جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها/

اخبار ویژه روزنامه‌ها/

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند .

***********

کیهان

 دولت با دورزدن برجام دیگر دستش به‌هیچ جا بند نخواهد بود

«پیشنهاد فرانسه اختصاص اعتبار ۱۵‌میلیارد یورویی به کانال اینستکس می‌باشد تا این گونه مبادلات تجاری ایران به صورت کانالیزه با کشورهای دیگر برقرار شود. ظاهراً قرار است در ازای این اقدامات جدید، ایران تعهدات کامل خود را برابر با برجام انجام دهد، درباره بندهای غروب توافق هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای و موشکی نیز مذاکرات جدیدی صورت گیرد.»

وب‌سایت الف با انتشار این مطلب می‌نویسد: در صورت صحت‌داشتن چنین پیشنهادی و پذیرش آن از سوی ایران، شرایط جدیدی رخ می‌دهد.

– با پذیرش شرایط فرانسه، ترتیبات جدیدی به وجود خواهد آمد که در آینده می‌تواند عملا موجب مشروعیت‌زدایی از توافق هسته‌ای شود؛ سازوکاری انعطاف‌پذیر بدون هیچ پشتوانه و ضمانتی که هر از گاهی می‌تواند با فشار کشورهای اروپایی یا آمریکایی شرط و شروط‌های جدیدی به آن افزوده شود.

فراموش نشود برجام که تضمین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را داشت اما آمریکایی‌ها از آن خارج شدند و به تعهداتشان عمل نکردند؛ بنابراین باید گفت هیچ پشتوانه‌ای برای سازوکار جدید نمی‌توان متصور بود. از بین رفتن برجام خواسته ترامپ بوده که در حال حاضر کارگزاران دستگاه دیپلماسی خود پرچمدار چنین اتفاقی شده‌اند.

– پذیرش سازوکار جدید، ایران را به عنوان یک کشور خاص در تعاملات تجاری دنیا نگه می‌دارد. در صورتی که هدف باید عادی شدن مبادلات تجاری و مالی باشد، اتفاقی که حتی برجام نیز قادر به تامین آن نشد، چراکه دولت باراک اوباما اگر چه تحریم‌ها را تعلیق کرده بود اما با تهدید و ارعاب از نزدیکی شرکت‌ها و کشورهای خارجی به ایران جلوگیری می‌کرد و این گونه ایران را به عنوان یک کشور غیرعادی در دستور کار قرار داده بود. به همین دلیل ایران هرگز نتوانست از منافع برجام منتفع شود و به همین دلیل رئیس سابق بانک مرکزی دستاورد ایران از برجام را «تقریباً هیچ» عنوان کرده بود.

لاپوشانی سخنگوی ارتش اسرائیل درباره موشک‌های فوق‌دقیق حزب‌الله

سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید:‌ حزب‌الله ۱۳۰ هزار موشک و راکت دارد اما اکنون دنبال آن است که راکت‌های غیرهوشمند را به موشک‌های فوق‌دقیق تبدیل کند.

روزنامه فرانسوی لوریان لوژور در گزارشی نوشت: حزب‌الله لبنان سعی می‌کند به موشک‌های فوق‌دقیق دست یابد.

در گزارش این روزنامه فرانسوی‌زبان آمده است: اسرائیل می‌گوید اطلاعاتی در اختیار دارد که تایید می‌کنند حزب‌الله لبنان تلاش می‌کند راکت‌های غیرهوشمند را به موشک‌های فوق‌دقیق تبدیل کند.

جاناتان کانریکاس سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید: برنامه آنها این است که راکت‌های غیرهوشمند را به موشک‌های فوق‌دقیق تبدیل کنند.

وی تاکید کرد: حزب‌الله هم‌اکنون ۱۳۰ هزار موشک و راکت در لبنان دارد. این میزان راکت به خودی خود یک تهدید محسوب می‌شود. این راکت‌ها دقیق نیستند اما اگر حزب‌الله قادر باشد موشک‌های هدایت‌شونده تولید کند اوضاع  متفاوت و بسیار خطرناک‌تر خواهد بود. زیرا این موشک‌ها می‌توانند موجب خسارات انسانی و مالی فراوانی در اسرائیل شود.

