جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » برایان هوک: اگر جهان در مقابل ایران نایستد هلال این کشور ماه کامل خواهد شد! تلاش رژیم ایران برای لبنانیزاسیون یمن/

برایان هوک: اگر جهان در مقابل ایران نایستد هلال این کشور ماه کامل خواهد شد! تلاش رژیم ایران برای لبنانیزاسیون یمن/

دبی.العربیه نت فارسی/ برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا درباره خطرات گسترش نفوذ ایران در منطقه هشدار داد و گفت که ایران می‌خواهد تجربه لبنان را در یمن تکرار کند. هوک تاکید کرد که باید همزمان مانع تثبیت نفوذ ایران در یمن شده و نفوذ این کشور در لبنان، سوریه و عراق را محدود کرد.

برایان هوک در مقاله‌ای که در روزنامه «وال‌ستریت ژورنال» منتشر کرد، نوشت: «جهان باید در مقابل بلندپروازی‌های ایران بایستد و گرنه هلال ایران ماه کامل خواهد شد.»

این هشدار این مقام بلندپایه دولت آمریکا درباره خطرات گسترش نفوذ فرامرزی ایران در لبنان، سوریه، عراق و یمن مطرح شد. هوک به بازی بزرگی اشاره کرد که ایران در یمن انجام می‌دهد و در صورت ناکامی جامعه در مقابله با آن پیامدهای خطرناک بزرگی در پی خواهد داشت که در راس‌ آنها لبنانیزاسیون یمن و تکرار تجربه لبنان در یمن خواهد بود.

او با اشاره به حمایت ایران از شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان، گفت که این موضوع با حمایت از گروه‌های مذهبی تندرو در اوایل دهه 80 میلادی آغاز شد و بعدها ایران همه آنها را تحت نام حزب‌الله گردهم آورد. به لطف حمایت‌های نظامی و مالی سخاوتمندانه ایران این حزب به دولتی درون دولتی دیگر تبدیل شده و دروازه ایران برای گسترش نفوذش درون لبنان شد.

به گفته مسئول گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، ایران امروز همین بازی را در یمن می‌کند. هوک در این باره گفت: «اینجا ایرانی‌ها با تحریک شبه‌نظامیان حوثی به کودتا، نقش پررنگی در آغاز جنگ داشتند. با این حال از رزرو کردن یک صندلی برای خود در مذاکرات ابایی ندارند.»

به باور هوک ایران می‌کوشد با استفاده از یمن، جایگاه منطقه‌ای خود را تقویت کند، اما خطرناک‌تر از این موضوع، این است که ایران روابط خود با حوثی‌ها را برای تهدید یک‌چهارم از صادرات نفت جهان از طریق تسلط بر دو تنگه هرمز و باب‌المندب به کار می‌گیرد.

برایان هوک از ضعف رسانه‌های کشورش در پوشش نقش ایران در طولانی‌تر شدن درگیری‌های مصیب‌بار در یمن انتقاد کرد و گفت: «جلوگیری از تثبیت نفوذ ایران در یمن، یک ضرورت است، نه یک گزینه.»