جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری /

بسته ویژه خبری /

سلامتی: مذاکره اصلاح طلبان با شورای نگهبان کارساز نیست

دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب: هرچند مذاکره با شورای نگهبان را بد نمی‌دانم، کاروساز هم نمی‌دانم؛ هم به دلیل زاویه فکری و ذهنی که آن‌ها دارند و هم به این دلیل که خطی که از بیرون به آن‌ها داده می‌شود، مذاکرات را کم حاصل می‌کند. آقای خاتمی نگفته است که من رهبر اصلاحات هستم. من معتقد نیستم که یک نفر خارج از چهارچوب حزبی، رهبر یک جریان باشد. باید تلاش کرد که احزاب قدرتمند شوند. به نظر من از آن جا که طول زمان فعالیت اشخاص محدود است، نباید جناح‌ها تمام سرمایه‌گذاری سیاسی خود را به اشخاص ولو باداشتن پتانسیل خیلی بالا متکی کنند. احزاب هستند که ماندگارند، لذا باید تلاش شود احزاب هرچه بیشتر ظرفیت کسب کنند. /خبر آنلاین

هجوم اتباع کشورهای همسایه برای خرید املاک در شمال

گزارش‌های میدانی حاکی از حضور چشمگیر اتباع کشور‌های همسایه به خصوص اعراب عراقی و اماراتی برای خرید املاک در استان‌های شمالی کشور است. یکی از شهرک سازان و فروشندگان املاک که در استان مازندران فعالیت می‌کند، درباره حضور مشتریان عرب در بازار املاک شمال می‌گوید: واقعیت این است که آن‌ها دلار می‌آورند، نرخ‌ها را بالا می‌برند و مشتریان عرب هم بهتر از ایرانیها، زمین و ملک می‌خرند، مثلا یک ویلا به ارزش یک میلیارد تومان را حداقل ۲۰ درصد بیشتر می‌خرند و این به نفع فروشندگان است و فروشنده‌ها ترجیح می‌دهند بی چک و چانه، ملک را به مشتری عرب بفروشند. مشتری خارجی با حضور دوستان ایرانی خود در منطقه حضور پیدا می‌کند، چند ملک پیشنهادی را به او نشان می‌دهیم، با دوستان ایرانی اش مشورت می‌کند و در نهایت، تصمیم خود را می‌گیرد. پس از آن، ما ملک را به نام شخصی می‌کنیم که ایرانی است و کلید را به او تحویل می‌دهیم و اسناد به نام هموطن ما منتقل می‌شود. /خبر آنلاین

ورود غیرمجاز به عراق سه سال حبس دارد

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری گفت: حدود ۴٠٠ ایرانی از سال گذشته دوران محکومیت خود را در زندان‌های عراق می‌گذرانند. به هموطنان و زایرانی که قصد عزیمت به عراق دارند از ورود غیر مجاز به این کشور خودداری کنند، که در این صورت سه سال حبس در انتظار آن‌هاست. /ایرنا

منظورتان از شفافیت، بگیر و ببند است

بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر حجت الاسلام پناهیان درباره مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داد: خوب است ایشان و دوستانشان بگویند هدف از شفافیت چیست. اگر قرار است در پی شفافیت بگیر و ببند راه بیفتد که همیشه هست! اما اگر قرار است موضوعات شفاف شود، سؤال اینجاست چرا در مجالس هفتم و هشتم که دولت و مجلس یکصدا بودند، این کار انجام نشده است؟ منبر متعلق به مردم و برای ارشاد جامعه است، همانطور که مجلس هم متعلق به مردم است و قانونگذار. نقد هم با فحاشی متفاوت است و اینکه ایشان روی منبر مجلس را به ناسزا ببندد، در شأن ایشان نیست.

