شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم‌ها علیه ایران/واکنش شدید سوریه به تحرکات نظامی آمریکا و ترکیه/ آغاز رزمایش ارتش اسرائیل و شبیه‌سازی جنگ با حزب‌الله
فشار آمریکا به امارات برای توقف تجارت با ایران، واکنش شدید سوریه به تحرکات نظامی آمریکا و ترکیه، آغاز رزمایش ارتش اسرائیل و شبیه سازی جنگ با حزب‌الله و عقب‌نشینی نیرو‌های اماراتی از کاخ ریاست جمهوری در عدن از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم‌ها علیه ایران نیز اشاره کرد.
فشار آمریکا به امارات برای توقف تجارت با ایران، واکنش شدید سوریه به تحرکات نظامی آمریکا و ترکیه، آغاز رزمایش ارتش اسرائیل و شبیه سازی جنگ با حزب‌الله و عقب‌نشینی نیرو‌های اماراتی از کاخ ریاست جمهوری در عدن از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم‌ها علیه ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «سیگال ماندلکر»، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور مقابله با تروریسم اعلام کرد، هیچ گونه معافیتی برای خرید نفت از ایران صادر نخواهد شد.

این مقام آمریکایی با انتشار بیانیه‌ای همچنین افزود: کمپین فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد داشت و نیز مدعی شده که تحریم‌های آمریکا مشمول هر که اقدام به خرید و فروش نفت ایران کند، خواهد شد.

بیانیه‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم‌ها علیه ایران/بیانیه‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم‌ها علیه ایران/واکنش شدید سوریه به تحرکات نظامی آمریکا و ترکیه/ آغاز رزمایش ارتش اسرائیل و شبیه سازی جنگ با حزب‌الله

سال گذشته آمریکا با نقض تعهدات خود در توافق برجام، خروج خود را از این توافق اعلام نمود و از اردیبهشت امسال نیز گفت که هیچ گونه معافیتی برای مشتریان عمده نفتی جهت خرید نفت از ایران صادر نخواهد کرد. با این حال، این اقدام آمریکا با نارضایتی مشتریان عمده نفتی ایران از جمله چین و ترکیه روبه رو شده و چین اعلام کرده که به مبادلات خود با ایران به ویژه در حوزه انرژی ادامه خواهد داد.

فشار آمریکا به امارات برای توقف تجارت با ایران

در حالی که دولت آمریکا به شدت در تلاش برای بستن راه‌ها و منافذ مبادلات مالی و نفتی ایران با خارج از کشور است، یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به تداوم همکاری برخی بنادر و تجار امارات متحده عربی، از متحدان درجه نخست آمریکا در منطقه با ایران اشاره کرده و نوشته است که واشنگتن بنادر امارات را برای توقف تجارت با ایران تحت فشار قرار داده است.

به نوشته «وال استریت ژورنال»، تجار ایرانی عنوان می‌کنند که سال‌هاست از بندر «فجیره» در امارات برای ارسال فرآورده‌های نفتی، صادرات دوباره نفت خام، سوخت و دیگر تولیدات نفتی تحریم شده استفاده می‌کنند، حال آن که نمایندگان آمریکایی در تابستان سال جاری با سفر به فجیره، از تداوم صادرات نفت ایران از این بندر گلایه کرده‌اند. یک مقام آمریکایی در گفت‌وگویی اظهار داشت: «آن‌ها باید مراقب باشند؛ شاید با پیامدهای تحریمی مواجه شوند. صبر ما رو به پایان است.»

بر اساس اعلام شرکت‌های مستقر در امارات، اینک کالاهای تحریمی‌ همچون گوشی‌های تلفن همراه آمریکایی و دیگر کالاهای مصرفی، سر از ایران درمی‌آورند و امارات همچنان از طریق نظام حواله پولی، مجرایی برای انتقال ارز خارجی به ایران است.

این روزنامه در بخش دیگر این گزارش به صراحت نوشت: چنین معاملات تجاری مخفیانه، شکاف‌هایی را در کارزار فشار اقتصادی دولت ترامپ علیه ایران ایجاد کرده است. وزرای کشور و انرژی امارات نیز از پاسخ به پرسش ها در این زمینه خودداری کردند. بنا به گفته تجار ایرانی و اماراتی، تجارت کالا با ایران از طریق نظام مالی قابل رصد نیست و این جریان ادامه دارد. آن‌ها می‌گویند که پرداخت‌ها به صورت نقدی یا در کشورهایی چون عمان انجام می‌شود.

به نوشته وال استریت ژورنال، بر خلاف ابوظبی، دبی، رأس الخیمه و فجیره به تجارت و سرمایه‌گذاری بازرگانان ایرانی وابسته هستند. بر پایه جدیدترین داده‌های بانک جهانی، در سال ۲۰۱۶ ایران پس از هند، دومین مقصد صادراتی امارات محسوب شد. گمرک تهران نیز اعلام کرده که امارات پس از چین، بزرگترین شریک تجاری‌اش در سال ۲۰۱۸ بوده است.