این اظهارات سخنگوی ارتش اسرائیل البته نوعی آرامش‌بخشی به افکار عمومی وحشت‌زده صهیونیست‌هاست وگرنه مقامات صهیونیست بهتر از هر کسی می‌دانند که حزب‌الله سالهاست از  مرحله برخورداری از راکت‌های غیردقیق عبور کرده است.

به‌راستی ناوچه رژیم صهیونیستی که در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ (۱۳ سال قبل) هدف حمله دقیق قرار گرفت و منهدم شد، با کدام توانمندی انجام شد؟ جالب اینکه پیش از زدن ناوچه ساعر، سیدحسن نصرالله از صهیونیست‌ها خواست منهدم شدن آن را تماشا کنند.

زنجموره فرمانده ناو انگلیسی؛ نفتکش ما همچنان در توقیف ایران است

فرمانده ناو انگلیسی می‌گوید ۱۱۵ بار با سپاه پاسداران در تنگه هرمز روبه‌رو شده و سرانجام سپاه پاسداران، نفتکش انگلیسی را توقیف کرده که همچنان در توقیف است.

فرمانده ناو انگلیسی «اچ‌ام‌اس مونتروز» اعلام کرد این ناو از تیرماه در تنگه هرمز، ۱۱۵ مرتبه با سپاه پاسداران رودررو شده است.

«ویل کینگ» در مصاحبه با روزنامه انگلیسی دیلی میل گفت نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» ۱۹ ژوئیه (۲۵ تیرماه) در خلیج فارس توقیف شد.

وی یادآور شد: (مقام ایرانی مسئول توقیف این نفتکش، پس از توقیف آن در پیامی رادیویی خطاب به ناو اچ‌ام‌اس مونتروز گفت؛ این نفتکش اکنون در اختیار ماست. استنا ایمپرو همچنان در بندرعباس توقیف است).

به گفته مقام‌های انگلیسی، قایق‌های ایرانی تلاش می‌کردند از پیشروی یک سوپرنفتکش انگلیسی در تنگه هرمز جلوگیری کنند.

براساس این گزارش، دو ناوشکن دیگر به نام‌های «اچ‌ام‌اس دیفندر» و «اچ‌ام‌اس کنت» برای ملحق‌شدن به ناو اچ‌ام‌اس مونتروز اعزام شدند تا کشتی‌های تجاری نیروی دریایی انگلیس را اسکورت کنند.

فرمانده ناو اچ‌ام‌اس مونتروز در مصاحبه دیگری به روزنامه انگلیسی «تایمز» گفت سپاه از ماه ژوئیه (تیرماه) هر روز این ناو را با شناورهای تندرو تهاجمی و پهپادها، به‌شدت محک می‌زد.

حامیان مدیران متخلف پاکدستی و امانتداری را چگونه تعریف می‌کنند؟!

دولتمردان در حالی که پرونده پوری‌حسینی رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی در قوه قضائیه در حال بررسی است، وی را پاکدست خواندند!

به گزارش جهان‌نیوز؛ پس از افشاگری جنجالی حقوق‌های نجومی بود که برخی از مسئولان دولتی بالاجبار استعفانامه‌شان را تقدیم رئیس‌جمهور کردند و بلافاصله استعفای آنان پذیرفته شد. فیش‌های حقوقی که تنها رقم بالای حقوق‌ها درآن جلوه‌گری نمی‌کرد بلکه تسهیلات و وام‌های قابل توجه چشم هر فردی که این موارد را مشاهده می‌کرد، از شدت تعجب گرد می‌کرد.

یکی از همین افراد «صفدر حسینی» رئیس وقت هیئت عامل صندوق توسعه ملی بود که در فیش حقوقی وی تسهیلاتی چون حق اوقات فراغت فرزندان هم لحاظ شده بود.

