جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » افشاگریهای سخنگوی ارتش اسرائیل درباره موشک‌های “حزب‌الله لبنان”!

افشاگریهای سخنگوی ارتش اسرائیل درباره موشک‌های “حزب‌الله لبنان”!

سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید:‌ حزب‌الله ۱۳۰ هزار موشک و راکت دارد اما اکنون دنبال آن است که راکت‌های غیرهوشمند را به موشک‌های فوق‌دقیق تبدیل کند.

سخنگوی ارتش اسرائیل

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه فرانسوی لوریان لوژور در گزارشی نوشت: حزب‌الله لبنان سعی می‌کند به موشک‌های فوق‌دقیق دست یابد.

در گزارش این روزنامه فرانسوی‌زبان آمده است: اسرائیل می‌گوید اطلاعاتی در اختیار دارد که تایید می‌کنند حزب‌الله لبنان تلاش می‌کند راکت‌های غیرهوشمند را به موشک‌های فوق‌دقیق تبدیل کند.

جاناتان کانریکاس سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید: برنامه آنها این است که راکت‌های غیرهوشمند را به موشک‌های فوق‌دقیق تبدیل کنند. حزب‌الله هم‌اکنون ۱۳۰ هزار موشک و راکت در لبنان دارد. این میزان راکت به خودی خود یک تهدید محسوب می‌شود. این راکت‌ها دقیق نیستند اما اگر حزب‌الله قادر باشد موشک‌های هدایت‌شونده تولید کند اوضاع  متفاوت و بسیار خطرناک‌تر خواهد بود. زیرا این موشک‌ها می‌توانند موجب خسارات انسانی و مالی فراوانی در اسرائیل شود.این اظهارات سخنگوی ارتش اسرائیل البته نوعی آرامش‌بخشی به افکار عمومی وحشت‌زده صهیونیست‌هاست وگرنه مقامات صهیونیست بهتر از هر کسی می‌دانند که حزب‌الله سالهاست از  مرحله برخورداری از راکت‌های غیردقیق عبور کرده است. به‌راستی ناوچه رژیم صهیونیستی که در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ (۱۳ سال قبل) هدف حمله دقیق قرار گرفت و منهدم شد، با کدام توانمندی انجام شد؟ جالب اینکه پیش از زدن ناوچه ساعر، سیدحسن نصرالله از صهیونیست‌ها خواست منهدم شدن آن را تماشا کنند.

رادیوفردا/ چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸

اسرائیل، ایران و حزب‌الله را به تولید موشک‌های نقطه‌زن در دره بقاع متهم کرد

دو نقشه هوایی که در حساب کاربری ارتش اسرائیل به زبان فارسی در توئیتر منتشر شده‌است
دو نقشه هوایی که در حساب کاربری ارتش اسرائیل به زبان فارسی در توئیتر منتشر شده‌است

ارتش اسرائیل می‌گوید حزب‌الله لبنان و حامی اصلی‌اش، جمهوری اسلامی، در دره بقاع کارخانه موشک‌های نقطه‌زن بنا کرده‌اند و اکنون تجهیزات کلیدی را به مناطق غیرنظامی و مسکونی بیروت برده‌اند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای که روز ۱۲ شهریور ماه منتشر کرده مدعی شده گروه حزب‌الله «از ترس حملات» این کشور به پایگاه‌ها و تجهیزاتش، ادوات کلیدی موشک‌ها را به «منطقه‌ای غیرنظامی در بیروت»، پایتخت لبنان، منتقل کرده‌است.

با این حال در این بیانیه مشخص نیست این اتفاق و «نقل و انتقالات» در چه زمانی رخ داده‌است.

دره بقاع در شرق لبنان در ۳۰ کیلومتری بیروت، پایتخت این کشور قرار دارد.

اسرائیل سه ایرانی را به اجرای پروژه موشکی در لبنان متهم کرد

به گفته ارتش اسرائیل کارخانه واقع در دره بقاع «اهمیت فوق‌العاده‌ای» برای حزب‌الله داشت. اسوشیتدپرس به نقل از یک مقام رسمی که نامش فاش نشده می‌گوید کارخانه مذکور هنوز عملیاتی‌ست، اما تجهیزات کلیدی و مهم را در اختیار ندارد.

ارتش اسرائیل در حساب کاربری خود به زبان فارسی در توئیتر نیز با انتشار نقشه‌های هوایی از محلی که می‌گوید «سایت تولید و تبدیل موشک نقطه‌زن در شمال نبی‌شیت است»، اظهارات مشابهی را مطرح کرده‌است.

اسرائیل می‌گوید «این سایت بخشی از طرح تولید سلاح دقیق است و اخیرا در این سایت فعالیت‌هایی شناسایی شده که حاکی از راه‌اندازی آن به عنوان محل تولید موشک‌های دقیق است».

روزنامه هاآرتص به نقل از ارتش اسرائیل می‌گوید قرار بود با تغییرات در ساختار موشک‌ها، حزب‌الله به بردی بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر دست یابد و شعاع تخریب را نیز تا ده متر از محل اصابت موشک افزایش دهد.

حزب‌الله لبنان هنوز واکنشی به بیانیه و نقشه‌های ارتش اسرائیل نشان نداده‌است، هرچند رهبر این گروه پیشتر نیز از «موشک‌های نقطه‌زن» سخن گفته بود. برای نمونه در بهمن ماه سال پیش حسن نصرالله از «موشک‌های نقطه‌زنی» سخن گفته بود که «علی‌رغم دقت از برد کافی برای هدف قراردادن حیفا و تل‌آویو» برخوردار هستند.

نصرالله البته گفته بود این موشک‌ها در خاک لبنان تولید نمی‌شوند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هفتم شهریور ماه ایران و حزب‌الله را به تلاش برای اجرای پروژه تولید موشک در لبنان متهم، و تهدید کرده بود که اسرائیل این پروژه را از بین خواهد برد.

مقام‌های اسرائیل بارها تاکید کرده‌اند برای حفظ امنیت آن کشور در هر کجا که لازم باشد دست به عمیات خواهند زد. اسرائیل در سوم شهریور ماه به محل حضور گروه «جبهه خلق برای آزادی فلسطین»، از متحدان چپ‌گرای حزب‌الله، در دره بقاع، حمله هوایی انجام داده‌ بود.

جنگنده‌های اسرائیلی بارها به اماکنی در سوریه، از جمله مراکزی که گفته می‌شود «مراکز توسعه موشکی» هستند حمله کرده‌است.

بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان نیز اخیرا درگیری‌هایی رخ داده‌است. در عین حال که رئیس‌جمهوری لبنان نیز اسرائیل را متهم کرده به کشورش «اعلام جنگ» کرده‌است.

اسوشیتدپرس، توئیتر، هاآرتص، العالم، رادیو فردا/ت