پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

عملیات روانی رویترز درباره تغییر در برجام، واکنش ترامپ به میانجی‌گری‌های ماکرون بین آمریکا و ایران، هشدار قطر درباره تشدید تنش‌ها در خلیج‌فارس و کشته شدن بیش از ۳۰۰۰ غیرنظامی در حملات ائتلاف بین‌المللی در سوریه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به افشای نقش کُرد‌های سوری در حمله به الحشد الشعبی عراق نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ گمانه‌زنی‌ها درباره عامل یا عوامل حمله به مواضع سازمان «الحشد الشعبی» در مناطق مختلف عراق همچنان ادامه دارد.

روزنامه «العربی الجدید» ـ نزدیک به قطر ـ روز سه‌شنبه به نقل از منابعی در ریاست «امنیت ملی عراق» و برخی از منابع در الحشد الشعبی گزارش داد که «نتایج تحقیقات جاری درباره حمله به شش مقر و انبار مهمات وابسته به الحشد در دیاله، صلاح الدین، بغداد و الانبار در عراق نشان می‌دهد، برخی از این حملات از خاک سوریه صورت گرفته است».

این روزنامه با بیان اینکه بخشی از این حملات از مناطق تحت تصرف شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» -تحت حمایت آمریکا- صورت گرفته، ولی «ریاض درار» رئیس مشترک نهاد «شورای دموکراتیک سوریه» ـ شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک ـ مدعی شد، این «اتهامات، فاسد و مسخره است» و درباره هر گونه حمله به مناطق تحت تصرف کُردها هشدار داد.

یک منبع مسئول که در دفتر «فالح الفیاض» رئیس الحشد و مشاور امنیت ملی عراق مشغول به کار است، به العربی الجدید گفت که «بیشتر جزئیات تحقیقات آماده است، ولی اعلام نتایج و فرستادن آن به پارلمان، منوط به عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق است، ولی احتمالا این اتفاق طی روزهای آتی خواهد افتاد».

وی اظهار داشت: «نتایج تحقیقات درباره حمله به اردوگاه آمرلی در صلاح الدین، با نتایج تحقیقات حمله به اردوگاه الصقر در جنوب بغداد، از نظر نوع بمباران و مختصات آن متفاوت است».

این مسئول عراقی ادامه داد: «ترور ابوعلی الدبی از فرماندهان گردان‌های حزب الله [عراق] در نزدیکی “القائم” تا کنون در روند تحقیقات واضح‌تر بود، چون با یک پهپاد بال ثابت صورت گرفته است، ولی همه حملاتی که انجام شده، تقریبا با موشک‌های ناشناس صورت گرفته که نشان می‌دهد، بیش از اینکه این عملیات نظامی باشد، عملیات اطلاعاتی بوده است».

وی با بیان اینکه بر اساس نتاج تحقیقات، «همه حملات مستقیم از اراضی اشغالی فلسطین صورت نگرفته»، خاطرنشان کرد، «برخی شواهد حاکی از آن است که دشمن [صهیونیستی] از طرف‌هایی در داخل شرق سوریه، کمک گرفته است… همه ادله‌ای که گردآوری شده، چیزی نیست که بتوان آن را موشک یا سلاح اسرائیلی قلمداد کرد تا آن را دلیلی به شورای امنیت ارائه کرد».

«محمد البصری» از رهبران الحشد الشعبی نیز به العربی الجدید گفت: «بر اساس نتایج تحقیقات، بخشی از پهپادهایی که مقرهای الحشد الشعبی را در داخل عراق بمباران کردند، از خاک سوریه که تحت تسلط نیروهای دموکراتیک سوریه است، حمله کرده‌اند».

البصری تصریح کرد، «احتمال دارد خودِ گروه نیروهای دموکراتیک، با هماهنگی رژیم صهیونیستی این عملیات را انجام داده باشد یا اینکه فقط از مناطق تحت تصرف آن، صورت گرفته است».

«فاضل الفتلاوی» نماینده فراکسیون پارلمانی «صادقون» عراق اعلام کرد که هفته آینده نتایج نهایی تحقیقات رسمی به پارلمان خواهد رسید و سپس اعلام خواهد شد.

عملیات روانی رویترز درباره تغییر در برجام/افشای نقش کُردهای سوری در حمله به الحشد الشعبی عراق/واکنش ترامپ به میانجگیری‌های ماکرون بین آمریکا و ایران/کشته شدن بیش از ۳۰۰۰ غیرنظامی در حملات ائتلاف بین‌المللی در سوریه

الفتلاوی بر این باور است که تأخیر در اعلان نتایج این حملات، «به سود عراق نیست، زیرا ممکن است طرف‌هایی که عملیات بمباران را انجام دادند، از این تأخیر برای آغاز بمباران جدید استفاده کنند».

بسیاری از کارشناسان و برخی از منابع آمریکایی اعلام کردند، رژیم صهیونیستی در پس این حملات قرار دارد، ولی اینکه آیا تمامی این حملات از اراضی اشغالی فلسطین صوت گرفته یا خیر، تا کنون محل بحث نبوده و رسانه‌ها و منابع سیاسی اشاره‌ای به آن نکرده‌اند.

