جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

 

استقبال آمریکا از توافق دولت سوریه و مخالفان درباره تشکیل کمیته قانون اساسی، تلاش عربستان برای ائتلاف سازی علیه ایران در سازمان ملل، روایت مجری سی‌ان‌ان از شرط ظریف برای دیدار روحانی و ترامپ، اختلاف میان کشور‌های اروپایی بر سر حمله آرامکو و نشست چهارجانبه ضدایرانی در آمریکا با حضور کشور‌های عربی و اسرائیل، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اتهام آلمان، انگلیس و فرانسه به ایران در ماجرای حمله به آرامکو نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک» سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، بیانیه مشترکی درباره حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی منتشر و در آن ادعا کردند: «واضح است که ایران مسئول حمله به تأسیسات نفت سعودی است.»

این سه کشور اروپایی در ادامه بیانیه خود عنوان کردند: «این حملات ضرورت دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها با تعامل تمامی طرف‌ها را نشان می‌دهد.»

در این بیانیه سه کشور اروپایی مدعی شدند که همچنان از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ حمایت می‌کنند و از ایران خواستند تا به اجرای کامل تعهدات برجامی خود بازگردد.

تروئیکای اروپایی در این بیانیه اضافه کردند: «زمان آن فرا رسیده که ایران چهارچوب مذاکرات طولانی مدت درباره برنامه هسته‌ای و موضوعات امنیت منطقه‌ای را ـ که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود ـ بپذیرد.»

واشنگتن سال گذشته پس از خروج از برجام در راستای سیاستی به نام «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشور‌های اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند، مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند.

اما پس از گذشت بیش از یک سال کشور‌های اروپایی، نه تنها به تعهدات برجامی خود عمل نکرده بلکه پا را فراتر نهاده و خواستار توافق جدید دیگری هستند که برنامه دفاع موشکی ایران را نیز شامل شود.

استقبال آمریکا از توافق دولت سوریه و مخالفان درباره تشکیل کمیته قانون اساسی

وزارت امور خارجه آمریکا از توافق دولت سوریه و مخالفان این کشور درباره تشکیل کمیته قانون اساسی استقبال کرد.

وزارت خارجه آمریکا افزود که توافق میان دولت و مخالفان سوریه باعث ایجاد امید می‌شود.

«احمد طعمه» رئیس هیأت مذاکره‌کننده معارضان سوریه در مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» (نور سلطان قزاقستان) چند روز قبل اعلام کرد که همه طرف‌ها بر سر همه اسامی اعضای کمیته قانون اساسی توافق کرده‌اند

اتهام آلمان، انگلیس و فرانسه به ایران در ماجرای حمله به آرامکو/استقبال آمریکا از توافق دولت سوریه و مخالفان درباره تشکیل کمیته قانون اساسی/ تلاش عربستان برای ائتلاف سازی علیه ایران در سازمان ملل/ روایت مجری سی‌ان‌ان از شرط ظریف برای دیدار روحانی و ترامپ

شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 با صدور قطعنامه‌ای بر بازنویسی و تدوین مجدد قانون اساسی سوریه تأکید کرده بود. قرار است کمیته قانون اساسی سوریه متشکل از ۱۵۰ عضو باشد که دو سوم آن را دولت سوریه و معارضان و یک سوم را نماینده سازمان ملل در امور سوریه انتخاب کرده‌اند.

روند مذاکرات صلح سوریه در آستانه، از دو سال پیش با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه با هدف تسهیل حل‌وفصل بحران سوریه شکل گرفت و از آن زمان به آتش‌بس در بخش‌های بزرگی از سوریه منجر شده است.

تلاش عربستان برای ائتلاف سازی علیه ایران در سازمان ملل

یورو نیوز در گزارش خود می نویسد: مقام‌های عربستان به دنبال حملات شنبه گذشته به تأسیسات نفتی این کشور (آرامکو) به دنبال متحدانی برای اقدامات هماهنگ برای «مجازات» ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد هستند.

برخی کارشناسان روابط بین الملل بر این باورند با وجود اینکه متحدان فعلی عربستان در منطقه یعنی ایالات متحده و امارات عربی متحده علاقه چندانی به درگیری نظامی علیه ایران از خود نشان نمی‌دهند اما اقدامات عربستان ممکن است سبب ایجاد جنگ در منطقه خلیج فارس شود.

روز شنبه ۲۳ شهریور تأسیسات نفتی آرامکو عربستان در «بقیق» و «خریص» عربستان هدف حملات پهپادی قرار گرفت؛ این حمله، عرضه حدود نیمی از نفت عربستان و پنج درصد از نفت جهان را مختل کرد.

پس از حمله شنبه هفته گذشته به دو پالایشگاه شرکت آرامکو در عربستان سعودی، تنش میان ایران و متحدان سنتی ایالات متحده در جنوب خلیج فارس به شدت افزایش یافته است.

