X
    Categories: فرهنگ

کشف “تری نی تایت” در نیمه تاریک ماه توسط ماه نورد چینی/

برخورد ماه‌نورد چینی به یک ماده عجیب «رنگین و براق» در نیمه پنهان ماه/

ماه‌نورد چینی یوتو-۲ (خرگوش یشمی ۲) بر سطح سمت پنهان ماه

رادیو فردا/ منابع چینی گزارش می‌دهند که ماه‌نورد این کشور، به نام «یوتو-۲» در کاوش‌های خود در نیمه پنهان ماه به یک ماده «ژل‌مانند» عجیب برخورد کرده که «رنگ‌های خیره‌کننده و براقی عجیبی» دارد.

روزنامه دولتی «خلق» در شماره تازه خود نوشته است که ماه‌نورد این کشور در هشتمین روز از کاوش‌های خود در ماه این ماده را در لبه یک دهانه برخوردی در سمت پنهان ماه کشف کرده است.

به نوشته نشریه چینی «فضای ما»، یو تیانیی، یکی از افراد تیم هدایت این ماه‌نورد به خبرنگاران گفته است که شکل و رنگ این «ژل» کاملاً با خاک پیرامونش و خاک ماه تفاوت دارد و پس از مشاهده این ماده، تیم هدایت تصمیم گرفته است که مسیر برنامه‌ریزی‌شده را کنار بگذارد و این ماه‌نورد هم‌اینک برای بررسی بیشتر به داخل این چاله بزرگ برخوردی فرستاده شده است. منطقه یافت شدن این ماده، پوشیده از دهانه‌های برخوردی کوچک است.

«یوتو-۲» جزئی از تجهیزات کاوشگر «چانگ‌ئی-۴» چین است که ظهر روز ۱۳ دی ماه ۹۷ بر سمت پنهان ماه، یعنی سمتی از ماه که به‌طور همیشگی از دید زمینیان پنهان است، فرود آمد. این نخستین بار است که یک فضاپیما در این نیم‌کره از ماه فرود می‌آید.

دانشگاهیان سراسر جهان منتظر اخبار بیشتری از چین در مورد این ماده هستند و چین که می‌گوید بررسی‌ها و کاوش «یوتو-۲» در دهانه برخوردی یادشده هنوز ادامه دارد فعلاً جزئیات بیشتری را در این مورد ارائه نکرده است.

شماری از دانشمندانی که در این باره از سوی رسانه‌ها مورد سؤال قرار گرفته‌اند می‌گویند که این ماده می‌تواند نوعی از «برخوردسنگ» باشد، یعنی سنگ‌های متفاوتی که ممکن است بر اثر حرارت بسیار بالا، در پی برخورد بسیار شدید یک شهاب‌سنگ به این منطقه، در گذشته پدیدار شده باشند؛ البته با وجود برخوردهای فراوان شهاب‌سنگ‌ها به ماه، در دیگر نقاط چنین ماده‌ای هنوز یافت نشده است.

برخی دیگر نیز می‌گویند که این ماده می‌تواند ماده‌ای شیشه‌ای به نام «ترینیتایت» باشد که در انفجارهای بسیار شدید شکل می‌گیرد. به هر حال، تا زمان اعلام جزئیات بیشتر از سوی چین، این نظرات در حد گمانه‌زنی باقی می‌ماند.