پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

جزئیات کمیته تدوین قانون اساسی سوریه، تکرار مواضع ضدایرانی الجبیر، افزایش فشار‌ها برای کناره‌گیری نتانیاهو از قدرت و رزمایش دریایی چین و ایران در دریای عمان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به افشای پیشنهاد عفو نتانیاهو در ازای کناره‌گیری از قدرت نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تلاش دارد در برابر عفو در پرونده‌هایی که احتمال محاکمه وی در آن‌ها وجود دارد، از عرصه سیاسی قدرت کنار برود.

این شبکه تلویزیونی گزارش داد که نتانیاهو از چندین ماه پیش تاکنون، مخفیانه امکان دریافت عفو از روین ریولین رئیس رژیم صهیونیستی در ازای خروج از عرصه سیاسی را مطرح کرده است. بر اساس این گزارش وی دست‌کم با یک نفر در این موضوع صحبت کرده که هویت وی مشخص نشده است، اما او درباره اینکه رئیس رژیم صهیونیستی با این پیشنهاد موافقت کند، بدبین است.

این شبکه صهیونیستی گزارش داد که آویخای مندلبلت دادستان رژیم صهیونیستی این پیشنهاد را به کلی رد خواهد کرد، چون آن را نقض قانون اسرائیل می‌داند. گفته شده که اسحاق هرتسوگ رهبر مخالفان کابینه احتمال دارد به عنوان حلقه ارتباطی نتانیاهو و ریولین در این زمینه مطرح باشد، ولی او حضور در این مذاکرات را تکذیب کرده است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که سخنگوی نتانیاهو پنج‌شنبه گذشته قصد وی برای رسیدن به معامله در خصوص موارد اتهامی مطرح ضد او را رد کرده است. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های نتانیاهو از شکست در تشکیل کابینه است که با برکناری وی از نخست‌وزیری، مصونیت قضایی وی از بین برود و او در مورد اتهامات فسادی که ضدش مطرح شده، به زندان بیفتد و سرنوشتی مشابه ایهود اولمرت نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی داشته باشد.

پرونده نتانیاهو به اتهام رشوه و خیانت در امانت و کلاهبرداری در دادگاه اسرائیل است و احتمالا محاکمه وی از اکتبر آینده آغاز خواهد شد.

رزمایش دریایی چین و ایران در دریای عمان/ افشای پیشنهاد عفو نتانیاهو در ازای کناره‌گیری از قدرت/جزئیات کمیته تدوین قانون اساسی سوریه/ تکرار مواضع ضدایرانی الجبیر

در بیست و دومین انتخابات کنست که سه شنبه هفته گذشته برگزار شد، ائتلاف آبی و سفید به رهبری بنی گانتس رئیس ستاد پیشین مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، ۳۳ کرسی را کسب کرد و حزب لیکود به رهبری نتانیاهو نتوانست بیشتر از ۳۲ کرسی به دست آورد، همین امر موجب شد، هیچ حزبی نتواند اکثریت قاطع کنست را به دست آورد و تشکیل کابینه دهد.

تشکیل دولت در سرزمین‌های اشغالی نیازمند به دست آوردن دستکم ۶۱ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی کنست؛ یعنی نصف به اضافه یک است و چنانچه این تعداد کرسی به دست نیاید، کابینه ائتلافی تشکیل نمی‌شود.

تاکنون هیچ حزبی در تاریخ نامشروع اسرائیل نتوانسته اکثریت قاطع کنست را کسب کند و همین امر موجب شده که کابینه‌ها در سرزمین‌های اشغالی همواره به صورت ائتلافی به وجود آیند.

نتانیاهو در چهار پرونده فساد شامل ” ۱۰۰۰”، “۲۰۰۰”، “۳۰۰۰”، “۴۰۰۰” متهم به دریافت رشوه، سوء استفاده از قدرت و خیانت است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پرونده نخست متهم است که حدود ۳۰۰ هزار دلار رشوه به عنوان هدیه از سرمایه داران یهودی دریافت کرده است. در پرونده دوم نیز متهم به زد و بند با «ارنون موزس» صاحب امتیاز روزنامه معروف “یدیعوت آحارونوت” است تا پوشش مثبتی از او و فعالیت هایش در این روزنامه منعکس شود و روزنامه خصوصی “اسرائیل هیوم” (اسرائیل امروز) یعنی رقیب یدیعوت آحارونوت توسط دولت زیر فشار قرار گیرد.

