جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ایران: احتمال نقش سرویس امنیتی هلند در خرابکاری تاسیسات نظنز را بررسی می‌کنیم؟!

ایران: احتمال نقش سرویس امنیتی هلند در خرابکاری تاسیسات نظنز را بررسی می‌کنیم؟!

 

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اطلاعات تازه‌ای که پیرامون چگونگی راهیابی بدافزار استاکس‌نت به تاسیسات اتمی ایران منتشر شده گفته این گزارش‌ها را با دقت در دست بررسی دارد.

وبسایت خبری “یاهو‌نیوز” روز گذشته در گزارشی مفصل از جزییات تازه‌ای درباره چگونگی نصب و حملات با ویروس استاکس‌نت در تاسیسات اتمی خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز، سه‌شنبه ۳ سپتامبر، گفته: “این خبر با دقت از سوی وزارت امور خارجه و سفارت کشورمان در هلند در دست بررسی قرار دارد.”

خبر مرتبط

روایتی تازه از حمله استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای نطنز

در گزارش یاهونیوز درباره کسی که برای ورود استاکس‌نت به تاسیسات هسته ای ایران کمک کرده اشاره شده و آمده: “عامل آن حرکت نفوذی، که موجودیت و نقش او قبلا گزارش نشده بود، یک مهره دستگاه های اطلاعاتی هلند در داخل ایران بود که به درخواست سیا و موساد، سازمان های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، استخدام شده بود.”

“به گفته چهار منبع آگاه اطلاعاتی، یک مهندس ایرانی که دستگاه اطلاعاتی هلند موسوم به ای‌آی‌وی‌دی اجیر کرده بود، داده های حساسی که به آمریکایی ها کمک کرد این بدافزار را وارد سیستم های نطنز کنند جمع آوری کرد و همین مهره بود که سپس دسترسی لازم برای وارد کردن استاکس‌نت به آن سیستم ها به وسیله یک حافظه فلش را فراهم کرد.”

+ خبرهای بیشتر را در کانال تلگرام بی‌بی‌سی فارسی دنبال کنید

به گزارش یاهو نیوز سیا و موساد در سال ۲۰۰۴ از هلند خواستند برای دسترسی به نطنز به آنها کمک کند و این شخص که مهندس مکانیک بود نهایتا در سال ۲۰۰۷ استاکس‌نت را وارد سیستم های دیجیتال نطنز کرد. بنابر این گزارش او برای شرکتی صوری کار می‌کرد که در نطنز پروژه داشت.

سیا، موساد و ای‌آی‌وی‌دی (سرویس اطلاعاتی هلند) هیچ یک به سوالات یاهو نیوز در این باره پاسخ نداده‌اند.

براساس این گزارش هدف این عملیات موسوم به “بازی های المپیک” نه تخریب برنامه اتمی ایران بلکه ضربه زدن به آن برای خریداری زمان و به نتیجه رسیدن تلاش‌های دیپلماتیک بود.

ایران در سال ۲۰۱۵ با قدرت های جهان به توافق رسید تا در قبال تعلیق تحریم های مربوط برنامه هسته ای، بخش های حساس این برنامه را متوقف کند.

منابع آگاه به یاهو نیوز گفته اند که آمریکا و اسرائیل در این عملیات از کمک سه کشور دیگر شامل هلند و آلمان برخوردار بودند؛ تصور می‌شود کشور دیگر فرانسه بوده باشد هرچند دستگاه اطلاعاتی بریتانیا هم در آن نقش داشت.