پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها/

اخبار ویژه روزنامه‌ها/

اخبار ویژه روزنامه ها

وزیر راه دولت اصلاحات گفت: جریان اصلاحات از دو طرف ضربه شدیدی خورد. یکی حذف عناصر رده اول اصلاحات بود که بر این اساس مجبور شدند نیروهای دست دوم و سوم خود را وارد گود کنند.

سرویس سیاست مشرق – روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

گری سیک: دوره بزن دررو تمام شده ضربات ایران و متحدانش، حیرت‌انگیز بود

عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید: دوره برتری آمریکا و دوران بزن دررو به پایان رسیده است.
گری سیک که در دولت‌های فورد، کارتر و ریگان حضور داشته، در لوبلاگ نوشت: راهبرد آمریکا از همان آغاز بر این گمان ناگفته استوار بود که دشمنِ – معمولا پراکنده و ابتدایی – توان پاسخگویی موثر را ندارد: پهپادهای آمریکایی، 24 ساعته پناهگاه‌های القاعده را در وزیرستان زیر نظر می‌گیرند و گاهی هم موشک‌هایی را به سوی رهبرانشان شلیک می‌کنند بی‌نگرانی از تلافی، چرا که آسمان در اختیار آمریکا و متحدانش است. ظاهرا این دوران رو به پایان است.

به تازگی، رئیس ستاد ارتش آمریکا، در جلسه پرسش و پاسخ کنگره، با شجاعتی ستودنی یک دکترین نظامی ساده را خلاصه کرد: ارتش آمریکا نباید «هرگز در یک جنگ منصفانه درگیر شود.» در این فرمول، نه نکته تازه‌ای هست و نه بزدلی. اگر هدف برنده شدن است، در آن صورت وارد جنگی بشوید که شانس پیروزی‌اش را دارید. سان تژو، دو هزار سال پیش نوشت: «اگر دشمنتان توانمند است، از او پرهیز کنید.»

ایالات متحده، حدود ۶۰۰ پایگاه نظامی در سطح جهان دارد به همراه انواع پست‌های استقرار نیرو. پرسش این است: چه میزان فکر و توجه صرف امنیت هوایی این پایگاه‌ها (در قیاس توجه به امنیت آنها روی زمین) شده است؟

هنگامی که ایالات متحده، حمایتی مطلق را پشت کارزارِ هواییِ بی‌محابایِ عربستان سعودی علیه نیروهای حوثی در یمن می‌گذارد، آیا این باور ناگفته وجود ندارد که درد و رنج و آسیب یک‌طرفه، تنها برای حوثی‌ها خواهد بود؟ سال‌هاست که هواپیماهای سعودی، قادرند اهداف یمن از جمله مناطق مسکونی را بدون هرگونه هراسی بمباران کنند. از برخی درگیری‌های مرزی که بگذریم، حوثی‌ها به‌نظر نمی‌رسید که بتوانند آسیبی جدی به هیچ یک از تاسیساتی وارد کنند که به منافع آمریکا زیان برساند. در این یک سال، این گمانه، دگرگون شد و یورش شنبه گذشته، سنجش‌ها را تغییر داد: نیمی از تولید نفت عربستان سعودی و پنج درصد عرضه جهانی، قطع شد.

سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران هم بر همان گمان ناگفته استوار بود. اگر از شعارهایی که مقام‌های آمریکایی درباره تهدیدهای ایران می‌دهند بگذریم، این پرسش به‌میان می‌آید که آیا تصمیم‌سازان آمریکایی واقعا باور داشتند که ایران، به عنوان یک قدرت سطح میانه با توانمندی‌های نظامی بسیار محدود – بتواند یا بخواهد- آسیبی به منافع آمریکا بزند؟

اولین نشانه مهم از نادرستی این سنجش، بیستم ژوئن ظاهر شد، هنگامی که یک موشک ایرانی، یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را سرنگون کرد. برخلاف ادعای ترامپ درباره دلیل عدم تلافی آمریکا، این گمانه‌زنی وجود دارد که امارات متحده عربی – که پهپاد از آنجا برخاسته بود – هراس داشت که هزینه اقدام آمریکا را خواهد پرداخت. پس از آن بود که امارات، نیروهایش را از یمن بیرون کشید و هیئتی هم به تهران فرستاد.

آیا دوران «بزن دررو» به پایان رسیده است؟ در واقع، این رویکرد هیچگاه پایانی همیشگی نداشت. با فراگیر شدن فن‌آوری پهپادها، دوران برتری مطلق هوایی آمریکا و متحدانش به چالش کشیده می‌شود. فناوری موشک‌های کروز، پیچیده‌تر است اما آن هم دیر و زود دارد اما سوخت و سوز نه. معنی این تغییر آن است که دیگران هم خواهند توانست هزینه سیاست‌های آمریکا را به روش‌هایی بالا ببرند که در گذشته، پیش‌بینی نمی‌شد.

گری سیک همچنین در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرد: اگرچه که ترامپ با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده است به این دلیل که برای اقدام نظامی منتظر اجازه عربستان است، اما من معتقدم که این تصمیم درستی است؛ چراکه ترامپ دنبال حمله نیست. عربستان نیز خواهان درگیری نظامی با ایران نیست؛ چرا که درگیری نظامی با ایران منطقی نیست. امارات متحده هم متوجه قدرت ایران شده است؛ برای همین هم از روند درگیری نظامی با ایران خارج شد و گفت‌وگو با ایران را شروع کرد. وی تاکید کرد: عربستان حامی افزایش فشار اقتصادی بر ایران است اما نمی‌خواهد در یک درگیری نظامی با ایران وارد شود. حملات اخیر به آرامکو نشان داد که عربستان بسیار آسیب‌پذیر است و توان درگیری و ورود به یک درگیری نظامی با ایران را ندارد، عربستان ضعیف‌تر از آن است که با ایران و یا نیروهای وابسته به ایران وارد درگیری شود. چنین درگیری‌هایی توانایی‌ها و تاسیسات عربستان را نابود می‌کند.

عربستان باید بداند اگر با آمریکا برای حمله به ایران همراه شود، اولین اتفاقی که رخ می دهد این است که ایران به صنایع نفتی عربستان حمله می‌کند و این تاسیسات نابود می‌شود.

وی در مورد با توجه به اعلام انصارالله که مسئولیت این حمله بر عهده گرفته است، به نظر شما چه کسی این حملات را علیه آرامکو انجام داده است، گفت: ما نمی‌دانیم چه کسی این اقدام را صورت داده است اطلاعات ما کامل نیست. اما تصاویری که دیدم حیرت‌انگیز است سلاح‌های پیشرفته‌ای در این حمله به کار گرفته شده است. چیزی که مشخص است این است که ما تاکنون توانایی‌های آنها را خیلی دست‌کم  گرفته بودیم.

روحانی در نیویورک چه بگوید؟ پاسخ مردم به‌نظرخواهی آشنا

در پی درخواست مشاور رئیس‌جمهور از مردم مبنی بر اینکه پیشنهاد دهند روحانی در سفر به نیویورک و شرکت در نشست سازمان ملل چه بگوید، برخی مخاطبان در فضای رسانه‌ای پیشنهادهایی تصریح کردند.
جهان‌نیوز، درخواست حسام‌الدین آشنا را به احترام خوانندگان و مخاطبان خود گذاشته که برخی دیدگاه‌ها و نظرات را می‌خوانید:

