X

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی درباره برجام، طرح جدید سعودی ـ آمریکایی در شرق سوریه، درخواست واشنگتن از جامعه جهانی در مورد خرید نفت ایران و درخواست واشنگتن از جامعه جهانی در مورد خرید نفت ایران از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به افشای سفر برخی سیاستمداران عراقی به تل‌آویو نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ خبرها حاکی از آن است که یکی از رهبران جریان حکمت ملی عراق از سفر برخی سیاستمداران عراقی به مناطق اشغالی ۱۹۴۸ خبر داد.

به گزارش شبکه الفرات، العیساوی در بیانیه‌ای گفت: برخی سیاستمداران عراقی به اسرائیل (مناطق اشغالی) سفر کردند و بعید نیست، هسته‌های جاسوسی به نفع این رژیم تشکیل داده باشند و برخی دیگر هم سری این کار را انجام داده و همچنان انجام می‌دهند.

العیساوی افزود: مسأله عجیب این است که قانون عراق، چنین سفری به مناطق اشغالی را جرم نمی‌داند تا براساس قانون مجازات کند، نمایندگان پارلمان ما چه زمانی به این مسأله توجه خواهند کرد.

العیساوی از پارلمان عراق خواست، قانونی تدوین کند که سفر مسئولان به فلسطین اشغالی را جرم بداند و بر اساس قانون عراق با توجه به انگیزه های امنیتی آن محاکمه کند.

بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی درباره برجام

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سخنگویان دولت‌های انگلیس،‌ فرانسه و آلمان با صدور یک بیانیه مشترک از ایران خواستند، به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام بازگردد.

در ابتدای این بیانیه مشترک آمده است: «فرانسه، آلمان، انگلیس و نماینده عالی [سیاست خارجی اتحادیه اروپا] نگرانی عمیق خود از اعلان فعالیت‌های جدید ایران را که با تعهداتش ذیل برجام در تضاد است، اعلام می‌دارند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده است که ایران در هشتم سپتامبر (17 شهریور) سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای را در نظنز نصب کرده یا در حال نصب آنها بوده است.»

صادرکنندگان این بیانیه در ادامه اظهار داشته‌اند: «آنها از اینکه تحریم‌های آمریکا -که از ماه می سال 2018 [اردیبهشت‌ماه 97] آغاز شده- و اقدامات متقابل ایران مبنی بر عدم اجرای مفاد اصلی برجام نیز باعث تضعیف هر چه بیشتر این توافق شود، نگرانند»

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: «آنها همچنان از برجام حمایت می‌کنند و از ایران می‌خواهند، همه فعالیت‌هایی که نقض تعهدات این کشور ذیل برجام محسوب می‌شود را به عقب بازگرداند و از برداشتن گام‌های بعدی بپرهیزد. این کشورها همچنین از ایران می‌خواهند در خصوص مسائل مربوطه از جمله مسائل پادمانی همکاری بیشتری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد.»

در پایان این بیانیه تأکید شده است که ظرف‌های اروپایی برجام از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کنند و آژانس را یک نهاد مستقل و بی‌طرف برای نظارت و راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران می‌دانند.

طرف‌های اروپایی برجام در حالی طی ماه های اخیر ایران را به دلیل کاهش تعهداتش ذیل برجام سرزنش کرده و پس از هر گام ایران در کاهش تعهداتش، خواستار پرهیز از برداشتن گام‌های بعدی شده‌اند که پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران، طرف‌های اروپایی برجام از جمله فرانسه تنها به دادن وعده و وعید بسنده کرده و گام محسوسی در راستای تأمین منافع مشروع ایران طبق برجام برنداشته‌اند.

ایران که پیش از این در پاسخ به بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان طی دو مرحله اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده بود، چهارشنبه هفته گذشته با اعلام رسمی رئیس‌جمهور حسن روحانی روند اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را کلید زد و روز شنبه نیز «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران جزئیات گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران را رسمی اعلام کرد.

طرح جدید سعودی ـ آمریکایی در شرق سوریه

آمریکایی ها و سعودی ها به تازگی تحرکات تازه ای را در شرق سوریه ترتیب داده اند. در این میان، یک فایل صوتی لو رفته از اظهارات یکی از معارضان سوری حاکی از آن است که ریاض و واشنگتن طرح تازه ای را در شرق سوریه در سَر می پرورانند.

در همین ارتباط، فایل صوتی افشا شده که در آن «میشل کیلو» یکی از معارضان سوری درخصوص تحرکات واشنگتن و ریاض سخن می گوید، نشان می دهد طرف های مذکور قصد دارند در شرق سوریه طرح خاصی را پیاده سازی کنند. وی در این فایل صوتی تأکید کرده است که ریاض و واشنگتن، گروهی به نام «شورای قبایل و عشایر» را در تمام سوریه ایجاد کرده‌اند. کیلو با بیان اینکه «روند ژنو، با بی‌توجهی بین‌الملل، ضعف سازمان ملل و نبود توافق روسیه و آمریکا» روبه‌روست، درباره شورای عشایر گفت: «شورای عشایر به خاطر عدم تأیید پروژه سیاسی کُردها توسط آمریکا شکل گرفته است».

