سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

واکنش مسکو به حمله پهپادی اخیر یمن به عربستان، واکنش عراق به ادعا‌ها درباره مبدأ حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان، ارسال ۱۵۰ کامیون سلاح از سوی آمریکا به سوریه و فرمان عفو غمومی از سوی بشار اسد، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش توییتری ترامپ به حملات علیه تأسیسات نفتی عربستان نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس جمهور آمریکا در توئیتی اعلام کرد، در پی حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی مجوز استفاده از ذخایر راهبردی نفت آمریکا را صادر کرده است.

دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: با توجه به حمله به عربستان سعودی که ممکن است بر قیمت های نفت تأثیر بگذارد، من مجوز برداشت از ذخیره استراتژیک نفت را در صورت لزوم و به اندازه کافی برای حفظ بازارها صادر کردم.

گفتنی است، وزارت کشور عربستان روز شنبه اعلام کرده بود: دو آتش‌سوزی در دو مرکز تولید نفت شرکت آرامکو در استان «بقیق» و «هجره خریص» به وقوع پیوست و این دو آتش‌سوزی در نتیجه هدف قرار گرفتن شرکت آرامکو به وسیله پهپاد اتفاق افتاده است.

همچنین یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن چند ساعت پس از این حملات ضمن تأیید بزرگ ترین حمله به تأسیسات نفتی در دورترین نقطه شرقی عربستان، از ادامه این حملات در صورت تداوم جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن خبر داد.

واکنش توییتری ترامپ به حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان/واکنش عراق به ادعاها درباره مبدأ حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان/ ارسال 150 کامیون سلاح از سوی آمریکا به سوریه/ فرمان عفو غمومی از سوی بشار اسد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه خطاب به پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی تأکید کرد: نه مقصر شناختن ایران، بلکه پذیرش راه حل های پیشنهادی ایران به قائله یمن خاتمه می دهد.

واکنش مسکو به حمله پهپادی اخیر یمن به عربستان

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه امروز یکشنبه اعلام کرد، ریاض به دنبال حمله به تأسیسات نفتی آرامکو از مسکو درخواست کمک نکرده است.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در ادامه افزود، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری کشورش در جریان این رویداد بوده و از آن اطلاع کاملی دارد.

واکنش توییتری ترامپ به حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان/واکنش عراق به ادعاها درباره مبدأ حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان/ ارسال 150 کامیون سلاح از سوی آمریکا به سوریه/ فرمان عفو غمومی از سوی بشار اسد

این در حالی است که وزارت کشور عربستان دیروز با تأیید این حمله اعلام کرده بود: دو آتش‌سوزی در دو مرکز تولید نفت شرکت آرامکو در استان «بقیق» و «هجره خریص» به وقوع پیوست و این دو آتش‌سوزی در نتیجه هدف قرار گرفتن شرکت آرامکو به وسیله پهپاد اتفاق افتاده است.

همچنین یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن چند ساعت پس از این حملات ضمن تأیید بزرگترین حمله به تأسیسات نفتی در دورترین نقطه شرقی عربستان، از ادامه این حملات در صورت تداوم جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن خبر داد.

واکنش عراق به ادعاها درباره مبدأ حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان

دولت عراق با بی‌اساس خواندن ادعاها مبنی بر استفاده از خاک این کشور در عملیات پهپادی علیه تأسیسات نفتی عربستان،‌ بر پایبندی خود به قانون اساسی مبنی بر منع استفاده از اراضی این کشور برای تجاوز به کشورهای همسایه و دوست و برادر تأکید کرد.

در بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی نخست وزیر عراق آمده است عراق خبرهای برخی رسانه‌ها و شبکه‌های ارتباط اجتماعی مبنی بر استفاده از خاک این کشور برای حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی با استفاده از پهپاد را تکذیب می‌کند.