–  هیچ امضایی از سوی آمریکا تضمین نیست.
–  روحانی بگوید: دولت ما عبرت ملت‌ها و دولت‌های جهان است.
مذاکره با شیطان
–  ایران کشور عزت است.
–  به‌نظر من روحانی باید بره اونجا از شش سال معطلی و همه چیز رو به برجام گره زدن، حرف بزنه تا این رویه اشتباه، تجربه و درس عبرتی بشه برای دیگر مسئولین و سران کشورها…
–  جملات کلیدی نیازی نیست بهتره که از کلید تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری استفاده بفرمایند…
1-  آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند حتی با حمایت عوامل نفوذی و داخلیش در ایران.
1-  بستن با کدخدا، هدر دادن منابع و منافع کشور است.
–  شما همان سخنرانی‌های اخیر رهبری را مطالعه کن جملات و کلمات کلیدی را دربیار. همون کلماتی که باعث شده ترامپ به التماس بیفته.
–  آغاز فصل چرخش از سوی کدخدا به صراط خدا.
– جمله کلیدی پیشنهادی: پهپاد را سرهنگ‌ها زدند کار من نبود.
–  بگوید: اعتماد به دشمن خطاست.
–  به مردم دنیا بگوید به غرب اطمینان نکنید ما کردیم پشیمان هستیم.
–  متأسفانه ما با زبان دنیا آشنا نیستیم، شما که خودتان زبان دنیا را بلدید، لابد جملات کلیدی را هم بلدید، اگه بلد نیستید از فیلمساز تبلیغاتی دوره اول ریاست جمهوری‌تان بپرسید، ایشون استاد ابداع جملات کلیدی، چون من حقوقدانم نه سرهنگ… و شما می‌خواستید دانشجویان را لوله کنید، می‌باشد.
–  جناب آشنا با کدام دلخوشی
فقط دعا می‌کنیم اشتباهی ازشون سر نزنه!!!!!
–  خطاب به سران کشورهای عضو سازمان ملل: مذاکره با آمریکاوغرب اشتباه محض است هرکس می‌خواهد عبرت بگیرد به نتیجه برجام بنگرد.
–  برجام اشتباه بزرگ، این سه کلمه عصاره حرف ملت ایران، حرف دیگر ملت: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. تمام
–  بهترین جمله از نظر من: «از همین جا به همه دنیا اعلام می‌کنم که از مذاکره و همراهی با آمریکا چیزی عایدتان نخواهد شد. بنده هم دیگر قصد مذاکره با آمریکا را ندارم.»
–  بگوید حتی عاشقان شما آمریکایی‌ها (اصلاح‌طلبان) در ایران هم به این نتیجه رسیده‌اند که «مرگ بر آمریکا»
«آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» بهترین جمله است.

–  آهای مردم عالم گوش کنید:

صدای شکستن استخوان دولت‌های استعماری و ظالم می‌آید
از کجا؟
از خلیج ‌فارس
از تنگه هرمز
از یمن
از آرامکو
پس شما هم مثل ایران اسلامی، مثل حزب‌الله لبنان، مثل انصارالله یمن زیر بار ظلم نروید…
وعده قرآن است که فرمود:
الا ان حزب‌الله هم‌الغالبون

جهانگیری و عارف هم نیروهای دست دو و سه شما بودند؟!

وزیر راه دولت اصلاحات می‌گوید یک عده فرصت‌طلب از درون به جریان اصلاحات ضربه زدند.

احمد خرم در گفت‌وگو با خبرآن‌لاین اظهار داشت: اصل انتقاد از خود را نباید فراموش کنیم البته این انتقاد از خود باید درون تشکیلاتی باشد و اگر به بیرون درز پیدا کند منشأ تخطئه آن جریان می‌شود. اینکه لیدرهای جریان اصلاحات و صاحب‌نظران و نظریه‌پردازان بنشینند و طرحی نو دراندازند حرکت خوبی است اما این هم باید در نظر بگیرند که چقدر بدنه اجتماعی اصلاحات پذیرای آن است یعنی فقط نظریه‌پردازی کردن کفایت نمی‌کند ما باید در کنار تولیدکننده فکر به دو دسته دیگر هم نیاز داریم اول توزیع‌کننده فکر و دسته دیگر مصرف‌کننده فکر است که همان بدنه اجتماعی می‌شود. متاسفانه در این مورد کار نشده است.

وی افزود: هیچ‌کدام از تشکل‌ها رسالت‌های اصلی خود را که توزیع قدرت، کادرسازی، بیان مطالبات و دفاع از مردم را به درستی انجام ندادند. دغدغه‌های مردم را آسیب‌شناسی کردن و حرکت در مسیر حل مشکلات مردم، از رسالت‌های اصلی حزب است که باید انجام شود ولی متاسفانه هیچ‌کدام از احزاب و جریان‌ها به این مسائل توجه ندارند و توجه اصلی متوجه قدرت است. لذا همه امورشان از منظر توزیع قدرت عبور می‌کند. در حالی که باید همه‌جانبه فکر کرد اینکه به یک شاخه توجه کنیم و دیگر مسائل را رها کنیم راه به جایی نمی‌برد.

خرم همچنین گفت: جریان اصلاحات از دو طرف ضربه شدیدی خورد. یکی حذف عناصر رده اول اصلاحات، به‌طوری که پرونده‌ای زیر بغل اغلب آنها گذاشتند و با این روش یا بازداشت شدند یا رد صلاحیت‌شان کردند بر این اساس مجبور شدند نیروهای دست دوم و سوم خود را وارد گود کنند. اما جریان اصلاحات یک ضربه هم از درون خورد به این معنا که یک عده فرصت‌طلب به جای اینکه برای مردم کار کنند فقط به فکر حفظ قدرت و تکیه زدن بر منصب‌ها بودند برای همین به محض آنکه بر این کرسی‌ها تکیه زدند یادشان رفت با حمایت جریان اصلاحات روی کار آمده‌اند.

هرچند اصلاحات از داخل هم ضربه خورد اما با این وجود ضربه‌ای که حذف نیروهای اصیل به این جریان وارد کرد قدرت بیشتری داشت. درحقیقت 90 درصد افت اصلاحات نتیجه حذف مهره‌های اصلی در جریان اصلاحات بود و 10 درصد باقی‌مانده مربوط به این است که به هر حال افراد وقتی به قدرت می‌رسند خود را گم می‌کنند و فراموش می‌کنند چطور به اینجا رسیدند و قرار بود چه اهدافی را دنبال کنند.

اظهارات خرم در حالی است که طیف متبوع وی با آگاهی از رای نداشتن خود، در انتخابات 92 و 96 ریاست جمهوری ترجیح داد عارف و جهانگیری را کنار بگذارد و حال آنکه اگر اعتماد به نفس داشت و یقین نداشت که مردم به نامزدهای آنها رای نخواهند داد، باید از این نامزدهای مدعی اصلاح‌طلبی حمایت می‌کرد.

فیگارو: رفتار آمریکا موجب شد ایران رفتار تهاجمی پیشه کند

یک نشریه فرانسوی تأکید کرد ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا، رویکرد تهاجمی در پیش گرفته است.

فیگارو نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا؛ با خروج از توافق هسته‌ای و ممانعت از فروش و صادرات نفت، ایران را از لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار داده است.

بستن راه نفوذ و هرگونه برتری منطقه‌ای ایران به‌ویژه در چهار پایتخت عربی بیروت، بغداد، دمشق و صنعا که طی 20 سال اخیر به دست آمده؛ از اهداف اصلی سیاست آمریکا در برابر تهران است.

ایران با هدف تلاش مقابله با تحریم‌ها و کاهش فشارهای اقتصادی که آمریکا تحمیل کرده، حمله به عربستان سعودی را به‌عنوان نقطه ضعف آمریکا در خاورمیانه برگزید و در واقع به راهبرد تهاجمی روی آورده است.

عربستان سعودی که از سال 1945 متحد راهبردی آمریکاست، علاوه بر ضعف نیروهای ارتش، در حال حاضر مشکلات دیگر از جمله این که افکار عمومی غرب علیه ریاض است، دوم اینکه با بی‌احتیاطی درگیر جنگی علیه حوثی‌ها در شمال یمن شده است. نیروهای مسلح ایران از یک راهبرد جنگی ترکیبی پیروی می‌کنند. این یک جنگ دوران ناپلئون نیست. هیچ اعلان جنگی صورت نگرفته است، جبهه نبرد و هیچ قانونی برای بازی دیپلماتیک وجود ندارد. همه راه‌ها برای دستیابی به هدف راهبردی که تعیین شده خوب است اما از اعلام این مسئله و تبلیغات خبری نیست. مانند جنگ‌های سایبری، در این شرایط هم نسبت دادن اقدامات خصمانه کاری بسیار دشوار است.

تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص عربستان سعودی 14 سپتامبر توسط پهپادها بمباران و موجب شد تولید نفت عربستان سعودی به نصف کاهش یابد که افزایش 15 درصدی بهای بین‌المللی هر بشکه نفت را به همراه داشت. این نمونه کاملی از یک جنگ ترکیبی، نامتقارن و فرسایشی است. حوثی‌ها به‌عنوان هم‌پیمانان ایران مسئولیت حمله را برعهده گرفتند.

آنها از پهپادهای ارزان و ناشناس در برابر قدرتی استفاده کردند که هواپیماهای رهگیر فوق پیشرفته در اختیار دارد. آنها موجب حیرت دشمن شدند. آنها با افزایش بهای نفت خام موجب بروز شوک اقتصادی به دشمن شدند.