پس از استعفای صفدر حسینی و در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید این صندوق، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دبیر هیئت امنای صندوق توسعه ملی، صفدر حسینی را امانتدار و از ذخایر نظام خواند، موضوعی که بسیار جنجالی شد.

حالا باز همین ماجرا درباره مدیر دولتی دیگر که حرف و حدیث‌های زیادی درباره دوران مدیریت وی در سازمان خصوصی‌سازی وجود دارد از سوی دولتمردان تکرار می‌شود.

در همین رابطه، «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس‌جمهورگفت: «جناب آقای پوری‌حسینی فردی پاکدست و سالم با گذشته بسیار پرافتخار در جبهه و نمایندگی مجلس است. ممکن است برخی تصمیمات مدیریتی با سلیقه برخی سازگار نباشد.»

سخنگوی دولت نیز به حمایت از این مسئول سابق پرداخته است. ربیعی با اشاره به بازداشت رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: «در مورد سازمان خصوصی‌سازی هیچ گزارشی از نفع شخصی آقای پوری‌حسینی دریافت نکردیم؛ بسیاری معتقدند پوری‌حسینی سالم و نسبت به بیت‌المال بسیارحساس بود.

پیش‌تر در فروردین ماه سال جاری نمایندگان مجلس رأی به بررسی تخلفات سازمان خصوصی‌سازی تحت ریاست پوری‌حسینی داده بودند و برخی از نمایندگان مجلس که ۸۰ نفر می‌شدند سوالی را از رئیس‌جمهور و معاون اول وی طرح کردند که چرا با وجود این تخلفات از عزل پوری‌حسینی ممانعت به عمل می‌آورند.

پرونده تخلفات متعدد رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی به قوه قضائیه رفته و حالا بایستی این موارد بررسی شود. وی متهم به موارد مختلفی شده اما اینکه دولتمردان به جای صبر درخصوص بررسی و رای دادگاه وی را فردی پاکدست می‌خوانند بسیار قابل تأمل است.

یادآور می‌شود تخلفات عدیده در واگذاری ماشین‌سازی اراک، آلومینیوم اراک، پتروشیمی اراک، نیشکر هفت‌تپه، جزو اتهامات پوری‌حسینی است.

کوتاهی نسبت به توزیع عادلانه افزایش مستمر ضریب جینی در دولت روحانی

با وجود این که دولت از رشد اقتصادی می‌گوید، آمارها از افزایش ضریب جینی و بیشتر شدن شکاف طبقاتی در ۵ سال دولت روحانی حکایت می‌کند.

روزنامه جام جم با انتشار این مطلب نوشت: ضریب جینی در طول سال‌های گذشته افزایش زیادی داشته است. ضریب جینی به معنای توزیع درآمد است که در دو دهه اخیر تحت تأثیر سیاست‌هایی که دولت‌ها اتخاذ کرده‌اند فراز و فرود داشته است. مثلاً در طول سال‌های ۸۴ تا ۹۰ به دلیل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و توزیع یکسان ثروت بین مردم ضریب جینی به شدت کاهش یافت.

البته عدد ضریب جینی قبل از انقلاب اسلامی ایران حدود نیم بود اما با شروع انقلاب اسلامی توزیع درآمد وضعیت بهتری پیدا کرد. یکی از راه‌های بهبود نرخ ضریب جینی توسعه روستاهاست.

سیاستی که در پنج سال گذشته مورد توجه مسئولان اجرایی کشور قرار گرفت، آزادسازی قیمت بدون در نظر گرفتن شکاف طبقاتی بود. به این معنا که معتقد بودند نرخ ارز آزادسازی شود تا صادرات افزایش یابد در حالی که تجربه ثابت کرده با افزایش نرخ ارزصادرات رشد زیادی نخواهد داشت.

درباره سیاست‌های نادرست دیگر در راستای افزایش نرخ ضریب جینی می‌توان به خصوصی‌سازی نادرست اشاره کرد. واگذاری و خصوصی‌سازی‌های نامناسب به افرادی که زمین کارخانه برایشان اهمیت داشت نه کارگر و تولید آن باعث افزایش بیکاری در کشور شد که این موضوع هم دوباره به شکاف طبقاتی دامن می‌زند.