عده‌ای حجاب را از مسائلی چون دزدی و اختلاس و ارتشا و ریا مهم‌تر می‌دانند

سیدهادی خامنه‌ای گفت: جامعه ما از تقلید و پیروی بی چون و چرا از افراد مختلف پرهیز خواهد کرد. بروید ببینید در فضای مجازی، تلویزیون‌ها و رادیو‌های بیگانه چگونه حرف‌های بی حساب و کتابی که در منابر و گفت‌وگو‌های مذهبی ما گفته می‌شود مورد سخره قرار می‌دهند. این‌ها به خاطر بی حساب و کتاب حرف زدن‌هایی است که ما به آن عادت کردیم. یکی از مبرم‌ترین وظایف مسئولان این است که جلوی این بحث‌های بی حساب و کتاب را بگیرند. عده‌ای از هر مسأله‌ای که برای مردم ارزشمند است به عنوان دکان استفاده می‌کنند. نگاه سطحی و عامیانه به مظاهر دینی بزرگترین آسیب را به سرمایه‌های هنگفت اسلام و انقلاب می‌زند. برخورد‌های تند با مردم، با امر به معروف بیگانه است.

روحانیت در بیان برخی تحریفات وارده به قیام عاشورا شجاعت لازم را ندارد

علی مطهری گفت: گاهی در شکل سینه‌زنی‌ها حرکاتی انجام می‌شود که خیلی با ضوابط اسلامی سازگار نیست؛ یعنی به شکلی سینه‌زنی می‌شود که گویی افراد می‌رقصند در صورتی که حتی قبل از پیروزی انقلاب هم چنین نوع و حالتی از سینه زنی نبود. متأسفانه برخی از مداحان باب کردند که با آهنگ یک ترانه نوحه بخوانند. این اقدامات درست نیست و ما اصلاً نیازی به این کار‌ها نداریم. اگر واقعیت داستان کربلا را بدون هرگونه جعل و دروغی بیان کنید، اشک انسان سرازیر می‌شود. واقعه کربلا واقعه اسرارآمیزی نبوده که بخواهیم داستان‌های جعلی برای آن بسازیم یا مردم را با حرکات عجیب وادار به هماهنگی و گریه کنیم. لازم است چنین رویکرد‌هایی از بین برود و روحانیت در این زمینه موظف است. روحانیت نمی‌تواند این رویکرد و افراد را تنها نگاه و آنان را تأیید کند؛ اما متأسفانه شاهدیم که روحانیت به چنین مسائلی ورود پیدا نمی‌کند و اکثریت آنان در این زمینه شجاعت لازم را ندارند. منظور شجاعتی است که شهید مطهری داشت و به صراحت گفت که بسیاری از داستان‌هایی که نقل می‌شود جعلی و دروغ است و نباید گفته شود؛ امروز نیز باید این عزاداری‌ها اصلاح شود.

ما باعث می‌شویم مردم ماهواره نگاه کنند

سیدجواد هاشمی گفت: ️ما باعث می‌شویم مردم ماهواره تماشا کنند، متأسفانه حتی بچه‌هایی که به هیأت می‌آیند هم شب‌ها تلویزیون خودمان را نگاه نمی‌کنند. ️یکی از دلایل نساختن فیلم و برنامه جدید، ماجرای هزینه‌های سنگین صداوسیماست. شبکه‌های فراوانی که وجود دارد و حقوق کسانی که در این شبکه‌ها کار می‌کنند باید پرداخت شود. من فکر می‌کنم بعد از آموزش و پرورش، هیچ نهادی به اندازه صداوسیما مجبور نباشد به کارکنانش حقوق بدهد. /ایسنا