دونالد ترامپ با مشاوره جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که خود یک کهنه سرباز است دریافت در این بحران، مهار تشدید تنش‌ها بسیار دشوار خواهد بود. به‌طور قطع حمله به ایران یک اعلان جنگ واضح خواهد بود.

آسان‌ترین هدف برای ایرانی‌ها، سربازان آمریکایی مستقر در عراق هستند. ترامپ که در زمان کارزار انتخابی خود پایان‌دادن به ماجراجویی آمریکا در کشورهای اسلامی را وعده داده بود، در عراق در دام افتاده است.

یک جنگ جدید در عراق هرگونه بخت وی برای پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال 2020 را از بین خواهد برد.

ایران

روایت متفاوت مخالفان داخلی و خارجی از دیپلماسی ایران

خبر اول اینکه،در حالی که برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی داخلی، همزمان با حضور هیأت دیپلماتیک ایران در سازمان ملل هم دست از خط و نشان کشیدن‌ها و تعیین تکلیف کردن برای دستگاه دیپلماسی برنمی‌دارند، برخی چهره‌های خارجی بر نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری وزیر امور خارجه کشورمان صحه گذاشته‌اند. روز گذشته برخی رسانه‌ها و مشخصاً خبرگزاری فارس خط خبری را کلید زده و در گفت‌وگو با فعالان سیاسی همسو، دیدار رئیس جمهوری کشورمان با نخست وزیر انگلیس را به باد انتقاد گرفته است. این خبرگزاری به نقل از این فعالان منتقد دولت تعیین تکلیف کرده که دیدار با جانسون باید لغو شود. در مقابل اما «راندا سلیم»، عضو ارشد مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن بر تأثیر مثبت حضور وزیر خارجه کشورمان در نیویورک تأکید کرده است. به گزارش جماران، او در حساب توئیتری خود نوشت: «جواد ظریف تمام اخبار امریکا را در دست گرفته است. ایران در رسانه‌های امریکایی درحال انتشار روایت خود از تحولات است در حالی که سفارتی هم در امریکا ندارند. مقامات سعودی کجا هستند، سفارت سعودی در واشنگتن کجاست؛ آنها فقط روی لابیگران اتکا کرده‌اند که میلیون‌ها دلار (که مشخص نیست) در ازای چه چیزی دریافت کرده‌اند؟»

درخواست پناهندگی سیاسی یک فرقه یهودی از ایران

خبر دیگر اینکه،یک فرقه مذهبی چند صد نفره یهودی که در «گواتمالا» ساکن هستند، از ایران درخواست پناهندگی سیاسی کرده‌اند. به گزارش عصرایران به نقل از آژانس خبری یهود (JTA)، فرقه مذهبی یهودی «لو طاهور» (قلب پاک) که به نوشته این آژانس 230 عضو دارد (بر اساس برخی برآوردهای دیگر تا 500 نفر عضو در سرتاسر جهان دارد)، ضمن اعلام بیعت با رهبر جمهوری اسلامی ایران، از ایران درخواست کرده‌اند به آنها پناهندگی سیاسی بدهد. این فرقه مذهبی یهودی از زمان تأسیس در سال 1990 در شهر قدس، به دلیل آزار و اذیت رژیم اسرائیل به کانادا مهاجرت کردند اما در آنجا نیز به دلیل آزار و اذیت و مغایرت قوانین مذهبی‌شان با قوانین مدنی کانادا، در سال 2014 مجبور به کوچ به گواتمالا شدند. فرقه «قلب پاک» معتقدند خداوند حافظ قوم یهود بوده و برای حفاظت از این قوم نیازی به تشکیل دولت (اسرائیل) نیست و به همین خاطر آنها رژیم اسرائیل را یک رژیم نامشروع به شمار می‌آورند و یکی از دلایل اخراج و تبعید خود خواسته آنها از اسراییل و کانادا نیز داشتن باورهای ضد صهیونیستی آنهاست زنان عضو این فرقه پوشش حجاب کاملی دارند و چادر به سر می‌کنند و جوراب‌های ضخیم می‌پوشند و تنها صورت آنها از پوشش حجاب بیرون می‌ماند.

واکنش قاضی سراج به شایعه بازداشتش

دست آخر اینکه، ناصر سراج، رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور در مراسم تکریم خود حضور نیافت تا بازار شایعات دامن او را هم بگیرد. از طرح موضوع دلخوری او از برکناری از سازمان گرفته تا ادعای بازداشت با اتهام امنیتی. قاضی سراج اما درگفت‎وگو با سایت خبری رویداد 24، همه این اخبار را تکذیب کرد و گفت که در حال حاضر مشاور رئیس قوه قضائیه است. او افزود: می‌بینید که الان با شما صحبت می‌کنم. آیا از زندان درحال مکالمه هستم؟ رئیس پیشین سازمان بازرسی کل کشور درباره دلایل عدم حضورش در مراسم تودیع خود گفت: من مرخصی رفته بودم و مشهد بودم. سراج در مورد اینکه آیا دلیل عدم حضور او دلخوری به دلیل برکناری بوده یا خیر، گفت: چیز خاصی نبود. او در پاسخ به این سؤال که «آیا حکم مشاوره رئیس قوه قضائیه که از سوی اژه‌ای در مراسم تودیع مطرح شده بود صحت دارد؟» گفت: بله. من از قبل هم سمت مشاور رئیس قوه قضائیه را داشتم. قاضی سراج در مورد اینکه آیا قرار است در جای دیگری مشغول به کار شود، به کنایه گفت: من هشت تا شغل دارم!

خراسان

گاف مسئولان اقتصادی در فروش سهام دولتی

گزارش یک عضو کابینه نشان می دهد در حالی که طبق تصمیم نمایندگان ویژه احمدی نژاد رئیس جمهور وقت در اسفند 91 مقرر شده بود درخصوص تخصیص ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل فروش سهام شرکت ‌های دولتی به طرح راه آهن غرب کشور (راه آهن ملایر-کرمانشاه-خسروی) اقدام شود، اما یک مصوبه مبهم و پیوست های آن در سال 95 باعث شده تا پرداخت اعتبار فوق دچار مشکل شود و مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد ریال باقی مانده، معطل اصلاح مصوبه مذکور بماند.

دستور قضایی برای رعایت بخشنامه آیت ا… شاهرودی

یک مقام ارشد قضایی در ابلاغیه جدید خود خطاب به مدیران استانی این نهاد، از آن ها خواسته است ضمن پرهیز از هرگونه مداخله در روند قانونی صدور مجوز برای مستحدثاتی که در محدوده بعد از ۱۰۰ متری حریم راه ساخته می شوند، درخصوص مجوزهای عبور تاسیسات زیربنایی، ضوابط ایمنی و طرح مهندسی راه ها، دقت لازم را لحاظ کنند و بخشنامه سال 1383 رئیس فقید قوه قضاییه درخصوص ایمنی راه ها را مورد توجه قرار دهند.

آرمان

بازگشت ملوان ایرانی بعد از ۴سال

محمد شریف پناهنده، ملوان ایرانی که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ در نزدیکی سواحل سومالی توسط دزدان دریایی ربوده شده بود به کشور بازگشت. لنج صیادی محمد شریف پناهنده در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در نزدیکی سواحل سومالی توسط دزدان دریایی ربوده شد. او بیش از چهارسال در اسارت دزدان دریایی بود. خبر آزادی این ملوان از بند دزدان دریایی توسط سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اعلام شد. از ملوانان ربوده‌شده ایرانی توسط دزدان دریایی سومالی، سه‌نفر از این ملوانان همچنان در بند دزدان دریایی هستند و هشت‌نفر آنها نیز توسط دزدان دریایی کشته شده‌اند. در مراسم استقبال از این ملوان ایرانی در فرودگاه امام خمینی، حسین جابری انصاری معاون پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور و مهدی آقا جعفری دستیار وزیر امور خارجه در امور آفریقا و همچنین اعضای خانواده این ملوان حضور داشتند.