از اواخر تیر ماه گذشته چندین بار مواضع الحشد الشعبی در استان های صلاح الدین، دیاله، بغداد و الانبار هدف حمله قرار گرفته است. علاوه بر خاک عراق، مواضع نیروهای عراقی حاضر در خاک سوریه نیز هدف حملاتی قرار گرفته است.

عملیات روانی رویترز درباره تغییر در برجام

رسانه‌های بین‌المللی به نقل از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران مدعی شده‌اند او در نیویورک گفته آماده است در ازای رفع تحریم‌ها علیه ایران، با کشورهای گروه ۱+۵ (اعضای دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان) درباره اعمال «تغییرات، اضافات یا اصلاحات اندک» در برجام رایزنی کند.

رویترز نوشته رئیس‌جمهور ایران این اظهارات را در جمع رسانه‌ها مطرح کرده است. این رسانه، به ‌رغم این، اظهارات آقای روحانی را مستقیم نقل نکرده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران اظهارات آقای روحانی در جمع مدیران ارشد رسانه های آمریکا را منتشر کرده، ولی در آن اشاره‌ای به ادعاهای مطرح‌شده در رویترز نکرده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نوشته است: «رئیس‌جمهور اعلام‌کرد، تلاش‌های رئیس‌جمهور فرانسه در صورتی مؤثر است که آقای ترامپ تحریم‌های اعمال شده علیه ایران پس از خروج از برجام را بردارد که در آن زمان،‌ امکان مذاکره در قالب ١+٥ وجوددارد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی صبح روز سه شنبه به وقت نیویورک و در دیدار مدیران ارشد رسانه های آمریکا گفت: تداوم تحریم هایی که تحت عنوان فشار حداکثری اجرا شده، به مثابه پیش شرط های عملی آمریکا برای مذاکره است، در حالی که از نظر ما برای مذاکره، ابتدا هر پیش شرطی باید برداشته شود.»

رئیس‌جمهور افزود: «خجالت‌آور است که مبنای اتهام زدن به ایران در مورد حمله به آرامکو، صرفا این است که نمی خواهند قبول کنند ارتش یمن توان نظامی حمله موشکی و پهپادی را دارد. این یعنی اتهام زنندگان به ایران هیچ برآورد واقعی از پیشرفت های نظامی یمنی ها ندارند، چشمان خود را بسته و صرفا به گمانه زنی بسنده کرده اند.»

دکتر روحانی ادامه داد: «ضعف راداری و پدافندی تجهیزات عظیم آمریکایی در مسیر ادعایی این موشک ها و پهپادها قابل انکار نیست و یمنی ها در واقع آمریکا را تحقیر کرده و به تأمین کنندگان تسلیحات عربستان هشدار داده اند.»

واکنش ترامپ به میانجی‌گری‌های ماکرون بین آمریکا و ایران

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا احتمال دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را رد نکرد و گفت: من هرگز احتمال چیزی را رد نمی‌کنم.

رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی در جمع خبرنگاران در نیویورک درباره تلاش‌های امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه برای ایفای نقش میانجی‌گری بین آمریکا و ایران گفت: ما نیازی به میانجی‌گر نداریم. ایران می‌خواهد کاری را انجام دهد و تصور نمی‌کنم نیازی به میانجی‌گر داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: او (ماکرون) دوست من است، ولی به دنبال هیچ میانجی‌گری نیستیم. آنها می‌دانند با چه کسی باید تماس بگیرند.

عملیات روانی رویترز درباره تغییر در برجام/افشای نقش کُردهای سوری در حمله به الحشد الشعبی عراق/واکنش ترامپ به میانجگیری‌های ماکرون بین آمریکا و ایران/کشته شدن بیش از ۳۰۰۰ غیرنظامی در حملات ائتلاف بین‌المللی در سوریه

وی در ادامه در پاسخ به وجود این سناریو که آیا او با روحانی رئیس جمهور ایران طی هفته جاری در نیویورک دیدار خواهد کرد، اظهار داشت: ما هیچ برنامه‌ای برای دیدار نداریم. برخی گفته‌اند که شاید آنها با یکدیگر دیدار کنند.

ترامپ افزود: خواهیم دید چه اتفاقی خواهد افتاد. ولی ما در شرایط کنونی هیچ برنامه‌ای برای دیدار و گفت‌وگو نداریم. البته من هرگز احتمال چیزی را رد نمی‌کنم.

این در شرایطی است که ترامپ پیش از این در جمع خبرنگاران بار دیگر در اظهاراتی توهین آمیز، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده بود.

وی در این باره ادعا کرد: ایران واقعا یک کشور ترور است. من بارها گفته‌ام که ایران در زمینه حمایت از تروریسم در جهان، کشور شماره یک است. اکنون ایران رفتار و فعالیت‌های به مراتب ضعیف تری نسبت به قبل دارد. ایران یک کشور متفاوت تر شده است؛ البته از زمانی که من به قدرت رسیده‌ام.

