جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تبعات منطقه‌ای و جهانی افزایش تنش در خلیج فارس هشدار داد.

دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تبعات منطقه‌ای و جهانی افزایش تنش در خلیج فارس هشدار داد.

 

حمله آرامکو؛ کارشناسان سازمان ملل برای بررسی شواهد به عربستان رفتند

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است متخصصان این سازمان برای بررسی شواهد موجود در حمله به تاسیسات نفتی عربستان راهی این کشور شده‌اند.

آقای گوترش گفته است این تیم تحقیق برای انجام کار خود با مجوزی فعالیت می‌کند که در قطعنامه ۲۲۳۱ تصویب برجام در شورای امنیت ملی تعبیه شده است.

دو روز پیش عربستان از متخصصان بین‌المللی از جمله تیم تحقیق سازمان ملل متحد دعوت کرده بود که برای بررسی حملات به تاسیسات نفتی آرامکو به این کشور سفر کنند.

آقای گوترش حمله به تاسیسات نفتی عربستان را قویا محکوما کرده اما گفته منتظر نتیجه تحقیقات کارشناسان این سازمان خواهد ماند.

دبیرکل سازمان ملل متحد حمله به تاسیسات نفتی آرامکو را “افزایش جدی سطح تنش‌” در خلیج فارس خوانده و گفته باید از بیشتر شدن این تنش‌ها جلوگیری کرد.

به گفته او یک “رویارویی بزرگ در خلیج‌فارس تبعاتی فاجعه‌بار در منطقه و جهان” خواهد داشت.

آقای گوترش گفت هیچ تهدیدی برای صلح و ثبات جهان بزرگتر از آنچه در خلیج‌فارس جریان دارد وجود ندارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا که حمله به آرامکو را اقدام ایران به جنگ خوانده بود بدون اشاره به ایران، تلویحا صحبت‌های وزیر خارجه را تایید کرد.

آقای گوترش گفت: این کار هیچ شباهتی به اقدام برای صلح ندارد. حوثی‌ها هم که در ابتدا مسئولیت این حملات را پذیرفتند آن را درچارچوب جنگ یمن توصیف کردند. بنابراین به نظر من نمی‌توان این حمله را به صلح مرتبط کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ایران را به نقش داشتن در حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان متهم کرده و آن را “اقدام به جنگ” خوانده است.

اصطلاحی که آقای پومپئو از آن استفاده کرده به اقدام یا اتفاقی اطلاق می‌شود که جرقه آغاز جنگ را می‌زند یا به دلیلی برای توجیه آغاز جنگ تبدیل می‌شود.

روز چهارشنبه مقام‌های عربستان سعودی با برگزاری یک نشست خبری شواهدی ارائه کرده‌اند که به گفته آنها نشان می‌دهد ایران در حملات نقش داشته است.

‘تا ۴۸ ساعت دیگر’

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت تا ۴۸ ساعت دیگر آمریکا اعلام خواهد کرد در قبال حمله به آرامکو چطور جواب خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا، که به عربستان سفر کرده است، گفت: “شما نمی‌توانید مسئولیت نابودی ۵ درصد از تامین انرژی جهان را به دیگران واگذار کنید و بعد هم فکر کنید می‌توانید خودتان را از هر مسئولیتی تبرئه کنید.”

مقام‌های آمریکایی روز سه‌شنبه هم به شبکه خبری “سی‌بی‌اس” گفته‌بودند که حملات اخیر از نقاطی در شمال خلیج فارس صورت گرفته است.

بنابر این گزارش، سامانه‌های دفاع موشکی عربستان همگی به سمت جنوب و یمن معطوف هستند و در قبال موشک‌هایی که از شمال می‌آیند کارآیی ندارند.

بنا بر این گزارش، بیش از ۲۰ موشک و پهپاد در این عملیات مورد استفاده قرار گرفته است؛ یک موشک از آسمان کویت عبور کرده است.