شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بیانیه مهم رئیس فیفا درمورد حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌: زمان تغییر فرا رسیده !

بیانیه مهم رئیس فیفا درمورد حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌: زمان تغییر فرا رسیده !

نکته مهم این بیانیه جدید، اشاره و تاکید مستقیم فیفا بر مسابقات تیم ملی است و به نظر می‌رسد نهاد جهانی فوتبال، بدلیل ضعف ایران در اصلاح زیرساخت‌ها فعلا تمرکز خود را از مسابقات باشگاهی و لیگ داخلی ایران برداشته است. لیگ برتر از اجرای الزامات قانونی شامل بلیت فروشی آنلاین و شماره گذاری صندلی، عاجز بوده است چه رسد به ساخت ورودی‌های مجزا و سرویس‌های بهداشتی جداگانه برای حضور زنان!

رییس فدراسیون جهانی فوتبال، ساعاتی پیش بیانیه‌ای در مورد حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌های فوتبال صادر کرد که فشار‌های فیفا بر فدراسیون ایران طی ماه‌های اخیر در این باره را تایید می‌کند.

بیانیه مهم رئیس فیفا در مورد حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌

به گزارش تابناک ورزشی، جیانی اینفانتینو رییس فیفا که پیش از جام جهانی روسیه، در دیدار با حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در پاویون فرودگاه مهرآباد،  خواستار تغییر سیاست‌های ایران درمورد ورود زنان و دختران ایرانی به ورزشگاه‌ها شده بود، و پاسخ‌های امیدوارکننده‌ای نیز دریافت کرد، و سپس نیز به بهانه حضور در دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران با جهانگیری معاون اول رییس جمهور و سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، دو عضو دیگر کابینه نیز صراحتا این خواسته بزرگترین نهاد ورزشی جهان را مطرح کرد، امروز با صدور بیانیه‌ای رسمی بر این خواسته، اصرار ورزید.

در بیانیه‌ای رسمی که غروب امروز با امضای رییس فیفا بر روی وبسایت رسمی و پربیننده فدراسیون بین المللی فوتبال قرار گرفته است، در رابطه با تداوم ممنوعیت حضور زنان ایرانی در ورزشگاه اینطور نوشته شده : « امیدوارم فدراسیون فوتبال ایران و مسئولان این کشور متوجه خواسته‌های متعدد ما در مورد این وضعیت غیر قابل قبول شده باشند. در چند وقت اخیر، من و بخش اداری فیفا بار‌ها با آن‌ها تماس گرفته‌ایم. ما نمایندگانی از اعضای فیفا را در حال حاضر در ایران داریم و منتظرم اخبار خوبی از آن‌ها بشنوم.

موضع ما شفاف و قاطع است؛ زنان در ایران باید اجازه حضور در ورزشگاه‌های فوتبال را داشته باشند. ما متوجه هستیم که پیش از این کار باید قدم‌هایی برداشته شود تا این حضور در مسیری امن و مناسب باشد، اما اکنون زمان ایجاد این تغییرات فرا رسیده است و فیفا توقع پیشرفت مثبت در این مسئله را از بازی خانگی تیم ملی فوتبال ایران در ماه اکتبر (ماه آینده) دارد.»

فیفا فعلا بر بازی های ملی تاکید دارد؟

با مطالعه این نامه، می‌توان به پایان مهلت‌های پنهانی فیفا به ایران در بازی خانگی آتی تیم ملی کشورمان در مقدماتی جام جهانی پی برد، اما نکته مهم اشاره و تاکید مستقیم فیفا به مسابقات ملی است و به نظر می‌رسد نهاد جهانی فوتبال فعلا تمرکز خود را از مسابقات باشگاهی و لیگ داخلی ایران برداشته است. واقعیت این است که الزامات زیرساختی شامل ورودی‌های مجزا، سرویس‌های بهداشتی جداگانه و سایر پیش نیاز‌های حضور زنان، در اغلب ورزشگاه‌های شهرستانی ایران فراهم نشده است و حتی الزامات قانونی مثل بلیت فروشی آنلاین و شماره گذاری صندلی‌ها نیز به رغم فشار بسیار زیاد فدراسیون فوتبال، در اغلب ورزشگاه‌های استانی پیاده نشده است.

به نظر می‌رسد اینفانتینو توضیحات کتبی و شفاهی مهدی تاج در این مورد را پذیرفته است، اما حالا می‌توان یقین داشت که فیفا در مورد بازی‌های ملی جدی است و نباید به راحتی از کنار آن گذشت چراکه می‌تواند محدودیت‌ها و جریمه‌هایی برای فوتبال ایران در پی داشته باشد.

بیانیه مهم رئیس فیفا در مورد حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌: زمان