پر سر و صداترین پرونده نتانیاهو پرونده ۳۰۰۰ مربوط به خرید سه زیر دریایی از آلمان است و در سال ۱۳۹۵ جنجال زیادی به راه انداخت و برخی نمایندگان کنست (پارلمان) و سیاستمداران اسرائیلی، به شدت از نتانیاهو انتقاد کردند.

پرونده ۴۰۰۰ نیز مربوط به زد و بند نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مالک شرکت “بزک” که خود صاحب امتیاز پایگاه خبری “واللا” است، بر اساس گزارش دادستانی رژیم اسرائیل، وی در این پرونده متهم به فساد گسترده است.

نتانیاهو در این پرونده متهم است که میلیون‌ها دلار تسهیلات مالی در اختیار «شاؤول الویچ» مالک این شرکت قرار داده است تا پایگاه خبری واللا رسانه زیر نظر این شرکت از نخست وزیر و خانواده اش حمایت رسانه‌ای کند.

جزئیات کمیته تدوین قانون اساسی سوریه

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که برای شرکت در نشست سالانه سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد در مصاحبه‌ای با اشاره به تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در نزدیکترین زمان گفت: با دبیر کل سازمان ملل دیدار مفیدی داشتم و در این دیدار درباره سوریه و تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی این کشور گفت‌وگو کردیم.

وی با بیان اینکه مهمترین گام برای حل سیاسی بحران سوریه، تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی این کشور است، اظهار داشت: این کمیته از ۱۵۰ تن تشکیل خواهد شد که ۵۰ تن از سوی دولت دمشق، ۵تن ۰ نفر از سوی مخالفین و ۵۰ تن هم از مستقلین هستند.

رزمایش دریایی چین و ایران در دریای عمان/ افشای پیشنهاد عفو نتانیاهو در ازای کناره‌گیری از قدرت/جزئیات کمیته تدوین قانون اساسی سوریه/ تکرار مواضع ضدایرانی الجبیر

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: از این بین هر گروهی پانزده تن را برای تدوین قانون اساسی انتخاب می‌کند و پس از تدوین، انتخاباتی زیر نظر سازمان ملل برگزار خواهد شد و حکومت جدیدی در سوریه شکل می‌گیرد.

تکرار مواضع ضدایرانی الجبیر

به دنبال حمله پهپادی شنبه گذشته یگان پهپادی ارتش یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در «بقیق» و «خریص»، مقام‌های سعودی در روز‌های اخیر همسو با دولت آمریکا، فضاسازی ضد ایرانی را ایجاد کردند، به گونه ای ‌که وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه، شنبه در مصاحبه اختصاصی با یک شبکه خبری انگلیسی به تکرار اتهام زنی علیه ایران پرداخت.

«عادل الجبیر»، وزیر مشاور در امور خارجه دولت سعودی در گفت‌وگو با شبکه خبری «اسکای نیوز» در زمینه حمایت نظامی انگلیس از عربستان اظهار داشت که عربستان با انگلیس در این زمینه در حال رایزنی است.

عادل الجبیر سپس گفت: «ما وظیفه دفاع از کشورمان را داریم تا اطمینان یابیم مردم و کشورمان هیچ آسیبی نمی‌بینند؛ بنابراین، هر کاری که لازم باشد انجام خواهیم داد تا از تحمیل خسارات جلوگیری کنیم. مهیا شدن برای جنگ؟ جنگ همیشه آخرین گزینه است.»

عادل الجبیر در این مصاحبه اختصاصی هرگز کشته شدن مردم بی گناه یمن از سوی ائتلاف عربستان را به روی خود نیاورد. آخرین ارقام منتشره از سوی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد، حدود ۸۵ هزار کودک زیر پنج ساله یمنی از سال ۲۰۱۵ تاکنون به خاطر گرسنگی جان باخته‌اند. گفته می‌شود که ۱۴ میلیون یمنی نیز در خطر قحطی هستند.

رزمایش دریایی چین و ایران در دریای عمان/ افشای پیشنهاد عفو نتانیاهو در ازای کناره‌گیری از قدرت/جزئیات کمیته تدوین قانون اساسی سوریه/ تکرار مواضع ضدایرانی الجبیر

این مقام ارشد عربستانی در ادامه این مصاحبه، به تکرار جمله‌های کلیشه‌ای و اتهام زنی همانند آنچه عصر شنبه در نشست خبری در ریاض انجام داد، روی آورد.

عادل الجبیر در این گفت‌‌وگو درباره روابط ریاض با لندن نیز گفت: «انگلیس هنگام امور امنیتی، از متحدان وفادار ما بوده است. ما در این زمینه با انگلیس در حال رایزنی هستیم.»

