پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نتانیاهو: ایران پس از اطلاع اسرائیل از تأسیسات هسته‌ای «آباده» آن را نابود کرد!

نتانیاهو: ایران پس از اطلاع اسرائیل از تأسیسات هسته‌ای «آباده» آن را نابود کرد!

رادیوفردا/ فرنوش رام (اسرائیل)/ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می‌گوید جمهوری اسلامی یک «تأسیسات هسته‌ای» در شهرستان آباده در جنوب ایران برپا کرده بود اما پس از آ‌ن‌که پی برد اسرائیل از وجود این محل آگاه شده، آن را نابود کرد.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه، ۱۸ شهریور، در یک «افشاگری جدید» در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، این موضوع را با نشان دادن تصاویری هوایی از محلی که آن را واقع در شهرستان آباده معرفی کرد بیان کرد.

شهرستان آباده شمالی‌ترین شهر استان فارس و در جنوب استان اصفهان قرار داد.

نخست وزیر اسرائیل که در محل وزارت خارجه این کشور سخن می‌گفت افزود: دیکتاتوری ایران بداند «ما شما را تعقیب می‌کنیم و می‌دانیم که شما چه زمانی و در کجا دارید چه کار می‌کنید».

مختصات مکانی که نخست‌وزیر اسرائیل از آن به عنوان تأسیسات هسته‌ای آباده نام برد.

بنیامین نتانیاهو همچنین گفت که بررسی اسناد هسته‌ای ایران که اسرائیل سال گذشته از منطقه صنعتی «شورآباد» در حومه تهران ربود موضوع «تأسیسات آباده» را نیز فاش کرد.

آقای نتانیاهو مهرماه پارسال نیز در هفتادوسومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به این اسناد و با نشان دادن تصویر سر در ساختمانی در «تورقوزآباد» (شهرک فاطمیه در جنوب تهران) گفته بود کشورش از چند ماه قبل اطلاعات «انبار مخفی هسته‌ای ایران» در این محل را به آژانس داده، اما این نهاد اقدامی نکرده و بازرسان خود را به آنجا نفرستاده است.

این سخنان با تمسخر مقامات جمهوری اسلامی مواجه شد اما خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۱۷ شهریورماه از قول دیپلمات‌ها گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌های آزمایش شده از این انبار آثار اورانیوم کشف کرده‌ است.

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که ایران تأسیسات آباده (تصویر سمت چپ) را اندکی بیش از یک ماه قبل نابود کرده است (تصویر سمت راست)
نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که ایران تأسیسات آباده (تصویر سمت چپ) را اندکی بیش از یک ماه قبل نابود کرده است (تصویر سمت راست)

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به اظهارات جدید نخست‌وزیر اسرائیل نشان نداده‌اند.

پیشتر در مرداد ۹۱ رسانه‌های ایران از ساخت بزرگ‌ترین سایت پدافند هوایی جنوب ایران در شهرستان آباده فارس خبر داده بودند که به گفته محمد حسینی، معاون وقت مهندسی پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، قرار بود ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسد، و «بیش از ۶ هزار نفر» در آن استخدام شوند.

بنیامین نتانیاهو در سخنان روز دوشنبه‌اش همچنین به سفر یک روزه کورنل فروتسا، مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران نیز اشاره کرد و گفت آقای فروتسا از عدم همکاری ایران ناخوشنود است.

مدیرکل موقت آژانس روز دوشنبه در نشستی خبری با اشاره به اینکه گفت‌وگوهایش با مقام‌های جمهوری اسلامی «سازنده» بوده است، درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «زمانی حیاتی‌ترین موضوع است» و روند راستی‌آزمایی برای اطمینان از نبود «فعالیت‌های هسته‌ای پنهان» ادامه می‌یابد.