پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

تحریم سه مرکز فضایی ایران از سوی آمریکا، تاکید اردوغان بر ایجاد منطقه امن به عمق 30 تا 40 کیلومتر در شمال سوریه، گفت‌وگوی اعضای آژانس درباره کاهش تعهدات برجامی ایران و سفر وزرای خارجه امارات و عربستان به پاکستان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش پاریس به برداشتن گام سوم کاهش تعهدات ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، یک مقام دیپلماتیک فرانسوی به گام‌های احتمالی ایران در کاهش تعهدات برجامی واکنش نشان داد.

یک مقام دیپلماتیک فرانسوی اقدام احتمالی ایران در کاستن از تعهدات برجامی ایران را «نقض برجام» توصیف کرده و مدعی شده که این اقدام موجب ارسال «پیام اشتباه» خواهد شد.

رویترز به نقل از این این مقام فرانسوی نوشته است: «نقض جدید برجام توسط ایران پیام نادرستی ارسال خواهد کرد، اما نیاز به یافتن راه‌ حل در بحران واشنگتن و تهران کماکان ضروری باقی خواهد می‌ماند.»

به نوشته رویترز، این مقام فرانسوی درباره قصد ایران برای کاستن از تعهدات خود در برجام گفت: «این اقدام، مطمئناً پیام نادرستی ارسال خواهد کرد.»

وی اضافه کرد: «قوت رویکرد ما این است که به یک نیاز برای کاستن از تنش‌ها و تقبل تعهدات جدید پاسخ می‌دهد.»

فرصت ۶۰ روزه ایران به طرف‌های حاضر در برجام برای عمل به تعهدات خودشان ذیل توافق هسته‌ای برجام ۱۵ شهریورماه به پایان می‌رسد.

شورای عالی امنیت ملی ایران، ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری از قصد تهران برای کاستن از برخی تعهدات برجامی به دلیل خروج یکجانبه آمریکا از این توافق هسته‌ای و ناتوانی یا بی‌میلی کشورهای اروپایی برای عمل به وعده‌های خود جهش جبران خروج واشنگتن، خبر داد.

تحریم سه مرکز فضایی ایران از سوی آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد نام پژوهشگاه هوافضای ایران، سازمان فضایی ایران و مرکز تحقیقات هوافضای ایران نیز به فهرست تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه افزوده شده است.

در پی قرار گرفتن نام این سه نهاد ایرانی در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا،‌ «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه دولت ترامپ نیز با اعلام اینکه این سه شرکت از سوی وزرات امور خارجه نیز تحریم شده‌اند، مدعی شد: «آمریکا تحریم‌هایی را علیه برنامه فضایی ایران وضع کرده است زیرا تهران همچنان از مؤسسات فضایی غیرنظامی در راستای پیشبرد برنامه‌های خود برای تولید موشک‌های بالستیک استفاده می‌کند.»

تاکید اردوغان بر ایجاد منطقه امن به عمق 30 تا 40 کیلومتر در شمال سوریه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه سه‌شنبه شب در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر چک در آنکارا گفت که «طرح آنکارا ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به عمق 30 تا 40 کیلومتر است».

وی اعلام کرد که «ما نمی‌خواهیم با بستن درهای کشور به روی آوارگان سوری،‌ آنها را اخراج کنیم، اما امیداوریم بتوانیم منطقه امنی را در سوریه ایجاد کنیم و در این کار موفق خواهیم شد».

خبرگزاری آناتولی گفت که نخست‌وزیر چک اظهارات رجب طیب اردوغان درباره منطقه امن را تایید کرد و گفت که «پیشنهاد رئیس‌جمهور ترکیه برای حل معضل آوارگان سوری، ‌راهکار مناسبی است».

آمریکا و ترکیه اخیرا به توافق رسیده‌اند که در راستای درخواست‌های آنکارا برای دور کردن تهدید‌های تروریستی از مرزهای جنوبی خود، منطقه امنی در امتداد این مرزها با سوریه و به عمق ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر ایجاد شود و شبه‌نظامیان کرد از مرز دور شوند.

به گفته وزارت دفاع ترکیه، اولین مرحله از توافق آمریکا و ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه 30 مرداد ماه آغاز شده است.

چندی پیش «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مورد این توافق با آمریکا گفت که به‌زودی گشت‌های نظامی مشترک بین ترکیه و آمریکا در شرق فرات سوریه مأموریت‌های خود را آغاز خواهند کرد.

گفت‌وگوی اعضای آژانس درباره کاهش تعهدات برجامی ایران

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی روز سه‌شنبه در حساب کاربری خود در توئیتر از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره گام‌های برجامی ایران خبر داد.

اولیانوف با بیان اینکه اعضای شورای حکام هفته آینده در وین دیدار خواهند کرد نوشت: «می‌توانیم انتظار داشته باشیم رایزنی‌های فعالی در خصوص مسائل منطقه‌ای اعم از سوریه، کره شمالی و ایران اتفاق بیفتد.»

وی در ادامه نوشته است: «مسئله اصلی این است که آیا ایران تصمیم خواهد گرفت اجرای تعهدات خود ذیل برجام را کاهش دهد یا خیر.»

فرصت ۶۰ روزه ایران به طرف‌های حاضر در برجام برای عمل به تعهدات خودشان ذیل توافق هسته‌ای برجام ۱۵ شهریورماه به پایان می‌رسد.

سفر وزرای خارجه امارات و عربستان به پاکستان

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در پیامی توئیتری اعلام کرد که امروز چهارشنبه میزبان همتایان اماراتی و سعودی خود برای بحث پیرامون اوضاع کشمیر است حال آنکه همزمان، اتحادیه اروپا نیز خواستار خاتمه حکومت‎نظامی در جامو و کشمیر تحت تسلط هند شده است.

قریشی همچنین اطمینان داد که از همه راه‎های دیپلماتیک ممکن برای احیاء حقوق مردم منطقه مورد مناقشه استفاده می‌کند.

گفتنی است حدود یک ماه پیش دهلی نو به صورت یکجانبه خودمختاری منطقه عمدتاً مسلمان‌نشین جامو و کشمیر را لغو کرد- اقدامی که با واکنش کشور همسایه یعنی پاکستان روبرو شد و تنش‌ها را در منطقه افزایش داد.

قریشی پیش از این گفته بود: در صورتیکه برخی شروط مان اجرایی شود می‌توانیم با دهلی‌نو درباره کشمیر وارد مذاکره شویم.

وی همچنین از نقش طرف سوم برای میانجیگری میان اسلام آباد و دهلی‌نو برای تسهیل مذاکرات دوجانبه استقبال کرده بود.

به گفته قریشی، لغو وضعیت اضطراری که حدود ۴ هفته پیش اجرایی شد، بهبود حقوق ساکنان منطقه، آزادی رهبران کشمیری و مجوز دیدار با آنها از شروط اسلام آباد برای مذاکره با مقامات هند است.