رئیس جمهور آمریکا گفت: اجازه بدهید این طور بگویم. چیزهای زیادی در ارتباط با ایران در حال اتفاق افتادن است. چیزهای بسیاری نسبت به آنچه شما می‌دانید. چیزها بسیار بیشتری نسبت به آنچه رسانه‌ها شاید بدانند، ولی چیزهای زیادی در حال رخ دادن است.

هشدار قطر درباره تشدید تنش‌ها در خلیج‌فارس

«احمد بن عبدالله المحمود» رئیس پارلمان قطر، روز سه‌شنبه طی سخنانی در نشست روسای پارلمان‌ها در منطقه اوراسیا که در شهر «نور سلطان» قزاقستان برگزار شد، گفت: «دولت قطر از تشدید تنش در منطقه خلیج‌فارس بسیار نگران است. ما نمی‌خواهیم این تنش به درگیری مسلحانه منتهی شود، چون جهان دیگر نمی‌تواند رویارویی جدیدی در این منطقه را تحمل کند. ما به شدت به خویشتنداری، مهار کردن احساسات و اجتناب از هرگونه مداخله نظامی ترغیب می‌کنیم.»

این دیپلمات قطری تأکید کرد: «هر گونه اختلافات باید از طریق گفت‎وگو و احترام به اصول قوانین بین‌المللی حل و فصل شود، وگرنه اختلافات پیامدهای وخیمی بر ثبات در منطقه خواهد داشت.»

شنبه هفته گذشته، ریاض اعلام کرد، دو تأسیسات نفتی وابسته به آرامکو در شرق عربستان هدف حملات پهپادی قرار گرفته است. همزمان جنبش انصارالله یمن مسئولیت این حمله را که با ده پهپاد انجام شده، بر عهده گرفته است.

به رغم این امر، واشنگتن و ریاض در تلاش برای نادیده گرفتن توانمندی‌های نظامی انصارالله، ادعا می‌کند ایران در حملات به آرامکو مشارکت داشته است؛ اتهامی که مقام‌های ایرانی قویا آن را رد می‌کنند.

کشته شدن بیش از ۳۰۰۰ غیرنظامی در حملات ائتلاف بین‌المللی در سوریه

شبکه حقوق بشر سوریه اعلام کرد، ماحصل تجاوزات ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا در سوریه بسیار فراتر از آمارهای خود ائتلاف است. این سازمان حقوقی خواستار شروع به پرداخت غرامت‌ به قربانیان این حملات شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این شبکه حقوق‌بشری سوریه اعلام کرد، طی پنج سال گذشته ۳۰۳۷ غیرنظامی بر اثر حملات ائتلاف بین‌المللی در این کشور کشته شده‌اند.

این گزارش مقایسه‌ای کرده بین گزارش‌های رهبری ائتلاف آمریکایی و گزارش‌های این شبکه حقوق‌بشری و به این نتیجه رسیده که نیروهای ائتلاف آمریکایی به مرگ ۱۳۱۳ غیرنظامی در سوریه و عراق اعتراف کرده‌اند؛ اما این آمار فراتر از ۴۳ درصد نتیجه موثقی که در این گزارش مطرح شده، نیست؛ آماری که تنها شامل گزارش تلفات در سوریه است.

این گزارش همچنین اظهارات وزارت دفاع انگلیس که در آن از کشته شدن یک غیرنظامی در نتیجه حملات نیروی هوایی این کشور در مناطق تحت کنترل داعش در سوریه و عراق سخن گفته را در حد بالایی از اعتبار ندانسته است.

این دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه طی گزارشی آورده است: از ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ تا ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی ۳۰۳۷ تن از غیرنظامیان سوری، از جمله ۹۲۴ کودک و ۶۵۶ زن بر اثر حملات ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا کشته شده اند.

در این گزارش همچنین آمده است: ۱۱۳۳ تن در رقه، ۷۸۲ تن در حلب، ۶۲۶ تن در دیرالزور، ۲۱۸ تن در استان حسکه، ۱۴۰ تن در حومه ادلب، ۱۳۳ تن در حومه حمص و پنج تن در حومه درعا کشته شده‌اند.

ائتلاف بین‌المللی طی این مدت حداقل ۱۷۲ بار قتل‌عام در سوریه مرتکب شده است. همچنین ۱۸۱ بار مراکز حساس مدنی از جمله ۱۶ درمانگاه، ۲۵ مدرسه و چهار بازار توسط این ائتلاف هدف قرار گرفته شده است.

بر اثر حملات ائتلاف مذکور به استان‌های رقه، دیرالزور و حسکه بیش از ۵۶۰ هزار شهروند مجبور به ترک مناطق خود شده و این حملات باعث ترس و فرار ده‌ها هزار تن دیگر از مناطق مختلف شده است.

گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» تاکنون به بهانه مختلف اجازه نداده است که مردم به مناطق خود بازگردند.

همچنین تاکنون هزاران آوره سوری در اردوگاه‌های «عین عیسی» در رقه، «بادیه هجین» در حومه دیرالزور و الهول در الحسکه که تحت سیطره این گروه تروریستی است، نگهداری می شوند.