وی در پایان اظهار داشت: «انگلیس موافقت کرده تا بخشی از توان دریایی خود را برای کمک به تأمین امنیت دریایی به منطقه اعزام کند. کشورهای واقع در خلیج (فارس)، آمریکا، انگلیس و استرالیا اکنون برای محافظت از امنیت دریایی و جریان انرژی در حال ارائه کمک هستند.»

این مقام ارشد سعودی در حالی مدعی شکل گرفتن ائتلاف دریایی آمریکا در منطقه است که به ‌رغم تبلیغات گسترده آمریکا برای جلب حمایت کشورها جهت حضور در این ائتلاف تاکنون تنها انگلیس، بحرین، امارات، عربستان و استرالیا به آن پیوسته‌اند.

افزایش فشارها برای کناره‌گیری نتانیاهو از قدرت

در پی نمایش ضعیف حزب لیکود در انتخابات هفته پیش در اسرائیل، وزیران کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارند تا نخست وزیر را برکنار کرده و مسیر را برای تشکیل آنچه کابینه وحدت ملی خوانده شده، هموار کنند.

احتمال دارد که «بنی گانتز» رقیب نتانیاهو، بخت نخست تشکیل کابینه پس از دیدار با رئیس رژیم صهیونیستی باشد و حزب وی توانسته است بیشترین میزان کرسی را در پارلمان اسرائیل به خود اختصاص دهد.

گانتز پس از پیروزی حزبش در انتخابات اعلام کرده فقط به شرطی شرکت در ائتلاف کابینه فراگیر را می‌پذیرد که خودش نخست‌وزیر شود.

گانتز امیدوار است که بتواند کابینه وحدت را با مشارکت حزب سفید و آبی و لیکود تشکیل دهد اما وی اعلام کرده نتانیاهو که با اتهامات فساد روبه روست، نخست باید استعفا داده و مسیر را برای رهبر جدید حزب لیکود فراهم کند.

به نظر می‌رسد، نتانیاهو به اراده خود کناره‌گیری نکند؛ اما حزب آبی و سفید از وزرای حزب لیکود خواسته تا وی را برکنار کرده تا به قدرت سیزده ساله وی در این حزب پایان داده شود.

«گادی یورکان» از اعضای حزب آبی و سفید به ساندی تلگراف گفت: «این وزرا، میهن پرست بوده و آنها صهیونیست هستند. آنها باید در راستای بهترین منافع کشور و مردم اسرائیل و نه سیاست‌ها عمل کنند.»

اما وزرای حزب نتانیاهو تا کنون سرسختانه از وی حمایت کرده‌اند. «زاچی هانگبی» از وزرای لیکودی کابینه می‌گوید: «ما رهبران خود را حذف نمی‌کنیم.»

بر اساس گزارش دیلی‌تلگراف، سنت دیرینه‌ای درباره وفاداری به رهبران در داخل لیکود که حزب اصلی جناح راستی است، وجود دارد.

رزمایش دریایی چین و ایران در دریای عمان

به دنبال اظهارات یک مقام عالی رتبه نظامی ایران در روز شنبه مبنی بر برگزاری رزمایش دریایی مشترک با چین و روسیه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان، یک رسانه چینی به این خبر واکنش نشان داد و آن را پیامی حاکی از «حمایت چین از ایران» خواند.

سردار «قدیر نظامی» رئیس امور بین‌الملل و دیپلماسی دفاعی ستادکل نیروهای مسلح شنبه در گفت‌وگویی اظهار داشت، به‌ زودی برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، رزمایش مشترک دریایی را با روسیه و چین به عنوان دو قدرت بزرگ به صورت سه‌جانبه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار خواهیم کرد و برآوردها و تحلیل‌های سیاسی و نظامی بسیار روی این اتفاقات حساب باز خواهند کرد و در تحولات راهبردی مد نظر قرار خواهند داد.

روزنامه «چاینا مورنینگ پست» در شماره روز شنبه خود به نقل از کارشناسان نوشت: این رزمایش نشانگر حمایت چین از ایران است.

«لی جی» تحلیلگر امور دریایی در پکن در این باره معتقد است: «زمان انجام این رزمایش شاید کمی حساس باشد و ممکن است بیانگر حمایت چین از ایران در صورت بروز درگیری نظامی تلقی شود.»

وی افزود: «البته اگر این رزمایش در آب‌های بین المللی برگزار شود، می‌تواند یک تبادل نظامی معمول بین کشورها باشد.»

این در حالی است که دو سال پیش نیز چین و ایران یک تمرین مشترک دریایی را نزدیک تنگه هرمز برگزار کردند.