اتهام آلمان، انگلیس و فرانسه به ایران در ماجرای حمله به آرامکو/استقبال آمریکا از توافق دولت سوریه و مخالفان درباره تشکیل کمیته قانون اساسی/ تلاش عربستان برای ائتلاف سازی علیه ایران در سازمان ملل/ روایت مجری سی‌ان‌ان از شرط ظریف برای دیدار روحانی و ترامپ

در حالی که حوثی‌های یمن، مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته‌اند، واشنگتن و ریاض ایران را به دست داشتن در این حملات متهم می‌کنند.

ریاض در تلاش برای ایجاد ائتلاف و در حال آماده‌سازی مدارکی برای ارائه به مجمع عمومی است که دخالت ایران در حمله به تأسیسات نفتی خود را ثابت کند.

ریاض مدعی شده که سلاح‌های به دست آمده از شمال یعنی ایران پرتاب شده و در تلاش است تا مکان دقیق آن را مشخص کند.

روایت مجری سی‌ان‌ان از شرط ظریف برای دیدار روحانی و ترامپ

«کریستین امانپور» بعد از مصاحبه با ظریف در حساب توئیتری خود نوشت: «ظریف امروز به من گفت که رئیس جمهور روحانی حاضر است با (دونالد) ترامپ این هفته در نیویورک دیدار کند، اگر ترامپ حاضر باشد آن چیزهایی که ضروری است را انجام دهد؛ لغو تحریم ها در ازای نظارت های دایمی بر برنامه هسته ای ایران.»

وی در ادامه از قول ظریف نوشت: شاخه زیتون همواره روی میز است و ما یک بار دیگر آن را نشان دادیم.

اختلاف میان کشورهای اروپایی بر سر حمله آرامکو

یک رسانه انگلیسی روز دوشنبه از اختلاف میان کشورهای اروپایی بر سر عامل حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی خبر داده‌اند.

خبرگزاری رویترز فرانسه و انگلیس بر سر اینکه چه کسی را بابت حمله به مجتمع‌های نفتی شرکت «آرامکو» در عربستان سعودی متهم کنند، دچار اختلافند. این رسانه ادعا کرده این اختلافات می‌تواند تلاش‌ها برای کاستن از تنش‌ها میان ایران و آمریکا در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد را پیچیده کند.

پیش از این «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس قبل از عزیمت به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی بر خلاف سایر کشورهای اروپایی و همسو با آمریکا ایران را به حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی متهم کرد.

جانسون در جمع خبرنگاران گفت: «انگلیس با درجه احتمال بالا، ایران را بابت حمله به آرامکو مسئول می‌داند. ما فکر می‌کنیم بسیار محتمل است که ایران مسئول باشد.»

وی در ادامه گفت: «ما با دوستان آمریکایی و اروپایی خودمان تلاش خواهیم کرد، پاسخی طراحی کنیم که از تنش‌ها در منطقه خلیج [فارس] بکاهد.»

به نوشته رویترز، این سخنان جانسون در تعارض مستقیم با مقام‌های فرانسوی دارد که تلاش کرده‌اند از مقصر شمردن مستقیم تهران اجتناب کنند.

نشست چهارجانبه ضدایرانی در آمریکا با حضور کشورهای عربی و اسرائیل

پایگاه خبری فلسطین‌الیوم در مطلبی نوشت که قرار است نشست چهارجانبه‌ای در آمریکا تحت عنوان نشست متحدان ضدایران شامل دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و رژیم‌های آل‌خلیفه و آل‌سعود برگزار شود.

بنا بر اعلام منابع مطلع، انتظار می‌رود که مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در این نشست سخنرانی کند. علاوه بر وی، مسئولان ارشد آمریکایی و تعدادی از فعالان ضدایرانی نیز در این نشست حاضر خواهند بود. آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش دارند تعدادی از رهبران کشورهای مختلف را نیز به این نشست دعوت کنند.

این نشست قرار است مناقشات مربوط به محیط سیاسی و اقتصادی ایران از زمان خروج آمریکا از برجام را بررسی و نحوه تعامل آمریکا و متحدانش در خصوص آنچه تحریکات ایران در منطقه خوانده شده بررسی کند.

ثامر السبهان وزیر مشاور در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس عربستان و عبدالله بن راشد بن عبدالله آل‌خلیفه سفیر بحرین در آمریکا از شرکت کنندگان در این نشست خواهند بود.

از سوی رژیم صهیونیستی نیز ران ریرمر، سفیر اسرائیل در آمریکا در این نشست حضور پیدا خواهد کرد. سگال ماندلکیر قائم‌مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور مالی تروریسم نیز از جمله شرکت کنندگان در این نشست خواهد بود.