X

بسته ویژه خبری/

 

زندان و جریمه در انتظار اربابان اره و تبر

«اره به دست‌ها»، اگر مجوز نداشته باشند و درختان مردم یا متعلق به شهر را قطع کنند، ممکن است تا شش ماه در زندان به سر ببرند، جریمه بپردازند و حتی شلاق بخورند. این مجازات قانونی کسانی است که اقدام به قطع اشجار دیگران می‌کنند. هرچند در قانون، این مجازات واضح پیش بینی و به گفته محمدمهدی تندگویان عضو سابق شورای شهر تهران و نماینده وقت شورای شهر در کمیسیون ماده ۷، پرونده‌های متعددی در این باره تشکیل و به دادگاه ارجاع شده است، ولی ظاهرا حکم محکومیتی برای متهمان صادر نشده بود. اینطور که به نظر می‌رسد بازداشت عامل قطع درختان محله الهیه، جدی‌ترین پرونده‌ای است که یک نفر به اتهام قطع درختان شهر، از طرف پلیس بازداشت و به دادگاه معرفی شده است. /خبرآنلاین

ماجرای ممنوعیت عکسبرداری در پارک‌ها چیست؟

رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت: خبر‌های منتشر شده مبنی بر ممنوعیت عکاسی در بوستان‌ها و فضای سبز تحت مدیریت شهرداری تهران بی پایه و اساس است. هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت فیلمبرداری و عکاسی شهروندان در بوستان‌ها وجود ندارد. / باشگاه خبرنگاران

مقتدا صدر چرا به ایران آمد؟

حسین رویوران، کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: نوع رابطه صدر با ایران، رابطه وجودی است و قابل جداشدن نیست، چون جریان صدر یک جریان شیعی است و قابل جداشدن از ایران شیعی نیست؛ همان‌طور که در برهه‌ای آقای صدر با هماهنگی رهبری چند سال برای تحصیل به قم می‌آید. از زمانی که پدر مقتدا به همراه دو برادرش ترور شدند، او که پسر کوچک بود و پدر برنامه‌ریزی سیاسی خاصی روی او نکرده بود، وارد عرصه سیاسی شد و ابتدا ماجراجویی‌هایی داشت؛ اما اکنون وضعیت پایدارتری دارد و استراتژی روشن‌تری از قبل، پیدا کرده است؛ اما همچنان بلندپروازی‌های سیاسی در ذهن دارد. /شرق

ناگفته‌ها بازیکن تیم ملی بسکتبال: مشکل خرید کفش و لباس داریم

آرمان زنگنه بازیکن تیم ملی بسکتبال ایران که بیش از دو متر قد دارد، درباره مشکلات تهیه لباس و کفش و استفاده از وسایل نقلیه عمومی گفت: همیشه مشکل داریم و لباسی که سایزمان باشد سخت پیدا می‌کنیم. قدرت انتخاب کمتری داریم. سایز پایم ۴۸ و نیم است و انتخاب کفش هم سخت‌تر است و فقط مدل‌های خاصی می‌شود پیدا کرد معمولا از آلمان سفارش می‌دهم. اغلب با ماشین خودم رفت و آمد می‌کنم، اما اگر سوار اتوبوس و مترو شوم باید مراقب باشم سرم به میله‌ها نخورد.

جزئیات پرونده زن خواننده در ابیانه

دادستان نطنز در استان اصفهان گفت: بعد از احضار «نگار معظم» به جرم خوانندگی غیرمجاز در روستای ابیانه، نامبرده در نطنز حاضر و دو روز بازداشت شد که بعد از قرار وثیقه آزاد شد. این شخص به همراه وکیل خود در جلسه دادگاه حاضر و جرمش مورد رسیدگی قرار گرفت، نهایتا این پرونده رسیدگی و زن خواننده به یک سال حبس غیرقطعی محکوم شد، البته این حکم در دادگاه تجدیدنظر قابل‌اعتراض است. با توجه به متواری بودن این خانم، حکم به وکیل نامبرده ابلاغ شد که در صورت عدم اعتراض و یا تأیید حبس، حکم اجرایی و در صورت متواری بودن متهم وثیقه سپرده‌شده طبق قانون ضبط خواهد شد. / فارس

