پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » هشدارتازه فیفا به ایران بعداز پایان ماموریت بازرسان ویژه: ورود زنان به تمام استادیوم‌های ایران آزاد شود /

هشدارتازه فیفا به ایران بعداز پایان ماموریت بازرسان ویژه: ورود زنان به تمام استادیوم‌های ایران آزاد شود /

لحن فدراسیون بین المللی فوتبال تندتر شد

در حالی که تصور می شد خواست فعلی و اولیه فیفا به ورود زنان به ورزشگاه آزادی در بازی های ملی محدود شده است، اما واکنش تازه این نهاد نشان می دهد موضوع وسیع تر از این حرف هاست. موضع فیفا که روی وبسایت جهانی اش منتشر شده، قاطع و مشخص است: «برای تمام مسابقات فوتبال، زنان باید اجازه ورود به استادیوم‌های ایران را داشته باشند.»

فدراسیون بین المللی فوتبال برخلاف برداشت‌های اولیه اغلب رسانه های داخلی و شاید مسوولان فوتبال و ورزش ایران ، موضع قاطعی و سرسختانه ای را در رابطه با ورود زنان به استادیوم‌های ایران اتخاذ کرده است و گفته می‌شود سرپیچی از خواسته فیفا می‌تواند برای فوتبال ایران گران تمام شود.

روزنامه‌های ورزشی یکشنبه ۳۱ شهریور

به گزارش تابناک ورزشی، در حالی که تصور می‌شد فعلا خواست فیفا به ورود زنان به ورزشگاه آزادی در بازی‌های ملی محدود شده است، و نامه اخیر اینفانتینو هم با قید تاریخ دیدار رسمی با کامبوج در مقدماتی جام جهانی، همین موضوع را نشان می‌داد، اما واکنش تازه این نهاد بعد از بازگشت تیم اعزامی اش به تهران، نشان می‌دهد موضوع وسیع‌تر از این حرف هاست. روز نوزدهم سپتامبر، هیاتی از ناظران فیفا به تهران سفر کردند تا درباره موضوع ورود آزادانه زنان ایرانی به استادیوم‌های فوتبال، با مقامات این کشور بحث و گفتگو داشته باشند.

به نوشته وب سایت رسمی فیفا، این هیات به همراه نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا با وزیر ورزش و جوانان ایران و نمایندگان فدراسیون فوتبال ایران ملاقات هایی داشت تا در خصوص مسائلی به ویژه روابط بین المللی، امنیت و بلیت فروشی، گفتگو و توافق صورت گیرد. هیات مذکور همچنین از ورزشگاه آزادی، محل برگزاری دیدار دو تیم ملی ایران و کامبوج در تاریخ دهم اکتبر ۲۰۱۹ در چارچوب مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲، بازرسی لازم را به عمل آورد.

هشدار فیفا به ایران: ورود زنان به تمام استادیوم‌های ایران آزاد شود

فیفا تصریح کرده است که در این بحث‌های سازنده، فیفا مجددا بر موضع روشن خود مبنی بر ورود آزادانه زنان ایرانی به استادیوم‌های فوتبال این کشور تاکید کرد و همچنین طبق خواسته فیفا، ورود زنان به استادیوم باید براساس تعداد تقاضای آن‌ها برای بلیت صورت گیرد. ( این جمله در بیانیه جدید فیفا نشان می دهد این نهاد فروش گزینشی یا ورود کنترل شده بخشی از زنان و دختران به ورزشگاه را قبول ندارد و خواستار بلیت فروشی آزاد است ).

در ادامه اعلامیه اخیر فیفا آمده است: « بازرسی‌های صورت گرفته هیات فیفا، نشان داد موانع اجرایی قابل توجهی در راستای ورود زنان به استادیوم آزادی برای بازی با کامبوج وجود ندارد. فیفا برای اجرای این تغییرات مهم بر اساس قوانین این سازمان، همچنان به صورت نزدیک فدراسیون فوتبال ایران و نهاد‌های دولتی ذی‌ربط را زیر نظر خواهد داشت. موضع فیفا، قاطع و مشخص است. برای تمام مسابقات فوتبال، زنان باید اجازه ورود به استادیوم‌های ایران را باشند.»

جمله آخر فیفا در این بیانیه مهمترین بخش این موضع رسمی است که نشان می‌دهد؛ وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال در ایران چگونه ماه‌ها فرصت طلایی برای آماده سازی زیرساخت و پیش نیاز‌ها برای رسیدن به وضعیت مطلوب فیفا را به هر دلیلی از دست داده اند. برخی اظهارنظر‌های غیرمسوولانه برخی مدیران ارشد ورزش کشور که از سر ناآگاهی مطرح شده و متاسفانه افتضاحات مدیریتی شان محدود به فوتبال نیست، حالا کار را به جایی رسانده است که این نهاد بین المللی، تعارف را کنار گذاشته و فراگیرترین پدیده جامعه جوان ایران را محترمانه به برخورد تهدید می‌کند.