قیمت میلیونی بلیت پرواز تهران- نجف

بررسی نرخ بلیت پروازهای عتبات عالیات نشان می‌دهد ایرلاین‌های داخلی بلیت پرواز تهران- نجف را با قیمت 1/2 و ایرلاین‌های خارجی با نرخ 5/12 میلیون تومان به فروش می‌رسانند. اخیرا قیمت ۲/۲ تا 8/2 میلیون تومانی برای پروازهای رفت و برگشت اربعین تعیین شده است. هفته گذشته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از تعیین قیمت ۲/۲ میلیون تومانی پرواز اربعین برای مسیر رفت و برگشت تهران ــ نجف و تهران ــ بغداد و 8/2 میلیون تومانی مشهد-نجف و مشهد-بغداد خبر داد. مقصود اسعدی سامانی افزود: بر اساس توافق صورت‌گرفته قیمت دومیلیون و ۲۰۰هزار تومانی برای بلیت رفت و برگشت تهران-بغداد و رفت و برگشت تهران-نجف تعیین شده که این قیمت برای سایر شهرهای کشور به این دو شهر عراق نیز اعمال می‌شود.

بازداشت نبودم؛ مسافرت بودم

رئیس پیشین سازمان بازرسی کل کشور درباره دلایل عدم حضورش در مراسم تودیع خود گفت: من مرخصی رفته بودم و مشهد بودم. رویداد 24 نوشت؛ ناصر سراج در واکنش به شایعه بازداشتش گفت: می‌بینید که الان با شما صحبت می‌کنم. آیا از زندان درحال مکالمه هستم؟ وی در مورد اینکه آیا دلیل عدم حضور او دلخوری به دلیل برکناری بوده یا خیر، گفت: چیز خاصی نبود. سراج بدون اشاره به نام سایت گفت: در سایت از همه کسانی که در مراسم تودیع حضور داشتند، تشکر کردم. او در پاسخ به این سوال که آیا حکم مشاوره رئیس قوه قضائیه که از سوی اژه‌ای در مراسم تودیع مطرح شده بود صحت دارد، اظهارکرد: بله. من از قبل هم سمت مشاور رئیس قوه قضائیه را داشتم. قاضی سراج در مورد اینکه آیا قرار است در جای دیگری مشغول به کار شود، به کنایه گفت: من هشت‌تا شغل دارم!

شعر طنز برای جوان‌ترشدن ستایش

فصل سوم سریال «ستایش» در حالی آغاز شد که انتقادهای واردشده به گریم نرگس محمدی، بازیگر نقش ستایش در این فصل بسیار بالا گرفته است. در پاسخ به این انتقادها آرمان زرین‌کوب، تهیه‌کننده این سریال در پاسخ به انتقاد مخاطبان که چرا ستایش جوان‌تر شده است گفت: «به این دلیل که مشخص است ستایش به آرامش رسیده و به‌ ظاهر خود می‌رسد.» در رابطه با همین موضوع رضا رفیع، شاعر طنزپرداز، برای تغییر گریم ستایش در فصل جدید یک شعر طنز سروده و در استوری اینستاگرام خود منتشر کرده است او در این متن نوشته: «یکی را دیدمش نسبت به سابق، ز چل‌سالی به سی‌سالی پریده؛ به او گفتم مگر بوتاکس کردی؟ بگفتا نه، به آرامش رسیده.»

پدر عماد دریافت دیه را تکذیب کرد

به‌دنبال انتشار خبر آزادی مقصران مرگ عماد شش‌ساله و دریافت دیه از سوی خانواده وی پدر این کودک منکر دریافت پولی بابت دیه شد. پدر و عموی عماد صفی‌یاری کودک شش‌ساله‌ای که شامگاه ۲۵شهریور بر اثر برق‌گرفتگی در ورزشگاه آزادی جان باخت، اظهار داشتند پولی بابت دیه دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که مدیر شرکت پیمانکاری متولی تاسیسات برق استادیوم آزادی و نصاب داربست که به‌عنوان مقصران مرگ پسر کوچولو بازداشت شده بودند با سپردن قرار وثیقه آزاد شدند. پدرعماد درخصوص دریافت دیه گفت: دو متهم دستگیرشده با قرار وثیقه آزاد شده‌اند اما ما هیچ پولی در رابطه با دیه پسرمان دریافت نکرده‌ایم. ‌

پلمب 10موسسه غیرمجاز اعزام دانشجو

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان خارج درباره آخرین اقدامات در خصوص ساماندهی موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور گفت: 115موسسه اعزام دانشجو دارای مجوز در سال‌های اخیر به دلیل عدم رعایت ضوابط قانونی لغو مجوز شده‌اند. ابراهیم حاجی‌زاده افزود: در یک‌ماه گذشته نیز 7موسسه فاقد مجوز و یکی از موسسات دارای مجوز به علت تخلف لغو مجوز و توسط اداره کنترل و نظارت بر صنوف پلیس امنیت پلمب شدند. وی از پیگیری برای پلمب 10موسسه غیرمجاز و فاقد جواز اعزام دانشجو به خارج از کشور خبر داد و اظهار کرد: با پلمب این موسسات غیرمجاز، متقاضیان به سمت موسسات مجوزدار هدایت می‌شوند.

انتقاد تند از دستمزد مداحان

محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق در مجلس، در پاسخ به هجمه برخی واعظان و مداحان به مجلس به بهانه شفاف‌شدن آرا، گفت: آقای مداحی از مجلس شفافیت را خواستار شده است، من خواهش می‌کنم آقایان حرمت مجلس را نگه دارند. اگرچه ممکن است درخواست شفافیت از مجلس حق باشد، اما باید حرمت مجلس رعایت شود. سوال من این است که همین آقایان واعظ و مداح برای منبر رفتن چقدر پول می‌گیرند. در حوزه انتخابیه من برای ۴۵دقیقه، چند میلیون پول می‌گیرند، چرا به‌جای تهمت‌زدن به مجلس به مسائل مربوط به خودشان نمی‌پردازند.

دستگیری معاون سابق ایران‌خودرو

یک منبع آگاه از انتصاب محسن ناقدی برادران به سمت قائم مقام فروش ایران خودرو خبرداد. یک منبع آگاه در ایران خودرو اظهار کرد: در حکمی از طرف مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، محسن ناقدی برادران به‌عنوان قائم مقام مدیرعامل در بازاریابی، فروش و امور مشتریان ایران خودرو منصوب و معرفی شد. ناقدی از سال ۹۶ نیز به‌عنوان مدیر پروژه پلتفرم جدید ایران خودرو مشغول به فعالیت بوده است. گفتنی است که دیروز مصطفی خان‌کرمی، قائم مقام سابق فروش ایران خودرو بازداشت شد.

توئیت طعنه‌آمیز ترامپ به دختر اقلیم

ترامپ که دو روز پیش با بی‌محلی از کنار گرتا تونبرگ فعال ۱۶ساله محیط زیستی اهل سوئد گذشت و وی را عصبانی کرد، در توئیتی با طعنه نوشت: به نظر می‌رسد این دختر جوان بسیار خوشحال است و منتظر آینده‌ای روشن و شگفت‌انگیز است. این در حالی است که دختر اقلیم در پنل محیط زیستی سازمان ملل سخنانی علیه رهبران جهان از جمله ترامپ که به محیط زیست توجه نمی‌کنند، بیان کرد و ترامپ بدین صورت جوابش را داد.

بازداشت شهردار و ۳عضو شورای شهر لوشان گیلان

دادستان رودبار از بازداشت شهردار لوشان و سه‌تن از اعضای شورای شهر لوشان خبرداد. بشری در این‌باره اظهار کرد: شهردار لوشان و سه‌تن از اعضای شورای شهر لوشان با قرار بازداشت موقت به اتهام اخذ رشوه روانه زندان شدند. وی افزود: پیرو گزارشات واصله مبنی بر انجام اقدامات خلاف قانون در واگذاری‎های صورت‌گرفته به پیمانکاران، دادستانی به موضوع ورود کرد و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

معاون وزیر ورزش، استعفایش را تکذیب کرد

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد که به منظور شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون والیبال، استعفایی را به وزیر ورزش ارائه نکرده است. محمدرضا داورزنی در ارتباط با اینکه گفته شده «داورزنی استعفای خود را به وزیر ورزش و جوانان تقدیم کرده» و قرار است این استعفا در زمان برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون والیبال اعلام شود، ‌تصریح کرد: بنده استعفایی نداده‌ام.

تکذیب ترور یک فرمانده سپاه

فرماندار سردشت گفت: شایعاتی در خصوص ترور فرمانده سپاه سردشت منتشر شده است که صحت ندارد. اقصی نخشی‌پور اظهار کرد: شایعاتی در خصوص ترور فرمانده سپاه سردشت منتشر شده است که صحت ندارد. برخی کانال‌های غیررسمی خبری خبر ترور فرمانده سپاه سردشت را حین ماموریت و بازدید از پایگاه‌های مقاومت بسیج منتشر کرده بودند که فرماندار سردشت این خبر را تکذیب کرد.