کارشکنی مخالفان روحانی نگذاشت مشکلات اقتصادی حل شود

بهزاد نبوی فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید: متأسفانه تلاش‌های دولت روحانی، در اثر کارشکنی‌های مخالفان داخلی و پس از آن با روی کار آمدن دولت جدید در امریکا، عملاً به سرمایه‌گذاری خارجی و حل مشکلات اقتصادی کشور منجر نشد. در جزئیات ممکن است نقد‌هایی در زمینه تعامل به دولت وارد باشد، ولی واقعیت این است نقد اصلی متوجه برخی از نهاد‌ها است، که از روز اول مخالف روحانی بودند و از هر نوع کارشکنی و ایجاد بحران برای دولت دریغ نمی‌کردند./ایران

دفاع رئیس بانک مرکزی احمدی نژاد از حذف ۴ صفر

محمود بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس بانک مرکزی دولت احمدی نژاد گفت: هدف لایحه حذف چهار صفر از پول ملی افزایش ارزش پول ملی نیست، چون این کار تأثیری در ارزش پول ملی، کاهش تورم و رکود ندارد. برخی کشور‌ها هم تا ۱۸ صفر از پول خود حذف کردند؛ لذا اگر این کار در کشور ما صورت گیرد حداقل ۵۰ تا ۶۰ سال خیالمان راحت است. نتیجه نهایی هم کاهش هزینه‌ها و بهبود فضای روانی خواهد بود. /ایسنا

جهانگیری: تعجب کردم که آقای بطحایی هوس مجلس به سرش زد

اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزرای پیشین و فعلی آموزش و پرورش گفت: آقای بطحایی خودش استعفا داد، من وقتی خبردار شدم که با استعفای وی موافقت شده بود. این اتفاق در ایام تعطیلات عید فطر بود و من خبر را در موبایل دیدم. تعجب کردم که ایشان هوس مجلس به سرش زده است. اولین متضرر انتخاب حاجی میرزایی من خواهم بود. او شش سال برای اداره دولت خیلی به من کمک کرد. بخش مهمی از استحکام، انسجام و نظم مصوبات دولت مرهون کار حاجی میرزایی بود.

مجلس دهم «آقا» ندارد

«غلامرضا تاجگردون»، رئیس اصلاح طلب کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در کافه خبر گفت: این مجلس دستپخت رد صلاحیت‌های اصلاح طلبان توسط شورای نگهبان است. مردم با همین سیگنال عده‌ای دیگری از کاندیدا‌های صاحب صلاحیت و به دردبخور اصولگرا را رد صلاحیت کردند. مجلس کنونی «آقا» ندارد. برخی از بزرگان تصور می‌کردند یک لیست را که ارائه کرده‌اند پس پیروز شده‌اند و اساسا برنامه‌ای برای پس از پایان انتخابات تعیین نشده بود. در جلسه فراکسیون امید تأکید کردم که خط قرمز جریان امید باید علی مطهری باشد. چراکه نگاه جامعه اکنون معطوف به علی مطهری است. عارف در کسوت معاون آقای خاتمی موفق‌تر بود، اما حضور در مجلس مستلزم دارا بودن چند خصیصه است که نمی‌توان آن‌ها را در وجود آقای عارف یافت. یکی از آن‌ها لابی‌گری است که آقای عارف اصلا لابی را بلد نیست چراکه فردی اخلاقی است.

