پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن می‌گوید تسلیحات به کار رفته در حمله به تاسیسات نفتی سعودی از ایران تامین شده . تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که حملات از خاک یمن انجام نشده است!

سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن می‌گوید تسلیحات به کار رفته در حمله به تاسیسات نفتی سعودی از ایران تامین شده . تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که حملات از خاک یمن انجام نشده است!

سلاحی که در حمله به آرامکو استفاده شده، ایرانی است! ائتلاف سعودی: حمله به آرامکو از خاک یمن صورت نگرفته

 			 				 					ائتلاف سعودی: حمله به آرامکو از خاک یمن صورت نگرفته

به گزارش تابناک به نقل از فارس، به گزارش اسکای نیوز، «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی علیه یمن روز دوشنبه در سخنانی درباره حمله آرامکو، اظهارات مقامات یمن درباره حمله پهپادی به دو پالایشگاه «خریص» و «بقیق» از خاک این کشور را رد کرد: «نتایج اولیه تحقیقات حکایت از آن دارد که حمله به آرامکو از اراضی یمن انجام نگرفته است: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، سلاحی که در حمله به آرامکو استفاده شده، ایرانی است». وی  حمله پهپادی یمنی‌ها را «اقدامی تروریستی» خواند و گفت که «ما این توان را داریم که از تاسیسات مهم خود حفاظت کنیم: حمله به آرامکو، امنیت انرژی جهان را و نه فقط عربستان را هدف قرار داده است».

در پی این حمله، بازار جهانی نفت شوکه شد و قیمت آن حدود ۱۰ درصد افزایش یافت.
افزایش قیمت جهانی نفت در حالیست که رئیس جمهور آمریکا بامداد دوشنبه به وقت تهران اعلام کرد که مجوز استفاده از ذخایر استراتژیک نفت این کشور را برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت صادر کرده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: به خاطر حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که ممکن است روی قیمت نفت تاثیر داشته باشد من مجوز استفاده از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را در صورت نیاز صادر کرده‌ام، به اندازه‌ای که بازار‌ها نفت کافی داشته باشند.

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف، در یک نشست خبری در ریاض گفت که تمام نشانه‌ها در تحقیقات اولیه حاکی از آن است که سلاح‌هایی که در هر دو حمله علیه تاسیسات نفتی عربستان استفاده شده از ایران آمده است.

آقای مالکی گفت که یافته‌های مقدماتی همچنین نشان می‌دهد که این حملات از خاک یمن انجام نشده است. او گفت تحقیقات برای یافتن مبدأ این حملات ادامه دارد.

حوثی‌ها در یمن مسئولیت این حملات را پذیرفته‌اند اما بعضی مقام‌های آمریکایی، ایران را متهم به دست داشتن در این حملات کرده‌اند. ایران دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

آقای مالکی حوثی‌های یمن را “آلت دست سپاه پاسداران و حکومت تروریستی ایران” توصیف کرده است.

هم‌زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توییتی نوشته است که ایران در ساقط کردن پهپاد آمریکایی به دلیل ورود به حریم هوایی‌اش “یک دروغ بزرگ گفت…حالا آنها می گوید که هیچ ارتباطی با حمله به عربستان سعودی ندارند. خواهیم دید؟”

همچنین امروز (دوشنبه) کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، به شورای امنیت سازمان ملل گفت که اطلاعات به دست آمده نشان می‌هد که “مسئولیت این حملات با ایران است” و هیچ نشانه‌ای نیست که حملات از یمن صورت گرفته باشد.

کارن پیرس سفیر بریتانیا در سازمان ملل هم گفت کشورش در حال بررسی است تا عامل این حملات را شناسایی کند:

“وقتی این موضوع روشن شد، ما با متحدانمان گفتگو خواهیم کرد که چگونه رویه‌ای مسئولانه در پیش بگیریم.”

دو مرکز در تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در بقیق و خریص در شرق عربستان روز شنبه ۱۴ سپتامبر هدف حمله قرار گرفت. خسارت ناشی از این حملات باعث شد قیمت نفت شاهد جهشی کم‌سابقه در بازارهای جهانی باشد.

پیشتر آقای ترامپ گفته بود که آمریکا بر اساس شواهد بر این باور است که “خرابکار” را می‌شناسد و منتظر آن است که عربستان تایید کند که این حملات از کجا انجام شده است.

ساعاتی بعد از حمله مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی حمله به تاسیسات نفتی عربستان را “حمله‌ای بی‌سابقه به تاسیسات انرژی جهانی” خواند و با متهم کردن ایران به انجام این حملات گفت که شواهدی وجود ندارد که نشان دهد منشأ این حملات یمن بوده است.

بعد از آن هم رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش دادند که منابع اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که این حملات احتمالا از سوی ایران انجام شده است.