جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب/

از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب/

روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه، نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ همراه شوید.

*******

** هاشمی طبا: روحانی از اختیارات خودش هم استفاده نمی‌کند، اختیارات بیشتر پیشکش

«مصطفی هاشمی طبا» کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری 96 در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «معتقدم آقای رئیس‌جمهور به جای اینکه هر بار به‌صورت کلی بگویند که اختیارات باید افزایش پیدا کند و مشخص نکنند منظورشان از اختیارات چیست، بهتر است بگویند کدام اختیار را برای نیل به چه مقصود و هدفی نیاز دارند. ایشان که حتی از اختیارات خودش هم استفاده نمی‌کند. برای مثال در همین مساله یارانه‌ها قرار بود دولت به کسانی که توانایی مالی دارند یارانه ندهد اما هنوز این یارانه‌ها پرداخت می‌شوند. 5 سال گذشته و تغییری حاصل نشده…رئیس‌جمهور بهتر است از اختیارات خود استفاده کند و مشکلات را کاهش دهد، بعد به سراغ اختیارات بیشتر برود».

هاشمی طبا در ادامه گفت: «در شرایط امروز فکر می‌کنم هیچ‌نتیجه‌ای از مذاکرات احتمالی رئیس‌جمهور و دونالد ترامپ حاصل نخواهد شد. از طرف دیگر باید گفت با چنین مذاکره‌ای روی آمریکایی‌ها زیاد خواهد شد و آنها فکر می‌کنند می‌توانند هر جور که خواستند به ما زور بگویند و ایران را تحت فشار قرار دهند. به‌طور کلی باید بگویم با این مذاکره موافق نیستم؛ چراکه اگر توافقی حاصل شود بلافاصله بعد از آن به سراغ مساله موشک‌های بالستیک و حقوق بشر و اینها خواهند رفت».

روحانی– خرداد ۹۲- گفته بود: «اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی مشخص است. اینکه رئیس جمهور چطور بتواند به آن عمل کند، به توانمندی‌اش بستگی دارد». وی در همان مقطع در اظهارنظری دیگر گفته بود: «ریشه همه مشکلات به مدیریت و کارآمدی دولت بازمی‌گردد».

اصلاح طلبان تاکنون بارها اذعان کرده‌اند که مشکل دولت روحانی، کمبود اختیارات نیست بلکه نداشتن اراده و اهتمام برای استفاده از اختیارات است. در حقیقت مشکل اصلی دولت، سوءمدیریت است، نه کمبود اختیارات.

** قوچانی: دموکرات‌ها، پدران تحریم هستند

«محمد قوچانی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در یادداشتی در روزنامه سازندگی نوشت: «تاریخ مذاکرات در ایران نشان می‌دهد که پدران تحریم‌ها همین دموکرات‌ها (کارتر و کلینتون) هستند…به همین علت در رأس دولت روحانی این باور جدی وجود دارد که روشن نبود هیلاری کلینتون خیلی بهتر از دونالد ترامپ باشد».

قوچانی در ادامه نوشت: «غرب گرایان فکر می‌کنند کلید توسعه ایران در رابطه با غرب است و به محض مذاکره، رابطه برقرار می‌شود و به محض رابطه، پرنده کوچک خوشبختی بر شانه ایران می‌نشیند».

«عباس عبدی» از فعالین اصلاح طلب چندی پیش نوشته بود: «به نظر بنده حتی اگر ترامپ هم نمی‌آمد و کلینتون انتخاب می‌شد، باز هم در اجرای برجام دچار مشکل و حتی مشکلات بدتری می‌شدیم».

همچنین «احمد زیدآبادی» از فعالین اصلاح طلب چندی پیش گفته بود: «به نظر من اگر خانم کلینتون نیز در آمریکا به قدرت می‌رسید سرنوشت برجام مانند امروز بود و هیچ تفاوتی بین ترامپ و کلینتون در این زمینه وجود ندارد. به صورت کلی آمریکایی‌ها با این انگیزه وارد مذاکره با ایران شدند که سیاست ایران در موارد دیگر هم تغییر کند. به همین دلیل نیز هنگامی که این خواسته برآورده نشد، آمریکا تلاش کرد با اضافه کردن تبصره‌های مختلف به برجام عرصه را برای ایران تنگ کند. این رویکرد در دولت اوباما آغاز شد و قرار بود در دولت کلینتون ادامه پیدا کند. در نتیجه برای آمریکا این مسأله که چه کسی در آینده به قدرت می‌رسید دارای اهمیت نبود و در اولویت بعدی قرار داشت».