در این بیانیه آمده است دولت عراق بر پایبندی خود به قانون اساسی مبنی بر منع استفاده از اراضی کشور برای تعدی به کشورهای همسایه و برادر و دوست تأکید می‌کند و در عین حال، با قاطعیت با هر طرفی که برای نقض قانون اساسی تلاش کند، برخورد خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه، دولت عراق، کمیته‌ای متشکل از طرف‌های عراقی ذی‌ربط را برای پیگیری اطلاعات و آخرین تحولات تشکیل داده است.

دولت عراق در این بیانیه از همه طرف‌ها خواسته است، از حملات متقابل که سبب بروز تلفات و خسارات‌ گسترده می‌شود، دست بردارند.

این بیانیه آورده است که دولت عراق با توجه و اهتمام این تحولات را دنبال و با برادران خود ابراز همبستگی و نگرانی خود را از اینکه تنش‌آفرینی و راه‌حل‌های نظامی سبب پیچیده‌تر شدن اوضاع انسانی و سیاسی شده و امنیت مشترک و امنیت منطقه‌ای و بین ‌المللی را تهدید می‌کند، ابراز می‌کند.

بر اساس این بیانیه، دولت عراق بار دیگر بر ضرورت حل مسالمت‌آمیز بحران یمن و حمایت از جان مردم این کشور و حفظ امنیت کشورهای برادر تأکید و از کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای منطقه می‌خواهد به مسئولیت‌های انسانی و اخلاقی خود عمل کرده و ابتکارعمل‌هایی برای پایان دادن به این جنگ که هیچ برنده‌ای ندارد، در پیش گیرند، جنگی که تنها به تلفات انسانی بالا و ویرانی زیرساخت‌ها و تأسیسات حیاتی منجر می‌شود.

شبکه سی‌ان‌ان آمریکا مدعی شده بود، حمله پهپادی روز گذشته به دو پالایشگاه نفت عربستان سعودی وابسته به شرکت آرامکو از خاک عراق صورت گرفته است.

ارسال 150 کامیون سلاح از سوی آمریکا به سوریه

آمریکا اقدام به ارسال غیر قانونی محموله چند ده تنی تسلیحات و پشتیبانی به شهر «مالکیه» در شمال شرق استان حسکه کرده تا به حمایت از شبه نظامیان جدایی طلب «قسد» بپردازد.

به گزارش خبرگزاری سانا، منابع محلی اعلام کرده‌اند، دست کم 150 کامیون حامل تجهیزات نظامی و پشتیبانی وارد منطقه الجزیره در سوریه شده‌ است.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای جدایی طلب قسد همچنان به فعالیت های تهاجمی خود علیه افراد محلی پرداخته و اقدام به بازداشت جوانان منطقه کرده و آنها را به اردوگاه‌های نظامی مناطقی که تحت سیطره دارند اعزام می‌کنند.

افراد محلی در شهرها و روستاهای متعدد در رقه، حسکه و دیرالزور طی هفته‌های گذشته به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار خروج شبه نظامیان جدایی طلب قسد از این مناطق و ورود ارتش سوریه به جای آنها شده‌اند.

این در حالی است که اقدامات شبه‌نظامیان کُرد به نام «نیروهای دموکراتیک سوریه» که وابسته به آمریکا هستند، علیه غیر نظامیان در شرق و شمال شرق سوریه همچنان ادامه دارد.

قرمان عفو غمومی از سوی بشار اسد

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه یک فرمان عفو عمومی صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، طبق فرمان صادره از سوی اسد، این عفو عمومی شامل حال افرادی می شود که ارتکاب جرمشان به تاریخ پیش از ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ باز می گردد.

واکنش توییتری ترامپ به حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان/واکنش عراق به ادعاها درباره مبدأ حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان/ ارسال 150 کامیون سلاح از سوی آمریکا به سوریه/ فرمان عفو غمومی از سوی بشار اسد

این در حالی است که بشار اسد از زمان آغاز بحران سوریه تاکنون نیز طی چند نوبت اقدام به صدور فرمان عفو عمومی کرده است.