جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » خبرکزاریهای حکومتی در داخل کشور با ذوق زدگی نوشتند: ترامپ جان بولتون را از کاخ سفید اخراج کرد

خبرکزاریهای حکومتی در داخل کشور با ذوق زدگی نوشتند: ترامپ جان بولتون را از کاخ سفید اخراج کرد

منابع خبری از اخراج مشاور امنیت ملی جنجالی دونالد ترامپ از کاخ سفید خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا از «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی خود خواسته است تا از مقامش استعفا دهد.

ترامپ جان بولتون را از کاخ سفید اخراج کرد

در همین ارتباط نیز دونالد ترامپ در حساب کاربری خود توئیتر اعلام کرد: شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر در کاخ سفید به خدمات او نیاز نیست. من و همین‌طور برخی از افراد دیگر در دولت با بعضی از پیشنهادهای او به شدت مخالف بودیم، بنابراین از جان خواستم استعفایش را تقدیم کند که صبح امروز تحویل من شد. از جان بابت خدماتش بسیار متشکرم. هفته آینده مشاور امنیت ملی جدیدی معرفی خواهم کرد.

اخراج جان بولتون در شرایطی انجام شده که پیش از این نیز بسیاری از منابع نزدیک به کاخ سفید از اختلاف نظرهای شدید ترامپ با مشاور امنیت ملی خود، بولتون خبر داده بودند.

چند ماه پیش از این نیز ترامپ با انتقاد از رویکرد بولتون گفته بود که اگر جلو بولتون را نمی‌گرفت، او تا کنون ما را وارد جنگی تمام عیار کرده بود.

از جان بولتون به عنوان یکی از تندورترین چهره‌های کاخ سفید یاد می‌شد که همواره مخالفت‌های سرسختی در ارتباط با هرگونه مذاکره آمریکا با کره شمالی و حتی ایران دنبال می‌کرد و در حالی که ترامپ همچنان مذاکره با رهبر کره شمالی را پیگیری می‌کند، بولتون از این مذاکرات دل خوشی نداشت.

از سوی دیگر از بولتون به عنوان معمار سیاست خارجی تهاجمی دولت ترامپ علیه دولت مادورو در ونزوئلا یاد می‌شد و گفته شده که سناریو معرفی «خوان گوایدو» به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا از سوی بولتون طراحی و دنبال شد، هرچند با بن بست در این رویکرد و ادامه کار دولت مرکزی مادورو در ونزوئلا، ترامپ بولتون را عامل بن بست در ونزوئلا می‌دانست.

با این حال روایت بولتون از اخراجش متفاوت از آن چیزی است که ترامپ گفته و بولتون در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرده است که دیشب پیشنهاد استعفا دادم و رئیس‌جمهور ترامپ گفت فردا درباره آن صحبت کنیم.

جان بولتون، سومین مشاور امنیت ملی ترامپ از زمان ورود او به کاخ سفید بود و حال ترامپ پیش از رسیدن به چهارمین سال فعالیت خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا مجبور به انتخاب چهارمین مشاور امنیت ملی خود است.

پیش از جان بولتون، «مایکل تی. فلین» و پس از «او اچ آر مکمستر» که هر دو از جمله فرماندهان نیروی زمینی آمریکا بودند، در دوره ترامپ مسئولیت مشاور امنیت ملی کاخ سفید را برعهده داشتند.