اخبار ویژه روزنامه ها

وزیر راه دولت اصلاحات گفت: جریان اصلاحات از دو طرف ضربه شدیدی خورد. یکی حذف عناصر رده اول اصلاحات بود که بر این اساس مجبور شدند نیروهای دست دوم و سوم خود را وارد گود کنند.

سرویس سیاست مشرق – روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

گری سیک: دوره بزن دررو تمام شده ضربات ایران و متحدانش، حیرت‌انگیز بود

عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید: دوره برتری آمریکا و دوران بزن دررو به پایان رسیده است.
گری سیک که در دولت‌های فورد، کارتر و ریگان حضور داشته، در لوبلاگ نوشت: راهبرد آمریکا از همان آغاز بر این گمان ناگفته استوار بود که دشمنِ – معمولا پراکنده و ابتدایی – توان پاسخگویی موثر را ندارد: پهپادهای آمریکایی، 24 ساعته پناهگاه‌های القاعده را در وزیرستان زیر نظر می‌گیرند و گاهی هم موشک‌هایی را به سوی رهبرانشان شلیک می‌کنند بی‌نگرانی از تلافی، چرا که آسمان در اختیار آمریکا و متحدانش است. ظاهرا این دوران رو به پایان است.

به تازگی، رئیس ستاد ارتش آمریکا، در جلسه پرسش و پاسخ کنگره، با شجاعتی ستودنی یک دکترین نظامی ساده را خلاصه کرد: ارتش آمریکا نباید «هرگز در یک جنگ منصفانه درگیر شود.» در این فرمول، نه نکته تازه‌ای هست و نه بزدلی. اگر هدف برنده شدن است، در آن صورت وارد جنگی بشوید که شانس پیروزی‌اش را دارید. سان تژو، دو هزار سال پیش نوشت: «اگر دشمنتان توانمند است، از او پرهیز کنید.»

ایالات متحده، حدود ۶۰۰ پایگاه نظامی در سطح جهان دارد به همراه انواع پست‌های استقرار نیرو. پرسش این است: چه میزان فکر و توجه صرف امنیت هوایی این پایگاه‌ها (در قیاس توجه به امنیت آنها روی زمین) شده است؟

هنگامی که ایالات متحده، حمایتی مطلق را پشت کارزارِ هواییِ بی‌محابایِ عربستان سعودی علیه نیروهای حوثی در یمن می‌گذارد، آیا این باور ناگفته وجود ندارد که درد و رنج و آسیب یک‌طرفه، تنها برای حوثی‌ها خواهد بود؟ سال‌هاست که هواپیماهای سعودی، قادرند اهداف یمن از جمله مناطق مسکونی را بدون هرگونه هراسی بمباران کنند. از برخی درگیری‌های مرزی که بگذریم، حوثی‌ها به‌نظر نمی‌رسید که بتوانند آسیبی جدی به هیچ یک از تاسیساتی وارد کنند که به منافع آمریکا زیان برساند. در این یک سال، این گمانه، دگرگون شد و یورش شنبه گذشته، سنجش‌ها را تغییر داد: نیمی از تولید نفت عربستان سعودی و پنج درصد عرضه جهانی، قطع شد.

سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران هم بر همان گمان ناگفته استوار بود. اگر از شعارهایی که مقام‌های آمریکایی درباره تهدیدهای ایران می‌دهند بگذریم، این پرسش به‌میان می‌آید که آیا تصمیم‌سازان آمریکایی واقعا باور داشتند که ایران، به عنوان یک قدرت سطح میانه با توانمندی‌های نظامی بسیار محدود – بتواند یا بخواهد- آسیبی به منافع آمریکا بزند؟

اولین نشانه مهم از نادرستی این سنجش، بیستم ژوئن ظاهر شد، هنگامی که یک موشک ایرانی، یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را سرنگون کرد. برخلاف ادعای ترامپ درباره دلیل عدم تلافی آمریکا، این گمانه‌زنی وجود دارد که امارات متحده عربی – که پهپاد از آنجا برخاسته بود – هراس داشت که هزینه اقدام آمریکا را خواهد پرداخت. پس از آن بود که امارات، نیروهایش را از یمن بیرون کشید و هیئتی هم به تهران فرستاد.

آیا دوران «بزن دررو» به پایان رسیده است؟ در واقع، این رویکرد هیچگاه پایانی همیشگی نداشت. با فراگیر شدن فن‌آوری پهپادها، دوران برتری مطلق هوایی آمریکا و متحدانش به چالش کشیده می‌شود. فناوری موشک‌های کروز، پیچیده‌تر است اما آن هم دیر و زود دارد اما سوخت و سوز نه. معنی این تغییر آن است که دیگران هم خواهند توانست هزینه سیاست‌های آمریکا را به روش‌هایی بالا ببرند که در گذشته، پیش‌بینی نمی‌شد.

گری سیک همچنین در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرد: اگرچه که ترامپ با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده است به این دلیل که برای اقدام نظامی منتظر اجازه عربستان است، اما من معتقدم که این تصمیم درستی است؛ چراکه ترامپ دنبال حمله نیست. عربستان نیز خواهان درگیری نظامی با ایران نیست؛ چرا که درگیری نظامی با ایران منطقی نیست. امارات متحده هم متوجه قدرت ایران شده است؛ برای همین هم از روند درگیری نظامی با ایران خارج شد و گفت‌وگو با ایران را شروع کرد. وی تاکید کرد: عربستان حامی افزایش فشار اقتصادی بر ایران است اما نمی‌خواهد در یک درگیری نظامی با ایران وارد شود. حملات اخیر به آرامکو نشان داد که عربستان بسیار آسیب‌پذیر است و توان درگیری و ورود به یک درگیری نظامی با ایران را ندارد، عربستان ضعیف‌تر از آن است که با ایران و یا نیروهای وابسته به ایران وارد درگیری شود. چنین درگیری‌هایی توانایی‌ها و تاسیسات عربستان را نابود می‌کند.

عربستان باید بداند اگر با آمریکا برای حمله به ایران همراه شود، اولین اتفاقی که رخ می دهد این است که ایران به صنایع نفتی عربستان حمله می‌کند و این تاسیسات نابود می‌شود.

وی در مورد با توجه به اعلام انصارالله که مسئولیت این حمله بر عهده گرفته است، به نظر شما چه کسی این حملات را علیه آرامکو انجام داده است، گفت: ما نمی‌دانیم چه کسی این اقدام را صورت داده است اطلاعات ما کامل نیست. اما تصاویری که دیدم حیرت‌انگیز است سلاح‌های پیشرفته‌ای در این حمله به کار گرفته شده است. چیزی که مشخص است این است که ما تاکنون توانایی‌های آنها را خیلی دست‌کم  گرفته بودیم.

روحانی در نیویورک چه بگوید؟ پاسخ مردم به‌نظرخواهی آشنا

در پی درخواست مشاور رئیس‌جمهور از مردم مبنی بر اینکه پیشنهاد دهند روحانی در سفر به نیویورک و شرکت در نشست سازمان ملل چه بگوید، برخی مخاطبان در فضای رسانه‌ای پیشنهادهایی تصریح کردند.
جهان‌نیوز، درخواست حسام‌الدین آشنا را به احترام خوانندگان و مخاطبان خود گذاشته که برخی دیدگاه‌ها و نظرات را می‌خوانید:

–  هیچ امضایی از سوی آمریکا تضمین نیست.
–  روحانی بگوید: دولت ما عبرت ملت‌ها و دولت‌های جهان است.
مذاکره با شیطان
–  ایران کشور عزت است.
–  به‌نظر من روحانی باید بره اونجا از شش سال معطلی و همه چیز رو به برجام گره زدن، حرف بزنه تا این رویه اشتباه، تجربه و درس عبرتی بشه برای دیگر مسئولین و سران کشورها…
–  جملات کلیدی نیازی نیست بهتره که از کلید تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری استفاده بفرمایند…
1-  آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند حتی با حمایت عوامل نفوذی و داخلیش در ایران.
1-  بستن با کدخدا، هدر دادن منابع و منافع کشور است.
–  شما همان سخنرانی‌های اخیر رهبری را مطالعه کن جملات و کلمات کلیدی را دربیار. همون کلماتی که باعث شده ترامپ به التماس بیفته.
–  آغاز فصل چرخش از سوی کدخدا به صراط خدا.
– جمله کلیدی پیشنهادی: پهپاد را سرهنگ‌ها زدند کار من نبود.
–  بگوید: اعتماد به دشمن خطاست.
–  به مردم دنیا بگوید به غرب اطمینان نکنید ما کردیم پشیمان هستیم.
–  متأسفانه ما با زبان دنیا آشنا نیستیم، شما که خودتان زبان دنیا را بلدید، لابد جملات کلیدی را هم بلدید، اگه بلد نیستید از فیلمساز تبلیغاتی دوره اول ریاست جمهوری‌تان بپرسید، ایشون استاد ابداع جملات کلیدی، چون من حقوقدانم نه سرهنگ… و شما می‌خواستید دانشجویان را لوله کنید، می‌باشد.
–  جناب آشنا با کدام دلخوشی
فقط دعا می‌کنیم اشتباهی ازشون سر نزنه!!!!!
–  خطاب به سران کشورهای عضو سازمان ملل: مذاکره با آمریکاوغرب اشتباه محض است هرکس می‌خواهد عبرت بگیرد به نتیجه برجام بنگرد.
–  برجام اشتباه بزرگ، این سه کلمه عصاره حرف ملت ایران، حرف دیگر ملت: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. تمام
–  بهترین جمله از نظر من: «از همین جا به همه دنیا اعلام می‌کنم که از مذاکره و همراهی با آمریکا چیزی عایدتان نخواهد شد. بنده هم دیگر قصد مذاکره با آمریکا را ندارم.»
–  بگوید حتی عاشقان شما آمریکایی‌ها (اصلاح‌طلبان) در ایران هم به این نتیجه رسیده‌اند که «مرگ بر آمریکا»
«آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» بهترین جمله است.

–  آهای مردم عالم گوش کنید:

صدای شکستن استخوان دولت‌های استعماری و ظالم می‌آید
از کجا؟
از خلیج ‌فارس
از تنگه هرمز
از یمن
از آرامکو
پس شما هم مثل ایران اسلامی، مثل حزب‌الله لبنان، مثل انصارالله یمن زیر بار ظلم نروید…
وعده قرآن است که فرمود:
الا ان حزب‌الله هم‌الغالبون

جهانگیری و عارف هم نیروهای دست دو و سه شما بودند؟!

وزیر راه دولت اصلاحات می‌گوید یک عده فرصت‌طلب از درون به جریان اصلاحات ضربه زدند.

احمد خرم در گفت‌وگو با خبرآن‌لاین اظهار داشت: اصل انتقاد از خود را نباید فراموش کنیم البته این انتقاد از خود باید درون تشکیلاتی باشد و اگر به بیرون درز پیدا کند منشأ تخطئه آن جریان می‌شود. اینکه لیدرهای جریان اصلاحات و صاحب‌نظران و نظریه‌پردازان بنشینند و طرحی نو دراندازند حرکت خوبی است اما این هم باید در نظر بگیرند که چقدر بدنه اجتماعی اصلاحات پذیرای آن است یعنی فقط نظریه‌پردازی کردن کفایت نمی‌کند ما باید در کنار تولیدکننده فکر به دو دسته دیگر هم نیاز داریم اول توزیع‌کننده فکر و دسته دیگر مصرف‌کننده فکر است که همان بدنه اجتماعی می‌شود. متاسفانه در این مورد کار نشده است.

وی افزود: هیچ‌کدام از تشکل‌ها رسالت‌های اصلی خود را که توزیع قدرت، کادرسازی، بیان مطالبات و دفاع از مردم را به درستی انجام ندادند. دغدغه‌های مردم را آسیب‌شناسی کردن و حرکت در مسیر حل مشکلات مردم، از رسالت‌های اصلی حزب است که باید انجام شود ولی متاسفانه هیچ‌کدام از احزاب و جریان‌ها به این مسائل توجه ندارند و توجه اصلی متوجه قدرت است. لذا همه امورشان از منظر توزیع قدرت عبور می‌کند. در حالی که باید همه‌جانبه فکر کرد اینکه به یک شاخه توجه کنیم و دیگر مسائل را رها کنیم راه به جایی نمی‌برد.

خرم همچنین گفت: جریان اصلاحات از دو طرف ضربه شدیدی خورد. یکی حذف عناصر رده اول اصلاحات، به‌طوری که پرونده‌ای زیر بغل اغلب آنها گذاشتند و با این روش یا بازداشت شدند یا رد صلاحیت‌شان کردند بر این اساس مجبور شدند نیروهای دست دوم و سوم خود را وارد گود کنند. اما جریان اصلاحات یک ضربه هم از درون خورد به این معنا که یک عده فرصت‌طلب به جای اینکه برای مردم کار کنند فقط به فکر حفظ قدرت و تکیه زدن بر منصب‌ها بودند برای همین به محض آنکه بر این کرسی‌ها تکیه زدند یادشان رفت با حمایت جریان اصلاحات روی کار آمده‌اند.

هرچند اصلاحات از داخل هم ضربه خورد اما با این وجود ضربه‌ای که حذف نیروهای اصیل به این جریان وارد کرد قدرت بیشتری داشت. درحقیقت 90 درصد افت اصلاحات نتیجه حذف مهره‌های اصلی در جریان اصلاحات بود و 10 درصد باقی‌مانده مربوط به این است که به هر حال افراد وقتی به قدرت می‌رسند خود را گم می‌کنند و فراموش می‌کنند چطور به اینجا رسیدند و قرار بود چه اهدافی را دنبال کنند.

اظهارات خرم در حالی است که طیف متبوع وی با آگاهی از رای نداشتن خود، در انتخابات 92 و 96 ریاست جمهوری ترجیح داد عارف و جهانگیری را کنار بگذارد و حال آنکه اگر اعتماد به نفس داشت و یقین نداشت که مردم به نامزدهای آنها رای نخواهند داد، باید از این نامزدهای مدعی اصلاح‌طلبی حمایت می‌کرد.

فیگارو: رفتار آمریکا موجب شد ایران رفتار تهاجمی پیشه کند

یک نشریه فرانسوی تأکید کرد ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا، رویکرد تهاجمی در پیش گرفته است.

فیگارو نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا؛ با خروج از توافق هسته‌ای و ممانعت از فروش و صادرات نفت، ایران را از لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار داده است.

بستن راه نفوذ و هرگونه برتری منطقه‌ای ایران به‌ویژه در چهار پایتخت عربی بیروت، بغداد، دمشق و صنعا که طی 20 سال اخیر به دست آمده؛ از اهداف اصلی سیاست آمریکا در برابر تهران است.

ایران با هدف تلاش مقابله با تحریم‌ها و کاهش فشارهای اقتصادی که آمریکا تحمیل کرده، حمله به عربستان سعودی را به‌عنوان نقطه ضعف آمریکا در خاورمیانه برگزید و در واقع به راهبرد تهاجمی روی آورده است.

عربستان سعودی که از سال 1945 متحد راهبردی آمریکاست، علاوه بر ضعف نیروهای ارتش، در حال حاضر مشکلات دیگر از جمله این که افکار عمومی غرب علیه ریاض است، دوم اینکه با بی‌احتیاطی درگیر جنگی علیه حوثی‌ها در شمال یمن شده است. نیروهای مسلح ایران از یک راهبرد جنگی ترکیبی پیروی می‌کنند. این یک جنگ دوران ناپلئون نیست. هیچ اعلان جنگی صورت نگرفته است، جبهه نبرد و هیچ قانونی برای بازی دیپلماتیک وجود ندارد. همه راه‌ها برای دستیابی به هدف راهبردی که تعیین شده خوب است اما از اعلام این مسئله و تبلیغات خبری نیست. مانند جنگ‌های سایبری، در این شرایط هم نسبت دادن اقدامات خصمانه کاری بسیار دشوار است.

تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص عربستان سعودی 14 سپتامبر توسط پهپادها بمباران و موجب شد تولید نفت عربستان سعودی به نصف کاهش یابد که افزایش 15 درصدی بهای بین‌المللی هر بشکه نفت را به همراه داشت. این نمونه کاملی از یک جنگ ترکیبی، نامتقارن و فرسایشی است. حوثی‌ها به‌عنوان هم‌پیمانان ایران مسئولیت حمله را برعهده گرفتند.

آنها از پهپادهای ارزان و ناشناس در برابر قدرتی استفاده کردند که هواپیماهای رهگیر فوق پیشرفته در اختیار دارد. آنها موجب حیرت دشمن شدند. آنها با افزایش بهای نفت خام موجب بروز شوک اقتصادی به دشمن شدند.