باید در گام چهارم به قابلیت‌های قبل از برجام برگردیم

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به برخی انتقادات درباره گام سوم گفت: موضوع گام‌های ایران در کاهش تعهدات برجامی نباید به عامل اختلافی در داخل تبدیل شود. کار ایران در برداشتن گام‌ها ایدئولوژیک نیست که تبدیل به عامل اختلاف ایدئولوژیکی یا اختلاف نظر جدی بین جناح‌های سیاسی شود. اقدامات در کاهش تعهدات برجامی کار تاکتیکی است. به عبارت دیگر گام‌های برداشته شده در مقابل تحریم‌های آمریکا و وقت کشی‌های اروپایی‌هاست. گام چهارم بدان معناست که جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد ترامپ به راحتی وارد فضای انتخاباتی شود. ایران چاره‌ای ندارد جز آنکه ترامپ از نظر انتخاباتی تحت فشار قرار گیرد، چون در حال حاضر اقدامات انجام شده از نظر سیاسی اثر خود را از دست داده است. ایران با سقوط پهپاد ابزار‌های نظامی آمریکا را خنثی کرد. فلاحت پیشه در جمع بندی گفت: بازگشت ایران به قابلیت‌های قبل از برجام هر نتیجه‌ای داشته باشد بهتر از شرایط کنونی است که زمان به ضرر ایران است. ما نمی‌توانیم مثل عراق دو دهه گذشته شرایط تحریمی را حفظ کنیم. چون بر اساس ادله حقوقی و شواهد رفتاری آمریکا یاغی به حساب می‌آید. آن زمان عراق یاغی بود، ولی امروز ایران طبق دلایل حقوق بین‌الملل از نظر اقداماتش به عنوان یک کشور یاغی محسوب نمی‌شود. / ایسنا

احمد خاتمی: ملت، کسی را که در این مقطع با دشمن مذاکره کند، نمی‌بخشد

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بحث مذاکره با آمریکا گفت: آن‌ها به دنبال دیکته خواسته‌های خود و تسلیم ملت ایران در برابر این خواسته‌ها هستند. حجت الاسلام سید احمد خاتمی شامگاه یکشنبه در هیأت رزمندگان اسلام در مسجد امام (ره) اصفهان اظهار داشت: کسی که غیرت دینی دارد، نسبت به دشمن بدبین است و هیچگاه به آمریکا خوش بین نمی‌شود. وی تصریح کرد: مذاکره با آمریکا و اروپا را ممنوع نمی‌دانیم، اما این مذاکره سم است، زیرا آن‌ها برای حیات خود به دنبال این مذاکره هستند. عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: عاشوراییان زیر بار ذلت نمی‌روند و ملت، کسی را که در این مقطع با دشمن مذاکره کند، نمی‌بخشند.

پاسخ آشنا به سخنان پناهیان در مورد روحانی

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور، به سخنان دیشب پناهیان در مورد روحانی پاسخ داد.
آشنا در حساب توییتری خود نوشت: «به خاطر رقابت‌های سیاسی شب‌های محرم را حرام نکنیم. خودرا موسی و دیگران‌ را فرعون. خود را علی و دیگران را معاویه. خود را حسین و دیگران را یزید؛ نامگذاری‌نکنیم.»

دو ساعت آموزش زبان آذری با تصویب شورای آموزش و پرورش اردبیل

مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: در صورت تصویب شورای آموزش و پرورش استان اردبیل و تهیه محتوا، دو ساعت آموزش زبان آذری در برخی از مدارس استان اردبیل آغاز خواهد شد. احمد ناصری در جلسه شورای اسلامی استان اردبیل که با حضور اعضا در فرمانداری اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش یک نهاد عمومی است که بدون تکیه بر مردم به ویژه اولیای دانش‌آموزان و در یک فضای تعاملی نمی‌توان حرکت مثبت و سازنده‌ای را انجام داده و کار آموزشی و تربیتی را به سرانجام رساند. مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل در مورد آموزش زبان ترکی براساس اصل قانون اساسی گفت: ما علاقه مند به این امر هستیم تا اصل قانون اساسی اجرا و مطالبه به حق مردم استان برآورده شود؛ اما در این زمینه برخی موانع وجود دارد به طوری که تاکنون محتوای درسی برای زبان ترکی تدوین نشده که پژوهشکده آموزش و پرورش مستقر در استان آذربایجان شرقی، قرار است در این زمینه به تهیه و تدوین محتوا اقدام کند. ناصری افزود: در استان همجوار با صلاحدید شورای آموزش و پرورش در سه مدرسه، دو ساعت برنامه آموزش زبان ترکی گنجانده شده که ما نیز در استان اردبیل سعی داریم این برنامه آموزشی را آزمایشی اجرا کنیم.

