزارت دفاع سعودی گفته است که بقایای یافت شده از موشک‌های شلیک شده به تاسیسات نفتی نشان می‌دهد که ساخت ایران بوده است

از این مقام سعودی در مورد گزارش‌های حاکی از اختلاف نظر در داخل تشکیلات دولتی ایران سئوال شد. وی گفت: “من واقعا در موقعیتی نیستم که بتوانم در مورد گفتگوهای داخلی دولت ایران اظهار نظر کنم و اینکه روند تصمیم‌گیری آنها چیست، اما مساله این است که تصمیم‌هایی می‌گیرند که تجاوزگرانه است، تصمیم‌هایی که بی‌ثبات کننده است و تصمیم‌هایی که خطرناک است.”

عادل الجبیر در توضیح اینکه تا کنون دولت عربستان هیچ واکنشی نسبت به این حمله نشان نداده است، گفت که “ما مایلیم به هر ترتیبی که شده، از جنگ اجتناب کنیم اما در نظر هم نداریم دست بسته بنشینیم تا ایرانی‌ها به ما حمله کنند؛ سیاست ما این است که اطمینان پیدا کنیم که دقیقا چه روی داد، حمله از کجا صورت گرفت و مایلیم افکار عمومی جهان را برانگیزیم و حمایت جهانی را به دست آوریم و پس از ارزیابی تمامی گزینه‌ها، دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی، تصمیم نهایی را در مورد واکنش خود بگیریم و در مسیری مشخص و موثر حرکت کنیم.”

وی گفت عربستان سعودی در بررسی این گزینه‌ها “با متحدان خود در ایالات متحده و اروپا” مشورت می‌کند و افزود: “در نهایت، هدف مشترک همه ما داشتن اطلاعات دقیق در مورد محل انجام حمله و تکمیل جزئیات لازم برای تصمیم‌گیری در مورد عکس‌العمل خودمان است.” آقای الجبیر گفت دولت سعودی انتظار دارد به زودی نتیجه تحقیقات مشخص شود و در پی آن، “عربستان در زمان مناسب اقدام خواهد کرد، اقدامی که تبعات واقعی داشته باشد و ایران باید این واقعیت را درک کنند.”

حق نشر عکس Getty Images
Image caption سخنگوی نظامی حوثی‌ها با نشان دادن تصویر ماهواره‌ای تاسیسات نفتی، این گروه را عامل حمله معرفی کرده است

وزیر مشاور در امور خارجه دولت سعودی از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی در مورد مسئول دانستن دولت ایران در حمله به تاسیسات نفتی سعودی قدردانی کرد و آن را اقدامی مناسب دانست. وی در عین حال گفت که “بین ما و ایالات متحده با اروپاییان در مورد روش برخورد با این وضعیت تفاوت‌هایی وجود دارد، و ما اعتقاد عمیق داریم که مداراگری با ایران جواب نمی‌دهد و خودداری اروپاییان از اتخاذ موضعی قاطع در پی حمله به خط لوله‌های نفتی و میدان نفتی شیبه باعث تشجیع ایران به ادامه اینگونه حملات شد.”

در ماه اوت سال جاری، تاسیسات نفتی منطقه شیبه در جنوب شرقی عربستان هدف حمله پهپادی قرار گرفت و به گفته مقامات سعودی، به آن آسیب جزیی وارد آمد. حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند.

عادل الجبیر تلاش اروپاییان برای کمک به ایران برای کاهش فشار تحریم‌های آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و گفت: “اروپاییان در نظر دارند یک سیستم مالی موازی برای تجارت با ایران ایجاد کنند که این هم باعث تشویق ایران شده، هرچند این سیتسم هرگز کارآیی نخواهد داشت زیرا هیچ شرکتی با بیش از سی کارمند در اروپا از بیم تحریم آمریکا مایل به استفاده از آن نیست و هیچ بانک اروپایی با آن همکاری نخواهد کرد.”

حق نشر عکس Tasnimnews
Image caption روحانی و جواد ظریف – مقامات دولت ایران دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان را تکذیب کرده‌اند

وزیر مشاور دولت سعودی گفت که “وعده اروپاییان برای دادن یک وام ۱۵ میلیارد دلاری به منظور آرام ساختن ایران در واقع نتیجه معکوس داده و موضع ما، و جهانیان، باید این باشد که لازم است با ایران با شدت عمل برخورد کرد و سیاست نرمش در این مورد پاسخ نمی‌دهد.” وی افزود: “به همین دلیل هم من در مورد سیاست دولت آمریکا نگرانی ندارم.” وی در عین حال هشدار داد که “وقتی که بالاخره موقع تصمیم اصلی برسد، شکیبایی آمریکاییان هم حد و مرزی دارد.” برخی ناظران گفته‌اند که عربستان سعودی خواستار خودداری ایالات متحده از برخورد نظامی علیه ایران بوده است.

در واکنش به انتقاد از عملیات نظامی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن و ادامه جنگ در این کشور، عادل الجبیر اظهار داشت که “جنگ شما [آمریکا] علیه القاعده در سوریه شش سال به طول انجامید در حالیکه رهبری ائتلافی از شصت کشور را در دست داشتید.” وی افزود: “جنگ همیشه پر دردسر و زمان‌بر است و ما هم یک ابرقدرت جهانی نیستیم بلکه یک کشور در حال توسعه هستیم که رهبری ائتلافی از کشورهای در حال توسعه را در دست داریم.” او انتقاد از مداخله و نحوه عملکرد ائتلاف به رهبری عربستان در یمن را مردود دانست و گفت که “ما برای تجاوز به یمن نرفته‌ایم بلکه هدف ما حمایت از دولت قانونی این کشور بوده است.”

در پائیز سال ۲۰۱۴، شبه‌نظامیان حوثی صنعا، پایتخت یمن را تصرف کردند و خواستار سهم در دولت آن کشور شدند. در بهار سال بعد، عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری که در سال ۲۰۱۲ با برنامه‌ای شامل ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای گذار به دموکراسی به ریاست جمهوری انتخاب شده بود، از صنعا گریخت و گفت که حوثی‌ها اختیارات او را سلب کرده‌اند.

با پیشروی شبه‌نظامیان حوثی برای تصرف سایر نقاط یمن، عربستان سعودی ائتلافی از تعدادی از کشورهای مسلمان و عرب تشکیل داد و اعلام کرد هدف آن، حمایت از “دولت قانونی و مشروع” یمن است. بخش عمده عملیات این ائتلاف توسط عربستان و امارات عربی متحده صورت گرفته و بیشتر شامل حملات هوایی به مواضع و مناطق تحت تصرف حوثی‌ها بوده است. به گفته منابع بین‌المللی، در این جنگ چند هزار غیرنظامی کشته شده و به اقتصاد یمن، که پیش از این هم یکی از کشورهای کم درآمد جهان بود، خسارات فراوان وارد آمده است. بخش عمده تلفات ناشی از حملات هوایی بوده است.

حوثی‌های یمن از حمایت دولت ایران برخوردارند و ناظران جنگ یمن را “جنگ نیابتی” حکومت به رهبری روحانیون شیعه در ایران و حکومت خاندان سطلنتی وهابی عربستان توصیف کرده‌اند.