X

طرح نظامیان آمریکا برای حمله به تأسیسات نفتی ایران و مخالفت ترامپ /

US President Donald Trump talks to journalists as he departs the White House on September 16, 2019 in Washington, DC. - President Trump is traveling to Albuquerque, New Mexico to deliver remarks at a "Keep America Great Rally". (Photo by MANDEL NGAN / AFP)MANDEL NGAN/AFP/Getty Images

 

به گزارش رسانه‌ها، مقامات ارشد ارتش آمریکا، طرحی را برای حمله به تأسیسات نفتی ایران در پاسخ به نقش ادعایی تهران در حمله به سایت‌های سعودی، به رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ ارائه داده اند.

به گزارش «تابناک»؛ خبرگزاری NBC News روز سه‌شنبه به نقل از مقامات آگاه، گزارش داد كه مقامات ارتش آمریكا در یك نشست امنیت ملی در روز دوشنبه، اقدامات انتقام جویانه مختلفی از جمله حملات سایبری و فیزیکی را به ترامپ ارائه داده اند.

پولیتیکو روز سه‌شنبه با استناد به افراد نزدیک به ترامپ گزارش داد که وی مخالف حمله به ایران است، زیرا می خواهد به وعده انتخاباتی خود برای بیرون نگه داشتن ایالات متحده از هرگونه درگیری خارجی جدید عمل کند. علاوه بر این، گفته شده که ترامپ نگران است جنگ با ایران، به پیامدهای اقتصادی منجر شود.

روز سه شنبه جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریكا به خبرنگاران گفت:فرماندهی مركزی آمریكا متخصصان قانونی را برای كمك به عربستان سعودی در ارزیابی خود از این حادثه اعزام كرده است.

وی همچنین با بیان اینکه ایالات متحده نمی تواند «چهارچشمی» مراقب خاورمیانه باشد، افزود: اطلاعات، نظارت و شناسایی آمریکا بر تهدیدات علیه ایالات متحده متمرکز است و نمی توانیم همیشه همه آنچه در منطقه رخ می دهد، ببینیم.

کمی بعد از این سخنان، الیوت انگل، نماینده کنگره آمریکا، در بیانیه ای گفت كه رئیس جمهور آمریكا قبل از شروع هرگونه حمله به ایران به تلافی حمله های اخیر علیه تأسیسات نفتی عربستان، به مجوز كنگره نیاز دارد.

بیشتر بخوانید 

  • در مورد کنگره آمریکا چه می دانید؟
  • در مورد سنای آمریکا چه می دانید؟

انگل، که رئیس کمیته امور خارجه کنگره آمریکاست، سه شنبه گفت: قانون اساسی روشن است، به جز در شرایطی که ایالات متحده ابتدا مورد حمله واقع شود، رئیس جمهور قبل از حمله به ایران به مجوز کنگره نیاز دارد، حتی اگر در حمایت از یکی از متحدان ما عمل کند. انگل اظهار داشته که فقدان استراتژی در دولت ترامپ، موجب تنش و سردرگمی در خاورمیانه شده است.

تیم کاین، سناتور آمریکایی، عضو کمیته روابط خارجی سنا، روز سه شنبه به خبرگزاری MSNBC گفت، برای برگزاری رأی گیری فوری جهت جلوگیری از هر گونه اقدام نظامی غیرمجاز علیه ایران، مصوبه ای در حوزه اختیارات جنگی ارائه خواهد کرد.

سناتور دیک دوربین، دومین مقام ارشد دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، در اوایل روز گذشته گفته بود که ایالات متحده با عربستان سعودی پیمان امنیتی ندارد و از این روی، هیچ تعهدی برای دفاع از آنها ـ حتی اگر شواهد نشان دهد که این کشور از سوی ایران مورد حمله قرار گرفته ـ ندارد.

در آغاز هفته جاری، شرکت آرامکو عربستان سعودی پس از آنکه از سوی هواپیماهای بدون سرنشین مورد حمله و آتش سوزی قرار گرفت، مجبور به بستن دو سایت اصلی خود خود یعنی تأسیسات بقیق و خریص شد. این حادثه منجر به کاهش تولید نفت در مجموع به میزان 5.7 میلیون بشکه در روز شد؛ یعنی حدود نیمی از تولید روزانه نفت عربستان سعودی. بسته شدن این تأسیسات نفتی باعث افزایش قیمت نفت در سراسر جهان شد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز سه شنبه گفت که پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، مقادیر کاهش یافته در تولید نفت به میزان قبلی بازگشته است.

مسئولیت این حملات توسط جناح نظامی جنبش انصارالله یمن، معروف به حوثی ها بر عهده گرفته شد. در این میان، آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران دراز نموده؛ اما تهران این اتهام را رد کرده است.