حمایت یک نماینده مجلس از اظهارات پناهیان

امیرآبادی، عضو هیأت رئیسه مجلس در توییتر خود نوشت: همکاران محترم چرا آشفته می‌شوید؟ خب چه اشکالی دارد مردم بدانند رأی مخالف دادیم یا موافق، چقدر حقوق می‌گیریم و اموالمان را شفاف اعلام کنیم؟! ما نمایندگان حق اساسی مردم را در شفافیت آرا سلب کرده‌ایم! بنده باز هم پیگیر شفافیت آرا خواهم بود.

رهبری را به امری که علاقه ندارند، مجبور نکنیم

آیت الله اراکی با ذکر این مطلب که انفاق در راه خدا تنها در زکات و خمس خلاصه نمی‎شود، اظهار کرد: در ماجرای برجام و حواشی آن عده‌ای رهبری را مجبور کردند که شرایط برای کشور چنین رقم بخورد و در آخر سر هم گفتند که رهبری از روز اول تا آخر در جریان کار قرار داشتند، ولی از زمینه چینی خود برای قبول چنین شرایطی سخنی گفته نمی‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه رهبری در ماجرای برجام و حواشی آن خطوط قرمز و شروط خود را بیان کردند، تصریح نمود: آن‌هایی که رهبری را در تنگنا قرار دادند و بعد به جامعه القا کردند که رهبری مانع رفاه جامعه است، در واقع مهمترین مقصر امضای برجام هستند. می‌گفتند، باید رهبری را تحت فشار‌های مختلف رسانه‎ای و… قرار داد تا ایشان از مسلمات خود عبور و یا ایشان در مقابل خواسته نابجای دشمن سکوت کرده و یا تسلیم شود.

وی گفت: در واقع در اینجا مقصر اصلی همان کسانی هستند که این زمینه را ایجاد می‎کنند که رهبر جامعه به امری که میل ندارد تن دهد. امام علی (ع) با همین حربه مجبور شدند بحث تحکیم را قبول کنند؛ امام حسن (ع) نیز با همین شرایط مجبور به صلح شدند، زیرا یاران ایشان، امام را در چنین شرایطی قرار دادند.

عماد خاتمی در آمریکاست یا تهران؟

چندی پیش برخی رسانه‌ها خبر مهاجرت «عماد خاتمی» فرزند سید محمد خاتمی به آمریکا را منتشر کردند. امروز عماد بهاور عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، با بازنشر عکسی از پسر رئیس دولت اصلاحات پای دیگ نذری شب تاسوعا در توئیتر، مهاجرت وی به آمریکا را خبرسازی خواند.

هجوم اتباع کشورهای همسایه برای خرید املاک در شمال/ما باعث می‌شویم مردم ماهواره نگاه کنند/حمایت یک نماینده مجلس از اظهارات پناهیان
سؤال کنایه‌آمیز مشاور روحانی از پمپئو

پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا با تکرار این ادعا که دونالد ترامپ آماده مذاکره بدون پیش شرط با تهران است، احتمال دیدار رؤسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را رد نکرد. این اظهارات وزیر خارجه آمریکا با واکنش توئیتری حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور روبه رو شد و در توئیتی نوشت: به پمپئو بگویید، گروهک طالبان کجا، جمهوری اسلامی ایران کجا؟ شما طالبان را هم نتوانستید ببینید. آن وقت دنبال دیدار با رئیس جمهور ایرانید؟! شما شهامت پرداختن هزینه‌های بزرگ و گرفتن تصمیمات سخت را ندارید؛ دارید؟!