شهردار رشوه بگیر از کشور فرار کرد

منوچهر قائدی شهردار اسبق شهر جدید صدرا که به جرم ارتشا محکوم شده بود از کشور فرار کرد. روز ۲۵ آبان سال ۹۴ یکی از معاونان و رئیس یک کمیسیون شهرداری صدرا دستگیر شدند و در همان زمان شایعاتی درباره قریب الوقوع بودن بازداشت منوچهر قائدی شهردار صدرا شنیده می‌شد که این شایعه سرانجام رنگ واقعیت به خود گرفت و رسانه‌ها آن زمان اعلام کردند که در پی بازداشت دو نفر در شهرداری صدرا، شهردار این شهر نیز بازداشت شد. پرونده مربوط به این افراد در دادسرای شیراز رسیدگی و با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد. در شهریور ماه سال ٩٧ علی القاصی مهر رئیس کل سابق دادگستری فارس در نشستی خبری اسامی تعدادی از مفسدان اقتصادی استان را که حکم آن‌ها قطعی شده بود اعلام کرد. القاصی در همان نشست خبری اعلام کرد: به استناد تبصره ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی، آن دسته از جرایمی که اقتصادی و امنیتی هستند اگر حکمشان قطعی باشد، دستگاه قضایی موظف است اسامی افراد را اعلام کند که اسامی شهردار صدرا و دیگر همدستانش نیز رسانه‌ای شد.

بازگشت دوباره طیب‌نیا به دولت؟

وزیر آموزش و پرورش خبر داد کمیته اقتصاد آموزش و پرورش به زودی کار خود را در این وزارتخانه آغاز می‌کند و گزینه ریاست آن نیز علی طیب نیاست. محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش که این روز‌ها اغلب اخبار آموزش و پرورش را در صفحه شخصی خود در توئیتر اطلاع رسانی می‌کند، امروز در صفحه شخصی خود در توئیتر تصویری از مراسم معارفه‌اش را گذاشت و در آن خبر از تشکیل کمیته اقتصاد آموزش و پرورش به ریاست علی طیب نیا داد. وی در توئیت خود نوشت: از اندیشمند فرهیخته جناب آقای دکتر علی‌طیب‌نیا تقاضا کردم به عنوان رئیس کمیته اقتصاد آموزش و پرورش، مشاور بنده و همراه فرهنگیان باشند و این کمیته را با حضور اقتصاددانان جوان تشکیل دهند. مطمئنم اقتصاد آموزش و پرورش با حضور ایشان، تحول واقعی را تجربه خواهد کرد. طیب نیا وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی در دولت یازدهم بود که که گرچه با ۲۷۴ رای موافق به این وزارتخانه رفت، اما در طول فعالیت خود سه کارت زرد از مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.

«سیف» پُست ورزشی گرفت

طی حکمی از سوی دکتر سلطانی‌فر (وزیر ورزش و جوانان)، ولی‌الله سیف رئیس سابق بانک مرکزی به‌عنوان عضو هیأت رئیسه فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی منصوب شد.

معاون روحانی: آثار برجام در کشور غیرقابل انکار است

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: آثار برجام در زمینه‌های مختلف برای کشور هنوز پابرجا بوده و انکارناشدنی است. حسینعلی امیری روز شنبه در آیین بهره‌برداری از سیلوی ۷۰ هزار تنی مکانیزه بوکان اظهار داشت: با وجود آنکه ترامپ با نقض مقررات بین‌المللی به صورت یک‌طرفه از این توافق خارج شد، آثار حقوقی و سیاسی برجام همچنان پابرجا بوده و به عنوان یک سند بین‌المللی قابل استناد است. وی با بیان اینکه با خارج شدن امریکا از برجام و سیگنال‌های داخلی، ایران از مزایای این توافق با برقراری تحریم‌های ظالمانه محروم شد، افزود: ملت ایران نشان دادند که با اتحاد و انسجام خود قادر هستند حتی در برابر شدیدترین تحریم‌ها ایستادگی کرده و نقشه دشمنان را شکست دهند. وی با اشاره به اخراج مشاور امنیت ملی امریکا از کاخ سفید اضافه کرد: خوابی که «جان بولتون» برای ملت ایران دیده بود، تعبیر نشده و ملت ایران همچنان در مسیر امید و توسعه به حرکت خود ادامه می‌دهد.