جام‌جم همچنین می‌نویسد: بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص ضریب جینی در سال ۹۷ به بدترین وضعیت خود در دهه ۹۰ رسید.

شاخص ضریب جینی در سال گذشته ۰/۴۰۹ اعلام شده است که بالاترین رقم نسبت به سال‌های قبل بوده است.

از ابتدای دولت یازدهم تاکنون هر سال ضریب جینی بالاتر رفته که بیانگر افزایش نابرابری درآمدی و شکاف طبقاتی میان اقشار مختلف جامعه است. سال ۹۲ در ابتدای دولت یازدهم شاخص ضریب جینی ۰/۳۶۵ بود که پایین‌ترین رقم در دو دهه اخیر محسوب می‌شد؛ اما به گفته اقتصاددانان، سیاست‌های اقتصادی اخیر موجب افزایش ضریب جینی شده است.

آمارهای منتشر شده بیانگر آن است که حتی سال ۹۵ که رشد اقتصادی دو رقمی اعلام شد، ضریب جینی افزایش یافت. این نشان می‌دهد رشد اقتصادی در سال‌های اخیر به ضرر اقشار فقیر و به سود ثروتمندان بوده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار، از اواسط دهه ۸۰ تا سال ۱۳۹۲ ضریب جینی به‌طور متوسط رو به کاهش بوده و به عبارتی، توزیع درآمد به سمت عادلانه‌تر شدن حرکت کرده است.

آنچه به گزارش روزنامه جام‌جم باید افزود این است که افزایش ضریب جینی در ۵ سال گذشته با وجود افزایش فروش نفت – به ادعای آقای روحانی در پسابرجام- اتفاق افتاده است یعنی بالا و پایین شدن درآمدها، تاثیری در کاهش ضریب جینی در دولت روحانی نداشته و به اعتبار عدم اولویت‌گذاری این مهم، شکاف طبقاتی در این دوره افزایش یافته است.

همکاری انگلیس، فرانسه و آلمان در خرابکاری علیه برنامه هسته‌ای ایران

یک گزارش مستند و منتشر شده در غرب نشان می‌دهد غیر از آمریکا و اسرائیل، کشورهای هلند، فرانسه و انگلیس هم در خرابکاری علیه برنامه هسته‌ای ایران مشارکت داشته‌اند.

وب‌سایت یاهونیوز گزارش مبسوطی به قلم دو خبرنگار و کارشناس به نام‌های کیم ستر و هویب مودرکولک منتشر کرد که نشان می‌دهد سیا و موساد چگونه در واردکردن ویروس استاکس‌نت به سامانه نرم‌افزاری تاسیسات هسته‌ای نطنز و خرابکاری در این تاسیسات، از کمک برخی کشورهای اروپایی استفاده کردند.

نویسندگان در این گزارش به نقش سازمان اطلاعات هلند AIVD اشاره کرده‌اند. بر اساس این گزارش، ماموران سازمان اطلاعات هلند از سال ۲۰۰۴ کار خود را با سازمان سیا وموساد در این باره آغاز کرده بودند. گفته شده‌است که دیدارهایی بین ماموران اطلاعاتی این سه کشور در لاهه برگزار شده است.

افزون بر آن، گفته شده است که آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز در تامین اطلاعات ضروری سازمان سیا و موساد برای تولید این ویروس همکاری داشته‌اند. از جمله شرکت زیمنس اطلاعاتی فنی درباره این سانتریفیوژ در اختیار این سازمان‌ها قرار داده است.

سازمان اطلاعات هلند موفق می‌شود با یک مهندس ایرانی تماس برقرار کند. این فرد در دو مرحله در تولید و نصب این ویروس با سازمان اطلاعات هلند و از آن طریق با موساد و سیا همکاری داشته است.