دونالد ترامپ با مشاوره جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که خود یک کهنه سرباز است دریافت در این بحران، مهار تشدید تنش‌ها بسیار دشوار خواهد بود. به‌طور قطع حمله به ایران یک اعلان جنگ واضح خواهد بود.

آسان‌ترین هدف برای ایرانی‌ها، سربازان آمریکایی مستقر در عراق هستند. ترامپ که در زمان کارزار انتخابی خود پایان‌دادن به ماجراجویی آمریکا در کشورهای اسلامی را وعده داده بود، در عراق در دام افتاده است.

یک جنگ جدید در عراق هرگونه بخت وی برای پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال 2020 را از بین خواهد برد.

ایران

روایت متفاوت مخالفان داخلی و خارجی از دیپلماسی ایران

خبر اول اینکه،در حالی که برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی داخلی، همزمان با حضور هیأت دیپلماتیک ایران در سازمان ملل هم دست از خط و نشان کشیدن‌ها و تعیین تکلیف کردن برای دستگاه دیپلماسی برنمی‌دارند، برخی چهره‌های خارجی بر نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری وزیر امور خارجه کشورمان صحه گذاشته‌اند. روز گذشته برخی رسانه‌ها و مشخصاً خبرگزاری فارس خط خبری را کلید زده و در گفت‌وگو با فعالان سیاسی همسو، دیدار رئیس جمهوری کشورمان با نخست وزیر انگلیس را به باد انتقاد گرفته است. این خبرگزاری به نقل از این فعالان منتقد دولت تعیین تکلیف کرده که دیدار با جانسون باید لغو شود. در مقابل اما «راندا سلیم»، عضو ارشد مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن بر تأثیر مثبت حضور وزیر خارجه کشورمان در نیویورک تأکید کرده است. به گزارش جماران، او در حساب توئیتری خود نوشت: «جواد ظریف تمام اخبار امریکا را در دست گرفته است. ایران در رسانه‌های امریکایی درحال انتشار روایت خود از تحولات است در حالی که سفارتی هم در امریکا ندارند. مقامات سعودی کجا هستند، سفارت سعودی در واشنگتن کجاست؛ آنها فقط روی لابیگران اتکا کرده‌اند که میلیون‌ها دلار (که مشخص نیست) در ازای چه چیزی دریافت کرده‌اند؟»

درخواست پناهندگی سیاسی یک فرقه یهودی از ایران

خبر دیگر اینکه،یک فرقه مذهبی چند صد نفره یهودی که در «گواتمالا» ساکن هستند، از ایران درخواست پناهندگی سیاسی کرده‌اند. به گزارش عصرایران به نقل از آژانس خبری یهود (JTA)، فرقه مذهبی یهودی «لو طاهور» (قلب پاک) که به نوشته این آژانس 230 عضو دارد (بر اساس برخی برآوردهای دیگر تا 500 نفر عضو در سرتاسر جهان دارد)، ضمن اعلام بیعت با رهبر جمهوری اسلامی ایران، از ایران درخواست کرده‌اند به آنها پناهندگی سیاسی بدهد. این فرقه مذهبی یهودی از زمان تأسیس در سال 1990 در شهر قدس، به دلیل آزار و اذیت رژیم اسرائیل به کانادا مهاجرت کردند اما در آنجا نیز به دلیل آزار و اذیت و مغایرت قوانین مذهبی‌شان با قوانین مدنی کانادا، در سال 2014 مجبور به کوچ به گواتمالا شدند. فرقه «قلب پاک» معتقدند خداوند حافظ قوم یهود بوده و برای حفاظت از این قوم نیازی به تشکیل دولت (اسرائیل) نیست و به همین خاطر آنها رژیم اسرائیل را یک رژیم نامشروع به شمار می‌آورند و یکی از دلایل اخراج و تبعید خود خواسته آنها از اسراییل و کانادا نیز داشتن باورهای ضد صهیونیستی آنهاست زنان عضو این فرقه پوشش حجاب کاملی دارند و چادر به سر می‌کنند و جوراب‌های ضخیم می‌پوشند و تنها صورت آنها از پوشش حجاب بیرون می‌ماند.

واکنش قاضی سراج به شایعه بازداشتش

دست آخر اینکه، ناصر سراج، رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور در مراسم تکریم خود حضور نیافت تا بازار شایعات دامن او را هم بگیرد. از طرح موضوع دلخوری او از برکناری از سازمان گرفته تا ادعای بازداشت با اتهام امنیتی. قاضی سراج اما درگفت‎وگو با سایت خبری رویداد 24، همه این اخبار را تکذیب کرد و گفت که در حال حاضر مشاور رئیس قوه قضائیه است. او افزود: می‌بینید که الان با شما صحبت می‌کنم. آیا از زندان درحال مکالمه هستم؟ رئیس پیشین سازمان بازرسی کل کشور درباره دلایل عدم حضورش در مراسم تودیع خود گفت: من مرخصی رفته بودم و مشهد بودم. سراج در مورد اینکه آیا دلیل عدم حضور او دلخوری به دلیل برکناری بوده یا خیر، گفت: چیز خاصی نبود. او در پاسخ به این سؤال که «آیا حکم مشاوره رئیس قوه قضائیه که از سوی اژه‌ای در مراسم تودیع مطرح شده بود صحت دارد؟» گفت: بله. من از قبل هم سمت مشاور رئیس قوه قضائیه را داشتم. قاضی سراج در مورد اینکه آیا قرار است در جای دیگری مشغول به کار شود، به کنایه گفت: من هشت تا شغل دارم!

خراسان

گاف مسئولان اقتصادی در فروش سهام دولتی

گزارش یک عضو کابینه نشان می دهد در حالی که طبق تصمیم نمایندگان ویژه احمدی نژاد رئیس جمهور وقت در اسفند 91 مقرر شده بود درخصوص تخصیص ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل فروش سهام شرکت ‌های دولتی به طرح راه آهن غرب کشور (راه آهن ملایر-کرمانشاه-خسروی) اقدام شود، اما یک مصوبه مبهم و پیوست های آن در سال 95 باعث شده تا پرداخت اعتبار فوق دچار مشکل شود و مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد ریال باقی مانده، معطل اصلاح مصوبه مذکور بماند.

دستور قضایی برای رعایت بخشنامه آیت ا… شاهرودی

یک مقام ارشد قضایی در ابلاغیه جدید خود خطاب به مدیران استانی این نهاد، از آن ها خواسته است ضمن پرهیز از هرگونه مداخله در روند قانونی صدور مجوز برای مستحدثاتی که در محدوده بعد از ۱۰۰ متری حریم راه ساخته می شوند، درخصوص مجوزهای عبور تاسیسات زیربنایی، ضوابط ایمنی و طرح مهندسی راه ها، دقت لازم را لحاظ کنند و بخشنامه سال 1383 رئیس فقید قوه قضاییه درخصوص ایمنی راه ها را مورد توجه قرار دهند.

آرمان

بازگشت ملوان ایرانی بعد از ۴سال

محمد شریف پناهنده، ملوان ایرانی که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ در نزدیکی سواحل سومالی توسط دزدان دریایی ربوده شده بود به کشور بازگشت. لنج صیادی محمد شریف پناهنده در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در نزدیکی سواحل سومالی توسط دزدان دریایی ربوده شد. او بیش از چهارسال در اسارت دزدان دریایی بود. خبر آزادی این ملوان از بند دزدان دریایی توسط سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اعلام شد. از ملوانان ربوده‌شده ایرانی توسط دزدان دریایی سومالی، سه‌نفر از این ملوانان همچنان در بند دزدان دریایی هستند و هشت‌نفر آنها نیز توسط دزدان دریایی کشته شده‌اند. در مراسم استقبال از این ملوان ایرانی در فرودگاه امام خمینی، حسین جابری انصاری معاون پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور و مهدی آقا جعفری دستیار وزیر امور خارجه در امور آفریقا و همچنین اعضای خانواده این ملوان حضور داشتند.

قیمت میلیونی بلیت پرواز تهران- نجف

بررسی نرخ بلیت پروازهای عتبات عالیات نشان می‌دهد ایرلاین‌های داخلی بلیت پرواز تهران- نجف را با قیمت 1/2 و ایرلاین‌های خارجی با نرخ 5/12 میلیون تومان به فروش می‌رسانند. اخیرا قیمت ۲/۲ تا 8/2 میلیون تومانی برای پروازهای رفت و برگشت اربعین تعیین شده است. هفته گذشته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از تعیین قیمت ۲/۲ میلیون تومانی پرواز اربعین برای مسیر رفت و برگشت تهران ــ نجف و تهران ــ بغداد و 8/2 میلیون تومانی مشهد-نجف و مشهد-بغداد خبر داد. مقصود اسعدی سامانی افزود: بر اساس توافق صورت‌گرفته قیمت دومیلیون و ۲۰۰هزار تومانی برای بلیت رفت و برگشت تهران-بغداد و رفت و برگشت تهران-نجف تعیین شده که این قیمت برای سایر شهرهای کشور به این دو شهر عراق نیز اعمال می‌شود.