واکنش کدخدایی به ضبط اموال ایران توسط کانادا

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، طی مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر ضبط اموال دولتی ایران توسط کانادا را مصداق بارز تروریسم اقتصادی دولتی دانست. متن کامل این مطلب به شرح زیر است: تروریسم اقتصادی شیوه‌ای است که دولت‌های غربی با سوءاستفاده از ابزار‌های قانونی، منافع و منابع اقتصادی دیگر ملت‌ها را توقیف و یا مصادره می‌نمایند، آن هم بدون طی مراحل رسیدگی حقوقی منصفانه. ضبط اموال دولتی ایران توسط کانادا مصداق بارز تروریسم اقتصادی دولتی است. اقدام کانادا مغایر با اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل از جمله اصل حاکمیت دولت‌هاست. از این پس قوه قضاییه باید وفق قانونِ «صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی» مصوب ۱۳۹۰ در خصوص کانادا عمل کند.

غرویان: علما اخلاق و نزاکت را رعایت کنند

محسن غرویان در گفت وگو با جماران در واکنش به اظهارات اخیر حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در پیش خطبه های نماز جمعه تهران، گفت: امام خمینی(ره) فرمودند که مجلس در راس همه امور است. این طور صحبت کردن با نمایندگان به نظر من خلاف نظر امام است. به هر حال مجلسی‌ها نمایندگان ملت هستند و باید با حفظ ادب و احترام درباره آنها سخن گفت. وی افزود: این گونه تعبیرات تند برخی سخنران ها با دیدگاه حضرت امام نسبت به مجلس سازگاری ندارد. نکته دیگر اینکه علما باید در ادبیاتشان رعایت اخلاق و نزاکت را داشته باشند. تعابیری نظیر «لعنت» و «غلط کردن» و …اصلا با اخلاقیات اسلامی سازگاری ندارند و تعابیر درستی نیستند. دین را به این صورت جلوه دادن بر خلاف اخلاقیات دینی است، زیرا پیامبر اسلام(ص) هم فرمودند که من برای مکارم اخلاقی مبعوث شدم.

 

واکنش دولت به یک برنامه شبکه سه

روابط عمومی ریاست جمهوری برخی مطالب ذکر شده در برنامه «بدون توقف» شبکه ۳ سیما را شامل «ابهام آفرینی، اتهام و دروغ» علیه دولت خواند و برای اطلاع مردم، در سه محور توضیحاتی را منتشر کرد. برنامه «بدون توقف» حدود ساعت ۲۰ تا ۲۰ و ۳۰ دقیقه شامگاه پنجشنبه بیست و یکم شهریور ماه از شبکه ۳ سیما پخش شد.

در بخشی از اطلاعیه روابط عمومی ریاست جمهوری می‌خوانیم؛

۱ ـ گفته شد که «شورای عالی هماهنگی اقتصادی» با پیشنهاد رئیس جمهور به رهبری تشکیل شده که صحت ندارد. پیشنهاد از طرف رئیس جمهور یا دولت نبوده، بلکه رهبری معظم انقلاب شخصاً در مورد ایجاد چنین تشکیلات جدیدی تصمیم گیری نمودند.

۲ ـگفته شد که در «شورای عالی هماهنگی اقتصادی» دو قوه مقننه و قضائیه به دولت کمک می‌کنند و هر چه نظر رئیس جمهور باشد، آن دو قوه هم حمایت می‌کنند، که به هیچ عنوان واقعیت ندارد. مطالب لازم در شرایط تحریم فعلی مطرح می‌شود و هر مورد که نظرات سه قوه به اتفاق تصویب شود و مخالف قانون نباشد اجرا می‌شود و در سایر موارد نیز در صورت موافقت رهبر معظم انقلاب ابلاغ می‌شود.