این مهندس ایرانی تا سال ۲۰۰۷ وظیفه گردآوری و اطلاعات لازمه برای موساد و سیا را برعهده داشته و پس از آن، وظیفه انتقال این ویروس را از طریق یک فلش‌درایو یواس‌بی برعهده گرفته است.

تاسیسات اتمی نطنز از کنترل و نظارت امنیتی بسیار بالایی برخوردار بوده است. چون این سیستم به شبکه جهانی اینترنت متصل نبوده، امکان رخنه از بیرون به نرم‌افزارهای آن وجود نداشته است. از این رو، تنها راه ممکن دسترسی مستقیم به دستگاه‌های این تاسیسات بوده است.

عملیات گردآوری و نصب ویروس استاکس‌نت با نام «بازی‌های المپیک» اجرا شد. هدف از این عملیات در گام نخست، خرابکاری در سیستم این تاسیسات اتمی بوده است. سیا و موساد بر آن بوده‌اند تا با خرابکاری در این تاسیسات کار نصب سانتریفیوژها را به تاخیر اندازند.

خرابکاری‌ها در دو مرحله صورت گرفته است. در مرحله نخست، از طریق عملکرد استاکس‌نت فعالیت لوله‌های انتقال گاز به سانتریفیوژها مختل شده بود و در مرحله دوم، سرعت گردش و دوران سانتریفیوژها کاهش یافته و از این طریق سیستم آسیب دیده است.

بر اساس اطلاعاتی که در این گزارش منتشر شده است عملیات «بازی‌های المپیک» عملیات مشترک سازمان اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بوده است.

به گزارش دویچه‌وله، اما آنچه تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است، نقش سازمان اطلاعات هلند بوده است. سازمان اطلاعات هلند AIVD همراه با سازمان اطلاعات انگلیس اطلاعاتی درباره شرکت‌های اصلی فعال در ساخت برنامه‌های هسته‌ای ایران در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی غرب گذاشته بودند.

ایران

استاکس‌نت چگونه به نظنز رسید

خبر اول اینکه، وبسایت خبری «یاهو نیوز» در گزارش مفصلی، جزئیات تازه‌ای از چگونگی نصب و حملات با ویروس استاکس‌نت که برای آسیب رساندن به تأسیسات اتمی ایران طراحی شده بود، ارائه کرده است. به گزارش عصر ایران، استاکس‌نت یک بدافزار ساخت امریکا و اسرائیل بود که در سال ۱۳۸۹ با آن به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله شد.

بنابراین گزارش حمله استانکس‌نت در سال ۲۰۰۷ بعد از آنکه ایران اولین مجموعه از سانتریفیوژهای بحث‌انگیز خود را در نطنز نصب کرد، شروع شد. این گزارش می‌نویسد: «عامل آن حرکت نفوذی که موجودیت و نقش او قبلاً گزارش نشده بود، یک مهره دستگاه‌های اطلاعاتی هلند در داخل ایران بود که به درخواست سیا و موساد، سازمان‌های اطلاعاتی امریکا و اسرائیل، استخدام شده بود.»

به گفته چهار منبع آگاه اطلاعاتی، یک مهندس ایرانی که دستگاه اطلاعاتی هلند موسوم به ای‌آی‌وی‌دی اجیر کرده بود، داده‌های حساسی که به امریکایی‌ها کمک کرد این بدافزار را وارد سیستم‌های نطنز کنند جمع‌آوری کرد و همین مهره بود که سپس دسترسی لازم برای وارد کردن استاکس‌نت به آن سیستم‌ها به وسیله یک حافظه فلش را فراهم کرد.

به گزارش یاهو نیوز، سیا و موساد در سال ۲۰۰۴ از هلند خواستند برای دسترسی به نطنز به آنها کمک کند و این شخص که مهندس مکانیک بود نهایتاً در سال ۲۰۰۷ استاکس‌نت را وارد سیستم‌های دیجیتال نطنز کرد. او برای شرکتی صوری کار می‌کرد که در نطنز پروژه داشت.