بازداشت نبودم؛ مسافرت بودم

رئیس پیشین سازمان بازرسی کل کشور درباره دلایل عدم حضورش در مراسم تودیع خود گفت: من مرخصی رفته بودم و مشهد بودم. رویداد 24 نوشت؛ ناصر سراج در واکنش به شایعه بازداشتش گفت: می‌بینید که الان با شما صحبت می‌کنم. آیا از زندان درحال مکالمه هستم؟ وی در مورد اینکه آیا دلیل عدم حضور او دلخوری به دلیل برکناری بوده یا خیر، گفت: چیز خاصی نبود. سراج بدون اشاره به نام سایت گفت: در سایت از همه کسانی که در مراسم تودیع حضور داشتند، تشکر کردم. او در پاسخ به این سوال که آیا حکم مشاوره رئیس قوه قضائیه که از سوی اژه‌ای در مراسم تودیع مطرح شده بود صحت دارد، اظهارکرد: بله. من از قبل هم سمت مشاور رئیس قوه قضائیه را داشتم. قاضی سراج در مورد اینکه آیا قرار است در جای دیگری مشغول به کار شود، به کنایه گفت: من هشت‌تا شغل دارم!

شعر طنز برای جوان‌ترشدن ستایش

فصل سوم سریال «ستایش» در حالی آغاز شد که انتقادهای واردشده به گریم نرگس محمدی، بازیگر نقش ستایش در این فصل بسیار بالا گرفته است. در پاسخ به این انتقادها آرمان زرین‌کوب، تهیه‌کننده این سریال در پاسخ به انتقاد مخاطبان که چرا ستایش جوان‌تر شده است گفت: «به این دلیل که مشخص است ستایش به آرامش رسیده و به‌ ظاهر خود می‌رسد.» در رابطه با همین موضوع رضا رفیع، شاعر طنزپرداز، برای تغییر گریم ستایش در فصل جدید یک شعر طنز سروده و در استوری اینستاگرام خود منتشر کرده است او در این متن نوشته: «یکی را دیدمش نسبت به سابق، ز چل‌سالی به سی‌سالی پریده؛ به او گفتم مگر بوتاکس کردی؟ بگفتا نه، به آرامش رسیده.»

پدر عماد دریافت دیه را تکذیب کرد

به‌دنبال انتشار خبر آزادی مقصران مرگ عماد شش‌ساله و دریافت دیه از سوی خانواده وی پدر این کودک منکر دریافت پولی بابت دیه شد. پدر و عموی عماد صفی‌یاری کودک شش‌ساله‌ای که شامگاه ۲۵شهریور بر اثر برق‌گرفتگی در ورزشگاه آزادی جان باخت، اظهار داشتند پولی بابت دیه دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که مدیر شرکت پیمانکاری متولی تاسیسات برق استادیوم آزادی و نصاب داربست که به‌عنوان مقصران مرگ پسر کوچولو بازداشت شده بودند با سپردن قرار وثیقه آزاد شدند. پدرعماد درخصوص دریافت دیه گفت: دو متهم دستگیرشده با قرار وثیقه آزاد شده‌اند اما ما هیچ پولی در رابطه با دیه پسرمان دریافت نکرده‌ایم. ‌

پلمب 10موسسه غیرمجاز اعزام دانشجو

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان خارج درباره آخرین اقدامات در خصوص ساماندهی موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور گفت: 115موسسه اعزام دانشجو دارای مجوز در سال‌های اخیر به دلیل عدم رعایت ضوابط قانونی لغو مجوز شده‌اند. ابراهیم حاجی‌زاده افزود: در یک‌ماه گذشته نیز 7موسسه فاقد مجوز و یکی از موسسات دارای مجوز به علت تخلف لغو مجوز و توسط اداره کنترل و نظارت بر صنوف پلیس امنیت پلمب شدند. وی از پیگیری برای پلمب 10موسسه غیرمجاز و فاقد جواز اعزام دانشجو به خارج از کشور خبر داد و اظهار کرد: با پلمب این موسسات غیرمجاز، متقاضیان به سمت موسسات مجوزدار هدایت می‌شوند.

انتقاد تند از دستمزد مداحان

محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق در مجلس، در پاسخ به هجمه برخی واعظان و مداحان به مجلس به بهانه شفاف‌شدن آرا، گفت: آقای مداحی از مجلس شفافیت را خواستار شده است، من خواهش می‌کنم آقایان حرمت مجلس را نگه دارند. اگرچه ممکن است درخواست شفافیت از مجلس حق باشد، اما باید حرمت مجلس رعایت شود. سوال من این است که همین آقایان واعظ و مداح برای منبر رفتن چقدر پول می‌گیرند. در حوزه انتخابیه من برای ۴۵دقیقه، چند میلیون پول می‌گیرند، چرا به‌جای تهمت‌زدن به مجلس به مسائل مربوط به خودشان نمی‌پردازند.

دستگیری معاون سابق ایران‌خودرو

یک منبع آگاه از انتصاب محسن ناقدی برادران به سمت قائم مقام فروش ایران خودرو خبرداد. یک منبع آگاه در ایران خودرو اظهار کرد: در حکمی از طرف مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، محسن ناقدی برادران به‌عنوان قائم مقام مدیرعامل در بازاریابی، فروش و امور مشتریان ایران خودرو منصوب و معرفی شد. ناقدی از سال ۹۶ نیز به‌عنوان مدیر پروژه پلتفرم جدید ایران خودرو مشغول به فعالیت بوده است. گفتنی است که دیروز مصطفی خان‌کرمی، قائم مقام سابق فروش ایران خودرو بازداشت شد.

توئیت طعنه‌آمیز ترامپ به دختر اقلیم

ترامپ که دو روز پیش با بی‌محلی از کنار گرتا تونبرگ فعال ۱۶ساله محیط زیستی اهل سوئد گذشت و وی را عصبانی کرد، در توئیتی با طعنه نوشت: به نظر می‌رسد این دختر جوان بسیار خوشحال است و منتظر آینده‌ای روشن و شگفت‌انگیز است. این در حالی است که دختر اقلیم در پنل محیط زیستی سازمان ملل سخنانی علیه رهبران جهان از جمله ترامپ که به محیط زیست توجه نمی‌کنند، بیان کرد و ترامپ بدین صورت جوابش را داد.

بازداشت شهردار و ۳عضو شورای شهر لوشان گیلان

دادستان رودبار از بازداشت شهردار لوشان و سه‌تن از اعضای شورای شهر لوشان خبرداد. بشری در این‌باره اظهار کرد: شهردار لوشان و سه‌تن از اعضای شورای شهر لوشان با قرار بازداشت موقت به اتهام اخذ رشوه روانه زندان شدند. وی افزود: پیرو گزارشات واصله مبنی بر انجام اقدامات خلاف قانون در واگذاری‎های صورت‌گرفته به پیمانکاران، دادستانی به موضوع ورود کرد و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

معاون وزیر ورزش، استعفایش را تکذیب کرد

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد که به منظور شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون والیبال، استعفایی را به وزیر ورزش ارائه نکرده است. محمدرضا داورزنی در ارتباط با اینکه گفته شده «داورزنی استعفای خود را به وزیر ورزش و جوانان تقدیم کرده» و قرار است این استعفا در زمان برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون والیبال اعلام شود، ‌تصریح کرد: بنده استعفایی نداده‌ام.

تکذیب ترور یک فرمانده سپاه

فرماندار سردشت گفت: شایعاتی در خصوص ترور فرمانده سپاه سردشت منتشر شده است که صحت ندارد. اقصی نخشی‌پور اظهار کرد: شایعاتی در خصوص ترور فرمانده سپاه سردشت منتشر شده است که صحت ندارد. برخی کانال‌های غیررسمی خبری خبر ترور فرمانده سپاه سردشت را حین ماموریت و بازدید از پایگاه‌های مقاومت بسیج منتشر کرده بودند که فرماندار سردشت این خبر را تکذیب کرد.