آیت الله نوری همدانی: بیشتر مجرمان همان کسانی اند که از علما و روحانیون فاصله گرفته‌اند

حضرت آیت الله نوری همدانی همچنین به جریان قمه زنی برخی افراد اشاره کرد و گفت: کسانی که با قمه زنی چهره اسلام را خشن جلوه می دهند، می خواهند جریان عاشورا را به حاشیه برانند. این مرجع تقلید با بیان اینکه بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه به واسطه عدم حضور روحانیت در متن اجتماع اتفاق می افتد، بیان کرد: امروز بیشتر کسانی که مرتکب جرم می شوند، همان کسانی هستند که از علما و روحانیون فاصله گرفته اند، بنابراین اعتقاد به عدم حضور اجتماعی روحانیت نوعی جهل و تجاهل است.

سلیمی‌نمین: منبرها محلی برای تخریب دیگران نشود

عباس سلیمی‌نمین با اشاره به برخی از تندروی‌های مشاهده ‌شده در منابر گفت: اینکه در منابر یا جاهای دیگر از ادبیات نابهنجاری استفاده شود، پدیده هزینه‌سازی است که می‌تواند تبعات منفی زیادی داشته باشد، چون وقتی یک سخنران حتی کوچک‌ترین بی‌حرمتی از خود بروز بدهد، آن بی‌حرمتی مجوزی برای بی‌حرمتی از جانب دیگران خواهد شد. به‌ همین دلیل باید مراقب باشیم تا منبر که رسالت فرهنگ‌سازی و ترویج اخلاق دارد، به محلی برای تخریب و تخطئه دیگران تبدیل نشود چراکه آموزه‌های دینی به ما توصیه می‌کند: «حتی تخریب مجرم هم صلاح نیست.»

 

مردم می‌خواهند بدانند وکیل آن‌ها در مسیر منافع ملی عمل می‌کند یا خیر

محمدرضا خباز در گفت و گویی با «آزادی» ضمن تأکید بر اهمیت وجود شفافیت در همه حوزه‌ها و امور گفت: «مردم مایل هستند بدانند وکیل و نماینده آن‌ها – چه وکیل در مسائل مادی و … یا وکیل مردم در شورای اسلامی- از عهده کاری که به او سپرده شده، برمی‌آید یا خیر؟ آیا در انجام وظایف خود کوشاست یا خیر؟ آیا به دنبال منافع ملی است و برای آن وقت و هزینه صرف می‌کند یا خیر؟ این یک نیاز طبیعی و تمایل همه مردم است که بدانند نماینده آن‌ها چه اقداماتی می‌کند و آیا وجودش در این وکالت موثر است یا خیر؟». خباز در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا شفافیت آرا تنها در مجلس شورای اسلامی ضرورت دارد یا در نهادهای دیگر نیز لازم است، گفت: «همان‌طور که گفتم دراین خصوص دو نظر وجود دارد که در حال رقابت با یکدیگر هستند. عده‌ای که به شفافیت معتقد هستند، می‌گویند علاوه بر مجلس در نهادها نیز باید همه چیز شفاف باشد. مثلا مذاکرات در خبرگان رهبری. آن‌ها نیز نماینده مردم هستند چرا نباید از اتفاقات آن مجلس خبر داشته باشیم؟ یا مثلا تصمیمات و اتفاقات در شورای نگهبان نباید پنهان باشد. یا اینکه چرا اجازه دانستن و ورود به مسائلی که در محاکم دادگستری اتفاق می‌افتد را نداریم؟ پاسخ این است که ایجاد شفافیت در قوه مقننه بسیار خوب است و رأی دادن به آن راه برای بقیه امور هم فراهم می‌کند».