روایت یک نویسنده انگلیسی از ترامپ و روحانی

خبر دیگر اینکه، رابرت فیسک، نویسنده و تحلیلگر سرشناس انگلیسی با اشاره به اینکه ترامپ به جای امیدواری برای دیدار با روحانی باید به برجام بازگردد و تحریم‌ها را بردارد، نوشت: رئیس دیوانه در واشنگتن نشسته است.

به گزارش ایسنا، رابرت فیسک در مقاله‌ای که روزنامه ایندیپندنت آن را منتشر کرد، نوشت: این مسأله را انکار نمی‌کنم که ما غربی‌ها آشنایی کامل به تاریخ خاورمیانه نداریم اما زمانی که گمان می‌کردیم ما اهل خیر هستیم و ایرانی‌ها اهل شر، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا روی کار آمد تا به این مسأله پی ببریم که رهبر دیوانه ترامپ است و رئیس جمهوری ایران آدم عاقلی است.

وی با اشاره به تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی در منطقه می‌نویسد: اسرائیلی‌ها خواهان گفت‌وگوی ترامپ با ایران نیستند و ناگهان شروع به بمباران همپیمانان ایران در خاورمیانه یعنی عراق، سوریه و لبنان کردند تا مانعی برای تعامل امریکا و ایران باشند اما اسرائیلی‌ها تنها ذخایر تسلیحاتی خود را هدر دادند زیرا روحانی، رئیس جمهوری ایران دیوانه نیست و توپ را به زمین امریکا انداخت و اعلام کرد که اگر ترامپ به دنبال مذاکره است، واشنگتن در ابتدا باید تمام تحریم‌های ضدایرانی را بردارد.

این تحلیلگر با اشاره به تلاش‌های میانجی گرایانه رئیس جمهوری فرانسه می‌نویسد: کاری که مکرون انجام می‌دهد، حقیقتاً همان کاری است که تقریباً تمام رهبران اروپایی آن را انجام می‌دهند یعنی تلاش برای حفظ صلح در خاورمیانه برای یک مدت مشخص تا اینکه امریکایی‌ها بتوانند یک رهبر عاقل و صادق برای خود انتخاب کنند و جایگزین رهبر سیاسی کنونی امریکا که از نظر ذهنی نامتوازن است، بشود.

شعر مولانا در توئیت دختر ترامپ

دست آخر اینکه،  «تیفانی ترامپ» دختر ۲۶ ساله رئیس جمهوری امریکا شعری از مولانا را در استوری اینستاگرام خود که بیش از یک میلیون دنبال کننده دارد، منتشر کرد. به گزارش جماران، دختر ترامپ این شعر مولانا را توئیت کرد: «چندان که خواهی درنگر در من که نشناسی مرا/ زیرا از آن کم دیده‌ای من صدصفت گردیده‌ام/ در دیده من اندرآ وز چشم من بنگر مرا/ زیرا برون از دیده‌ها منزلگهی بگزیده‌ام»

خراسان

دولت پیگیر افزایش باران با کمک یونیزاسیون جو

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مقام مسئول در نهاد ریاست جمهوری به تعدادی از سازمان ها و وزارتخانه های دولتی همچون وزارت دفاع، سازمان انرژی اتمی، معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت نیرو، مقرر شده با توجه به پیشنهادهای ارائه شده برای یونیزاسیون جو پایین که قرار است به کمک افزایش نزولات جوی در برخی مناطق کشور بیاید، دستگاه های مربوط در اسرع وقت راجع به اعلام نظرات و پیشنهادهای خود درباره اثرات مثبت و منفی این روش بر سلامت انسانی و محیط زیست کشور اقدام کنند.

ذره بین نهادهای نظارتی روی واردات «سایر»

یک نهاد نظارتی در نامه جدید خود به تعدادی از سازمان ها و دستگاه های مرتبط با موضوع واردات کالا به کشور، از آن ها خواسته است با توجه به وصول گزارش هایی در خصوص واردات میزان قابل توجهی محصولات ذیل عنوان «سایر» در تعرفه های واردات، ضمن تهیه گزارش درباره میزان و ارزش واردات با عنوان این تعرفه، در خصوص این موضوع حساسیت لازم را داشته باشند چراکه قرار گرفتن ذیل عنوان سایر، باعث دریافت هزینه های ارزی متفاوت از واردکننده می شود.