برخی دولتمردان و فعالین و رسانه‌های اصلاح طلب بارها با طرح دوگانه دروغین «دموکرات خوب- جمهوری خواه بد» اینگونه القاء کرده‌اند که دموکرات‌ها با ایران همراه هستند و جمهوری خواهان با ایران دشمن، این در حالی است که دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در هر مسئله‌ای با یکدیگر اختلاف داشته باشند، در دشمنی با ایران هیچ اختلافی با همدیگر ندارند.

** اعتراف دیرهنگام روزنامه اصلاح طلب: اروپا همصدا با آمریکا به دنبال خلع سلاح ایران است

روزنامه آفتاب یزد که پیش از این تیتر تأمل برانگیز «موگرینی: هر چه تهران بگوید» را در صفحه اول خود کار کرده بود، در اعترافی دیرهنگام نوشت: «اروپا با شعارهایی که می‌دهد نقش پلیس خوب را بازی می‌کند. آن‌ها عملاً با آمریکایی‌ها بیشتر همکاری می‌کنند. آن‌ها به دنبال این هستند که در بلند مدت نتایج خواسته‌های ترامپ را به ایران تحمیل کنند، این یک واقعیت است. نمونه‌اش اقدامات اخیر فرانسه است. با این بازی درواقع در صدد هستند تا توان اقتصادی ایران تحلیل برود و زمانی که این توان تحلیل رفت، آن گاه خواسته‌های آمریکا و اروپایی‌ها در بحث مذاکرات و تعهدات جدید شکل می‌گیرد. بنابراین آنها زمان می‌خرند. اروپا با زبان چانه زنی و دیپلماسی و آمریکایی‌ها با زبان فشارو تهدید. ولی هردو یک هدف را تعقیب می‌کنند و آن این است که ایران را بیشتر از این محدود کرده و خلع سلاح کلی کشورمان را در حوزه‌هایی که نسبت به آن حساس هستند به ثمر بنشانند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «عقل سلیم و ایضاً علم سیاست…(می‌گوید) تهران گام سوم را بدون فوت وقت بردارد و اتفاقاً بهتر است این گام جدی‌تر از گام‌های پیشین باشد…سران قاره سبز زمانی به حرکت درآمدند که تهران گام به گام از تعهدات برجامی خود فاصله گرفت و اگر بنا باشد ایران در آستانه امتیازگیری از اروپا، خود را خلع سلاح کند چه بسا غربی‌ها با بهانه‌ای از پیشنهاد خود عقب نشینی نمایند و این موضوع قطعاً سنگ روی یخ کردن تهران تعبیر می‌شود!»

چندی پیش روزنامه اصلاح طلب آرمان در مطلی نوشته بود: «شکاف‌های موجود بین برخی از کشورهای اروپایی با آمریکا بیشتر شکل رسانه‌ای دارد و در واقعیت هیچ شکافی وجود ندارد…اتفاقاً صدای واحدی از همه آنها به گوش می‌رسد. در شرایط کنونی کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که برجام باید باقی بماند؛ با این وجود این توافق نیاز به تقویت و متمم دارد که باید هر چه سریع‌تر انجام شود. به نظر می‌رسد آمریکا و کشورهای اروپایی در مقابل ایران تقسیم کار انجام داده‌اند. آمریکا فشارهای خود را نسبت به ایران افزایش داده و در مقابل کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند در شرایطی که ایران تحت فشار است با ایران وارد مذاکره شوند تا نتیجه دلخواه هر دو گروه حاصل شود. همه کشورهای غربی نیز به دنبال این هستند که ایران از مواضع خود عقب نشینی کند تا شرایط برای شکل‌گیری یک “برجام ۲” و یا اضافه کردن مکمل به برجام به وجود بیاید».

اصلاح طلبان بعد از سپری شدن 16 ماه از خروج آمریکا از برجام تازه به حرف منتقدان رسیده‌اند. این در حالی است که این طیف بارها ادعا کرده است که به زبان دیپلماسی مسلط است.