وی با اشاره به اینکه در زمان سفر مسئولان سعودی و آمریکایی به منطقه شرق سوریه، مستقیم وارد مناطق تحت کنترل کُردها نشدند، این اقدام را «پیام آشکاری» از سوی آمریکا به کُردها دانست و اعلام کرد که واشنگتن با این اقدام به کُردها گفت، زعامت این منطقه بر عهده آنان نیست. کیلو در پایان خاطرنشان کرد: «آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در تلاشند این منطقه را سازماندهی کنند تا یک واقعیت سیاسی مبتنی بر عشایر عربی در این منطقه شکل بگیرد».

این اظهارات معارض سوری در حالی است که منابع خبری اواسط خرداد سال جاری اعلام کردند که «ثامر السبهان» وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس، «جوئل رابین» معاون وزیر خارجه آمریکا و «ویلیام روباک» سفیر سابق آمریکا در بحرین وارد دیرالزور در شرق سوریه شدند و با برخی از شیوخ و افراد سرشناس عشایر این منطقه نشستی برگزاری کردند. ظاهرا در همان نشست، مقدمات تشکیل این شورا بررسی شد.

از همین روی، آمریکایی‌ها و سعودی‌ها بر سَر طرح مشترک تشکیل «دولت نیابتی» در محور شرقی سوریه رسیده‌اند. در این طرح، این سعودی است که می‌بایست تمامی هزینه‌های مربوط به تشکیل دولت نیابتی در شرق سوریه را متقبل شود و در مقابل، ایالات متحده آمریکا تمامی اقدامات اجراییِ لازم جهت تحقق این هدف را انجام خواهد داد.

آمریکا و سعودی به منظور تحقق این هدف، ایجاد وحدت میان عشایر و همچنین افراد و چهره‌های سرشناس محلی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. آن‌ها در صددند تا از طریق جلب رضایت شیوخ عشایر و چهره‌های برجسته محلی در شهر دیرالزور سوریه، به زعم خود یک دولت مستقل را در محور شرقی تشکیل دهند. این درست همان مسأله ای است که در فایل صوتی لو رفته از «میشل کیلو» عضو ائتلاف معارضان سوری بدان اشاره شده است. کیلو صراحتا در فایلی که پیشتر بدان اشاره شد، به نقشه جدید آمریکایی ها و سعودی ها اشاره کرد.

درخواست واشنگتن از جامعه جهانی در مورد خرید نفت ایران

«مارشال بیلینگزلی»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم روز جمعه گفت، فشارهای آمریکا تأثیر بزرگی بر اقتصاد ایران داشته است. او تصریح کرد، دولت ترامپ تاکنون بیش از هزار شخصیت حقیقی و حقوقی را در ارتباط با ایران تحریم کرده است.

بیلینگزلی که تا چند ماه پیش رئیس کارگروه اقدام مالی (FATF) بود، در این سخنرانی که در اندیشکده شورای آتلانتیک انجام شد، افزود: آمریکا فشارهای خود علیه حزب‌الله لبنان را با هدف متوقف شدن تأمین مالی آن ادامه خواهد داد و نظام بانکی لبنان از اقدامات حزب‌الله رنج می‌برد.

معاون خزانه‌داری آمریکا در ادامه مدعی شد، حزب‌الله پول و حمایت‌های خود را از ایران دریافت می‌کند و این حمایت‌ها در دوره اخیر به دلیل تحریم‌ها علیه تهران کاهش یافته است.

بیلینگزلی در ادامه ادعاهایش گفت که حزب‌الله و پیروانش از طریق پولشویی و تجارت مواد مخدر در آمریکای لاتین به کسب درآمد می‌پردازند.

وی تأکید کرد که واشنگتن به تلاش‌های خود برای محاصره و گسسته کردن شبکه تأمین مالی حزب‌الله ادامه خواهد داد.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا اضافه کرد، واشنگتن با همپیمانان خود برای خفه کردن حزب‌الله، سپاه قدس و نظام ایران تلاش خواهد کرد و آمریکا هیچ تفاوتی میان جناح نظامی و سیاسی حزب‌الله لبنان قائل نیست.

بیلینگزلی در ادامه از جامعه جهانی خواست تا خرید نفت از ایران را متوقف کند و مدعی شد، تهران به کمک درآمدهای نفتی خود از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

رایزنی ایران، روسیه و ترکیه درباره ادلب

سران روسیه، ترکیه و ایران در دیدار روز دوشنبه خود در آنکارا درباره اوضاع ادلب سوریه رایزنی خواهند کرد.

«یوذی یوشاکوف»، دستیار رئیس‌جمهور روسیه گفت سران سه کشور در این دیدار «اوضاع دشوار» در ادلب سوریه را مورد بررسی قرار خواهند داد.

در حال حاضر اداره استان ادلب (مناطقی که در کنترل تروریست‌ها قرار دارد) در دست گروهک «دولت نجات ملی» مورد حمایت ترکیه است. گروهکی که در دوم نوامبر ۲۰۱۷ با هماهنگی تروریست‌های جبهة النصره تشکیل شد و دارای وزارتخانه‌های مختلف است.

از همان ماه های ابتدایی تشکیل این گروهک، زمانی که به مرور ائتلاف آن با جبهة النصره آشکار شد، اعتراضات گروه های مختلف نیز آغاز شد. استان ادلب اکنون از لحاظ اداری در کنترل گروهک «دولت نجات ملی» و از لحاظ نظامی در سیطره تروریست‌های جبهة االنصره قرار دارد.