X

هشدار گوترش درمورد تشدید تنش بین ایران و آمریکا

دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که جهان نمی‌تواند با وجود رویارویی بزرگ در خلیج فارس دوام آورد.

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، «آنتونیو گوترش» با اشاره به تشدید تنش بین آمریکا و ایران، به خبرنگاران گفت: جلوگیری از متشنج شدن اوضاع، یک ضرورت قطعی است.

وی با بیان اینکه دیدگاه خاصی از دیدار احتمالی بین طرف‌های ایرانی و آمریکایی در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ندارد، یادآور شد که هر تلاشی برای جلوگیری از رویارویی و تشدید تنش، «همواره مورد استقبال خواهد بود».

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مدعی شده که «ایران خواهان دیدار با آمریکاست» و این در حالیست که مقام‌های جمهوری اسلامی مذاکره با آمریکا را در شرایطی که تحریم‌ها به قوت خود باقی باشد، منتفی دانسته اند.

رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت سال گذشته با خروج رسمی از برجام، در چارچوب رویکرد «فشار حداکثری»، تحریم‌های شدیدی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد و همچنین وعده به صفر رساندن صادرات نفت ایران را داد.

با گذشت بیش از یکسال از این تحریم‌ها و ناکامی واشنگتن در دستیابی به اهداف ضد ایرانی، ترامپ بار‌ها مدعی ابراز تمایل مقامات ایرانی برای دیدار با خود شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه گذشته در تماس تلفنی “امانوئل مکرون” رئیس جمهوری فرانسه با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام به عنوان یک توافق چندجانبه بین المللی، از انجام تعهدات خود طفره رفته است، تاکید کرد: از دیدگاه دولت، مجلس و مردم ایران در شرایطی که تحریم‌ها باقی باشد، مذاکره با آمریکا معنا و مفهومی ندارد.

رئیس جمهوری با تشکر از تلاش‌های رئیس جمهوری فرانسه، به گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی اشاره و تاکید کرد: گام سوم ایران تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است و در عین حال قابلیت بازگشت پذیری دارد.
روحانی همچنین استحکام برجام و امنیت در آبراه‌های جهان از جمله خلیج فارس و دریای عمان را دو هدف عمده برشمرد و این را به نفع جهان و از جمله اتحادیه اروپا و حتی آمریکا دانست.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه برجام فرصتی بزرگ برای همگان بود تا در اقتصاد رو به توسعه ایران مشارکت و سرمایه گذاری کنند، گفت: اتحادیه اروپا و به ویژه فرانسه ضروری است که نقش خود را برای حفظ برجام به خوبی ایفا کنند.

رئیس جمهوری فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تشریح اقدامات و مذاکرات فشرده کشورش با مقام‌های آمریکایی درباره بسته جدید پیشنهادی توافقات گفت: فرانسه به تلاش هایش برای اجرای مفاد برجام و رسیدن به تفاهم ادامه می‌دهد.