آرمان

پرچم کاتالونیا پشت لباس تیم‌ملی!

با رونمایی از لباس تیم‌ملی مشخص شد که پرچم ایالت کاتالونیا پشت پیراهن ایران قرار گرفته است. این روزها دوباره پای کمپانی آل‌اشپورت به فوتبال ما بازشده و پس از چندسال غیبت، دوباره لباس‌های پرسپولیس، استقلال و تیم‌ملی را تولید می‌کند. پس از رونمایی از لباس پرسپولیس و استقلال توسط این کمپانی، حواشی زیادی به راه افتاد و عموم مردم معتقد بودند که لباس‌های این دو تیم از روی کیت تاتنهام و منچستریونایتد کپی شده است. اما حالا پس از برگزاری اردوی تیم‌ملی و پوشیدن لباس‌های جدید توسط ملی‌پوشان، نکته‌ای قابل توجه به چشم می‌خورد و آن پرچم کاتالونیا پشت لباس تیم‌ملی است.

سمت عجیب یک کارمند در ایرانشهر

این روزها عکسی با انتصابی عجیب در راه و شهرسازی ایرانشهر خبرساز شده است. باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ این روزها شبکه‌های اجتماعی در استان سیستان‌وبلوچستان از عکسی با نوشته‌های عجیب پر شده است. نوشته‌های داخل عکس انتصاب عجیب یک کارمند در راه و شهرسازی ایرانشهر سیستان‌وبلوچستان را نشان می‌دهد. این سمت «مسئول هماهنگی حضور تعدادی از پرسنل در مراسم ترحیم، عیادت و… همکاران یا خانواده محترم آنها» ذکر شده است.

تجمع معلمان حق‌التدریسی

جمعی از معلمان حق‌التدریسی وزارت آموزش‌وپرورش جلوی مجلس تجمع کردند. دیروز همزمان با برگزاری جلسه علنی مجلس شورای اسلامی جهت رای اعتماد به دو وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای دو وزارتخانه آموزش‌وپرورش و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری؛ جمعی از معلمان حق‌التدریسی مقابل مجلس تجمع کردند. این کارکنان حق‌التدریسی پلاکاردهایی با عنوانین «۳۰هزار حق‌التدریسی» و «استخدام حق من است» و… را در دست دارند.

داماد کسی بودم «شهرزاد» می‌ساختم!

داریوش ارجمند درباره اینکه چرا وضعیت به‌گونه‌ای شده است که هنرمندان جوان به‌جای تلویزیون باید چشم‌شان به‌دنبال شبکه‌های ماهواره‌ای باشد گفت: این را باید از مدیران تلویزیون بپرسید. حاضرم سنگ ببندم به شکمم و گرد بخوابم اما منت کسی را هم نکشم. خواهرزاده و پسرخاله و داماد هیچ‌کسی هم نیستم! پسر و پدر خودم هستم. همه چیزم خودم هستم. اگر داماد کسی بودم که سرمایه‌گذار «شهرزاد» می‌شدم! الف نوشت؛ داریوش ارجمند بازیگر سریال محرمی «مرضیه» که به گفته کارگردانش بخش‌هایی از داستان آن به فسادهای اقتصادی و پولشویی ارتباط دارد، در پاسخ به اینکه تلویزیون چقدر می‌تواند در زمینه مبارزه‌ با ورود پول‌های کثیف به عرصه هنر موثر باشد گفت: خیلی می‌تواند تاثیر داشته باشد. تلویزیون خودش دستش در کار است وگرنه حتما پرس‌وجو می‌کرد ببیند تهیه‌کننده‌ای که دستمزد یک‌میلیاردی به بازیگرش می‌دهد از کجا آورده است؟ ‌

