چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آمریکا: سعودی حق دارد که در برابر حملات موشکی‌ حوثی‌ها از خود دفاع کند/

آمریکا: سعودی حق دارد که در برابر حملات موشکی‌ حوثی‌ها از خود دفاع کند/

وزیر دفاع آمریکا گفت:«حوثی‌ها را ایران مورد حمایت قرار داده و آنها به از تهران خط می گیرندرا کنترل می کند»

منبع: دبی-العربیه.نت فارسیمارک اسپر وزیر دفاع آمریكا، روز جمعه 6 سپتامبر در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت، شبه نظامیان حوثی هر روز جنایات متعددی را در یمن مرتکب می‌شوند.

اسپر گفت:«کشور پادشاهی سعودی حق دارد که در برابر حملات موشکی حوثی‌ها که هر روز این کشور را هدف قرار می دهند، از خود دفاع کند».

در همین راستا و در رابطه با تحولات اخیر در یمن جنوبی سعودی شامگاه پنج‌شنبه ضمن اعلام این‌که هرگونه تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی در یمن تهدیدی علیه امنیت این کشور و منطقه است، مخالفت خود را با تحولات اخیر عدن و استان‌های جنوبی یمن ابراز داشت.

سعودی در بیانیه‌ای تاکید کرد «آخرین تحولات حوادث اخیر در عدن و استان‌های جنوبی یمن را با دقت دنبال می‌کند.»

ریاض در این بیانیه «مخالفت کامل خود با تنش‌ها و روندی که منجر به حوادث اخیر و پیامدهای ناشی از آن شده را ابراز داشت.»

سعودی ضمن «انتقاد از عدم پاسخ مثبت به فراخوان سابقش برای توقف تنش‌ها و انجام گفت‌وگو»، مجددا بر «مفاد بیانیه‌های سابق خود که همزمان با آغاز بحران صادر شده و خواهان عقب‌نشینی طرف‌های درگیر از پادگان‌ها، مقرهای موسسات نظامی و غیرنظامی متعلق به دولت قانونی شده بود»، تاکید کرد.

ریاض همچنین در ادامه بر «مفاد بیانیه‌های سابق خود تاکید کرد که در آن خواهان پیوستن فوری و بدون تاخیر طرف‌های درگیر با دولت قانونی به روند گفتگوها در شهر جده سعودی شده بود.»

سعودی ضمن ابراز تاسف از وقوع فتنه میان برادران در یمن بر ضرورت پایبندی کامل، فوری و بی قید و شرط به قواعد توقف درگیری و آتش‌بش تاکید کرده، خواستار آن شده تا طرف‌های درگیر از هرگونه اقدامات نقض‌کننده یا رویکردهایی که به زندگی ملت یمنی برادر آسیب می‌رساند،خودداری کنند.

سعودی ضمن اعلام مخالفت کامل خود با درگیری‌های اخیر در جنوب یمن تاکید کرد که «هر‌گونه تنش‌ نظامی یا گشودن جبهه‌ جانبی که تنها شبه‌نظامیان تروریست حوثی مورد حمایت ایران و دیگر گروه‌های وابسته به القاعده و داعش از آن سود می‌برند را نمی‌پذیرد.»

از سوی دیگر دولت قانونی یمن ضمن استقبال از موضع سعودی در قبال تحولات اخیر یمن و قدردانی از تلاش‌های ریاض برای برقراری صلح و قانون در یمن، آمادگی خود برای هر گونه گفت و گو یا مذاکره با طرف‌های یمنی برای پایان دادن به تنش‌ها را اعلام کرد.