واکنش شدید سوریه به تحرکات نظامی آمریکا و ترکیه

وزارت خارجه سوریه به ‌شدت اقدام دولت آمریکا و ترکیه در منطقه الجزیره سوریه را محکوم کرد.

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که اقدام دولت آمریکا و نظام ترکیه در به راه انداختن گشتی‌های نظامی مشترک در منطقه الجزیره را به‌شدت محکوم می‌کند.

آغاز رزمایش ارتش اسرائیل و شبیه سازی جنگ با حزب‌الله

روز یکشنبه، ارتش رژیم صهیونیستی برگزاری یک رزمایش گسترده برای شبیه سازی جنگ با حزب الله و آنچه مقابله با نیروهای حامی ایران در شمال سرزمین های اشغالی خوانده است، کلید زدند.

روزنامه تایمز اسرائیل با اعلام این خبر نوشت: این رزمایش با نام عبری Even Hrosha یا Keystone به طور گسترده روی کارایی افسران ارشد و نیروهای آنها به جای تاکتیک های جنگی و رزمایشِ صرف تمرکز دارد.

ارتش رژیم صهیونیستی طی بیانیه‌ای درباره این رزمایش گفته، هدف این تمرین نظامی، بهبود کارایی ستاد کل و مقرهای مختلف فرماندهی در جنگ است.

بیانیه‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم‌ها علیه ایران/بیانیه‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم‌ها علیه ایران/واکنش شدید سوریه به تحرکات نظامی آمریکا و ترکیه/ آغاز رزمایش ارتش اسرائیل و شبیه سازی جنگ با حزب‌الله

واحدهای فرماندهی نیروی هوایی ارتش، دریایی، نیروهای زمینی، اطلاعاتی، لجستیک، ارتباطات و سایبری در این رزمایش مشارکت دارند.

تایمز اسرائیل افزود: برخی از مقوله‌های همین رزمایش برای هفته پیش برنامه ریزی شده بود؛ اما به دلیل افزایش تنش ها با حزب الله به تأخیر افتاد. این در حالی است که تحلیلگران، علت لغو این رزمایش را ترس و نگرانی رژیم صهیونیستی از پاسخ انتقام جویانه حزب الله اعلام کرده‌اند.

تنش بین رژیم صهیونیستی با حزب الله لبنان از هفته پیش و به دنبال حمله پهپادی این رژیم به مواضع حزب الله افزایش یافته است. بامداد سوم شهریورماه دو پهپاد انتحاری رژیم صهیونیستی، همزمان با نقض حریم هوایی لبنان و با هدف بمباران مواضع حزب‌الله، به جنوب بیروت تجاوز و حمله کردند. پس از آن، «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی خود در سالگرد آزادسازی «جرود عرسال» تهدید کرد که رژیم صهیونیستی پاسخ این کار خود را خواهد دید. از سوی دیگر، چهارشنبه گذشته ارتش لبنان اقدام به شلیک به سوی سه پهپاد متجاوز رژیم صهیونیستی در مرزهای خود کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی در پایان بیانیه خود گفته، در این رزمایش سناریوهای مختلفی با تأکید بر هماهنگی و همکاری، طرح های چندجانبه و عملیات در خلال جنگ شبه سازی شده است.

عقب‌نشینی نیروهای اماراتی از کاخ ریاست جمهوری در عدن

امارات نیروهایش را از کاخ ریاست جمهوری “معاشیق” در عدن، واقع در جنوب یمن خارج و پایگاه‌های خود در آنجا را کامل تخلیه کرد.

روزنامه “عدن الغد” به نقل از یک منبع دولتی و یک منبع در فرماندهی ائتلاف عربی نوشت: نیروهای اماراتی، کاخ ریاست جمهوری معاشیق را ترک و پایگاه‌هایشان در آن را کامل تخلیه کردند.

این روزنامه همچنین نوشت: نیروهای عقب‌نشینی کرده اماراتی تانک‌ها، خودروهای زرهی و سلاح‌های سنگین خود را به سمت مقر اصلی‌شان در “البریقة” انتقال دادند.

طبق نوشته این روزنامه یمنی، تعدادی از فرماندهان اماراتی همچنان در کاخ “معاشیق” حضور دارند و منتظر رسیدن هواپیمای نظامی برای انتقال آنها به اردوگاه فرماندهی نیروهای ائتلاف عربی تحت امر عربستان هستند. نیروهای اماراتی در اواخر سال ۲۰۱۵ وارد کاخ معاشیق شده بودند.

نیروهای شورای انتقالی جنوبی پس از سیطره بر اردوگاه‌ها و مؤسسات دولت مستعفی در شهر عدن از جمله مقر دولت یمن که در پی درگیری آنها با نیروهای ریاست جمهوری دولت مستعفی طی چهار روز صورت گرفت و طی آن حدود ۴۰ تن کشته و ۲۶۰ تن زخمی شدند، در دهم اوت بدون جنگ و درگیری بر کاخ معاشیق تسلط یافتند.