انتقاد توئیتری از ذوالقرنین‌خواندن رئیسی

رئیس سابق سازمان صداوسیما به اظهارات حسین شریعتمداری، در ارتباط به ذوالقرنین دانستن رئیس قوه قضائیه واکنش نشان داد. عزت‌ا… ضرغامی خطاب به حسین شریعتمداری که ابراهیم رئیسی را ذوالقرنین خوانده بود واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: برادرم، حسین شریعتمداری، در مقاله‌ای، آقای رئیسی را به ذوالقرنین تشبیه کرده‌اند. با رقیب تراشیدن برای کوروش کبیر خیلی موافق نیستم! بگذاریم این یکی برای ما بماند! امروز، اشکال این‌گونه قیاس‌ها را به خود ایشان عرض کردم. البته توضیحاتی داشتند.

اعتراض به زندانی‌شدن دانشمند ایرانی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار تصویری از دکتر مسعود سلیمانی، به زندانی‌شدن این دانشمند ایرانی در آمریکا اعتراض کرد. محسن رضایی در صفحه شخصی خود نوشت: والده مکرم دکتر مسعود سلیمانی از دانشمندان برتر جهان در رشته سلول‌های بنیادین که یک‌سال پیش برای فرصت مطالعاتی به آمریکا رفته بود و به دلایل واهی آنجا به زندان افتاد در غم اسارت فرزند نخبه‌اش پس از تحمل شش‌ماه بیماری ناشی از شوک به رحمت خدا رفت! دیروز دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کردند امروز دانشمندان سلول‌های بنیادین را زندانی می‌کنند، ولی ملت و جوانان ما راه پیشرفت کشور را بازخواهند کرد.

تا ساکت نشوید حرف نخواهم زد

زمانی که محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای بیان نطق پشت تریبون قرار گرفت، وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس به شوخی خطاب به او گفت: صرفه‌جویی در وقت بر شانس رای می‌افزاید. پروانه سلحشوری که در مخالفت با مونسان پشت تریبون قرار گرفته بود وقتی با همهمه و سروصدای نمایندگان روبه‌رو شد خطاب به مسعود پزشکیان، که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: آقای رئیس تا نمایندگان ساکت نشوند، ادامه نمی‌دهم. پزشکیان هم با مزاح خطاب به او گفت: الان که خیلی آرام‌تر از ابتدای جلسه هستند. شما بخوانید. سلحشوری، اما بر حرفش اصرار کرد و گفت: من ادامه نمی‌دهم.

پاسخ هاشمی به پیشنهاد ریاست قوه قضائیه

محمد هاشمی رفسنجانی گفت: بعدازآنکه دوره ریاست‌جمهوری آقای هاشمی تمام شد، رهبر انقلاب به او پیشنهاد ریاست قوه قضائیه را دادند. آقای هاشمی به رهبری گفت که اگر من رئیس قوه قضائیه بشوم تمام زندانیان را آزاد می‌کنم، زیرا از زندان بدم می‌آید. آیا او با چنین روحیه‌ای می‌توانست باعث دستگیری اعضای نهضت آزادی شده باشد؟

محکومیت قطعی شرکت دارویی

دبیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، از محکومیت قطعی سه‌میلیون و ۵۲۰هزار یورویی یک شرکت دارویی خبر داد. محمدعلی اسفنانی، اظهارداشت: با شکایت بانک شاکی از یک شرکت داروسازی (سهامی عام) مبنی بر عدم ایفای تعهدات ارزی، موضوع ثبت سفارش و حواله ارزی به شمارگان مضبوط در پرونده مطروحه به این اداره کل ارسال و برای رسیدگی به شعبه ۶۶ بدوی-تخصصی ارجاع شد. وی افزود: در نهایت به موجب حکم قطعی شعبه هفتم تجدیدنظر تعزیرات حکومتی استان تهران، شرکت متخلف محکوم به استرداد عین ارز دریافتی در حق بانک شاکی و مبلغ ۱۰۰میلیون ریال بدل از جریمه تعلیق شش‌ماهه کارت بازرگانی شرکت شد.